Jump to content
Annons

Hur stämmer man sin cello?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Ägg? Ogg?

Tack för infot. Den grövsta strängen ska alltså vara ett C och den tunnaste ett A.

😛

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Tjenare!

Verkar vara ett rätt schysst forum det här!

Gick med för att jag trodde att någon av er proffsiga musiker skulle kunna besvara en li´ten nybörjarfråga från mig, men nu verkar det som om jag redan funnit svaret tack vare martinms inlägg med länken till ljudexemplet. Jag har en skitsnygg cello som jag spelade på som barn och tonåring tills jag var arton. Gick i kommunala musikskolan tills då, men där fick jag aldrig lära mig stämma cellon. Det gjorde alltid läraren innan varje lektion. Ska det vara så, eller? Går inte sånt att lära ut, eller? När jag nu tog fram den efter ett, tja ska vi säga, ganska stort antal år kunde jag inte för mitt liv stämma den så att det låter hyggligt. Precis som man kan stirra sig blind på nåt lyssnade jag mig döv till slut. Är jag helt omusikalisk då, eller? Hur som helst så har jag nu köpt en stämapparat. En sån där som passar till olika instrument, som mankan kalibrera. Finurlig liten pryl men hur skulle jag kalibrera den för cello? Med hjälp av martinms ljudexempel har jag kommit fram till att 440 hertz funkar bra. Hur skulle jag ha kunnat lista ut det annars? Nu ska jag sätta igång och stämma. Finns det några fler därute som är cellonybörjare, eller några fler som har bra tips till cellonybörjare. Tack Proffsmusikerna för tålamodet med en nybörjarmusikant med något dåligt självförtroende!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en gammal fiol hemma som vi lämnade till någon stofil som kunde stämma. Den blev snabbt ostämd innan jag lyckades lista ut varför det inte lät när man spelade på den (inget harts på stråken). Hur stämmer man en fiol?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en gammal fiol hemma som vi lämnade till någon stofil som kunde stämma. Den blev snabbt ostämd innan jag lyckades lista ut varför det inte lät när man spelade på den (inget harts på stråken). Hur stämmer man en fiol?

Fiol stämmer man som följer: G-D-A-E (detta alltså från mörkaste till ljusaste strängen) Det är också kvintstämning här.

Harts är relativt billigt, ett riktigt bra harts kostar max 2-300 sek (om jag inte kommer ihåg fel)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Jo, jag hittade en burk harts för 80 kr på en musikaffär. Jag tror jag tog i för mycket när jag hartsade ståken dock, för nu är fiolen och strängarna täckt med ett gult pulver. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Jo, jag hittade en burk harts för 80 kr på en musikaffär. Jag tror jag tog i för mycket när jag hartsade ståken dock, för nu är fiolen och strängarna täckt med ett gult pulver. 😉

Det ska du ta bort med jämna mellanrum, använd en tunn duk som du rengör fiol och strängar med jämna mellanrum... det är ju inte strängarna som skall ha harts utan stråken.

EDIT:...dessutom så sade en byggare att hartsen är dåligt för trät (eller om det var lacken), så att hålla den gör att kvalitén bibehålls.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en gammal fiol hemma som vi lämnade till någon stofil som kunde stämma. Den blev snabbt ostämd innan jag lyckades lista ut varför det inte lät när man spelade på den (inget harts på stråken). Hur stämmer man en fiol?

Fiol stämmer man som följer: G-D-A-E (detta alltså från mörkaste till ljusaste strängen) Det är också kvintstämning här.

Harts är relativt billigt, ett riktigt bra harts kostar max 2-300 sek (om jag inte kommer ihåg fel)

stämmer bra med hartzet.. köpte ett kanonbra igår och det gick på 260..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Operatören: Inte vet jag (andra här vet säkert det bättre), för jag har ingen cello ännu, men jag tror du kan knäppa på den mörkaste cellosträngen först. Om då stämapparaten står på kromatiskt läge och visar den ton som strängen skall ha (dvs. C), så är den stämd. Om inte får du vride försiktigt på rätt stämskruv uppe på huvudet tills strängen är rätt stämd. Sedan gör du likadant med cellons tre andra strängar. Stämningen är alltså C-G-D-A för cello normalt.

😉

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...