Jump to content
Annons

MTV: Euro Top 20


Dreamtones

Recommended Posts

Jag har en idé.

Ska vi jämföra med mat?

Tycker ni om hamburgare och pizza?

Jag fattar din poäng. Probelemet är väl att detta är ett musikerforum. Skulle du gå till ett gourmetkockforum och fråga vad de tyckte om hamburgare och pizza så skulle de förmodligen anse samma som de flesta här tycker om allt för enkelt producerad musik. (inget ont om låten alltså, men den är kanske ganska simpel...inte för att jag skulle kunna göra det bättre, men jag inbillar mig det iallafall.)

Sedan kanske man inte kan laga soufflé Furstenberg, eller för den delen göra trippelplatinaalbum.

Den här diskussionen återkommer med jjämna mellanrum och jag tycker att den speglar ganska mycket av musikerattidtyd.

Förresten kricke, dina inlägg blir vääääldigt långa. Kan du inte bryta ner dem till lite kortare mer kärnfulla inlägg. Jag orkar knappt läsa i somarvärmen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 296
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Förresten kricke, dina inlägg blir vääääldigt långa. Kan du inte bryta ner dem till lite kortare mer kärnfulla inlägg. Jag orkar knappt läsa i somarvärmen.  🙂

Neko har övertalat mig att göra såhär... Men det är ju ingen mening när ingen läser, vilket många inlägg efteråt bevisar.

Neko... ?

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Har inga problem med låten i fråga men det finns andra som man blir irriterad på ibland så jag kan förstå dina reaktioner Kricke.

Link to comment
Dela på andra sajter

efter att ha läst denna tråden och sen hört låten fattar jag inte vad ni snackar om. visst är den inte bra. men jag stör mig lite på era argument. att den är snodd rakt av och att dom bara kör halva loopen är ju bara skön attityd! 😛 sen att den är repetativ är ju också, bara skönt. nyckeln till alla feta grooves är att repetera dom i all oändlighet. men hey, nu är ju jag ett funk freak. så jag kanske har lite andra preferenser.

skulle boten anna vara bättre än den här? jag hoppas innerligt att ni skämtar! den låten kan ju inte bli mer svenne. det är den denna tråden borde handla om egentligen. men nu hänger inte jag här i forumet så mkt iofs. så det finns väl säkert en sån tråd redan, nu när jag tänker efter. illa vore det annars. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

grejen med låten är ju just att den är enformig, lyssna på vilken dancehall-låt som helst, det ska va enformiga beats. Dessutom snor de ju beats av varandra utav bara fan, vilket jag tycker är en skön grej.

Att bedöma saker efter vad som är bra kvalitet känns mest rutten. Vem bestämmer vad som är bra kvalitet?? Ett gammalt överklasstrick bara...skit i kvalitet, gillar man det så gör man väl. Inte så mycket att förstå

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså...

Får man vara så trångsynt?

Men Pazo, kan du läsa inläggen innan du svarar??? Och även om du gjort det, försök förstå eftersom du uppenbarligen inte gör det.

Här kommer du och klankar ner på ett faktiskt bra verk. helt utan några vettiga argument. Smart att klaga på frånvaro av argument när man själv intekommer med några vettiga. "melodin är snodd" , "basen är tråkig""dethär har gjorts" inte direkt några kreativa argument.

För det första så har jag aldrig sagt varken "melodin är snodd", "basen är tråkig" eller "dethär har gjorts"

För det andra har jag haft bra argument:

Kritik 1:Hela låten baseras på en superkort slinga på ca 3-4 sekunder som går runt, runt i 4 minuter. Känns dock som om låten pågår en timme, minst, just pga detta.

Kritik 2: Denna superkorta slinga är dessutom totalt rippat från 80-tals låten Soft Cell - Tainted Love. Dock saknas typ halva loopen. Även om ja inte är säker på om originalet heller är ett mästerverk så hade den en melodisk loop som var något mer catchy än detta i alla fall.

Kritik 3: Själva melodin är i stort sett helt ny dock, men vilken melodi då?! Låter som det är ca 3 röster som babblar i mun på varandra hela låten rakt igenom.

Börjar bli less på att förklara för folk som om man pratar med 3åringar...

Enligt mig är låten FET!!

Jaha, och det var ju ett väldigt kreativt argument menar du... ?

