Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man blir tillfrÄgad att göra en reklam radiojingel till ett mindre företag

typ "Nisses plattsÀttning" som skall köras lokalt i radion vad kan man ta betalt för detta , svart sÄ klart..;-)

Nikkie

Annons
Postat
Om man blir tillfrÄgad att göra en reklam radiojingel till ett mindre företag

typ "Nisses plattsÀttning" som skall köras lokalt i radion vad kan man ta betalt för detta , svart sÄ klart..;-)

Nikkie

Tycker inte du skall ta det svart.

Postat

SvÄr frÄga, det beror sÄ mycket pÄ vad jingeln ska innehÄlla.

Om jag skulle göra en enkel jingel med musik, tal och ljudeffekter sÄ skulle mitt pris bli 1000 - 2500 kronor + moms, beroende pÄ vilken musik och hur mÄnga röster som ska anvÀndas.

Kolla ocksÄ hur lÀnge den ska sÀndas, om den ska anvÀndas under en lÄng period sÄ tycker jag att du kan ta ut lite extra för det.

Postat

Det Àr lungt DrHans..

Det den skall inehÄlla Àr musik men kanske inte sÄ enkel , sjÀlvklart prat och ljud effekter. Hur brukar radiostationerna vilja ha den typen av reklam? 16/44,1 pÄ CD eller? Vad skall det vara för förhÄllande mellan musik ock prat, finns det nÄgon standard dÀr?

Nikkie

Postat

SÀljer du en ljudlogga som Nisses plattsÀttning sedan Àger?

Eller en licens att anvÀnda ljudet som ljudlogga under en period, t.ex. Ärsvis?

Jobbar du mot radio Àr det 48kHz som gÀller.

Postat (redigerat)
...

Jobbar du mot radio Àr det 48kHz som gÀller.

Är det sĂ„ i alla lĂ€gen?

Jag var pÄ en studio som jobbade med radioreklam och dom skickade jinglarna till radion i mp3-format (192kbps, Àr 99% sÀker pÄ att det var 44.1khz). Alternativt AIFF, men det formatet vet jag inget om.

Redigerat av binary78
Postat (redigerat)

NÀstintill alla kommersiella stationer kör RCS Master Control, i 48kHz.

Och alla reklamproducenter jag kÀnner skickar 256kbps 48kHz.

Redigerat av Linus
Postat

Ja det finns ju alltid den dĂ€r 1% att jag har fel 😆

Postat

Och vad ligger ersÀttningen pÄ? SÀg ett stort resp litet jobb, hur mycket pengar kan det handla om?

Postat

Jag gjorde fyra-fem jinglar till ett företag om deras semesterstÀngning.

Fick en back öl, och Ă€garen till företaget kom hem till mig, levererade biran, stannade och drack upp hĂ€lften... 😉

Levererade en cd, 44.1 Hz, ganska okomprimerad. Stationen sa att det spelar ingen roll eftersom de komprimerar vid utsÀndning. De "kÀnner" hur mycket befintligt kompression som finns och anpassar efter det.

DĂ€remot var det otroligt noga med att jinglarna skulle vara (i mitt fall) 30 sek.

Inte 29 eller 31 utan 30!!

Men det gick.

Lycka till!

/R

Postat
Jag gjorde fyra-fem jinglar till ett företag om deras semesterstÀngning.

Fick en back öl, och Ă€garen till företaget kom hem till mig, levererade biran, stannade och drack upp hĂ€lften... 😳

😼😄😆😆

Postat

Kontakta stim, ncb, de har tariffer om sÄnt hÀr. Jag gör reklamjinglar ibland och vi tar i runda slÀngar 2000 kr plus moms för en radiospot pÄ 30 sek med ljudlogga och en text. Efter det tar vi 500 kr ink moms för text omlÀggning och ny " mastring " vid varje tillfÀlle kunden ville byta manustext. Detta Àr för 1 Ärs nyttjande och radiostationer som nÄr 75 - 100 tusen lyssnare.

Men som sagt NCB har tariffer. / Mikke

Postat
Detta Àr för 1 Ärs nyttjande

Och efter 5 Ă„r fĂ„r kunden anvĂ€nda era gamla spotar gratis? :rolleyes:😉

Postat (redigerat)
Detta Àr för 1 Ärs nyttjande

Och efter 5 Ă„r fĂ„r kunden anvĂ€nda era gamla spotar gratis? :rolleyes:😉

sjĂ€lvklart. Fast vi Ă€r nog bĂ€ttre försĂ€ljare Ă€n sĂ„. Men sĂ€ljargumentet mot andra som inte slĂ€pper det förrĂ€nn 70 efter sin egen död ( kan bli 100 Ă„r efter kundens död ) Ă€r förkrossande 😆.

Men för att vara allvarliga, en radiojingel hÄller inte sÄ lÀnge för att litet företag. Det största bolaget vi sÄlt till Àr ölandsdjurpark o de köpte loss jingeln efter 2 Är.

.

😎 / Mikke

edit: fixat lĂ€nken. Soz har spelat in hela helgen 😉

Redigerat av MikkeÖland
Postat

S/S 10.0.1.3 svarar inte! Kan det vara koks i lasten?!

