Jump to content
Annons

Morffo and Plunel - Flock of Seagulls *UPPDATERAD*


Recommended Posts

Tjolahopp!

Nu har jag och Pluffo hängt hemma hos mig hela dagen (mini-IRL!) och färdigställt det senaste Morffo and Plunel-verket. Eller nästan färdigställt, kanske man ska säga. Era kommentarer kan säkert få oss att ändra något.

* LÅTNAMN: A Flock of Seagulls

* ARTIST/GRUPP: Morffo and Plunel

* GENRE: Trance

* LÅTLÄNGD: 7:28

* KOMPOSITÖR: Mornel/Pluffo

* PRODUCENT: Mornel/Pluffo

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3, 192kbps

* STORLEK: 10,3mb

* STATUS: Typ färdig demo

* LÅTLÄNK: http://kovs.shacknet.nu/~leo/aflockofseagulls.mp3 (snabbare server nu!)

Kritisera mera!

/Martin och Leo

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)

Bra! Nog det bästa från er hittills..! Trevligt somrigt... Känns lite 1998-mysigt.

Precis nyss skrev jag en skapligt lång o genomgående text om vad jag hade för synpunkter på mixen... Men efter att ha dragit upp datorns volymregel här så fick jag radera den texten... Förutom en grej som jag fortfarande inte riktigt är kompis med... Efter det stora breaket får jag en känsla av att melodin inte lyfts fram tillräckligt, det blir mest noise, liksom... Men det kanske bara är jag?

Annars; super!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! Nog det bästa från er hittills..! Trevligt somrigt... Känns lite 1998-mysigt.

[...]

Annars; super!

Grymt, tack som fan!

Jag är skitnöjd, men vi behöver nog se över mixen en liten aning. Får se om jag orkar göra det imorrn så kommer det nog upp en ny version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar nu 😉

Överlag bra ljud. Jag skulle kolla lite på att få in lite variation på basslinen för att få det lite mer spännande, typ en nots delay och sedan typ "up ner, ner up"

Också en annan sak ni kan testa är att köra ett högpass filter på bassline och köra en mer subbig bassline som trycker till mellan kickarna.

Mysig positiv känsla när du kör in melodi elementen. Mer sweeps o effekter tack 🙁

Najs vid breaket, testa att lägga på en lågmäld bas som går i ton med melodin (en sån där mysig sub bas), den kommer öka på myskänslan och energin mer 😄

Gött när kicken kommer tebax, en buildup - breakdown sweep effekt kan öka på ännu mer 🙂

Överlag jättebra! Mysig som fan, bra jobbat! 😳

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och visslar, har lyssnat på låten iaf mer än 5 ggr nu 🙁

Mysig låt såhär i morgonsolen, vill inte annat än att dra ner till stranden nu!

På de skitspeakers jag sitter på atm så låter det jätte bra enligt mig, för att vara skitspeakers då. Möjligtvis om flöjten ligger en gnutta för högt i volym. Har för dåligt ljud där jag sitter nu för att egentligen yttra mig om någon ljudbild.

Låten är toppen! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så jättemycket för kommentarerna!

Jag har lyssnat noga, försökt minska bruset i paden en aning, filtersvept, slängt på några uplifts och downlifts efter tips från Drik, subbat till baskagge och offbeatbasen och lagt en subbas under paden i breaket samt justerat lite småsaker.

Jätteroligt att ni gillar låten!

Här hittar ni version 1.5:

http://www.roventskij.net/mornel/forum/aflockofseagulls.mp3

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Liiiiiite Jarrevibbar får jag. Bra!

Det som jag stör mig på är en ton som ligger i bakgrunden som inte stämmer överens med övriga harmonierna... Vet inte vad det är för ton. 😄

Ja och så stör jag mig på att ALLA låtar har dessa harmonier mer eller mindre...låter lika allting. Jag satt och analyserade några låtar på radioseven och alla låtar verka ska ha en speciell harmoni/ackordföljder. Alltså det finns ju inget nyskapande i detta verkar det som.. Mycket tråkigt.

..men annars var det bra! 😆🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där som börjar droppar 2:46... är det massor med mås-skit? 😕

Det låter bra.

Lite för soft för min smak dock, och ett ospännande arr

annars va det jävligt bra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker, som Neka sa, att det är alldeles för mycket brus på padsen. Genom två tredjedelar av låten hör jag dedär bruset i bakgrunden, nästan det ljud som man hör när man slår på tv:n.

