Jump to content
Annons

Programmera trummor?


furstan

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis kommit under fund med att jag aldrig programmerat trummor. läste studio 7-9 från förra året där det var en kurs i det, men det stod inte HUR man gjorde.

Går man in i midiredigeringsfönstret och bara lägger in varje slag, ett för ett, på exakt det ställe man vill ha det, och med exakt den volym man vill ha? 😉 Måste ju blir värsta jobbet när det kommer till ghost notes. Dess utom vill man ju lite olika volym på de olika slaget, så det inte låter lika stelt.

Använder Cubase SX2.

Mvh kristoffer

Redigerat av furstan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Just som du beskrev. Ett jävla pillande med varenda en not. Lite randomisering kan du ju lägga på förstås, men allt som allt: slarvar du med programmerandet, så hörs det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, jag sökte för två dagar sen och hittade ingenting bra. Bestämde mig för o prova lite själv men jag lyckades inge vidare, tyckte det borde finnas ett lättare sätt än att lägga in varje cymbal.

Använder SFH Superior förresten, nämnde kanske inte det?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, jag sökte för två dagar sen och hittade ingenting bra. Bestämde mig för o prova lite själv men jag lyckades inge vidare, tyckte det borde finnas ett lättare sätt än att lägga in varje cymbal.

Använder SFH Superior förresten, nämnde kanske inte det?

Mvh Kristoffer

Det bästa sättet är såklart att göra som du gör med andra MIDI-instrument, d.v.s. spela dem på en MIDI-kontrollerenhet.

Just för trummor finns det ju exempelvis kontrollerenheter med tryckkänsliga pads, som är ganska vanliga att spela in trummor på. Sedan finns det ju även såklart de digitala trumseten, som skickar MIDI. På så sätt borde du ju få det mest naturliga resultatet iaf :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Allt "besparat jobb" låter copy-paste i mina öron. Duger som utgångskomp givetvis, men manuellt pillande är det som gäller om man vill ha realism. Vilken MIDI-trummis är såå nöjd med sina tagningar att han inte efteråt "pillas" av sig själv eller nån annan för att få en ännu bättre trumfill eller så.

No pain no gain, så är det bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Du kan även dra in ljudfiler direkt in i sequensern och släppa dom där. Fast då läser cubase från hårddisk och inte från tex midi. Midi är inbakat i ramminnet typ (snabbt förklarat).

wtf???

midi!=wav

Om det du vill säga är att istället för att göra egna trummor med midi skall man dra in färdiga trumloopar från nån trumloops-CD, kan man ju förstås göra det. Men det är väl inte vad denna tråd handlar om?

Det där med ramminnet då det gäller midi får du gärna spinna vidare på (i en annan tråd), det verkar kunna bli till något riktigt intressant.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan även dra in ljudfiler direkt in i sequensern och släppa dom där. Fast då läser cubase från hårddisk och inte från tex midi. Midi är inbakat i ramminnet typ (snabbt förklarat).

wtf???

midi!=wav

Om det du vill säga är att istället för att göra egna trummor med midi skall man dra in färdiga trumloopar från nån trumloops-CD, kan man ju förstås göra det. Men det är väl inte vad denna tråd handlar om?

Det där med ramminnet då det gäller midi får du gärna spinna vidare på (i en annan tråd), det verkar kunna bli till något riktigt intressant.. 😱

Frågan va väl hur man programmerade trummor?

Som jag försökte förklara det så kan man antingen använda sig av ljudfiler som man importerar in i cubase, jag sa ingenting om loopar utan bara att man kan (enkelt förklarat) dra ljudfiler in i cubase men då bör man ta ställning till att hårdisken får jobba mer än om du tex använder en sk VST sampler då samplingarna laddas in i ram minnet och belastar hårddisken mindre % sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. så det är alltså bara att sätta sig och lägga in slag för slag? Har inte orkat kolla i manualen än (slö), men ska se om jag kan få till något nu i eftermiddag.

