Jump to content
Annons

JamMate USB-gitarr


emelpee

Recommended Posts

Har sökt här på forumet med lite jämna mellanrum efter en tråd om denna gitarr men har faktiskt inte hittat ett någe.

Jag tycker den verkar väldigt spännande och jag som går i tankar på att införskaffa en elgitarr har blivit intresserad av denna, men det finns ju väldigt lite att läsa om den.

Lite info finns hos Jam:

http://www.jam.se/jam_mate_ub1.htm

(Det ska tydligen komma med en hel kollektion av denna typen. Trumset, bas, mick var det väl om jag minns rätt.)

Finns det måhända någon som har en åsikt om denna som kanske vill yttra sig? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan säkert vara en kul grej, men något vettigt köp för en nybörjargitarrist med ambitioner tycker jag inte det verkar vara. Bortsett från att JamMate har bättre lyssningsmöjligheter så tycker jag nog att en Lightsnake är en vettigare lösning.

USB-instrument känns som en övergående trend ärligt talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB-instrument känns som en övergående trend ärligt talat.
Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.

Man vet aldrig 😲

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan säkert vara en kul grej, men något vettigt köp för en nybörjargitarrist med ambitioner tycker jag inte det verkar vara. Bortsett från att JamMate har bättre lyssningsmöjligheter så tycker jag nog att en Lightsnake är en vettigare lösning.

USB-instrument känns som en övergående trend ärligt talat.

Hela grejen med USB ser jag inget problem med.

Den går ju utmärkt att koppla in i en vanlig förstärkare precis som en vanlig elgitarr om man så vill=)

Har inte pengar än på ett tag i vilket fall så får se vad Studio skriver i nummer 6 då=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.

Man vet aldrig 🤪

Hehe. Jag tänkte faktiskt på det citatet när jag skrev mitt inlägg 😎 Och nej visst, man vet aldrig. Om fler gitarrtillverkare skulle sätta in en ADC i sina gitarrer som komplement så är det en annan sak. Men en USB-koppling är inget säljargument för en gitarr i min mening. Så himla smidigt och flexibelt är det inte i jämförelse med exempelvis Lightsnake eller JamLab. Det är bättre att lägga pengarna på en bättre gitarr i mitt tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela grejen med USB ser jag inget problem med.

Det ser jag inget problem med heller. Men att köpa en gitarr enbart av den anledningen känns lite omotiverat. Det är det jag menar.

Självklart inte och jag är också tveksam.

Jag går ju inte och köper gitarren om den är sämre än en annan nybörjargitarr liksom.

Men skulle den vara i samma klass så är USBgrejen en himla fördel för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart inte och jag är också tveksam.

Jag går ju inte och köper gitarren om den är sämre än en annan nybörjargitarr liksom.

Men skulle den vara i samma klass så är USBgrejen en himla fördel för mig.

Köp begagnat. Då får du en gitarr som du inte växer ur på en vecka. För de pengarna får man inte mycket gitarr om man ska köpa nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart inte och jag är också tveksam.

Jag går ju inte och köper gitarren om den är sämre än en annan nybörjargitarr liksom.

Men skulle den vara i samma klass så är USBgrejen en himla fördel för mig.

Köp begagnat. Då får du en gitarr som du inte växer ur på en vecka. För de pengarna får man inte mycket gitarr om man ska köpa nytt.

Är helt klart ett vettigt alternativ.

Fortfarande så att USBgitarren lockar. Därav man vill veta hur pass bra den verkligen är=)

Link to comment
Dela på andra sajter

USB-kopplingen fyller väl bara en funktion om man inte redan har ett dugligt ljudkort i datorn, eller?

Ja precis. Och så är det ju väldigt mobilt med, om man har de behoven.

Dessutom misstänker jag att A/D convertern inte håller mycket högre klass än konsumentljudkorten.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

USB-kopplingen fyller väl bara en funktion om man inte redan har ett dugligt ljudkort i datorn, eller?

Ja. jag antar väl det.

och den ena datorn jag använder har bara ljudkortet som följde med. sunktigt med andra ord:P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...
Köpte den för ett par år sedan. Det följde dock inte med någon riktig manual. Så medan det går utmärkt att spela med den med hjälp av datorn undrar jag fortfarande hur man gör för att spela in med den. Någon som vet?

man måste ha ett inspelningsprogram, typ cubase om man har PC eller Logic (tror jag) om man har mac. jag kan bara cubase, det är bara att klicka in på project, add track, FX channel, plugin och sen ser man så som programet heter

Redigerat av mottz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...