halfre (oregistrerad) Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Hej all nissar och nissor! Behöver en bra/billig channel strip för att kunna eq:a och komprimera innan allt gÄr in pÄ burken. Jag spelar i regel in "skitig" musik ex. blues, rock mm. NÄgon som har förslag? /Fred
Kill All Autotuner Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Den hÀr skulle jag ta mig en titt pÄ ocksÄ. http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?artno=158939&fm=1
karllinus Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 En Joemeek VC-Q1 brukar man ju kunna hitta relatvit "billigt" efter lite rotande pÄ div annonser..
Violiner Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Joemeek VC1QCS, som nÄgon nÀmnde tidigare, Àr en trevlig kanalstrip som har "karaktÀr" som jag tycker det verkar som du efterfrÄgar. Har en karaktÀrsfylld kompressor och EQ. Hittar du ingen begagnad VC1QCS (som inte tillverkas lÀngre) sÄ finns det en liknande idag som heter Joemeek One-Q som kostar runt 6000. Den har jag i och för sig inte testat, men den bör likna VC1QCS... Vintage Design har en "budgetvariant" pÄ sin Neve 1073-klon som ryms i den prisklass du efterfrÄgar. Den Àr nog inget dumt alternativ som ger dig en "high end-burk" för rimliga pengar. Dock utan EQ och kompressor. Vill du ha EQ ocksÄ sÄ hamnar du pÄ det dubbla. Men EQ och kompressor gÄr utmÀrkt att fixa efterÄt, i datorn eller med andra hÄrdvaruburkar som man sÄ vill. En annan enhet, Àven den dock utan EQ och kompressor, Àr Summit Audio 2BA221 ett bra alternativ i den prisklass du anger. Om du vill ha ett budgetförslag med "allt i ett", preamp, kompressor och EQ sÄ skulle du kunna titta pÄ en annan Joemeek, Three-Q. Kostar bara hÀlften av din nedre grÀns, men ger massor för pengarna. Och "karaktÀr". Litet speciell kompressor, men rÀtt hanterad skulle den kunna passa dig bra.
Christoffer Bergfors Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Mindprint Envoice kanske kan vara nÄgot. Preamp, trebands eq och rörkompressor med stÀllbar "saturation".
lavrell Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Mindprint Envoice kanske kan vara nÄgot. Preamp, trebands eq och rörkompressor med stÀllbar "saturation". Den anvÀnder jag sjÀlv och tycker den funkar skitbra! Bra eq och kompressor och den lÄter snyggt och rent.
Leslie Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Lavrell, anvĂ€nder du den endast för uppspelning eller bĂ„deoch? Funderar pĂ„ att köpa nĂ„tt liknande ev. Mackies Bigknob Det jag bara behöver egentligen Ă€r en monitor switch, 2-3 hörlursutgĂ„ngar. Mono, dim, och en trevlig volum "putt". (Skulle iofs va jĂ€kligt soft med en grafisk eq ocksĂ„) đČ
lavrell Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Lavrell, anvĂ€nder du den endast för uppspelning eller bĂ„deoch?Funderar pĂ„ att köpa nĂ„tt liknande ev. Mackies Bigknob Det jag bara behöver egentligen Ă€r en monitor switch, 2-3 hörlursutgĂ„ngar. Mono, dim, och en trevlig volum "putt". (Skulle iofs va jĂ€kligt soft med en grafisk eq ocksĂ„) đČ Uppspelning? Det Ă€r ju en channelstrip och dĂ„ avsedd för inspelning och mix eller vid livespelningar.
Leslie Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 (redigerat) Men dendÀr Mindprint burken verkar ju ganska anpassad för uppspelning ocksÄ? 3 speakers och 2 hörlurs utgÄngar & talkback, dim, mono m.m. Redigerat 30 maj 2006 av Leslie
Linus Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Jag instÀmmer med Mindprint-kören. Gillar inte Focusrite-kompressorn.
Christoffer Bergfors Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Men dendÀr Mindprint burken verkar ju ganska anpassad för uppspelning ocksÄ?3 speakers och 2 hörlurs utgÄngar & talkback, dim, mono m.m. Eh... nu Àr du 10m offside. Ut ur zonen inna vi kan lÀgga ner pucken... Vet INTE vad du surrar om för produkt. http://www.mindprint.de/cms.php?scr=produc...=1&r=p&pr_kat=5 Mindprint Envoice. Jag har sjÀlv v.1 som funkar bra. v.2 Àr vÀl lite flashigare.