Här kan man inte direkt klaga på någon kreativitet. du ser bara den inte eftersom du verkar ha skygglappar. Samplingen som du nu stör dig på något förbannat är smakfullt väl dold. Visst hör man att den finns. men den är inte direkt någon utmärkande del av låten.

Jag håller inte med, den där slingan är det enda jag hör, eftersom det är det enda som utmärker sig. Alla rösterna är alldeles för röriga för att jag ska uppfatta dem.

Det som utmärker den är dock att den har samma rytm. Är all samba dålig då eftersom den bygger på samma rytm som föregående samba?

Verkligen en värdelös jämförelse; det är som att påstå att alla låtar som har rytm 4/4 är ripoff på varandra. Har aldrig sagt att denna låt är lik originalet, tvärtom. Samma rytm har då inte melodin i alla fall, melodin går typ i samma monotoniska rytm baskaggen. S-O-S...bla-bla-bla bla1-2-3-4

Sen när du nämner band du gillar... U2? tsss...

Moget...

Tråkigare och mer intetsägande musik får man leta efter, visst, några av de äldre låtarna är rätt bra men inte mer.

Dessa kommentarer bevisar ju att du ligger på samma nivå som du tycker att jag ligger på.

Huruvida U2s musik är bra är en annan diskussion. Men det betraktas som det största rockbandet, har vunnit många awards, etc. Utöver det så säljer ju även det bandet massor. De har btw släppt klassikern One igen, fast med en tjej som är med och sjunger också... Den va bra (dock långt ifrån originalet), och låg även på samma lista som vi pratar om nu.

Madonnas senaste skiva borde du inte nämna om du klankar på Rihannas låt då dessa befinner sig mer eller mindre i samma ganger och är minst lika kreativa.

Där har du fel. 😛

BTW: Låten är inte en COVER... Då skulle det varit precis samma låt...

Om du har läst mina inlägg här så skulle du veta om att jag redan påpekat det.

Som sagt... låten ÄR FET. Fatta vad fint man kan röjja till denhär när den kommer på ett dansgolv.. Testat att göra det?

Jag skulle förmodligen somna efter någon minut.

Jag hoppas de diskotek som spelar denna låt befinner sig väldigt långt borta från mig.

Och att säga att mtv ska tilltala 11-13 åringar är bara befängt...

Hade en föreläsare i musikproduktion, insatt i branschen, som talade för det här. Han påpekade att övriga åldersgrupper laddar hem musik, och därför måste man försöka göra musik mer tilltalande för unga. Dock kan man diskutera om denna musik samt videos är lämpliga för barn i den åldern. Tvivlar inte en sekund på att barn i den åldern kan ta till sig mer komplicerad musik hursomhelst.

Och sisst... om du nu är så kreativ gör något bättre då....

Säger man så till alla kritiker också?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra har jag haft bra argument:

Kritik 1:Hela låten baseras på en superkort slinga på ca 3-4 sekunder som går runt, runt i 4 minuter. Känns dock som om låten pågår en timme, minst, just pga detta.

Kritik 2: Denna superkorta slinga är dessutom totalt rippat från 80-tals låten Soft Cell - Tainted Love. Dock saknas typ halva loopen. Även om ja inte är säker på om originalet heller är ett mästerverk så hade den en melodisk loop som var något mer catchy än detta i alla fall.

Kritik 3: Själva melodin är i stort sett helt ny dock, men vilken melodi då?! Låter som det är ca 3 röster som babblar i mun på varandra hela låten rakt igenom.

Kricke, det där är inte bra argument, de är helt värdelösa. Dom säger inte ett piss om huruvida låten är bra eller inte.

Det är som att kritisera en låt för att den är gitarrbaserad, eller för att det är en kille som sjunger, eller för att virveltrumman är väldigt lågt stämd, eller för att det inte är nån symfoniorkester med, eller för att ljudteknikern har fult skägg. Det säger ingenting om vad man får för känslor av att lyssna på låten!!

Börjar bli less på att förklara för folk som om man pratar med 3åringar...

Det är inte så att vi inte fattar vad du menar, vi håller bara inte med. Förklara en gång till, visst, men vi håller fortfarande inte med. Du verkar tro att du har "rätt" men det har du inte, du har inte heller "fel". Du tycker på ditt sätt, jag tycker på mitt sätt, andra tycker på sitt sätt.

