Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag brukar använda roll off:en på min 421 när jag närmickar stärkare. Det är nästan bara det jag har den till, men de gånger jag haft den till puka har jag haft det av, av den enkla anledningen att den extra basen knappast inverkar negativt på ljudet på samma sätt som vid närmickning av en gitarrstärkare. Brukar micka upp basstärkare också, då med roll off:en av.

Postat

A bass roll-off filter is present on many microphones to counteract something called 'proximity effect'. Without going into the physics of sound in air and transducers, accept that the frequency response of a directional microphone is somewhat distance dependent. At short distances from sound source to microphone a low frequency boost occurs. If one wants a 'flat' microphone response, then the bass roll-off can be used to compensate.

Postat

lensart, det var en bra beskrivning av proximityeffekten, men trådskaparen verkar uppenbarligen redan ha en idé om hur det fungerar. Bara för att man får en bashöjning vid närmickning innebär ju inte nödvändigtvis att det blir sämre.

När jag mickar upp en baslåda är det ju bara att tacka och bocka och ha bas-rolloff:en avstängd. Samma sak med pukor, där man ju gärna får med den där extra knuffen i basen. Åtminstone jag.

Däremot, som jag sa tidigare, är det ju att föredra att använda "hipass-filtret" när man mickar saker där man inte vill ha den ökade basen. Som t.ex. närmickad gitarrförstärkare, kanske akustisk gitarr, eller sång.

Det är ju en smaksak och beror helt och hållet på användningsområde, och att 421:an saknar bass roll off gör den inte mycket sämre - förutsatt att det passar ens användningsområde.

red house: För att återgå till resten av frågan... Jag vet faktiskt inte om det är lätt att laga, men för att länka samman med den tredje frågan borde ju en trasig del på micken göra prutmånen större. Visst borde väl du ha ganska stor erfarenhet av att köpa och kränga gitarrprylar (GMF...?), så du kan ju förhoppningsvis få ner priset ganska mycket just för att micken är "trasig".

Jag minns inte vad jag betalade för min 421, fullt fungerande men med en liten buckla i gallret, men det var omkring 2500, snarare lite mer än så än lite mindre. Jag tycker det var ett ganska bra pris.

Lycka till, det är en bra mick!

Postat
red house: För att återgå till resten av frågan... Jag vet faktiskt inte om det är lätt att laga, men för att länka samman med den tredje frågan borde ju en trasig del på micken göra prutmånen större. Visst borde väl du ha ganska stor erfarenhet av att köpa och kränga gitarrprylar (GMF...?), så du kan ju förhoppningsvis få ner priset ganska mycket just för att micken är "trasig".

Hahahahaha!!! 😆

tack ska ni ha.. än så länge har jag vunnit en fullt fungernade md421-II för $220 och en vintage vit 421a för $100 som jag dock får lämna in lite halvt på lagning.. jaja.. inte så mycket pengar ändå

Postat

Hahahahaha!!! 😆

tack ska ni ha.. än så länge har jag vunnit en fullt fungernade md421-II för $220 och en vintage vit 421a för $100 som jag dock får lämna in lite halvt på lagning.. jaja.. inte så mycket pengar ändå

Tänk på att man oftast får lägga på en slant i tull och annat vid köp av varor från USA.

Postat

Hahahahaha!!! 😄

Tänk på att man oftast får lägga på en slant i tull och annat vid köp av varor från USA.

näää det är lugnt den här gången 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.