Jump to content
Annons

Akustisk folk


Recommended Posts

LÅTNAMN: Until The Morning Comes

ARTIST: Emil Brynge

GENRE: Folk

LÅTLÄNGD: 4.17

KOMPOSITÖR: Emil Brynge

PRODUCENT: Emil Brynge

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 3.92

STATUS: Färdig demo

En låt från min egeninspelade EP. Inspelningen har jag gjort själv, men eftersom EP:n är klar så tänkte jag nog inte jobba vidare på ljudkvaliteten. Skriv gärna en kommentar om du lyssnat.

Until_The_Morning_Comes.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej emil.

Det ser ut som jag blir först att kommentera.Så här långt låter det bra,bra gitarr ljud,kanske lite otajt på nåt ställe - men det är inget som stör.Mycket bra sång! Jag får lite vibbar typ simon and Garfunkel..

Summa sumarum: Bra låt,bra lirat!!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt helt klart och det funkar ju som låtidé.

Vill man ta det nästa steg ljudkvalitetsmässigt, som iof kanske inte något att eftersträva i denna låt, så skulle jag tipsa dig om att isolera ditt inspelningsrum bättre. Det låter som gitarren och sången är inspelade i en betongbunker vilket hämmar ljudkvaliteten väldigt mycket.

Men mysig låt annars.

/micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt!

Gillar minimalistisk/puristisk folk starkt.

Kommentarer: Gitarrspelet låter lite hetsigt jämfört med sången. Kanske skulle spela lite långsammare för mer harmoni. Sedan håller jag med lavrell om att gitarren framförallt låter lite burkig. Men annars tummen upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tidiga Simon & Garfunkelvibbar och lite Nick Drake d:o får jag. Snyggt!! Skulle vara än mer njutbart om ljudkvaliten var bättre. Låter som micken inte är något vidare och allt i mono. Skön stämning ger låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som Nick Drake på hans bästa humör någonsin 😎

Fingerplocket går i en rasande fart, men eftersom du är klar med inspelningen är det för sent att pröva ett lägre tempo (men du kan ju alltid sänka hastigheten genom att pitcha ner några toner 😆 ).

Jag tycket att ljudet är helt acceptabelt. Skapar en viss stämning.

Bra. Jag gillar genren också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fin låt, du har lite bristningar i engelskan och som sagt gitarren låter lite burkig, samt lite otajt ibland. Sången förövrigt är fin melodin e harmonisk och din röst passar verkligen!

Bra jobbat! tummen upp (y)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, vad glad jag blev när jag såg att det var tre nya kommentarer. Nick Drake är min absoluta favorit av modern musik, så det borde höras 😕

Jag ville ha den lite snabb, tänker nog fortsätta med det också. På EP:n jag spelat in finns två lugna så den behövdes.

Jag har ingen aning hur man fixar stereo och sådär, så det och resten av ljudkvaliteten tänkte jag fixa genom att gå till en riktig studio nästa gång, för oss som är lite yngre finns det gott om studios som är nästan gratis eftersom dom räknas som "ungdomsverksamhet" (så att vi inte knarkar eller nått istället).

Som sagt tack! Kul att ni gillade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

skön låt absolut! Kanske hade blivit något bättre ifall den vore kortare. Din röst är jättefin, men uttalet är väldigt svenskt. Vet hur det känns 😕

Burkig gura är ju sagt. Men ännu en gång. Fin röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
skön låt absolut! Kanske hade blivit något bättre ifall den vore kortare. Din röst är jättefin, men uttalet är väldigt svenskt. Vet hur det känns 🙂

Burkig gura är ju sagt. Men ännu en gång. Fin röst.

Hah okej, då skulle du verkligen ha hört mig innan 😄

Nej men det är något man måste jobba på om man ska sjunga på engelska, jag har en spelning i england i sommar så då får jag tillfälle att öva upp den.

Tack så mycket!

Redigerat av emil_brynge
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massor av svenska etablerade artister som sjunger "svengelskt" (the Knife, någon?), så bekymra dig inte för mycket för det. Skönt stuk, enahanda produktion, instämmer med tidigare inlägg vad gäller ljudkvalitet mm. Gör en bättre produktion så har du en fin låt! 🙂

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo

Bra låt. Får också Simon & Garfunkel-vibbar. Väldigt mycket t o m. Skönt gitarrpilleri och jag gillar till skillnad av några tidigare komentatorer att plocket går undan. Det står i skön kontrast till den lugna sången enl min mening...

