onedown Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 (redigerat) Help me out here ...... Jag vet att detta varit uppe i andra trĂ„dar men ber om hjĂ€lp i ny trĂ„d Ă€ndĂ„ ! HemPC erbjudandet gĂ„r ut om 3 dagar och jag har funderingar pĂ„ en laptop. Helt enkelt för att kunna flytta med sig grejorna utan att lĂ€gga timmar pĂ„ att plocka ner och upp alla kablar osv... FrĂ„gan Ă€r : hĂ„ller denna dator mĂ„ttet vad gĂ€ller musik ? Orkar den med pluggar osv ? Kom med synpunkter !!! ----------------------------------- Produktspec Processor (CPU) AMD Turion ML-40 CPU klockfrekvens n/a Chipset ATI RS480M Cacheminne 1024 kB Internminne 2048 MB DDR SDRAM HĂ„rddisk 2x100 GB UATA100 4200 rpm (varav en med ca 6 GB Ă„terstĂ€llningspartition) Optisk enhet DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer Grafikkort & grafikminne ATI RADEONÂź XPRESS 200M 128 MB DDR SDRAM Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt Format (H x B x D) cm / Vikt (3,8-4,9 x 39,7 x 28,2) 3,8 kg Minnesplatser 2 st, ingen ledig. Max 2048 MB Diskettenhet Nej BildskĂ€rm 17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Brightview KortlĂ€sare 6-i-1, kortlĂ€sare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Smart Media Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare NĂ€tverksstöd TrĂ„dlöst nĂ€tverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92 Kortplatser 1 st ExpressCard/54, 1 st PC Card typ I/II GrĂ€nssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), s-video, IR för fjĂ€rrkontroll, extern bildskĂ€rm, modem (RJ-11), nĂ€tverk (RJ-45), hörlurar med S/PDIF, mikrofon TV-ut S-video, kabel medföljer ej Batteri Litiumjon Tangentbord Windows-kompatibelt Ăvrigt FjĂ€rrkontroll i PC-Card-format medföljer (förvaras i PC-Card-platsen) QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik. Redigerat 5 juni 2006 av onedown
Linus Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Ja, skaffa laptop. Men hÄrddiskarna Àr lÄngsamma. Köplista: Extern hÄrddisk med Firewire. 7200 rpm. Externt ljudkort. Firewire eller USB.
Hellpig Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 AlltsĂ„ till att börja med: Jag har aldrig jobbat med musik pĂ„ en bĂ€rbar dator. SĂ„ var det förklarat. DĂ€remot jobbar jag pĂ„ IT-avdelning hos stort företag (2500+ anstĂ€llda) och dĂ€rigenom har jag kunnat dra följande slutsatser: 1) BĂ€rbara datorer Ă€r lĂ„ngsammare/har sĂ€mre prestanda Ă€n stationĂ€ra. 2) BĂ€rbara datorer gĂ„r sönder otroligt mycket oftare Ă€n stationĂ€ra. ...och dessutom kan jag tillĂ€gga att batterierna slits ut snabbt. Och de Ă€r dyra! Av detta har jag sjĂ€lv dragit slutsatsen att jag kommer adlrig att köpa bĂ€rbart om jag inte fĂ„r ett nĂ€stintill olagligt erbjudande. đ Hoppas det Ă€r till nĂ„gon hjĂ€lp i alla fall.
Violiner Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Kan hÄlla med om senaste inlÀgget. RÀknade just igenom högen av bÀrbara "lik" under senaste 10-Ärsperioden och kom fram till att "livslÀngden" har varit cirka 2 Är. UngefÀr 50% Mac och 50 % PC, ingen fördel till nÄgondera. OK att jag dÄ ocksÄ anvÀnder burkarna ganska intensivt. Men i alla fall. Det blir betydligt dyrare driftskostnader med bÀrbart Àn med stationÀrt.
Kill All Autotuner Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Min bĂ€rbara dell har hunnit till sitt 4:e levnadsĂ„r, och den har troget levererat. Det sĂ€gs att bĂ€rbara kommer att fĂ„ problem mycket fortare om man transporterar dom kors och tvĂ€rs. Om den dĂ€remot kommer att stĂ„ pĂ„ ditt skrivbord för det mesta sĂ„ Ă€r det en helt annan sak. Din dator som du ev. ska bestĂ€lla hĂ„ller alla gĂ„nger för musik. LĂ€ste att du fĂ„r dubbla diskar pĂ„ 100mb, och dĂ„ Ă€r det troligtvis sĂ„ att dom kommer i nĂ„gon form av RAID - konfig (Duktig pretandaskjuts) och dĂ„ blir hastighten inte sĂ„ blödig lĂ€ngre. Ăr det HemPC dĂ„ har du vĂ€l bruttoavdrag pĂ„ lönen ? BĂ€ttre affĂ€r lĂ€r du knappst göra i varje fall.
