Jump to content
Annons

Jordan Rudess!


Kaasgaard

Recommended Posts

Förresten, varför snackar ni Triton hela tiden?

Den fanns väl inte kring tiden för Metrolpolis dvdn 2000 som måste ändå ha spelats in 1999, i alla fall studioversionen (cdn). Han kan omöjligt ha kört på den då...

Korg Triton lanserades sommaren 99 i Sverige, vilket troligen borde innebära att den funnits tillgänglig i staterna under i stort sett hela 99.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sofa_Fredrik (oregistrerad)

Triton rockar.... har ni sett det snuskigt asbraiga bandet som brukar kompa Destinys Child ibland... 4 Triton (stora modellen) låter asbra.. men som sagt naturtroget är det kanske inte. men jävligt flexig sak

// F

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kan du inte få reda vad du behöver på siten

http://www.jordanrudess.com/

så vet e fan. De har t o m ett forum där, och man kan fråga honom (contact) och FAQ och fan och hans moster. Och du verkar vara ett fan.... 🙂 ... sorry!

Idag köpte jag CDn "An evening with" John Petrucci & Jordan Rudess. Hur mycket ni än klagar på Kurzweil, hör man inte när han, live, växlar över ifrån akustiskt Steinway flygeln till Kurzweilens piano med synthar i bakgrunden...det låter likadant, alltså jävligt bra ljud. Men musiken är nog inget för DT fans, jazzrock och latino och "uppvisningsmusik". Sånt fanns på 70-talet med Chick Corea och Al Di Meola. Inget nytt direkt.

Ja, jag köpte CDn i butik. Jag vet, jag är fullständigt out...moderatorn borde ta bort mig ifrån forumet helt och hållet... klicka gärna på knappen "ANMÄL" och be om att få porta mig...för att jag KÖPER CD skivor.... 😄

De byter grejer mellan varje turne i stort sett så det är lite onödigt att hålla koll på. Men när de var här i januari såg jag att det satt två triton i hans rack i alla fall. 😄

Den CD´n är otroligt bra. Av av mina favoriter för tillfället faktiskt. De har ju gett ut den igen, jag kommer inte ihåg när den spelades in, men jag gissr på 2000 eller något sånt.

Köper du skivor? argh! vilket as. Betalar artisterna och skivbolagen för vad de gör? vad tänker du med! ehm. ja. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Förlåt, jag försöker bara hålla mig till ämnet!

Om TRITON låter skit eller inte och KORG suger duktigt kan man väl för h-e starta en tråd som handlar om det då eller, och diskutera det där då, eller? 😉

Det är fortfarande ingen som svarat på min fråga varför vi diskuterar Triton, när det var något helt annat som det handlade om. Vilken modell Kurzweil som Jordan spelade på! Varför är det så svårt att starta en "Vad tycker ni om triton egentligen" tråd?

Det handlade om Jordan Rudess's Kurzweil! Men jag håller med det 2-3:e svaret, att även om han är sponsrad av KURZWEIL och det är den MAN SER PÅ VIDEON - LIVE konserten - så kan den ha (och har säkert) en eller två MIDI kablar som går bakåt backstage, till ett kylskåpstort rack med racksynthar som han själv köpt och gillar, men inte fått reklam-pröjs för. Av allehanda märken, Roland, Korg, Yamaha.. you name it. Så gör de flesta ändå.

Slutsats: Det är inte lönt att döma synthljuden efter vad en artist spelar på på scen. Och tro att det är bara den synthen som göra alla ljuden. Inte ens om det saknas MIDI kablar ut från synthen. Det kan vara hur mycket "backtracking" synk till sequencer och allt annat "fusk" ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Så tänkte jag sätta punkt för denna diskussion. Nedanstående är tagit ifrån hans site, inte en Triton så långt örat/ögat når - även om han har den i studion:

"Q:"When I saw you w/DT at the Palace on 2/5 2001 ..you only had 1 keyboard! How do you do that? It seems a lot of other keyboardist that I admire are surrounded by racks and racks of keyboards! The simplicity simply amazes me I couldn't even tell how you changed sound it was so seamless. Once again, I'll admit I'm a novice but could you please tell me how you did that?"

A:The way I change sounds is with a single pedal. In Dream Theater I use one 2500 Kurzweil keyboard and a 2500 rack unit as well. Every time I step on my pedal (which is assigned to data increment) with my left foot, it changes the keyboard layout and sounds completely. I use the "SETUP" mode of the Kurzweil. One-second I might have strings in the R. H. trombones mixed with timpani in the L. H. and when I hit the pedal I've got Voices, Piano and Chimes in the RH and a huge sound effect in the LH. Also each pedal step brings me sequentially through our performance.

So I begin with sound 200 and end up the night at 500. Busy left foot!! In addition to all that, one of the zones in this SETUP is usually assigned to control the images on our large screens. These images are generated from a MAC program called Videodelic which responds to midi controllers. Both my instruments are maxed out Kurzweils having 128 meg of ram in each"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
En Kurzweil K2500 fick jag berättat för mig 😉 Nu tror jag vi kan avsluta denna tråden. Eller?