Ljudmässigt håller jag också med om att det låter ganska burkigt och illa. Hur har du spelat in gitarren? Kondmic(ar)? Vad för en(a)? Hur har du riggat micen/micarna? Hur, var, och vänd på vilket vis sitter du när du spelar in gitarren?

Jag spelar också in akustisk gitarr i hemmamiljö, så jag vet, det är f-n inte lätt att få till bra tagningar... :rolleyes:

Tokbra musik är det i alla fall. Vill höra mer!

Mvh

Richard

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massor av svenska etablerade artister som sjunger "svengelskt" (the Knife, någon?),

men karin gör det på sitt eget sätt, så det låter naaajs!

edit: sorry avbrottet.. jag var tvungen!

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massor av svenska etablerade artister som sjunger "svengelskt" (the Knife, någon?),

men karin gör det på sitt eget sätt, så det låter naaajs!

edit: sorry avbrottet.. jag var tvungen!

peace

Absolut, håller med. Menar bara att det inte per definition behöver vara fel med svengelska. Finns en tendens att slå ner lite väl snabbt på det här på demoforumet. 🙁

Ett annat exempel är The Sounds ("we're not living in Ameeerica") som ändå lyckats hyfsat "over there".

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg gitarrfigur! Bra låt, naken sång. Jag lyfter på hatten. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycket inte att svengelskan är något problem. Inte heller att gitarren låter burkig, jag tycker det finns en egen charm i det. Låter som sagt väldigt mycket som Simon & Garfunkel, fast med lite Beatles-inslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo

Bra låt. Får också Simon & Garfunkel-vibbar. Väldigt mycket t o m. Skönt gitarrpilleri och jag gillar till skillnad av några tidigare komentatorer att plocket går undan. Det står i skön kontrast till den lugna sången enl min mening...

Ljudmässigt håller jag också med om att det låter ganska burkigt och illa. Hur har du spelat in gitarren? Kondmic(ar)? Vad för en(a)? Hur har du riggat micen/micarna? Hur, var, och vänd på vilket vis sitter du när du spelar in gitarren?

Jag spelar också in akustisk gitarr i hemmamiljö, så jag vet, det är f-n inte lätt att få till bra tagningar... 😆

Tokbra musik är det i alla fall. Vill höra mer!

Mvh

Richard

Ah vad kul att du tycker det. Jag tycker också den ska vara lite snabb. Sänker jag tempot så är det inte mycket.

Jag antar att jag överarbetade gitarrslingan i WavePad. Dom andra låtarna tror jag låter lite bättre iallafall. Jag använder bara en mick, den är mickad helt okej tror jag, men som sagt kan jag inget om stereo å sådär, jag lärde mig spela in under tiden jag spelade in den här EP:n, kunde inget innan.

Vad glad jag blir! Du kan kolla in min MySpace, där har jag fler låtar. Länken är nedan (som signatur).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!

Det burkiga ljudet har redan påpekats.

Men är det en felspelning vid 1:08? Eller är det med flit?

Haha jag vet vilken du menar. Jag upptäckte den först senare, men bestämde mig att ha kvar det, eftersom jag inte "kommer av mig" rent taktmässigt. Dock ska jag på nästa inspelning av låten undvika sådana missöden 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg gitarrfigur! Bra låt, naken sång. Jag lyfter på hatten.  😕

Tack så mycket!! 🙂

Vad menas med naken sång?

Ja, det är inga kläder på den! 😆

Nä, men den är inte nerkletad med effekter, vilket jag gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg gitarrfigur! Bra låt, naken sång. Jag lyfter på hatten.  🙂

Tack så mycket!! 🙂

Vad menas med naken sång?

Ja, det är inga kläder på den! 😆

Nä, men den är inte nerkletad med effekter, vilket jag gillar.

Haha jahaa inga kläder! Att nått kan vara så enkelt och låta så svårt. 😕

Ah, det hade verkligen inte passat till musiken jag spelar. Musik ska vara så lite påträngande som möjligt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...