Link to comment
Dela på andra sajter

furstan: Så jävla pilligt är det inte, men ja det kräver lite klickande. Säg att du har en låt i rakfyrtakt, då kan du ju klicka dit trumslagen för 3-4 takter, sedan köra på det allsmäktiga copy paste och göra hela låten i rak fyrtakt, leta sedan reda på vart du har fills eller refränger och ändra utifrån hur du vill ha det. Det tar inte lång tid att göra en låt så, problemet är ju att då har du inte dynamiken från en trumslagare och måste därför i efterhand korrigera volymer(eller snarare velocity) samt jobba med en viss felmarginal för att få till dynamiken så det låter trovärdigt. Med lite EQ och dynamik på strama miditrummor kan du lura de flesta.

Jag vet inte om någon kan tipsa om någon litteratur vad gäller dynamiken i trumslag? Det finns ju en del knep så att säga för att få det att låta verkligt.

T. ex Groove Agent har ju en felmarginalfunktion som kan hjälpa känslan lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag programerar trummor gör jag som så att jag alltid använder mig av höger och vänsterslagen som finns med i DFH, som jag kör med. Då är det mycket lättare att få det att låta mer naturligt och inte så programerat.

Sedan i snabba fills så är det ju otroligt viktigt att verkligen lyssna med kritiska öron på vad man gjort och leka runt väldigt mycket med velocityn. Och att tänka på att trummisar inte slår lika hårt med höger och vänster näve.

Så man får föreställa sig hur "trummisen" slår, och vilken hand han slår med. Och sedan ställa in velocityn därefter.

Visst det är lite bökigt och tar lite tid, men det kan med lite pill bli mycket bra.

Sedan är det bra att separera alla trummor var för sig, och exportera dom till var sitt wav spår som man sedan importerar tillbaka i projektet man håller på med. Och sedan redigerar man ljudet som man vill ha det, tex stenhård kompressor och limiter och ett fett reverb på virveln. Kaggen kan man lägga hård kompressor, limiter och en eq för att få fram den karaktär man vill ha på kaggen. Osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Som jag försökte förklara det så kan man antingen använda sig av ljudfiler som man importerar in i cubase, jag sa ingenting om loopar utan bara att man kan (enkelt förklarat) dra ljudfiler

Alltså en fattigmans manuell trumsampler? OK. Förstår ditt råd. Gör _aldrig_ så, till och med den billigaste och sämsta gratistrumsamplern fungerar bättre än att dra in virvel.wav, bd.wav, hihatopen.wav,.. in i cubase och göra trumtracks på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

alright, ska inte göra på det viset.

Däremot verkar jag ha problem att få fram något ljud över huvud taget. Följer alla instruktioner men sen verkar jag lixom inte ha några trummor. Har fattat att varje "ton" motsvarar en viss trumma, men ingen "ton" motsvarar någon trumma.. och enligt programmet har jag vara en bastrumma, hur många trummor jag än lägger in...

Toontracks forum verkar inte kunna hjälpa mig och eftersom jag köpt det beggat så får jag ingen personlig support... någon här som vet vad felet är?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

I reason kan man lätt loopa samma midi slinga om och om igen, då behöver man inte klicka så många gånger.

Ja, men så är ju reason ett program för knarkande-techno-nördar eller halvkriminella-hiphop/rap-bruuuushooor som inte har ork att variera sig lite.. utan loopar samma sekundlånga slinga i en hel låt på 10 minuter 😆

Jag brukar programmera mina trummor i guitarpro, sen exportera till midi och sen in i Cubase..där lägger jag på DFH via battery, o vips...

Jag tycker det är lättare att programmera trummor i GTP, men många skulle nog inte hålla med mig. Det är en smaksak...

Annars om du är så lat så letar du upp en midilåt med schyssta trumkomp, o importerar det.. Sen är det bara att klippa/klistra och redigera...

Med handen på hjärtat tror jag inte att många er hör skillnad på om det är programmerade trummor (ok, någorlunda bra programmerat bör det vara) eller om det är en riktig trummis som spelar. Jag tror ni bara säger så för att få kompisar....

WOrd!