Annars en vacker låt! Bra jobbat! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt skön, men inte min favorit av de låtar ni gjort. 😄

Den blir lite långrandig för mig, fast så känner jag för mycket av denna typ av musik, och Pazo har vänligen förklarat för mig att "så ska det vara"! 🙂

Vid 4:52 händer något med hi-hatten, och jag ser framför mig ett race på ett ålderdomshem; en gubbe som drar sina tofflor efter marken då han ilar genom korridoren. Vet inte om det var den bilden ni ville förmedla. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt skön, men inte min favorit av de låtar ni gjort. 😄

Den blir lite långrandig för mig, fast så känner jag för mycket av denna typ av musik, och Pazo har vänligen förklarat för mig att "så ska det vara"! 🙂

Vid 4:52 händer något med hi-hatten, och jag ser framför mig ett race på ett ålderdomshem; en gubbe som drar sina tofflor efter marken då han ilar genom korridoren. Vet inte om det var den bilden ni ville förmedla. 😛

Haha, när öppen hihat nummer tre åker på? Jag förstår vad du menar, men det får nog vara så.

Tack för kommentarerna allihop!

Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt "bruset" i paden, några förslag? Att bara stänga filtret en aning blir lite för murrigt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danabacken, har du lyssnat på den nya versionen?

Jepp, det var version 1.5 jag lyssnade på. Lyssnar nu igen, och hör bruset iaf!

mornel: Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt "bruset" i paden, några förslag? Att bara stänga filtret en aning blir lite för murrigt tycker jag.

dra ner decay och release på ljudet lite, så det inte blir så konstant. Meka med eq. Sänk ljudet. skit i pads och kör lite rhodes. gör nåt! Det fixar ni! 🙁

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

dra ner decay och release på ljudet lite, så det inte blir så konstant. Meka med eq. Sänk ljudet. skit i pads och kör lite rhodes. gör nåt! Det fixar ni! 😄

Personligen så gillar jag pad-ljudet. Men det verkar jag vara rätt ensam om 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Gillar den! Fina humörbyten och bra arrangemang, tycker dynamiken håller. En historia också. Gillar att den är så lekfull.

Gjorde en remix:

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=425804

tillägg: Den går att synka med pluffo och mornels låt för större ljudbild.

Som ni hör är mina fiskmåsar på ett annat humör 😉

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar den! Fina humörbyten och bra arrangemang, tycker dynamiken håller. En historia också. Gillar att den är så lekfull.

Gjorde en remix:

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=425804

tillägg: Den går att synka med pluffo och mornels låt för större ljudbild.

Som ni hör är mina fiskmåsar på ett annat humör 🙂

HAHAHA! 😉

Shoot me now! 🙂😄😄

Gött! Visserligen totalt kaos, men gött i alla fall! 😎

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

dra ner decay och release på ljudet lite, så det inte blir så konstant. Meka med eq. Sänk ljudet. skit i pads och kör lite rhodes. gör nåt! Det fixar ni! 🙂

Personligen så gillar jag pad-ljudet. Men det verkar jag vara rätt ensam om 🙂

Jag gillar det egentligen också, men det kan alltid vara värt att minska på "bruset" ändå, så visar det sig kanske låta ännu finare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns någon Gud där uppe så får han ta skulden till att jag avskyr sån här musik mer än fästingar (och djävlar vad jag hater de krypen) Jag fattar inte...Tysk Marchmusik för nollstälda hjärnor!

Ursäkta! 😎

edit: Remixen var dock begriplig!

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte...Tysk Marchmusik för nollstälda hjärnor!

Ursäkta! 😉

Ursäkten godtagen. Tack, dede 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Eftersom jag typ inte varit speciellt närvarande i ett par veckor får jag gå in och kommentera massor med låtar lite efter alla andra....bättre sent än aldrig.

Jo men vad kan man säga. Inget snack om att ni kickar ass på att göra ostig mjuk trance som känns som varm sand mellan tårna! Bruset på padden är inget problem, allt låter bra.

Jag har t.o.m. börjat digga er förra låt Insieme så här i efterhand. Disco/house-delen av mig tycker fortfarande att det är för mesigt och ostigt, men en annan del av mig diggar detta på något sätt! Keep it up! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuvligt, gulligt, sött!

Enda jag har att klaga på att "hallkicken/reverbkicken" va ful som stryk. Ni måste kunna hitta en bättre.

Edit:stavfel

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuvligt, gulligt, sött!

Enda jag har att klaga på att "hallkicken/reverbkicken" va ful som stryck. Ni måste kunna hitta en bättre.

Ja, den är faktiskt skitful, hehe. Jag är förvånad över att ingen kommenterat den tidigare. Den är mest en kvarleva från första utkastet till låten, jag automatiserade bara baskaggens send till reverbet som ligger på leaden och paden, och har inte kommit mig för att fixa det i efterhand.

Tack för kommentarerna, Kalle och Pelle! Skitroligt att ni gillar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...