Jump to content
Annons

Kommentera mitt (mina) hårdrocks sound


Recommended Posts

Tja! Första posten i demodelen, nöjd 😄

Har bara hållt på med produktion i typ 2-3 år, så jag är inte så erfaren, även om jag har lärt mig en väldans massa under resans gång 🙂. Har också bara spelat gitarr i 4-5 år, plus att jag är inte så gammal, någon som vill gissa åldern? 😄

Slänger upp fyra låtar, är inte så jättebra på att komma på eget, mest idétorka, behöver bli bättre på detta! 😛

Mallen passar nog inte så jätte bra till fyra låtar: 😛

LÅTNAMN: Finns fyra stycken, så...

ARTIST/GRUPP: Jonson (Jonas Johansson)

GENRE: Hårdrock, Metal, Melodisk metal, alla är instrumentala.

LÅTLÄNGD: ...

KOMPOSITÖR: Jonson på två av dom...

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Ingen

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: Sammanlagt 4mb, ungefär 1mb låten.

STATUS: Mest tester

LÅTLÄNK: http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=527762

Lite kommentarer om låtarna:

The Blizter exist (slipknot cover):

Hade inget att göra, och orkade inte komma på nåt eget så jag gjorde en liten cover av denna slipknot låt. Riktigt nöjd, det bästa jag gjort tycker Jag.

Hevy master:

Gjorde denna för typ tre, fyra månader sen. Trummorna skulle ha mer dynamik, särskilt virvlen.

Only for the weak (in flames cover):

Näst bäst enligt mig 🙂 , Inget att klaga på från Min sida, förutom att den ena Solo gitarren, den som spelar mest själv, lígger 50% vänster hela låten, kunde automatisera... och att pukorna inte är så värst snyggt mixade, jag behöver hjälp med dom!

Hårdkokt:

A... De är bá lyssna...

________________________________

Blev lite väl mycket skrivet nu... 🙂

MVH:

Jonas "Jonson" Johansson

Redigerat av X-enon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Föreslår för ditt eget bästa att du tar bort cover-låtarna rätt snart, det är nämligen olagligt om du inte söker tillstånd och pröjsar till artisterna.

Suck... aja...

Kan du inte lägga upp låtarna du gjort själv här med direktlänk? Vet av tidigare trådar att många här inte lyssnar på externa länkar i ren protest.

Visst var det tråkiga svar jag kom med?! Lovar att lyssna noggrant sedan! 😛

Och det där med upphovsrätten, det är nog inte så stor chans att det händer ngt, men om det skulle gå bra för dig så kan du nog räkna med att det dyker upp en faktura från ngn konstig snubbe med bakåtslickat hår (advokat alltså, jag har några polare, och efter ett tag så sitter de där med kostym och bakåtslickat hår... vid frukostbordet en söndag).

Förresten... är jag kocko eller funkar inte sidan?

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga upp låtarna du gjort själv här med direktlänk? Vet av tidigare trådar att många här inte lyssnar på externa länkar i ren protest.

Ok, visste inte...

Och det där med upphovsrätten, det är nog inte så stor chans att det händer ngt, men om det skulle gå bra för dig så kan du nog räkna med att det dyker upp en faktura från ngn konstig snubbe med bakåtslickat hår (advokat alltså, jag har några polare, och efter ett tag så sitter de där med kostym och bakåtslickat hår... vid frukostbordet en söndag).

Hehe, ok! 😛

Förresten... är jag kocko eller funkar inte sidan?

Funkar för mig, gillar inte soundclick själv särskilt mkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker riffen var bra, men för att vara låtar så var de ju väl korta. Håller med om dynamiken i trummorna. Tycker det var rätt skönt gitarrtugg.

