Jump to content
Annons

Rrationel verklihet [UPPDATERAD!]


Recommended Posts

Ra tiionell ver klighet

av mej

Blippig bitcrusherhouse

4 min 6 sek nu 4:20 min:sek

mp3

5 mb

Svänger detta? Är en ny version av en låt jag gjorde i höstas, så gott som helt omgjord... kommentarer av alla slag välkomnas.

EDIT: Ny version med några mikroskopiska ändringar.

EDIT 2: Ytterligare en uppdatering, snyggat till lite här och där. De fallande bastonerna som markerar en del formändringar är nya också.

EDIT 3: Borttagen (11 juli 06)

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken fullständigt UNDERBAR sampling! 😆

Nu blev jag glad, det har jag aldrig varit tidigare, och det här vet vi egentligen ingenting om vad det leder till.

Alltid lika kul att höra något lite mer nyskapande än vad som det brukar bjudas på. Lite lång kanske, men nu är jag ändå inne på andra lyssningen, så det kanske inte gjorde något.

edit:

hmm, nej den är nog inte 11 minuter lång va? Vilka spratt en felvisande klocka i musikspelaren kan spela en.

Så glöm det om låtlängden.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden: Tackar. 😉 Samplingen är från ett radioprogram, det är så härligt att man inte förstår vad han snackar om när man drar detta ur sitt sammanhang. :rolleyes: Bra att du gillar!

kallemio: Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samplingen är rolig, oroar mig bara för att den inte är tillåten, men det är ju inte mit bord så vafan:)

Fast Sveriges radio, tror du dom blir så arga för sånt? 😏 Nä, borde dom väl inte bli.

Gulligt, okej. 😆 Hah. 😆 Tack!

Slänger nog upp ytterligare en version med fler små små ändringar lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, men kanske skulle inte hela meningen köras genom vocodern? För mig hade det räckt med "man lever i en fullständigt rationell verklighet" och så skippar man resten. Annars gillar jag den skitiga blipp-blopp discon. Fortsätt med sånt här. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan kommentera en gång till. Den var om möjligt ännu bättre idag, du har ändrat något? Ja, det har du ju, det står ju till och med.. =)

Lite skeptisk till att du förstört samplingen lite precis i början där bara, visst var det inte så innan?

Basljudet är grymt skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag tycker det här känns jävligt Daft Punk. Discovery 2005, typ. Sen får man tolka det hur man vill... ☺️ Men jag tycker att detta är bra. Förutom samplingen. När den är torr känns den bara korkad, med vocodern blir det betydligt mysigare. Tror det kan ha att göra med att den är på svenska, men som sagt, omväxling förnöjer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint dehär.

Låten är ju fint proddad! Som mackan sa så blir rösten väldigt torr när den inte är vocoder. Samt att det blir lite för många uppheåll i låten tycker jag. Bryter flödet liksom.

Annars fint stycke. "det" saknas dock. Vet inte vad det är men jag vill ha något som sätter sig i hövvet sådär fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Bra: Personligt, skoj med svenska samplingen, vocodermelodin.

Dåligt: Mix, mastring, arr.

Jag tror att du har mid-rik lyssning eftersom mixen lider av svår hängmatta. I övrigt är mixen torr på ett obehagligt sätt som du skulle kunna lätta upp med subtil rumsklang.

Är det gjort i Reason? 😳

Det låter lite smalt och tvådimensionellt, sådär som Reason gör ibland.

Sammanfattningsvis tycker jag idén är god men inte riktigt hundraprocentigt genomförd. Som vanligt gäller det att träna och träna. 😆 Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden:

Tack, ja jag hackade upp den i början, tyckte det var schysst men... 😄

MarcusRombo:

Tack! En remix, tja, varför inte, PMa mej isf!

Pazo:

Mm kanske är lite mycket stopp, men detta är egentligen mer pop än dans och då tycker jag man kan göra så... kanske? Skulle eventuellt kunna göra en extended version med lite mer flöde i.

Fruppe69:

Tack för detta matnyttiga svar! Nej, min lyssning är inte den bästa, ska testa att dra upp mitten lite. Jag gillar torra mixar, tycker nästa denna är för blöt på vissa ställen... 😄 Var det nåt annat du ogillade i mixen?

Nix inget Reason, förutom vocoder och mixning så är det nästan hundra procent hårdvara (hör du bruset? 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Fruppe69:

Tack för detta matnyttiga svar! Nej, min lyssning är inte den bästa, ska testa att dra upp mitten lite. Jag gillar torra mixar, tycker nästa denna är för blöt på vissa ställen...  😉 Var det nåt annat du ogillade i mixen?

Nix inget Reason, förutom vocoder och mixning så är det nästan hundra procent hårdvara (hör du bruset? 🙁 ).

Torra mixar är coolt, men det gäller att inte skapa ett vakum, att inte låta demo. Där kommer (det ej hörbara) reverbet in i bilden. Tänk dig att det ska kännas som en mickad stärkare ungefär, då får du bort lite av det platta.

Mixen kanske skulle behöva fler kontraster för att lyfta? Blöt något för att få fram det torra!

Och rent krasst saknas det lite lite botten (60 hz), syntbasen tar lite för stor plats vid 120-200 hz kanske, hihatsen tickar lite obehagligt vid 4 khz.

Tycker jag / tror jag, det är svårt när man inte kan testa sina teorier. 😆

Men som sagt, jag tycker idén och låten i sig är jättebra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Torra mixar är coolt, men det gäller att inte skapa ett vakum, att inte låta demo. Där kommer (det ej hörbara) reverbet in i bilden. Tänk dig att det ska kännas som en mickad stärkare ungefär, då får du bort lite av det platta.

Mixen kanske skulle behöva fler kontraster för att lyfta? Blöt något för att få fram det torra!

Och rent krasst saknas det lite lite botten (60 hz), syntbasen tar lite för stor plats vid 120-200 hz kanske, hihatsen tickar lite obehagligt vid 4 khz.

Tycker jag / tror jag, det är svårt när man inte kan testa sina teorier. 😉

Men som sagt, jag tycker idén och låten i sig är jättebra!

Fast nog finns det mer rumsambiens i detta än vad du får av att micka upp en stärkare? Det ligger en ganska väl tilltagen* reverb/delaymatta i bakgrunden, som visserligen dras ner en bit på de mer avskalade bitarna för att just få det mer avskalat. Men kanske ska testa att blöta upp ännu lite till då.

Tack för att du påpekar att botten saknas, har försökt få så mycket oomph jag kan i den här lyssningen dvs jag får lägga oomphet på de områden som mina högtalare pallar att återge. Kanske ska dubba basen en bit ner?

Tackar!

* ja allt är ju relativt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...