lavrell Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Men dendĂ€r Mindprint burken verkar ju ganska anpassad för uppspelning ocksĂ„?3 speakers och 2 hörlurs utgĂ„ngar & talkback, dim, mono m.m. Jaha du menar Mindprint TRIO? Jag har Mindprint En-voice som Ă€r en channelstrip för inspelning. đ
Leslie Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 (redigerat) jaja, nĂ€ jag pratade om Trio đ den som Kill All Autotuner lĂ€nkade till... missförstod dĂ€r. kanske Ă€r dumt att titta nĂ€rmare pĂ„ en sĂ„n dĂ„ jag inte behöver ngn inspelnings del. Redigerat 30 maj 2006 av Leslie
Florian le Sage Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Mindprint en-voice---nej tack, jag hade en sÄdan och den brusar tyvÀrr alldeles för mycket, hÄller inte mÄttet trots sin prÄliga och annars proffsiga design/uppbyggnad... Kolla den hÀr istÀllet: Toft EC 1 finns sÀkert pÄ JAM...gen.agentens hemsida:XPA en recension: ATC 2 samma fast i stereo,mkt bra grejor för pengarna kan jag lova!
sounden Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Mindprint en-voice---nej tack, jag hade en sĂ„dan och den brusar tyvĂ€rr alldeles för mycket, hĂ„ller inte mĂ„ttet trots sin prĂ„liga och annars proffsiga design/uppbyggnad... Brusar den mer Ă€n ditt Trident 80 bord? đ
Florian le Sage Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 dumma frĂ„gor fĂ„r dumma svar: har du nĂ„gonsin suttit vid ett Trident 80 bord? har du suttit vid mitt bord? om det brusar eller ej vad har det med saken att göra? om jag sĂ€ger att en-voicen inte hĂ„ller mĂ„ttet blir du sne dĂ„ eller? kort sagt-om jag sĂ€ger att den brusar för mycket sĂ„ gör den det, dvs det Ă€r klart hörbart och inte bra helt enkelt! đ
Christoffer Bergfors Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 dumma frĂ„gor fĂ„r dumma svar: har du nĂ„gonsin suttit vid ett Trident 80 bord? har du suttit vid mitt bord? om det brusar eller ej vad har det med saken att göra? om jag sĂ€ger att en-voicen inte hĂ„ller mĂ„ttet blir du sne dĂ„ eller? kort sagt-om jag sĂ€ger att den brusar för mycket sĂ„ gör den det, dvs det Ă€r klart hörbart och inte bra helt enkelt! đ Kanske var din burk som var lite defekt. Min brusar inte nĂ€mnvĂ€rt.
sounden Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 (redigerat) dumma frĂ„gor fĂ„r dumma svar: har du nĂ„gonsin suttit vid ett Trident 80 bord? har du suttit vid mitt bord? om det brusar eller ej vad har det med saken att göra? om jag sĂ€ger att en-voicen inte hĂ„ller mĂ„ttet blir du sne dĂ„ eller? kort sagt-om jag sĂ€ger att den brusar för mycket sĂ„ gör den det, dvs det Ă€r klart hörbart och inte bra helt enkelt! đ Jag har absolut ingen erfarenhet av MindprintÂŽs prylar, de Ă€r sĂ€kert bra. Jag kĂ€nde mig bara tvungen att kommentera ditt underbara Trident bord. đ Redigerat 31 maj 2006 av sounden
Florian le Sage Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Jag upptĂ€ckte det inte till en början, förrĂ€n jag sololyssnade vissa spĂ„r jag spelat in med en-voice och speciellt med kompressorn inkopplad (moderata nivĂ„er)-blev förstĂ„s besviken och förvĂ„nad att det var sĂ„ pass illa som det var, bytte rör etc men det hjĂ€lpte inte, googlade runt och fann att flera upplevt samma sak, tror det var pĂ„ gearslutz eller recording.org eller...sĂ„ jag sĂ„lde den till slut, mĂ„ste ju ha grejor som matchar standarden i övrigt, visst funkar den till en nivĂ„ och Ă€r alldeles anvĂ€ndbar med en knivskarp eq tex men vill man ha brusfritt sĂ„ köp nĂ„got annat! đ
lavrell Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Jag upptĂ€ckte det inte till en början, förrĂ€n jag sololyssnade vissa spĂ„r jag spelat in med en-voice och speciellt med kompressorn inkopplad (moderata nivĂ„er)-blev förstĂ„s besviken och förvĂ„nad att det var sĂ„ pass illa som det var, bytte rör etc men det hjĂ€lpte inte, googlade runt och fann att flera upplevt samma sak, tror det var pĂ„ gearslutz eller recording.org eller...sĂ„ jag sĂ„lde den till slut, mĂ„ste ju ha grejor som matchar standarden i övrigt, visst funkar den till en nivĂ„ och Ă€r alldeles anvĂ€ndbar med en knivskarp eq tex men vill man ha brusfritt sĂ„ köp nĂ„got annat! đ Tror nog att du fick ett dĂ„ligt exemplar för min finns det inget brus i whatsoever faktiskt đ
Florian le Sage Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 i sÄ fall finns det rÀtt mÄnga dÄliga exemplar,jag Àr ju inte ensam om detta - enligt vad jag fann i min undersökning och jag sÄ visste dom Tyska pojkarna om detta och förbÀttrade den till mk II...förmodligen ett inbyggt och undermÄligt fabrikationsfel pÄ serie 1 som inte alla kan upptÀcka kanske pga övrig utrustning etc, vad vet jag!