Enligt mig är låten FET!!

Jaha, och det var ju ett väldigt kreativt argument menar du... ?

Det var betydligt mer kreativt och vettigt än nåt du kommit med. "Enligt mig är låten FET!!" är just anledningen till att folk köper den, och det var väl vad du frågade om från början.

Jämför "Enligt mej är låten FET, den köper jag!" med: "Låten har inga samplingar och är inte repetativ, har en ny melodi och bara en röst i taget, den köper jag!"

Vad är mest förekommande, tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller mig på samma nivå som den som svarar i fortsättningen...

Kricke, det där är inte bra argument, de är helt värdelösa. Dom säger inte ett piss om huruvida låten är bra eller inte.

Det är som att kritisera en låt för att den är gitarrbaserad, eller för att det är en kille som sjunger, eller för att virveltrumman är väldigt lågt stämd, eller för att det inte är nån symfoniorkester med, eller för att ljudteknikern har fult skägg. Det säger ingenting om vad man får för känslor av att lyssna på låten!!

Att beskriva känslor hade ju varit än mer subjektivt än att beskriva vad som händer i låten.

Om du har problem med dem argumenten så är det du som har problem, inte jag.

Det var betydligt mer kreativt och vettigt än nåt du kommit med. "Enligt mig är låten FET!!" är just anledningen till att folk köper den, och det var väl vad du frågade om från början.

Jämför "Enligt mej är låten FET, den köper jag!" med: "Låten har inga samplingar och är inte repetativ, har en ny melodi och bara en röst i taget, den köper jag!"

Vad är mest förekommande, tror du?

"Låten har inga samplingar och är inte repetativ, har en ny melodi och bara en röst i taget, den köper jag!" skulle i alla fall låta mer attraktivt. Förutsatt att man lägger till ordet "rippade" innan "samplingar".

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker nästan det är lite tragiskt att se folk klaga på samplingar. musiker har lånat av varandra sedans tidernas begynnelse. även era favorit-musiker. vare sig det är jimi hendrix, u2 eller e-type. 😛

Om du läst mina inlägg tidigare så har du kanske sett att jag skrivit "det beror på vad man gör med dem."

Kan inte alla läsa inläggen innan de svarar? Börjar kännas tjatigt för mig att förklara för en i taget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej!

Vilken låt? Se där, jag har redan glömt den.  😛

Den där amatörvideon är väl egentligen inte så mycket att orda om. Kricke for President.

Istället för att jämföra med mat. Är VW Golf och Volvo den bästa bilen?

Normalt är det ju så att den bästa musiken eller den bästa bilen bara njuts av ett fåtal. Dåliga försäljningssiffror kan vara ett tecken på kvalitet.

😆

:musik

Sen kan man fråga sig vad som säljs mest i matväg, makaroner eller oxfilé... Personligen köper ja dock oxfilé oftare, även om ja vet att det är tvärtom för de flesta 😱

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om vem Andy Warhols är eller hur hans verk är...

Dock är konst och musik inte riktigt samma sak?

Andy Warhol är en av tidernas mest kända konstnärer och ett av hans mest kända verk är baserade på ett foto av Marilyn Monroe som han screentryckte i olika färger. Visuell sampling, skulle man kunna säga.

Jag tycker att bildkonst och musik är mycket nära varandra.

Läs mer om honom här: http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_warhol

Jag kan inte förklara varför jag tycker om pizza, men det smakar smaskens. Jag kan inte förklara varför jag gillar Warhol, men jag tycker att hans konst är intelligent och snygg. Jag kan inte förklara varför jag gillar den här låten, annat än att melodi, produktion och framförande tilltalar mig. Men framförallt kan jag inte få någon annan att tycka om pizza, Warhol och SOS genom att förklara vad det är som tilltalar mig, inte när de redan innan har en bestämd uppfattning om de olika exemplen.

Okej, du kan inte förklara varför du tycker om något, fine. Men jag kan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med, den där slingan är det enda jag hör, eftersom det är det enda som utmärker sig. Alla rösterna är alldeles för röriga för att jag ska uppfatta dem.

Och där har vi det igen... "det enda JAG hör"... haru inte tänkt på att de flesta fkatiskt inte bryr sig om bakgrunden utan bryr sig om själva låten?.. och även känslan man får av den....