😉

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag försökte förklara det så kan man antingen använda sig av ljudfiler som man importerar in i cubase, jag sa ingenting om loopar utan bara att man kan (enkelt förklarat) dra ljudfiler

Alltså en fattigmans manuell trumsampler? OK. Förstår ditt råd. Gör _aldrig_ så, till och med den billigaste och sämsta gratistrumsamplern fungerar bättre än att dra in virvel.wav, bd.wav, hihatopen.wav,.. in i cubase och göra trumtracks på det viset.

Det funkar utmärkt för mig och det var bara ett tips.

Men starta du din sampler, importera ditt ljud, gör ett program ställ in div onödiga effekter...

Jag drar min bastrumma in i programmet och det tar max 1 sek. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du ju exakt samma kagge med samma tillslag varje gång du vill ha en kagge? Det måste ju bli väldigt stelt? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr om tiden så proggade jag miditrummor (rättare sagt så spelade jag på keyboarden & klippte, klistrade, flyttade, kvantiserade osv

Hade dock svårt att få realism, passar bra till elektronsik musik men knappast till "verklig" musik.

Idag använder jag Groove Agent 2, fortfarande så klipper jag o flyttar osv men slut resultatet blir mer levande (rätt så självklart iof iom att det är en livs levande trummis som lirar på GA).

EZ Drummer är helt klart ett bra alternativ, anledningen till att jag inte köpt det ännu är för att jag vill kräma musten ur GA till den milda grad att jag känner att jag behöver nåt nytt/annat och jag har en bra bit kvar i GA2 tills dess!

Fördelen med GA är att det svänger!

Nackdelen med GA är att det svänger lite för mycket om man vill skapa mera monoton/elektronisk musik där själva mantrat ofta ligger i ett mera stelt taktfast beat (eller hur man nu skall förklara det?).

Jag spelar även in elektron influerat o då föredrar jag att progga som på den gamla goda tiden 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du ju exakt samma kagge med samma tillslag varje gång du vill ha en kagge? Det måste ju bli väldigt stelt? 😉

Naja jag var mer inne på house trummor programeringar, jag diggar pattern uppbyggnad stuk, ska hända väldigt lite men hela tiden vara varierande.

För mig va det så självklart med house att jag glömde bort att det finns folk som gör annan musik här. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du ju exakt samma kagge med samma tillslag varje gång du vill ha en kagge? Det måste ju bli väldigt stelt? 😉

Naja jag var mer inne på house trummor programeringar, jag diggar pattern uppbyggnad stuk, ska hända väldigt lite men hela tiden vara varierande.

För mig va det så självklart med house att jag glömde bort att det finns folk som gör annan musik här. 😉

hmm!

Det blir ju motstsen till varierande?

Då kan du ju inte variera velocity på kaggen alls (om du inte vill sitta o flytta fadern en hundradels millimeter hela tiden för att lura örat att det blir olika tillslag)?

På just stela monotona trummor så är det just med velocityn som man kan få lite liv i trummorna!

Link to comment
Dela på andra sajter

I reason kan man lätt loopa samma midi slinga om och om igen, då behöver man inte klicka så många gånger.

Detta är väl inte särskilt svårt att göra i cubase heller? Rita in en lång midipart, släng ihop ett komp och dubblera det så långt du vill, släng in ett fill och nåra cymbaler nånstans, kvantisera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du ju exakt samma kagge med samma tillslag varje gång du vill ha en kagge? Det måste ju bli väldigt stelt? 🙂

Naja jag var mer inne på house trummor programeringar, jag diggar pattern uppbyggnad stuk, ska hända väldigt lite men hela tiden vara varierande.

För mig va det så självklart med house att jag glömde bort att det finns folk som gör annan musik här. 🙂

hmm!

Det blir ju motstsen till varierande?

Då kan du ju inte variera velocity på kaggen alls (om du inte vill sitta o flytta fadern en hundradels millimeter hela tiden för att lura örat att det blir olika tillslag)?

På just stela monotona trummor så är det just med velocityn som man kan få lite liv i trummorna!

Förstår vad du menar..

