Jump to content
Annons

En nypa salt...


Betyg  

2 röster

  1. 1. Betyg

    • 5
      1
    • 4
      0
    • 3
      0
    • 2
      0
    • 1
      0


Recommended Posts

Hej hallå! Har precis hittat till detta forum och det känns ju lite som om man har hittat hem. Länkar här till senaste skivan. Vår hemsida hittar man annars på www.larsolars.net

SKIVTITEL: En Nypa Salt

ARTIST/GRUPP: LARS

INSPELNINGSÅR: 2004

LÅTAR:

En Sång Kan Inte Arkebuseras - Om Joe Hill

Tula - Om möten i livet

Kryptonitvisan - Om att arbeta

När Hela Världen Är Emot Dig - Om dåliga dagar

Anden I Flaskan - Om alkoholism

Båtlåt'n - På härjedalska

Redigerat av Lars-Olof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Chillyson (oregistrerad)

Detta är ingen musik jag lyssnar på i normala fall.

Men jag försöker ändå ge min syn på saker och ting.

Lyssnade igenom de flesta låtar.

Känns som sången är lite otajt här och var.

Gitarrljudet är alldeles för mulligt i första låten.

I de andra känns gitarrljudet väldigt stelt och hårt.

Låtarna blir snabbt tråkiga dvs dem håller inte för mer än ett par lyssningar.

Kan bara vara att jag inte är van vid denna musiken.

Jag tycker sången däremot är bra och passar riktigt bra.

JA förutom det jag nämnde i början.

Nu är inte detta min starka sida så du får ta min kritik med en nypa salt.

Lycka till.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det var ju ganska traditionell akustisk progg.

Lyssnade på den där "när hela världen är emot dig". Jag skall inte göra någon djupare analys, men jag tycker att det här borde vara en renodlat akustisk produktion. Gitarren låter väldigt svag och instängd och jag tycker att den borde dominera med sången.

Nu känns det mest som om det är pianot och basen och slåss om utrymme och känslan för mig blir att trummorna fattas. Tipset blir att koncentrera er på att få ett rktigt bra akustiskt gitarrljud och håller hela vägen tillsammans med sången, och sedan låta basen komplettera lite grann. Kanske skulle ni rent av prova en stereomickning av gitarren?

I övrigt så håller låten ihop tycker jag, och det är nog det svåraste av allt. 😉

Edit:

Lyssnade på "Tula". En fin låt, som förstörs lite av ljudet. Sångljudet låter lite som om du står mitt i vardagsrummet och micken är i köket (eller något). Åter igen är gitarren väldigt smal och liten.

Mitt tips: Som tidigare, skaffa dig ett riktigt bra gitarrljud men briljan och närhet och... Plocka och sjung inlevelsefullt till! Det skulle nog passa bättre än "lägerelds-kompet".

I övrigt så även denna ihop och är ganska behaglig att lyssna på.

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Chillyson och Andreas L. för responsen. Det känns bra att någon i alla fall tagit sig tid och lyssnat på låtarna. Jag är medveten om bristerna i inspelning och produktion och i vissa fall också arrangemang och är väl heller inte helnöjd med resultatet vad gäller dessa punkter. Är egentligen heller inte en särskilt duktig gitarrist. Däremot gillar jag att spela och sjunga och skriva texter och låtar. Drömmen vore väl att spela in musiken i en riktig studio tillsammans med en duktig producent.

Angående gitarren så spelar jag oftast in med en stålsträngad, halvakustisk sådan. Någon som har ett bra tips på hur man får till ett skönt akustiskt gitarrljud från en sådan!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...