Dessa kommentarer bevisar ju att du ligger på samma nivå som du tycker att jag ligger på.

Huruvida U2s musik är bra är en annan diskussion. Men det betraktas som det största rockbandet, har vunnit många awards, etc. Utöver det så säljer ju även det bandet massor. De har btw släppt klassikern One igen, fast med en tjej som är med och sjunger också... Den va bra (dock långt ifrån originalet), och låg även på samma lista som vi pratar om nu.

Nej nej.. jag sa aldrig att U2 var dåliga. jag sa bara att de var tråkiga och jag inte gillar dem speciellt mkt.

Och argumenten som du sedan lägger fram är precis samma argument du motsagt hela tråden... "Men det betraktas som det största rockbandet, har vunnit många awards, etc." Rihanna betraktas som en av de största dancehall (eller vad de nu var)artisternja och har också vunnit många awards.. tror jag... iaf varit nominerad...

Madonnas senaste skiva borde du inte nämna om du klankar på Rihannas låt då dessa befinner sig mer eller mindre i samma ganger och är minst lika kreativa.

Där har du fel. 😛'

Jag syftar på "popvärlden" när jag säger att de mer eller mindre ligger i samma.

Säger man så till alla kritiker också?

You bet...

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker nästan det är lite tragiskt att se folk klaga på samplingar. musiker har lånat av varandra sedans tidernas begynnelse. även era favorit-musiker. vare sig det är jimi hendrix, u2 eller e-type. 😛

Om du läst mina inlägg tidigare så har du kanske sett att jag skrivit "det beror på vad man gör med dem."

Kan inte alla läsa inläggen innan de svarar? Börjar kännas tjatigt för mig att förklara för en i taget...

detta visar ju bara att det inte handlar om musiken för din del utan hur det tekniska i skapandeprocessen ser ut. dina argument handlar inte om musiken, därför väger dom nästan ingenting, som nån sa här ovanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det var som jag misstänkte, det hela handlade om samplingen.  😱

Inte bara, du är inte tillräckligt uppmärksam.

Är det inte otroligt att tillochmed på ett forum som detta finns det fortfarande människor som tycker att sampling inte är riktigt seriöst? Det känns så trångsynt! En smart sampling i rätt kontext kan ju vara helt genialt - och nej nu pratar jag inte om Jocke Boberg.  😛

Inte så som det använts här, nej.

En av de mest geniala samplingarna tycker jag är den som ligger till grund för Daft Punks "Robot Rock" - i princip hela låten är snodd rakt av från några takter av en gammal kass funkmetal-låt ("Release The Beast" av Breakwater, jämför med Daft Punks låt på iTunes: länk). Vid första jämförelsen så blir man mörkrädd över hur lite Daft Punk har gjort, men nåt måste det vara för orginalet suger hästrumpa medans Daft Punks version är grym. I mina ögon är det genialt att kunna göra så mycket genom att göra så lite!

Okej. Har inte lyssnat på detta, men jag tycker generellt sätt också att Daft Punk är bra på det dem gör. Det är långt ifrån det flum som jag exemplifierat här.

Samma sak med S.O.S., utan samplingen hade det varit en rätt tråkig standardlåt, men nu får den lite extra krydda i och med att man lyckats göra något helt nytt av Tainted Love.

Tycker du har ett konstigt sätt att se på saken. Utan loopen hade det ju inte varit någon bakgrundsmusik överhuvudtaget.

Det nya dem gjort känns väldigt billigt för mig, that's all.

"Men vem som helst skulle-" ja men gör det då. Blir det bra musik av det så vafan, spelar roll hur det kom till!

Håller med om att det är resultatet som räknas, men om man vet saker, som t ex att loopen inte är egengjord så faller hela helhetsintrycket. Såvida man inte gör något smart med det. Men även om det är något smart, så hade den ändå inte värderats lika högt för mig som för låtar som är helt egengjorda. jag ändå tyckt bättre om en loop som var egengjord

Jag undrar hur lång tid det dröjer innan någon artist helt enkelt tar en annan skiva, rakt av som den är, och ger ut den under eget namn. Det skulle kunna bli riktigt intressant!

Jo, helt genialiskt... Hoppas verkligen du inte är allvarlig.