Om man nu ska pilla med en baskicks velocity så kan man ju lika gärna spela in en riktig istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du ju exakt samma kagge med samma tillslag varje gång du vill ha en kagge? Det måste ju bli väldigt stelt? 😲

Naja jag var mer inne på house trummor programeringar, jag diggar pattern uppbyggnad stuk, ska hända väldigt lite men hela tiden vara varierande.

För mig va det så självklart med house att jag glömde bort att det finns folk som gör annan musik här. 😮

hmm!

Det blir ju motstsen till varierande?

Då kan du ju inte variera velocity på kaggen alls (om du inte vill sitta o flytta fadern en hundradels millimeter hela tiden för att lura örat att det blir olika tillslag)?

På just stela monotona trummor så är det just med velocityn som man kan få lite liv i trummorna!

Förstår vad du menar..

Om man nu ska pilla med en baskicks velocity så kan man ju lika gärna spela in en riktig istället?

Jo det hade ju varit att föredra men de flesta har inte möjlighet att spela in riktiga trummor (för då hade de väl gjort det istället?)!

För att spela in riktiga trummor så måste man ha plats, ej lägenhet, ett ljudkort som har många ingångar, bra mickar & preampar (& flera stycken dessutom), ett bra rum (ljudmässigt) + en hel del kunskap om mickning etc, tillgång till trummis osv...

Så då får ju alternativet bli att försöka få proggade trummor att låta "verkliga" istället och då blir velocityn ganska viktig.

Iom att jag kör med GA2 så är redan anslagen varierade men jag får ändå ändra lite iom att GA kan ju inte veta tex vilka partier där jag drar i eller sparsmakar arret och utan den spelar på i vanlig ordning och då får jag ändra lite i velocityn istället.

Vad jag menar är att en livs levande trummis har ju olika anslag om bandet spelar "soft" kontra "köttar" på olika partier i en låt vilket en trummaskin inte kan känna av o därför får man själv justera detta! Om en trummis spelar hårt eller mjukt i sitt anslag förändrar inte bara volymen utan även klangen (förmodligen kommer det aldrig att gå ersätta en riktig trummis när det gäller feeling & kvalitet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag en annan sequencer för att programmera trummor. Sen exporterar jag ut en loop och tar sen in den ljudfilen i Cubase. Funkar bra för mig. Så gör jag för det har funkat smidigt, men jag vet inte, finns det några stora fördelar med att programmera i Cubase? Kanske är en jäkligt dum process jag håller på med. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag en annan sequencer för att programmera trummor. Sen exporterar jag ut en loop och tar sen in den ljudfilen i Cubase. Funkar bra för mig. Så gör jag för det har funkat smidigt, men jag vet inte, finns det några stora fördelar med att programmera i Cubase? Kanske är en jäkligt dum process jag håller på med. 😄

Nackdelen blir väl om du tar en den som en loop att du inte kan justera de enskilda delarna i instrumentet i efterhand utan måste då gå tillbaka till ursprungs seuqensern för att pilla.

Eller lägger du varje del på en egen kanal som en loop?

(När jag säger justera så menar jag tex eq, kompressor, ljudnivå på varje enskild del).

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag en annan sequencer för att programmera trummor. Sen exporterar jag ut en loop och tar sen in den ljudfilen i Cubase. Funkar bra för mig. Så gör jag för det har funkat smidigt, men jag vet inte, finns det några stora fördelar med att programmera i Cubase? Kanske är en jäkligt dum process jag håller på med. 😏

Nackdelen blir väl om du tar en den som en loop att du inte kan justera de enskilda delarna i instrumentet i efterhand utan måste då gå tillbaka till ursprungs seuqensern för att pilla.

Eller lägger du varje del på en egen kanal som en loop?

(När jag säger justera så menar jag tex eq, kompressor, ljudnivå på varje enskild del).

Det är som du säger - Nackdelen blir att jag inte kan ändra t.ex velocity på en snare i efterhand. För att göra det måste jag gå tillbaka till den andra sequencern, ändra, och exportera ut den omgjorda loopen. Är nog bättre att jag försöker klura ut det inbyggda i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...