Helt rätt dbd! 10 points till dig! I'm out of here!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tänkte jag sätta punkt för denna diskussion. Nedanstående är tagit ifrån hans site, inte en Triton så långt örat/ögat når - även om han har den i studion:

"Q:"When I saw you w/DT at the Palace on 2/5 2001 ..you only had 1 keyboard! How do you do that? It seems a lot of other keyboardist that I admire are surrounded by racks and racks of keyboards! The simplicity simply amazes me I couldn't even tell how you changed sound it was so seamless. Once again, I'll admit I'm a novice but could you please tell me how you did that?"

A:The way I change sounds is with a single pedal. In Dream Theater I use one 2500 Kurzweil keyboard and a 2500 rack unit as well. Every time I step on my pedal (which is assigned to data increment) with my left foot, it changes the keyboard layout and sounds completely. I use the "SETUP" mode of the Kurzweil. One-second I might have strings in the R. H. trombones mixed with timpani in the L. H. and when I hit the pedal I've got Voices, Piano and Chimes in the RH and a huge sound effect in the LH. Also each pedal step brings me sequentially through our performance.

So I begin with sound 200 and end up the night at 500. Busy left foot!! In addition to all that, one of the zones in this SETUP is usually assigned to control the images on our large screens. These images are generated from a MAC program called Videodelic which responds to midi controllers. Both my instruments are maxed out Kurzweils having 128 meg of ram in each"

inte för att älta det här, men det där är taget från nån intervju 2001, nu är det 2004 och turneen för skivan train of thought som är aktuell. han använder faktiskt 2 triton i racket bakom honom. jag såg det live och har det på video. Jag nämner inte fakta utan att kunna backa upp det. Menmen, punkt var det ja. Ledsen om jag tog sista ordet ifrån dig men jag gillar inte punkter som inte stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
inte för att älta det här, men det där är taget från nån intervju 2001, nu är det 2004 och turneen för skivan train of thought som är aktuell. Ledsen om jag tog sista ordet ifrån dig men jag gillar inte punkter som inte stämmer.

Men snälla rara jävla nån.. for crying out LOUD! 🙁

, frågan var väl för fan inte vad han använder idag, utan:

"Vilken modell är det som Jordan Rudess spelar på på bl.a. metropolis-DVD:n från 2000"!

Eller har jag MISSUPFATTAT NÅGOT I DEN URSPRUNGLIGA FRÅGAN?!?! Gå tillbaks och titta själva vad Kaasgard själv frågade om...IFRÅN FÖRSTA BÖRJAN!

Jag gillar inte i heller punkter som inte stämmer - än mindre folk som inte håller sig till frågan - och vad märkligt är, har Kaasgaard själv - som ställde originalfrågan - aldrig svarat med något själv , han är väl trött själv på vårt tjafs, och jag kan inte hitta att han frågade SENARE I TRÅDEN efter vad Rudess använder i dag.

Vafan, består det här forumet bara av en massa jävla nötter, eller ?!?!? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafan, består det här forumet bara av en massa jävla nötter, eller ?!?!? 🙁

Nej, inte helt.

Trådar ballar ur på alla forum, så det är väl inget specifikt för detta. Sen är det lätt att missa saker ibland, och jag tror att det faktiskt bara var en miss från LOUDs sida. Lätt hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att älta det här, men det där är taget från nån intervju 2001, nu är det 2004 och turneen för skivan train of thought som är aktuell.  Ledsen om jag tog sista ordet ifrån dig men jag gillar inte punkter som inte stämmer.

Men snälla rara jävla nån.. for crying out LOUD! 🙁

, frågan var väl för fan inte vad han använder idag, utan:

"Vilken modell är det som Jordan Rudess spelar på på bl.a. metropolis-DVD:n från 2000"!

Eller har jag MISSUPFATTAT NÅGOT I DEN URSPRUNGLIGA FRÅGAN?!?! Gå tillbaks och titta själva vad Kaasgard själv frågade om...IFRÅN FÖRSTA BÖRJAN!

Jag gillar inte i heller punkter som inte stämmer - än mindre folk som inte håller sig till frågan - och vad märkligt är, har Kaasgaard själv - som ställde originalfrågan - aldrig svarat med något själv , han är väl trött själv på vårt tjafs, och jag kan inte hitta att han frågade SENARE I TRÅDEN efter vad Rudess använder i dag.