Förresten, jämför med min tråd för ett par månader sen, där jag undrade vad folk såg som tjusningen i metal. Jag gissar att det är lite samma sak du är ute efter, men du verkar inte vara nöjd med att andra förklarar vad de ser som tjusningen i den här musiken, för dom har ju enligt dej "fel"...  😆 Det går inte att "bevisa" att musik är bra, man kan bara peka på vad som tilltalar en och möjligtvis fundera över varför man reagerar positivt på just det. Alla människor har olika referenser och förknippar samma sak med helt olika värden, därför gillar vi olika musik. Men det vet du väl redan?  😱

Okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och där har vi det igen... "det enda JAG hör"...

Ja, jag kan ju inte prata för någon annan.

haru inte tänkt på att de flesta fkatiskt inte bryr sig om bakgrunden utan bryr sig om själva låten?.. och även känslan man får av den....

Så om det inte är meningen att man ska lyssna på bakgrunden kan man ju fråga sig varför den är där överhuvudtaget. Bakgrunden är ju en del av låten.

Nej nej.. jag sa aldrig att U2 var dåliga. jag sa bara att de var tråkiga och jag inte gillar dem speciellt mkt.

Okej.

Och argumenten som du sedan lägger fram är precis samma argument du motsagt hela tråden... "Men det betraktas som det största rockbandet, har vunnit många awards, etc." Rihanna betraktas som en av de största dancehall (eller vad de nu var)artisternja och har också vunnit många awards.. tror jag... iaf varit nominerad...

Jag vet, jag vet. Men som jag även sagt innan i tråden; det finns popmusik som säljer för att det är bra, och det finns popmusik som säljer för att det är en snygg frontfigur och har ett av de 4 enda stora skivbolagen i världen som stöd. Men men, som ni andra skriver; det är många som köper... Och jag försöker förstå mig på låten. Hursomhelst, det är detta faktumet vi diskuterar i tråden...

Jag syftar på "popvärlden" när jag säger att de mer eller mindre ligger i samma.

Okej, men jag tycker SOS är väldigt, väldigt långt ifrån Madonnas många låtar... Jag dissar inte Rihanna som artist, bara denna låten. Dock kan ja hålla med om att vissa av Madonnas låtar inte lever upp till en bra standard heller. Jag gillar inte låten där hon tagit en ABBA slinga, men övriga albumet är fint.

You bet...

Jo men jag kan göra bättre själv, i alla fall vad jag tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker nästan det är lite tragiskt att se folk klaga på samplingar. musiker har lånat av varandra sedans tidernas begynnelse. även era favorit-musiker. vare sig det är jimi hendrix, u2 eller e-type. 😎

Om du läst mina inlägg tidigare så har du kanske sett att jag skrivit "det beror på vad man gör med dem."

Kan inte alla läsa inläggen innan de svarar? Börjar kännas tjatigt för mig att förklara för en i taget...

detta visar ju bara att det inte handlar om musiken för din del utan hur det tekniska i skapandeprocessen ser ut. dina argument handlar inte om musiken, därför väger dom nästan ingenting, som nån sa här ovanför.

Jag tycker det borde vara tvärtom. Det är ju det tekniska som man kan se någorlunda objektivt, men känslorna som framkallar de som lyssnar är ju svårt för en person att bedömma... Det är upp till lyssnaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att beskriva känslor hade ju varit än mer subjektivt än att beskriva vad som händer i låten.

Men folk köper alt. låter bli att köpa baserat på just subjektiva åsikter och känslor. Folk tänker inte "få se nu... inga samplingar i denna... oj, en melodi! och wow, det är bara en röst... heey... då borde jag gilla detta ju! Den köper jag nog." Inget kallt beräknande, liksom.

"Låten har inga samplingar och är inte repetativ, har en ny melodi och bara en röst i taget, den köper jag!" skulle i alla fall låta mer attraktivt. Förutsatt att man lägger till ordet "rippade" innan "samplingar".

Det handlade inte om vad som lät mest attraktivt, det handlade om vad som är troligast anledning till att nån köper en låt, och därmed vad som är troligast anledning till att låten hamnar högt på sånna listor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Att beskriva känslor hade ju varit än mer subjektivt än att beskriva vad som händer i låten.