Bestäm dig för en struktur på låten och gör variationer på riffen för de olika delarna så har du en hel låt. Lek med förskjutningar av rytm samt ta och spela liknande grejer över fler toner, så det lyfter och sjunker lite då och då. Du har nog inga problem att skriva musik, bara lite mer modellering (som modell-lera alltså sätt en färg där, en annan där och vips har du en gubbe). Sedan då du gjortt det pillar du med övergångar om det är ngt ställe du vill sammanfoga lite smidigare. Annars är ju mycket musik liksom byggklossar bara. Och med skön skriksång på detta så låter det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestäm dig för en struktur på låten och gör variationer på riffen för de olika delarna så har du en hel låt. Lek med förskjutningar av rytm samt ta och spela liknande grejer över fler toner, så det lyfter och sjunker lite då och då. Du har nog inga problem att skriva musik, bara lite mer modellering (som modell-lera alltså sätt en färg där, en annan där och vips har du en gubbe). Sedan då du gjortt det pillar du med övergångar om det är ngt ställe du vill sammanfoga lite smidigare. Annars är ju mycket musik liksom byggklossar bara. Och med skön skriksång på detta så låter det bra.

Sjysst, måste börja ta tag i låtskrivandet 😱

Till helgen blir det kanske nån ny komposition 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestäm dig för en struktur på låten och gör variationer på riffen för de olika delarna så har du en hel låt. Lek med förskjutningar av rytm samt ta och spela liknande grejer över fler toner, så det lyfter och sjunker lite då och då. Du har nog inga problem att skriva musik, bara lite mer modellering (som modell-lera alltså sätt en färg där, en annan där och vips har du en gubbe). Sedan då du gjortt det pillar du med övergångar om det är ngt ställe du vill sammanfoga lite smidigare. Annars är ju mycket musik liksom byggklossar bara. Och med skön skriksång på detta så låter det bra.

Sjysst, måste börja ta tag i låtskrivandet 😱

Till helgen blir det kanske nån ny komposition 🙂

Vill du ha riktigt mörk dödssång kan jag growla... men kör bara mörkt annars måste jag störa grannarna för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestäm dig för en struktur på låten och gör variationer på riffen för de olika delarna så har du en hel låt. Lek med förskjutningar av rytm samt ta och spela liknande grejer över fler toner, så det lyfter och sjunker lite då och då. Du har nog inga problem att skriva musik, bara lite mer modellering (som modell-lera alltså sätt en färg där, en annan där och vips har du en gubbe). Sedan då du gjortt det pillar du med övergångar om det är ngt ställe du vill sammanfoga lite smidigare. Annars är ju mycket musik liksom byggklossar bara. Och med skön skriksång på detta så låter det bra.

Sjysst, måste börja ta tag i låtskrivandet 😄

Till helgen blir det kanske nån ny komposition 🙂

Vill du ha riktigt mörk dödssång kan jag growla... men kör bara mörkt annars måste jag störa grannarna för mycket.

Hehe... kan säkert bli nån analblast grej här 😱 ...eller Cannibal corpse 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött lir! Du vet ju vad du sysslar med...Bara spelat 4-5 år imponerande...

Jag vill vet hur gammal du är... NU! 😄

m.v.h Moberg

Hehe... ok, bara 14 🙂

😱 .........................imponerande, verkligen! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestäm dig för en struktur på låten och gör variationer på riffen för de olika delarna så har du en hel låt. Lek med förskjutningar av rytm samt ta och spela liknande grejer över fler toner, så det lyfter och sjunker lite då och då. Du har nog inga problem att skriva musik, bara lite mer modellering (som modell-lera alltså sätt en färg där, en annan där och vips har du en gubbe). Sedan då du gjortt det pillar du med övergångar om det är ngt ställe du vill sammanfoga lite smidigare. Annars är ju mycket musik liksom byggklossar bara. Och med skön skriksång på detta så låter det bra.

Sjysst, måste börja ta tag i låtskrivandet 😄

Till helgen blir det kanske nån ny komposition 🙂

Vill du ha riktigt mörk dödssång kan jag growla... men kör bara mörkt annars måste jag störa grannarna för mycket.