lavrell Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 i sĂ„ fall finns det rĂ€tt mĂ„nga dĂ„liga exemplar,jag Ă€r ju inte ensam om detta - enligt vad jag fann i min undersökning och jag sĂ„ visste dom Tyska pojkarna om detta och förbĂ€ttrade den till mk II...förmodligen ett inbyggt och undermĂ„ligt fabrikationsfel pĂ„ serie 1 som inte alla kan upptĂ€cka kanske pga övrig utrustning etc, vad vet jag! Jag har Motu Traveler och Event 20/20 bas som monitorer sĂ„ det kĂ€nns som att jag borde höra det đ Men strunt samma. Huvudsaken Ă€r att mitt ex lĂ„ter bra đ
Florian le Sage Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 dÄ Àr det bara att gratulera...körde mycket med den hÀr för 3 Är sedan pÄ ak-gitarr och den lÀmnade en snygg kompression vill jag minnas, men pÄ sÄngspÄren, det var dÀr jag upptÀckte bruset...
lavrell Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 dĂ„ Ă€r det bara att gratulera...körde mycket med den hĂ€r för 3 Ă„r sedan pĂ„ ak-gitarr och den lĂ€mnade en snygg kompression vill jag minnas, men pĂ„ sĂ„ngspĂ„ren, det var dĂ€r jag upptĂ€ckte bruset... man tackar đ det bĂ€sta Ă€r att jag köpte den beggad för 2200:- vilket Ă€r ett av mina bĂ€sta köp nĂ„gonsin. AnvĂ€nder den ibland Ă€ven pĂ„ jobbet som livetekniker och jĂ€klar vilken skillnad det blir i ljudkvalitet pĂ„ det som kommer ur PA:t đ
awt (oregistrerad) Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 dÄ Àr det bara att gratulera...körde mycket med den hÀr för 3 Är sedan pÄ ak-gitarr och den lÀmnade en snygg kompression vill jag minnas, men pÄ sÄngspÄren, det var dÀr jag upptÀckte bruset... Jag Àger en en-vocie v1 och jag mÄste faktist hÄlla med, lite.. heh =D jo, jag tycker ocksÄ att den Àr lite brusig speciellt pÄ sÄng och speciellt nÀr man drar till kompressorn lite, röret kladdar Àven till ljudet lite, man fÄr liksom tÀnka efter innan man spelar in "rör sound/lite kladdigt ljud" eller "ingen saturation - lite renare", I en mix tycker jag den funkar dock, Ätminstonde i mina mixar som ofta Àr ganska överproducerade med mÄnga intrument, men man borde nog testa den innan man köper den om man gör produktioner dÀr sÄngen hela tiden Àr i fokus. Ett stort + med envoicen tycker jag Àr EQ'n, skickar ofta gammla breaks och diverse samplingar till en-voicen via spdif för att eq'a och komprimera lite, kan göra under, speciellt om det Àr smuttsiga Àldre loopar som redan lÄter lite sletna, dÄ har inte bruset nÄn direkt betydelse. Jag skaffade min envoice begagnat för 3000kr med 24/48 spdif.. kÀnns som ett bra köp, men om man ska lÀgga ut 6-10 lappar sÄ kanske man vill testa runt ordentligt och kanske hitta en stripp som lÄter "renare" Men det var ju skitig musik det gÀllde, sÄ att ge envoicen ett test vore nog inte en dum ide alls, still.
awt (oregistrerad) Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 dĂ„ Ă€r det bara att gratulera...körde mycket med den hĂ€r för 3 Ă„r sedan pĂ„ ak-gitarr och den lĂ€mnade en snygg kompression vill jag minnas, men pĂ„ sĂ„ngspĂ„ren, det var dĂ€r jag upptĂ€ckte bruset... man tackar đ det bĂ€sta Ă€r att jag köpte den beggad för 2200:- vilket Ă€r ett av mina bĂ€sta köp nĂ„gonsin. AnvĂ€nder den ibland Ă€ven pĂ„ jobbet som livetekniker och jĂ€klar vilken skillnad det blir i ljudkvalitet pĂ„ det som kommer ur PA:t đ ow, 2200:- jag tyckte ju att 3000 var en bra deal! =/ men det var utan spdif right ? =P
lavrell Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 dĂ„ Ă€r det bara att gratulera...körde mycket med den hĂ€r för 3 Ă„r sedan pĂ„ ak-gitarr och den lĂ€mnade en snygg kompression vill jag minnas, men pĂ„ sĂ„ngspĂ„ren, det var dĂ€r jag upptĂ€ckte bruset... man tackar đ det bĂ€sta Ă€r att jag köpte den beggad för 2200:- vilket Ă€r ett av mina bĂ€sta köp nĂ„gonsin. AnvĂ€nder den ibland Ă€ven pĂ„ jobbet som livetekniker och jĂ€klar vilken skillnad det blir i ljudkvalitet pĂ„ det som kommer ur PA:t đ ow, 2200:- jag tyckte ju att 3000 var en bra deal! =/ men det var utan spdif right ? =P yes, inget digitalkort följde med.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.