Men folk köper alt. låter bli att köpa baserat på just subjektiva åsikter och känslor. Folk tänker inte "få se nu... inga samplingar i denna... oj, en melodi! och wow, det är bara en röst... heey... då borde jag gilla detta ju! Den köper jag nog." Inget kallt beräknande, liksom.

"Låten har inga samplingar och är inte repetativ, har en ny melodi och bara en röst i taget, den köper jag!" skulle i alla fall låta mer attraktivt. Förutsatt att man lägger till ordet "rippade" innan "samplingar".

Det handlade inte om vad som lät mest attraktivt, det handlade om vad som är troligast anledning till att nån köper en låt, och därmed vad som är troligast anledning till att låten hamnar högt på sånna listor.

Jag har inte den blekaste hur folk tänker när de ska köpa en skiva, men du verkar ju ha koll - jag är väldigt kräsen i alla fall när ja ska ge ut så mycket pengar så som en skiva kostar idag. Men om det är så, så bekräftar det bara allting... T ex att folk bara köper utan att tänka. Det tycker jag är fel, även om ja inte kan påverka det.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om vem Andy Warhols är eller hur hans verk är...

Dock är konst och musik inte riktigt samma sak?

Andy Warhol är en av tidernas mest kända konstnärer och ett av hans mest kända verk är baserade på ett foto av Marilyn Monroe som han screentryckte i olika färger. Visuell sampling, skulle man kunna säga.

Jag tycker att bildkonst och musik är mycket nära varandra.

Läs mer om honom här: http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_warhol

Jag kan inte förklara varför jag tycker om pizza, men det smakar smaskens. Jag kan inte förklara varför jag gillar Warhol, men jag tycker att hans konst är intelligent och snygg. Jag kan inte förklara varför jag gillar den här låten, annat än att melodi, produktion och framförande tilltalar mig. Men framförallt kan jag inte få någon annan att tycka om pizza, Warhol och SOS genom att förklara vad det är som tilltalar mig, inte när de redan innan har en bestämd uppfattning om de olika exemplen.

Okej, du kan inte förklara varför du tycker om något, fine. Men jag kan 😎

Men... Det var ju inte det jag sa. Jag sa att det inte går att förklara varför man tycker om något med annat än känslor. Hur kan åsikter om en låt vara annat än subjektiva, Kricke?

Problemet med den här "diskussionen" är att du inte förstår att musik handlar om tycke och smak, inte några universella sanningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om vem Andy Warhols är eller hur hans verk är...

Dock är konst och musik inte riktigt samma sak?

Andy Warhol är en av tidernas mest kända konstnärer och ett av hans mest kända verk är baserade på ett foto av Marilyn Monroe som han screentryckte i olika färger. Visuell sampling, skulle man kunna säga.

Jag tycker att bildkonst och musik är mycket nära varandra.

Läs mer om honom här: http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_warhol

Jag kan inte förklara varför jag tycker om pizza, men det smakar smaskens. Jag kan inte förklara varför jag gillar Warhol, men jag tycker att hans konst är intelligent och snygg. Jag kan inte förklara varför jag gillar den här låten, annat än att melodi, produktion och framförande tilltalar mig. Men framförallt kan jag inte få någon annan att tycka om pizza, Warhol och SOS genom att förklara vad det är som tilltalar mig, inte när de redan innan har en bestämd uppfattning om de olika exemplen.

Okej, du kan inte förklara varför du tycker om något, fine. Men jag kan 😎

Men... Det var ju inte det jag sa. Jag sa att det inte går att förklara varför man tycker om något med annat än känslor. Hur kan åsikter om en låt vara annat än subjektiva, Kricke?

Problemet med den här "diskussionen" är att du inte förstår att musik handlar om tycke och smak, inte några universella sanningar.

Då ber jag dig läsa mitt originalinlägg en gång till, där jag klart och tydligt redogjort för att det är min personliga åsikt.

Om vi inte ska kunna utbyta åsikter och förklara saker för varandra kan vi lika gärna lägga ned det här forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kan ju inte prata för någon annan.

Ja precis. det är en åsikt. kom inte å säg att låten ÄR dålig då. säg att du TYCKER att den är dålig...

Så om det inte är meningen att man ska lyssna på bakgrunden kan man ju fråga sig varför den är där överhuvudtaget. Bakgrunden är ju en del av låten.

