Jump to content
Annons

Focus - Hocus Pocus


Pluffo

Recommended Posts

Jag hittade den här videon på Videofeber. Det är bandet Focus som framför låten "Hocus Pocus" i ett TV-program 1973...

Låten var härligt knarkad men samtidigt jäkligt bra. Jag har faktiskt inte sett något om de här bandet förrut, även om jag antar att många här på forumet redan känner till det. Jag blev dock väldigt nyfiken. Är det någon som kan rekomendera en platta med dem?

För övrigt tycker jag att det här är väldigt hårt för sin tid. Känns nästan som en föregångare till speedmetal på sina ställen.

Rock on!

Edit: Lavrell hade tydligen postat denna länk före mig, men människan postar det hela i offtopic-forumet. Usch, säger jag bara 😆

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Fy fan där kan du snacka om svart bälte i musik dom va bra du, såg dom i Köpenhamn bodde där då. Har glömt vad plattorna hette och är inte säker på att alla va superbra så det är nog bara att söka och kolla om det finns clip att lyssna på. Det fanns några godingar (band alltså) även på den tiden oxå.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Om man ser det i rätt perspektiv (tids) så blir det nog lite svårt att inte inse att det här är jävligt bra fanns inte så mycket sånt här på den tiden. Iofs. så var det supergruppernas era med Emerson Lake and Palmer etc etc. så visst fanns det jävligt drivna musiker som experimenterade ganska friskt men det är en jäkla skillnad mot nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar mer och mer få upp ögonen för 70-talet och alla de sköna band som huserade då. Knark kanske fungerar för att skapa bra musik trots allt.

Det jag gillar med låten är just att den är repetiv samtidigt som huvudtemat ständigt stegras. Jag tyckte att de var "fett" med sköna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Videon fanns redan rapporterad här men den är värd en upprepning. Konstig musik kanske men nja... humor tror jag. 😛

Hoppsan hejsan! Jag tittade igenom "Musik- och sajttips"-forumet för att undvika en dubbelpostning...Inte hade jag kunnat ana att någon skulle betrakta det här som "utanför ämnet" 😆

Hur mer relevant kan det bli, frågar jag mig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

två plattor jag kan rekomendera med Focus är "Moving Waves" och "Focus 3". Tycker att de plattorna ger en bra bild över Focus när de är som bäst... lekfulla, flummiga och riktigt bra kompositioner. De riktigt osar 70:tal. Riktigt bra lyssning!

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här låten har ju både Metallica och tenatious-D hört..hehe 😛

Riffet har Metalica "lånat"...hmm..vilken låt är det?..vet att jag har spelat det nå'n gång... Master of Puppets!

Det "orala"solot har tenatious-D "lånat" idén av...

(skulle jag tro)

Kul att höra! HAhaha 😆 Hahaha....

Edit: Hahaha 😆 .

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...vad fan säger man...ett av -70 bästa band med frontfigurer som Jan Akkerman och Thijs Van Leer....spelade på konserthuset -74, var aldrig där och har alltid ångrat...jag såg en konsert med Akkerman men det var efter Focus....Jag hade ett par plattor, ena tror jag hette Dutch Masters och var en samlingsplatta där Sylvia, deras mest kända låt fanns med tillsammans med House of the King och Hocus Pocus i en fruktad livetagning (fast version) men båda frontisarna var klassiskt skolade och Akkerman gav ut nå'n soloplatta där han bara spelade luta vill jag minnas...en platta jag minns också var Moving Waves..bra prylar alltihop.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man kommer ihåg holländska Focus med Jaan Akkerman på gitarr! 😠

Börja med King Crimson och livet blir aldrig det samma! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Det var nog inte mycket knark med i den liveinspelningen inte.. Dom var allt för FOCUSerade för det.. Skulle tro att det dom var mest höga på var just att göra bra musik och göra bra ifrån sig 😠 Och det gjorde dom ju verkligen....

Och du Surikatmamma.. Va då sångaren??? Han är multiinstrumentalist.. Använder rösten som instrument också.. Kolla hur han modulerar då han spelar tvärfjölt t.ex

Joodalaaa !!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är musiker som vet vad dom gör OCH har roligt samtidigt!!! Unga människor förväxlar knark med att ha kul lite väl ofta. 😄

Att inte begripa vad sångaren gör är en tung svaghet! Att inte se sång och joddling som ett instrument är ..ja tveksam musikalitet.

Tror inte jag sett dom live...eller? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg också Akkerman efter Focustiden, delad konsert i Gbg:s konserthus tillsammans med Zappa.

Det som jag mest tänker på är hur bra trummisen lirar. Drivet i beatet samt flytet i breaken. Älskar trummisar som kan göra riktiga täta virvlar. Som jag minns det fanns det en hel del goda musiker som mitt i rocken var rätt gränsöverskridade åt olika håll. Hmm.. låter nästan mer jazztrummis än rocktrummis över honom. Som en länk tillbaks till trummisar som Buddy Rich & Cozy Cole. Även Ian Paice hade det där drivet. Finns det hos dagens rocktrummisar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tror inte dom där grabbarna tände på även fast dom är holländare, klassiskt skolade flera av dom om inte hela bunten. Vi i publiken hade nog många av oss ett annat läge dessvärre i alla fall i köpenhamn där jag såg dom. Ja ni det där romantiska snacket om hur bra flowerpower perioden påverkade musikens utveckling är starkt överdrivet. I bästa fall så kanske en fet kan funka som musikalisk doping men va fan ska man dopa sig för det är väl bara att våga öppna spjället ändå.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det hos dagens rocktrummisar?

Det är frågan. Det känns mer som om det finns distinkta rocktrummisar och distinkta jazztrummisar idag, snarare än hybrider. Jag bevisas dock gärna fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på albumversionen av "Hocus Pocus" och den var inte alls lika bra som den här livespelningen.

1. Tempot var nedskruvat som sjutton.

2. Det var inte alls lika galet.

När ska folk lära sig att musik blir bättre ju snabbare den går? 😉😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på albumversionen av "Hocus Pocus" och den var inte alls lika bra som den här livespelningen.

1. Tempot var nedskruvat som sjutton.

2. Det var inte alls lika galet.

När ska folk lära sig att musik blir bättre ju snabbare den går? 

Ta en lyssning på den Amerikanska singelversionen, går klart snabbare och är mer galen än den officiella albumversionen... 😉

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på albumversionen av "Hocus Pocus" och den var inte alls lika bra som den här livespelningen.

1. Tempot var nedskruvat som sjutton.

2. Det var inte alls lika galet.

När ska folk lära sig att musik blir bättre ju snabbare den går? 

Ta en lyssning på den Amerikanska singelversionen, går klart snabbare och är mer galen än den officiella albumversionen... 😆

// Klas

Yäy!

Jag ska nog faktiskt leta upp någon liveplatta snarare än att jaga efter ett album. Någonting säger mig att det här bandet gör sig bättre live då allt inte är så himla tillrättalagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Palm (oregistrerad)

Farbröderna i Focus spelar faktiskt på Classic Rock i Lillehammer om ett par dagar.. tyvärr minus Jan Akkerman då, men med Pierre van der Linden (trummor) och Thijs van Leer (Hammond, flöjt, "sång") kvar från originalsättningen. Undrar om gamle Thijs har lungkapacitet nog att sätta den dryga halvminutsjoddlingen från "Live at the Rainbow" även i dagsläget.. 🥰

http://www.lillehammerrock.no/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...