Vafan, består det här forumet bara av en massa jävla nötter, eller ?!?!? 🙁

Men hörru, lugna ner dig lite. Det blev en disskution om syntar som ballade ur lite till en meningsskiljaktighet om triton. So what? Jag är fruktansvärt trött på folk som skriver meningslösa inlägg som inte tillför något i disskutionen vilket händer ovanligt ofta på detta forum. men jag kikar in lite då och då för att det ibland dyker upp intressanta saker. Är du så trött på den här tråden så lämna den då? Jag har fått lite kritik om triton som jag tycker är intressant och säkert är intressant för en del andra. Jag förstår inte varför du hetsar upp dig så. som sagt är det inget nytt att trådar ballar ur och det är inget farligt med det. Det är ett gäng musikintresserade som disskuterar, tröttnar man kan man lämna tråden. Föressten har det ju inte ballat ur speciellt mycket. Det har gått från Rudess tidigare syntar till hans senare. Ta en kik på www.sdts.se så kan du läsa trådar som verkligen ballar ur. 🙂 Forum är till för disskution i min mening, söker man man fakta kan man lika gärna använda google i nån minut. Jag ber om ursäkt för missen då jag trodde du hittat gammal fakta oavsiktligt. Sorry, shit happens.

Kalla folk nötter är att ta steget ut till fullständigt onödiga kommentarer som du verkar hata. Din kritik mot att trådar ballar ur kan jag förstå men att börja kalla folk nötter är bara totalt onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafan, består det här forumet bara av en massa jävla nötter, eller ?!?!?  😠

Nej, inte helt.

Trådar ballar ur på alla forum, så det är väl inget specifikt för detta. Sen är det lätt att missa saker ibland, och jag tror att det faktiskt bara var en miss från LOUDs sida. Lätt hänt.

Yes, miss från min sida. Dålig koll. Jag ber om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför du hetsar upp dig så. som sagt är det inget nytt att trådar ballar ur och det är inget farligt med det.

Håller med. Det värsta som kan hända på ett forum är att det blir stelt och superkorrekt. Hur skoj är det om alla är kompisar med alla 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför du hetsar upp dig så. som sagt är det inget nytt att trådar ballar ur och det är inget farligt med det.

Håller med. Det värsta som kan hända på ett forum är att det blir stelt och superkorrekt. Hur skoj är det om alla är kompisar med alla 😠

haha, sant. Det skulle bara bli en faktasamling annars, en databas. Då kan man lika gärna köpa en bok (vilket för övrigt är en sjukt underskattad informationskälla när det gäller ljudteknik och musik).

Link to comment
Dela på andra sajter

I och för sig är ju forumet från början tänkt som en databas, om man läser studios första tankar om det. Om jag inte missminner mig helt. Men det är det ju, en databas med humor, gräl och kompisanda. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Ber om ursäkt för nötterna då...då

man blir ju onödigt och överdrivet peppad, engagerad, exalterad..tja, whatever, när man läser andra forum och så smittar det av sig på en. "I get carried away so easily" som Bill Clinton sa...och gjorde.... 😳

Sedan Jesus dog är allt mitt fel då! 🙂

Men nu lämnar jag/vi väl Rudess för ett tag. I am out of here. Jag är glad ändå, och, LOUD, du har mycket intressanta kommentarer annorstädes i forumet ändå, så du verkar ju inte vara största nöttan - eller någon alls - det var kanske bara en tillfällig lapsus.

Jag kanske dabbar till det nästa gång själv och får på tafsen... vem vet...men då får man ta det, eftersom man själv kan flippa ur och komma så långt ifrån ämnet som möjligt, och behöver något/någon som får en tillbaks på spåret igen.

Men vad jag vet brukar folk "komma tillbaks till pudelns kärna" efter det att man rytit till lite så lugnar folk sig och tänker "javisst ja, det var ju DET det handlade om..." Om det inte går på annat sätt så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Ledsen om jag tog sista ordet ifrån dig men jag gillar inte punkter som inte stämmer.

Och sedan var det ju denna meningen som triggade mig, som inte hade ett dugg med om tråden ballat ur eller inte ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Jag förstår inte varför du hetsar upp dig så. som sagt är det inget nytt att trådar ballar ur och det är inget farligt med det.

Håller med. Det värsta som kan hända på ett forum är att det blir stelt och superkorrekt. Hur skoj är det om alla är kompisar med alla 🙂

haha, sant. Det skulle bara bli en faktasamling annars, en databas. Då kan man lika gärna köpa en bok (vilket för övrigt är en sjukt underskattad informationskälla när det gäller ljudteknik och musik).

hämtat ifrån "regler forum".

7. Håll dig till ämnet.

Du måste hålla dig till ämnet när du startar en ny tråd i ett forum, eller när du gör ett inlägg i en existerande tråd. Postande av inlägg som inte har med musikskapande att göra eller som inte täcks av de forum som finns pa sajten, är emot reglerna. En god tumregel är att varje tråd ska resultera i en bra källa till information även för andra.

Vad har jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Triton rockar.... har ni sett det snuskigt asbraiga bandet som brukar kompa Destinys Child ibland... 4 Triton (stora modellen) låter asbra.. men som sagt naturtroget är det kanske inte. men jävligt flexig sak

// F

Hemligheten med att dedär låter bra är dom spelar som svin! Har väldigt lite med ljuden att göra.

men håller med. Fick en halv chock när jag såg Destiny's Child live på MTV eller vad det var. Ett av dom bästa banden jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...