Javisst är den en DEL av låten. den är inte hela låten...

ag vet, jag vet. Men som jag även sagt innan i tråden; det finns popmusik som säljer för att det är bra, och det finns popmusik som säljer för att det är en snygg frontfigur och har ett av de 4 enda stora skivbolagen i världen som stöd. Men men, som ni andra skriver; det är många som köper... Och jag försöker förstå mig på låten. Hursomhelst, det är detta faktumet vi diskuterar i tråden...

Musik är väl mer eller mindre alltid bra. popmusik som begreppet ser ut idag är väl mer "mainstream" musik.. alltså musik som sälljer bra. musik som säljer bra är alltid bra. vare sig man gillar den eller inte....

Okej, men jag tycker SOS är väldigt, väldigt långt ifrån Madonnas många låtar... Jag dissar inte Rihanna som artist, bara denna låten. Dock kan ja hålla med om att vissa av Madonnas låtar inte lever upp till en bra standard heller. Jag gillar inte låten där hon tagit en ABBA slinga, men övriga albumet är fint

Produktionsmässigt ligger de inte så långt ifrån... du som ville prata tekniskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker nästan det är lite tragiskt att se folk klaga på samplingar. musiker har lånat av varandra sedans tidernas begynnelse. även era favorit-musiker. vare sig det är jimi hendrix, u2 eller e-type. 😎

Om du läst mina inlägg tidigare så har du kanske sett att jag skrivit "det beror på vad man gör med dem."

Kan inte alla läsa inläggen innan de svarar? Börjar kännas tjatigt för mig att förklara för en i taget...

detta visar ju bara att det inte handlar om musiken för din del utan hur det tekniska i skapandeprocessen ser ut. dina argument handlar inte om musiken, därför väger dom nästan ingenting, som nån sa här ovanför.

Jag tycker det borde vara tvärtom. Det är ju det tekniska som man kan se någorlunda objektivt, men känslorna som framkallar de som lyssnar är ju svårt för en person att bedömma... Det är upp till lyssnaren.

ok då fattar jag lite mer vart du kommer ifrån med allt det här. en oerhört tist syn på musik måste jag säga. hoppas du släpper det där om några år. min syn är direkt motsatt, för mig handlar musik inte om teknik utan om just känslor. och jag bedömmer musik därefter.

Redigerat av vertigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Att beskriva känslor hade ju varit än mer subjektivt än att beskriva vad som händer i låten.

Men folk köper alt. låter bli att köpa baserat på just subjektiva åsikter och känslor. Folk tänker inte "få se nu... inga samplingar i denna... oj, en melodi! och wow, det är bara en röst... heey... då borde jag gilla detta ju! Den köper jag nog." Inget kallt beräknande, liksom.

"Låten har inga samplingar och är inte repetativ, har en ny melodi och bara en röst i taget, den köper jag!" skulle i alla fall låta mer attraktivt. Förutsatt att man lägger till ordet "rippade" innan "samplingar".

Det handlade inte om vad som lät mest attraktivt, det handlade om vad som är troligast anledning till att nån köper en låt, och därmed vad som är troligast anledning till att låten hamnar högt på sånna listor.

Jag har inte den blekaste hur folk tänker när de ska köpa en skiva, men du verkar ju ha koll - jag är väldigt kräsen i alla fall när ja ska ge ut så mycket pengar så som en skiva kostar idag. Men om det är så, så bekräftar det bara allting... T ex att folk bara köper utan att tänka. Det tycker jag är fel, även om ja inte kan påverka det.

Men de tänker ju. De tänker "fet låt, jag köper plattan". De skiter blanka fan i om en bit av låten kommer från en gammal Soft Cell-dänga och en annan del kommer från en trumsamplingscd - de gillar musiken, de går igång på svänget, sången, melodierna och gillar vad de hör - därför slänger de upp plånboken i ansiktet på cdmånglaren. _Hur_ musiken är gjord, med vilka verktyg och av vilka anledningar är otroligt underordnat vilka känslor man får av musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Av ren nyfikenhet: Var brukar denna låten spelas? Eller den där om Båten Anna som nämndes. Är det Boolibompa? Reklamradion? Diskotek?

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Att beskriva känslor hade ju varit än mer subjektivt än att beskriva vad som händer i låten.