Violiner Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Om den dĂ€remot kommer att stĂ„ pĂ„ ditt skrivbord för det mesta sĂ„ Ă€r det en helt annan sak. Om datorn ska stĂ„ pĂ„ skrivbordet - varför skall man dĂ„ ha en bĂ€rbar? đČ
Jari Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 BÀrbar om du mÄste köra pÄ flera platser. StationÀrt Àr jÀvligare om man ska konkka omkring, ljudkort , grafikkort och dyligt har en tendens att hoppa ur sina kortplatser under transport. Man fÄr felsöka dÀr nÀr inte allt fugerar efter en transport. Annars stationÀrt.
Light Head Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Jag har rÀtt lÄng erfarenhet iom att jag varit inom IT-brachen i 15 Är ungefÀr, sÄ jag har allt en hel swimmingpool av erfarenhet att ösa ur. BÀrbart - NEJ! StationÀrt - JA! Om man "tror", "tÀnker", "planerar" eller "vill" bÀra med sig en Laptop för att vara mer produktiv... sÄ skall man tÀnka om! Man mÄste vara 110% sÀker pÄ att man SKALL bÀra med sig datorn. BÀrtbart Àr mycket dyrare och mar avsevÀrt lÀgre prestanda. En laptop Àr dessutom mycket mer stöldbegÀrlig! Om du vet att du kommer att arbeta pÄ tvÄ olika stÀllen,, köp 2 stationÀra i stÀllet!! Mer strul med laptop's, lÄngsammare diskar. Du kommer ÀndÄ att vilja ha en större skÀrm, bÀttre tangentbord och en mus...
Violiner Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 (redigerat) edit, missuppfattning - tror jag - dÀrför raderat inlÀgg... Redigerat 4 juni 2006 av Violiner
rainydays Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Tycker ni Àr lite onödigt negativa mot laptops. Om man Àr i behov av mobilitet sÄ Àr det det enda vettiga alternativet. Och visst, laptops Àr i regel slöare, men inte _sÄ_ mycket slöare. Det Àr ju inga problem att mixa en normal produktion pÄ en ny laptop sÄ lÀnge man inte anvÀnder extremt processorhungriga pluggar. Det enda som Àr relevant Àr egentligen att det kostar mer, bÄde i inköp och i drift. Men rör man mycket pÄ sig sÄ Àr det ju lÀtt vÀrt det. SÄ som tidigare sagts, om du inte garanterat vet att du har behov av en mobil studio sÄ finns det nog anledning att tÀnka om. Annars behöver du inte tveka. Jag vet inte vad du gör för musik och vad det Àr du ska göra med datorn nÀr du Àr ute och rör dig? Ska du bara spela in en massa för att sen ta hem och mixa det sÄ duger det ju lika bra med en billig begagnad laptop och en ny stationÀr. Eller varför inte en portastudio med usb.
onedown Postat 4 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 juni 2006 (redigerat) ĂndamĂ„let Ă€r i första hand att slippa slĂ€pa med sig en Hammond C3 till diverse olika replokaler. Jag brukar lĂ„na en gammal Korg CX3-orgel men den Ă€r sĂ„ förbannat dĂ„lig lesliesimulator i sĂ„ jag dra med mig mitt leslie Ă„xĂ„....  DĂ„ sĂ€ger sĂ€kert en del av er att dĂ„ kan jga ju lika gĂ€rna flytta pĂ„ min stationĂ€ra dator, men det Ă€r faktiskt mer strul med alla kablar och shit Ă€n det Ă€r att flytta lesliet. Mer kilo, javisst, men mer mobilitet Ă€n hos en stationĂ€r dator.  AlltsĂ„... jag skulle ha stora fördelar av en laptop, men klarar den av ett gĂ€ng pluggar och effekter ? HĂ„rddisk har jag förstĂ„tt att man kanske mĂ„ste skaffa en extern, likasĂ„ ljudkort naturligtvis, men fixar laptopen det ?  Det Ă€r trots allt inte fel med en stationĂ€r med 2x 3,0 Ghz som Ă€r det stationĂ€ra alternativet....  Vete fan hur jag skall göra... Laptop smidigt, mobilt men taskig hĂ„llbarhet, taskig prestanda (jĂ€mförelsevis), liten skĂ€rm osv.... nja....  Kan nĂ€mna att det Ă€r HP som levererar, by the way...  Tack för alla synpunkter hittills, jag tar gĂ€rna emot fler !!! Redigerat 4 juni 2006 av onedown
rainydays Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Fast om du har en stor slant över sÄ finns det ju alltid en mellanvÀg http://news.com.com/2300-1044_3-6078429-1....?tag=ne.gall.pg
Violiner Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Jag Àr inte negativ mot bÀrbara datorer. Jag har kontinuerligt haft minst en, ofta flera bÀrbara datorer, Ànda sedan de första bÀrbara datorerna kom. Men jag tycker att det Àr vÀsentligt att veta för ev nya spekulanter att det Àr burkar som Àr dyra i drift, har - relativt sett - mindre kraft för mera pengar, och framför allt om de verkligen anvÀnds som de Àr avsedda och flyttas omkring, Àr mera benÀgna att krÄngla och har kortare livslÀngd. Samtidigt finns det inget smidigare att stÀndigt slÀpa med sig. Jag gÄr ingenstans utan minst en dator, just nu har jag tvÄ laptops och en handdator i drift...