Jaja, jag ville ju höra ju! :rolleyes:

Postat
Kontakta stim, ncb, de har tariffer om sÄnt hÀr. Jag gör reklamjinglar ibland och vi tar i runda slÀngar 2000 kr plus moms för en radiospot pÄ 30 sek med ljudlogga och en text. Efter det tar vi 500 kr ink moms för text omlÀggning och ny " mastring " vid varje tillfÀlle kunden ville byta manustext. Detta Àr för 1 Ärs nyttjande och radiostationer som nÄr 75 - 100 tusen lyssnare.

Men som sagt NCB har tariffer. / Mikke

AlltsÄ??

Jag förstĂ„r ingenting, tar du betalt?? 😼

(Trodde att du föresprÄkade fritt för alla).

OBS!

Jag frÄgar inte hÄnar!!!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Men som  sagt NCB har tariffer. / Mikke

AlltsÄ??

OBS!

Jag frÄgar inte hÄnar!!!

Boo-ya!

Postat

konstigt, dÄ traffic pÄ bÄde SBS och MTG mer Àn gÀrna accepterar 320kbps/44.1kHz.

Fast det Ă€r ju fullt möjligt att de konverterar allt de fĂ„r in sjĂ€lva. 😼

Postat

AlltsÄ??

OBS!

Jag frÄgar inte hÄnar!!!

Boo-ya!

Boo ya?????

Vad betyder det?

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

AlltsÄ??

OBS!

Jag frÄgar inte hÄnar!!!

Boo-ya!

Boo ya?????

Vad betyder det?

DĂ€r satt den!

Postat

Titta, en hycklande pirat - kryss i taket!

Jag Àr sÄ trött pÄ alla dessa egocenterade nollor i total avsaknad av sjÀlvinsikt och konsekvens som anser att det Àr OK att sitta och pumpa upphovsmÀn pÄ en fnattiljon spÀnn medelst nedladdning av nya X-Men som de kan sitta och snaska quesadillas med sitt nya heta Aftonbladets chat-ragg framför, nÀr de i samma andetag har mage att börja skrika och gapa sÄ fort som nÄgon ifrÄgasÀtter det nÄgot paradoxala i att de mitt i gazpachon krÀver betalt för sina egna tjÀnster?! "Information wants to be free, sÄ lÀnge som jag har rÄd med den dÀr heta pikétröjan dÀrborta. Fan, liknar jag inte Jude Law nu?"

För det första ska Mikke inte ha en jÀvla spÀnn, sÀrskilt inte frÄn STIM - dÄ kan lika gÀrna Dansk Folkeparti börja betala licenspengar till Radio Islam.

För det andra tycker jag att det Àr dags att vi dumpar Piratpartiet i Bottniska Viken, snor deras WoW-licenser och skakar deras Jolt till total avslagenhet, sÄ att det förhoppningsvis kan ÄterstÀllas nÄgon sorts ordning i den hÀr bedrövliga ursÀkten för ett samhÀlle dÀr det anses som en fantastiskt god idé och ett jÀttetungt politiskt statement nÀr man hackar Polisens hemsida för att man inte fick ner de svenska undertexterna till ovannÀmnda X-Menrulle.

Och till syvende och sist Àr jag, allas eran favorit tillbaka. Up The Irons!

Postat

konstigt, dÄ traffic pÄ bÄde SBS och MTG mer Àn gÀrna accepterar 320kbps/44.1kHz.

Fast det Ă€r ju fullt möjligt att de konverterar allt de fĂ„r in sjĂ€lva. 😆

Vad som hÀnder med spoten efter att den laddats upp via MTG:s onlineuppladdningssystem kan jag inte sÀga.

Mm, visst tar de emot sÄ hög ljudkvalitet som de kan fÄ. Spoten borde sparas in med korrekt metadata i deras databas. SÄ det Àr ju fullt möjligt att alla filer som kommer in, konverteras automatiskt oavsett bitrate och sample rate.

Postat

Jag Àr sÄ trött pÄ alla dessa egocenterade nollor i total avsaknad av sjÀlvinsikt och konsekvens som anser att det Àr OK att sitta och pumpa upphovsmÀn pÄ en fnattiljon spÀnn medelst nedladdning av nya X-Men som de kan sitta och snaska quesadillas med sitt nya heta Aftonbladets chat-ragg framför, nÀr de i samma andetag har mage att börja skrika och gapa sÄ fort som nÄgon ifrÄgasÀtter det nÄgot paradoxala i att de mitt i gazpachon krÀver betalt för sina egna tjÀnster?! "Information wants to be free, sÄ lÀnge som jag har rÄd med den dÀr heta pikétröjan dÀrborta. Fan, liknar jag inte Jude Law nu?"

För det första ska Mikke inte ha en jÀvla spÀnn, sÀrskilt inte frÄn STIM - dÄ kan lika gÀrna Dansk Folkeparti börja betala licenspengar till Radio Islam.

För det andra tycker jag att det Àr dags att vi dumpar Piratpartiet i Bottniska Viken, snor deras WoW-licenser och skakar deras Jolt till total avslagenhet, sÄ att det förhoppningsvis kan ÄterstÀllas nÄgon sorts ordning i den hÀr bedrövliga ursÀkten för ett samhÀlle dÀr det anses som en fantastiskt god idé och ett jÀttetungt politiskt statement nÀr man hackar Polisens hemsida för att man inte fick ner de svenska undertexterna till ovannÀmnda X-Menrulle.

😆

drok (oregistrerad)
Postat

Du Àr min idol. PÄ riktigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.