Jump to content
Annons

Kickar?

Recommended Posts

Wick (oregistrerad)
Postat

tjena, en liten fråga bara.

Har läst lite att man kan stjäla kickar ifrån andra, lr det är så man kanske går tillväga? I alla fall, så undrar jag då hur man gör det? Klipper man tex i SF lr ngt?

Tacksam för svar!

/wick

Annons
Wick (oregistrerad)
Postat

Okay, ja en wav fil lr ngt kanske?

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Du vill lära dig sampla, alltså?

Postat

om du skall "sampla" en kick kan du göra såhär:

Ta din ljudeditor tx audacity (som är gratis). Öppna en mp3fil med en låt du har den kicken du vill ha. Markera det styckte du vill ha och sedan klipper du ut det med crtl-c sedan öppnar du ett nytt projekt och klistar in det du just klipput med crtl-v sedan är det bara att spara det i passande format tx wav eller mp3, sedan infogar du det i din sequenser eller vad du nu har för program.

Men detta är ju igentligen inte tillåtet att göra utan tillstånd. Så därför är det både bättre och roligare att göra sina egna kickar

Postat

rita dina egna kicks.

eller så samplar du dom! 😳

men sampla mp3 är inte jättebra, och att sen spara om den samplade mp3'an till en ny mp3'a är riktigt kasst. kvalitetsförlusten blir för stor. ska du sampla, försök hitta en källa med bra kvalite, typ en (fysisk) cd eller en vinyl. spara till wav. alltid till wav.

Postat
rita dina egna kicks.

eller så samplar du dom! 😳

men sampla mp3 är inte jättebra, och att sen spara om den samplade mp3'an till en ny mp3'a är riktigt kasst. kvalitetsförlusten blir för stor. ska du sampla, försök hitta en källa med bra kvalite, typ en (fysisk) cd eller en vinyl. spara till wav. alltid till wav.

Inte bara wav, aiff går lika bra.

Men jag tycker nog inte att det är något problem att sampla mp3, om kvalitén på filen är god.

Postat

Sampla mp3 är helt ok tycker jag, men du bör inte publicera nått som är copyright/Stimmskyddat. kolla först hur låten äör skyddan av copyright lagar o.s.v

Hög kodning i mp3 är ca 192 kib/s 🙂

• 4 veckor senare...
Postat
hur ritar man egna då?? 😲

Ja att rita en baskagge (rita i vågformseditorn) är nog ingen lätt uppgift.. 🙂 Men däremot kan du ju ratta ihop en egen baskagge... Subtractron i Reason och lämplig envelope så går det säkert att ratta till en hyffsat shysst baskagge.. Och som ingen annan har dessutom.

Postat
Ja Redrum är ku yppreligt för detta.

Tyvär så har inte min redrum syntes-möjligheter, vilken version av Reason har du?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.