rainydays Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 ĂndamĂ„let Ă€r i första hand att slippa slĂ€pa med sig en Hammond C3 till diverse olika replokaler.Jag brukar lĂ„na en gammal Korg CX3-orgel men den Ă€r sĂ„ förbannat dĂ„lig lesliesimulator i sĂ„ jag dra med mig mitt leslie Ă„xĂ„.... Jag tycker inte du ska tveka. Köp en laptop. Du har ju onekligen nyttan av den. Och oroa dig inte för prestandan, den rĂ€cker till gott och vĂ€l. Vi kör med en betydligt slöare laptop (ocksĂ„ HP) till samplingar och syntar pĂ„ spelningar och den anvĂ€nder fortfarande inte en brĂ„kdel av CPUn. NI B4 Ă€r dessutom vĂ€ldigt resurssnĂ„lt
onedown Postat 4 juni 2006 TrÄdstartare Postat 4 juni 2006 (redigerat) Jo B4:an Àr snÄl, men om man vill anvÀnda tusen andra pluggar samtidigt, ihop med Cubase mm mm mm....  Funkar det tro... eller kanske snarare - varför skulle det funka.... ? Redigerat 4 juni 2006 av onedown
Hellpig Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Det enda som Àr relevant Àr egentligen att det kostar mer, bÄde i inköp och i drift. Men rör man mycket pÄ sig sÄ Àr det ju lÀtt vÀrt det. SÄ som tidigare sagts, om du inte garanterat vet att du har behov av en mobil studio sÄ finns det nog anledning att tÀnka om. Annars behöver du inte tveka. Det Àr sant... nÀstan. Nu har vi mÄnga bÀrbara datorer pÄ vÄrt företag men emellanÄt fÄr vi in ett flertal bÀrbara arbetsstationer med kraschad hÄrddisk och jag skulle nog sÀga minst en i veckan. Visst, man skall alltid ha backup sitt viktiga material men har man det? Inte alltid. Jag menar bara att risken finns och aj vad ont det gör. à andra sidan finns ju ett ljud i slutet av tunnel (OBS medveten ordvits); skulle HDn krascha sÄ finns alltid Knoppix, starta OS frÄn CD och rÀdda det som finns pÄ disken. Funkar ofta om Àn inte alltid.
Violiner Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 DÄ sÀger sÀkert en del av er att dÄ kan jga ju lika gÀrna flytta pÄ min stationÀra dator, men det Àr faktiskt mer strul med alla kablar och shit Àn det Àr att flytta lesliet.Mer kilo, javisst, men mer mobilitet Àn hos en stationÀr dator. MÄste du ha datorn med dig sÄ Àr ju laptopen enda alternativet. En stationÀr dator mÄr inte heller bra av att slÀpas runt. Om jag skulle köpa en laptop som jag mÄste lita pÄ som DAW sÄ skulle jag vara vÀldigt noga med min research först sÄ att jag var sÀker pÄ att den fungerar bra med den mjukvara och det ljudkort jag skulle anvÀnda. Det finns mÄnga fallgropar. Ett alternativ Àr naturligtvis ocksÄ att vÀlja ett av de fabrikat som gör dedicerade "musikdatorer". T ex Frost.
rainydays Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Jo B4:an Ă€r snĂ„l, men om man vill anvĂ€nda tusen andra pluggar samtidigt, ihop med Cubase mm mm mm.... Funkar det tro... eller - varför skulle det funka.... ? Om vi förmodar att 1000 pluggar var en överdrift sĂ„ ska det inte vara nĂ„gra problem đ Som jag sa tidigare, det Ă€r ju inga problem att mixa en normal produktion pĂ„ en ny laptop. Men visst, det Ă€r ju sĂ€mre prestanda. SĂ„ vill du köra krĂ€vande mjuvarusynthar till det yttersta sĂ„ bör du nog skaffa en stationĂ€r. I nödfall kan man ju faktiskt frysa spĂ„r ocksĂ„.
onedown Postat 4 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 juni 2006 Violiner, jag har inga alternativ. HP och tidigare nĂ€mnda spescar Ă€r det som gĂ€ller.  Rainydays... Frysa spĂ„r ? hehe inte pĂ„ mitt gamla cubase...men jag skall införskaffa nytt, MED frysfunktion... đ  Egentligen Ă€r det ett ganska lĂ€tt val... jag köper stationĂ€rt och fĂ„r helt enkelt finna mig i begrĂ€nsningarna. Eller annars fĂ„r jag köpa en laptop och helt enkelt finna mig i begrĂ€nsningarna...  Fan va svĂ„rt....
Violiner Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Inte lÀtt... Och stÄlarna rÀcker inte till bÄde och..?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.