Jump to content
Annons

Hur mycket borde mitt system klara?!


CRZTNTR

Recommended Posts

Jag undrar lite om mitt system inte borde orka mer än det gör, tänk följande scenario:

P4 3GHz, 512MB RAM, WinXPSP1 (ultratweakat!), "internt" grafikkort med 64MB shared, ProTools 6.4, Digi001.

Ca 10 monospår + 3 stereoauxar med varsitt Waves RVerb på (alltså 3st), + kanske nån C1 kompressor. Några automationer på sendnivåer.

1024 i buffertsize, DAE på 4-nånting.

Borde mitt system vara slött nu? Så att det hackar och slöar när man zoomar, tar fram mixen, tar fram reglar osv.

Tacksam för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det hackar och har sig så kan jag ju rekomendera dig att köra med 24 bitar och 44.1 KHz. 24 bitar är bra för det dynamiska utrymmet (mer gör knappast skillnad då i princip inga ljudkort klarar den dynamiken) men eftersom slutprodukten förhoppningsvis ska bli en CD så behöver du inte högre samplingshastighet än 44.1. Finns ju möjlighet att köra i 96 Khz och ända upp till 192 Khz men det är overkill för det mesta, och framförallt så stjäl det myyycket ork från datorn att köra med så hög samplingsfrekvens.

Sen är det ju som så att just Waves reverb som du använder suger ganska så mycket processor.. Du behöver ju inte ha alla igång samtdigt utan då du mixar ner kanske?

EDIT: ja just ja.. Det hackar och har sig då du zoomar (aktivitet för grafikkortet). Det är ju som så att ditt arbetsminne delar minne med grafikkortet.. Där kan du ha en bov i dramat också.. Ett fristående grafikkort med eget minne kan vara en lösning.. Och som tidigare sagts. 512 MB RAM är väl lite minne.. Minst 1024 eller ännu hellre 2048 så rullar det lättare.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är alltså bara RAM-minnet?

Hur är egentligen förhållandet CPU-RAM, vilka aktiviteter i PT tar ifrån vad? Jag har ju trott att pluggarna drar från CPU (och pyttelite från ram) och att spåren man har drar ifrån RAMet. Eller? Fast det ni säger är ju att mer RAM fixar allt..

Link to comment
Dela på andra sajter

I just PT vet jag inte då jag inte använder det systemet, men jag kan tala om lite hur det ligger till. Mer ram fixar inte allt, Pluggar dras på CPU och Samplingar dyl går på ram, så långt allt rätt. Jag har sett många trådar här på forumet som inte fattat varför de inte kunde köra mer pluggar när de uppgraderade från 1 till 2 gb ram osv. Men samtidigt så är 512 mb ram inte mycket att jobba med. Tänk på att windows glatt knaprar i sig en hel del. Vidare ska programmen ha sitt etc etc. Så som din konfiguration ser ut just nu så ÄR minnet din svagaste länk, och troligen är det även som hegobald säger att din grafik delar minne med arbetsminnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så ni säger att det enda som går på RAMET ordentligen är XP, PT, samplingar & pyttelite på pluggar? Vettefan alltså!!!

Det är ju egenligen mest grafiken som är slö, jag kör rätt fet upplösning och i kombination med det interna (skit)grafikkortet så kanske det blir mycket ibland.

Redigerat av CRZTNTR
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Oj vad många svar du fått, har inte hunnit läsa alla men alltså om du har en dator som har delat grafikminne så glöm det för musikproduktion. Se till att alla komponenter i din musikburk har "egna" liv så att säga. Inaktivera det inbyggda grafikkortet köp ett nytt, samt ha minst 2gb ram sen skall det bli fint.

Hur har du tweakat? Där finns mkt mkt mkt som kan göra att din PC sackar.

Om inget annat hjälper gör som jag byt till Mac!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag sitter på en 1,67 ghz Powerbook med 512 mb ram och den klarar utan problem de krav som står i början av denna tråden. Hackar en dator med 3ghz processor redan efter 10 monospår och 3 reverb känns det lite mysko. Jag har kör iaf 16 spår med reverb, delay, kompressorer och många eq innan det började sega. Powerbooken har förvisso dedikerat grafikkort men ändå, mer ska din nog klara...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det hängde lite trådar och skit löst inne i min dator, som hängde så fläkten till processorn inte fick all den luft den behövde. Nu är det fixat och nu funkar det bättre! Dock slött...men det tror jag beror på det interna grafikkortet, för det känns som det är just i grafikkrävande operationer det är segt. OK, problem har jag ju när jag kör Battery och annat samplingsliknande, men det är ju ramet såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...