Hehe... kan säkert bli nån analblast grej här 😱 ...eller Cannibal corpse 😎

LyssnaHär... precis i slutet av ljudklippet är det lite döds, så låter jag ungefär... men kan inte kräma riktigt lika mycket som där, för då blir jag vräkt. Ok om du tycker det är för mycket döds... eller, det kan aldrig vara för mycket döds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Gött lir! Du vet ju vad du sysslar med...Bara spelat 4-5 år imponerande...

Jag vill vet hur gammal du är... NU! 😎

m.v.h Moberg

Hehe... ok, bara 14 🙂

😱 .........................imponerande, verkligen! 😄

100% Självlärd 😎

EDIT: Blev lite fel 😄

Redigerat av X-enon
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bestäm dig för en struktur på låten och gör variationer på riffen för de olika delarna så har du en hel låt. Lek med förskjutningar av rytm samt ta och spela liknande grejer över fler toner, så det lyfter och sjunker lite då och då. Du har nog inga problem att skriva musik, bara lite mer modellering (som modell-lera alltså sätt en färg där, en annan där och vips har du en gubbe). Sedan då du gjortt det pillar du med övergångar om det är ngt ställe du vill sammanfoga lite smidigare. Annars är ju mycket musik liksom byggklossar bara. Och med skön skriksång på detta så låter det bra.

Sjysst, måste börja ta tag i låtskrivandet 🙂

Till helgen blir det kanske nån ny komposition :rolleyes:

Vill du ha riktigt mörk dödssång kan jag growla... men kör bara mörkt annars måste jag störa grannarna för mycket.

Hehe... kan säkert bli nån analblast grej här 😄 ...eller Cannibal corpse 🙂

LyssnaHär... precis i slutet av ljudklippet är det lite döds, så låter jag ungefär... men kan inte kräma riktigt lika mycket som där, för då blir jag vräkt. Ok om du tycker det är för mycket döds... eller, det kan aldrig vara för mycket döds.

Helsjysst!

Går det att gå upp pyttelite? Typ Enter my silence? Om du har hört dom?

Här är lite klipp av dom från deras hemsida:

Spin [ full song - 192kbps - 5,3mb ]

Thin red line [ 1:06 clip - 112kbps - 0,9mb ]

Redigerat av X-enon
Link to comment
Dela på andra sajter

Nope... det där är min gräns! :rolleyes: Det finns många som skriker bättre än jag. Döds är min grej! Efter några veckor i replokalen har rösten vänjt sig och jag kan skrika lite ljusare... rösten skall ju hålla många år till! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

jag kan testa skrika lite skriker i mellan och ljust läge. Inte growl, eller döds utan mer bara skitförbannad.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är tycker att gitarrljudet är för torrt. Tycker de ska blötas ner. 😉 annars vare bra, fint spelat. Only for the weak är en attans bra låt också, brukade köra den med mitt gammla band 😄

Ok... har ett reverb på gitarrkanalerna i Only for the weak och Hevy master.

Håller med dig med Only for the weak, bästa in flames låten! Finns ju andra som också är jädrans bra men den här är fasen bäst! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggade gitarrljudet! Kör du nån typ av simulering (guitarrig, amplitube etc) eller micar du en riktig förstärkare?

- Bobo

Nope, micar upp en Valvestate 100v (model 8100), älskar den gamla godingen 😛

Micar med en SM57...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra men jag sitter på alldeles för dålig lyssning just nu för att våga komentera nått.

Hur har du gjort trummorna då?

Jag har själv ingen superlyssning här, sitter med ett par Creativehögtalare 😛

Trummorna är gjorda med DFH 1. Behöver bli bättre med att mixa pukorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra men jag sitter på alldeles för dålig lyssning just nu för att våga komentera nått.

Hur har du gjort trummorna då?

Jag har själv ingen superlyssning här, sitter med ett par Creativehögtalare 😉

Trummorna är gjorda med DFH 1. Behöver bli bättre med att mixa pukorna...

Slår min med hästväg, jag sitter med datorn kopplad till en squire 15watts gitarrstärka på skrivbordet. Det du. Men i studion har jag bättre lyssning men inget internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...