Men folk köper alt. låter bli att köpa baserat på just subjektiva åsikter och känslor. Folk tänker inte "få se nu... inga samplingar i denna... oj, en melodi! och wow, det är bara en röst... heey... då borde jag gilla detta ju! Den köper jag nog." Inget kallt beräknande, liksom.

"Låten har inga samplingar och är inte repetativ, har en ny melodi och bara en röst i taget, den köper jag!" skulle i alla fall låta mer attraktivt. Förutsatt att man lägger till ordet "rippade" innan "samplingar".

Det handlade inte om vad som lät mest attraktivt, det handlade om vad som är troligast anledning till att nån köper en låt, och därmed vad som är troligast anledning till att låten hamnar högt på sånna listor.

Jag har inte den blekaste hur folk tänker när de ska köpa en skiva, men du verkar ju ha koll - jag är väldigt kräsen i alla fall när ja ska ge ut så mycket pengar så som en skiva kostar idag. Men om det är så, så bekräftar det bara allting... T ex att folk bara köper utan att tänka. Det tycker jag är fel, även om ja inte kan påverka det.

WTF?

Så det är fel att köpa någonting med anledningen "det känns rätt" 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om vem Andy Warhols är eller hur hans verk är...

Dock är konst och musik inte riktigt samma sak?

Andy Warhol är en av tidernas mest kända konstnärer och ett av hans mest kända verk är baserade på ett foto av Marilyn Monroe som han screentryckte i olika färger. Visuell sampling, skulle man kunna säga.

Jag tycker att bildkonst och musik är mycket nära varandra.

Läs mer om honom här: http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_warhol

Jag kan inte förklara varför jag tycker om pizza, men det smakar smaskens. Jag kan inte förklara varför jag gillar Warhol, men jag tycker att hans konst är intelligent och snygg. Jag kan inte förklara varför jag gillar den här låten, annat än att melodi, produktion och framförande tilltalar mig. Men framförallt kan jag inte få någon annan att tycka om pizza, Warhol och SOS genom att förklara vad det är som tilltalar mig, inte när de redan innan har en bestämd uppfattning om de olika exemplen.

Okej, du kan inte förklara varför du tycker om något, fine. Men jag kan 😎

Men... Det var ju inte det jag sa. Jag sa att det inte går att förklara varför man tycker om något med annat än känslor. Hur kan åsikter om en låt vara annat än subjektiva, Kricke?

Problemet med den här "diskussionen" är att du inte förstår att musik handlar om tycke och smak, inte några universella sanningar.

Då ber jag dig läsa mitt originalinlägg en gång till, där jag klart och tydligt redogjort för att det är min personliga åsikt.

Om vi inte ska kunna utbyta åsikter och förklara saker för varandra kan vi lika gärna lägga ned det här forumet.

Ehrm..

Kricke, det där är inte bra argument, de är helt värdelösa. Dom säger inte ett piss om huruvida låten är bra eller inte.

Det är som att kritisera en låt för att den är gitarrbaserad, eller för att det är en kille som sjunger, eller för att virveltrumman är väldigt lågt stämd, eller för att det inte är nån symfoniorkester med, eller för att ljudteknikern har fult skägg. Det säger ingenting om vad man får för känslor av att lyssna på låten!!

Att beskriva känslor hade ju varit än mer subjektivt än att beskriva vad som händer i låten.

Som jag nämner ovan är det viktigaste att prata om när man bedömmer musik känslor, inte teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte den blekaste hur folk tänker när de ska köpa en skiva, men du verkar ju ha koll - jag är väldigt kräsen i alla fall när ja ska ge ut så mycket pengar så som en skiva kostar idag. Men om det är så, så bekräftar det bara allting... T ex att folk bara köper utan att tänka. Det tycker jag är fel, även om ja inte kan påverka det.

Jag vet inte riktigt vad du gör för musik men jag misstänker att du har betydligt mer koll på inspelning, musikteori, musikproduktion etc än vad "den stora massan" (som är Rihannas största publik) har. De är inte mindre kräsna än du, bara vad gäller andra saker. Så om du med "köper utan att tänka" menar att de köper utan att analysera musiken först, så visst, då köper dom utan att tänka. Men om du menar att de köper utan att fundera över om de verkligen vill ha låten eller inte så tror jag du har helt fel.

Musik är subjektivt. Om man låter bli att räkna med det så är det självklart att man inte kan förstå sig på varför folk gillar en viss låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...