Jump to content
Annons

Monitor Switch


nickponcho (oregistrerad)

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)

Hej. ...

Har letat efter en monitor switch för att kunna byta mellan två eller fler aktiva monitorer.

Mackie har ju en "The Knob" men den är dyr. är det någon som har något annat förslag.

Gärna med tele in och ut eler xlr om det finns

MVH

Poncho

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej. ...

Har letat efter en monitor switch för att kunna byta mellan två eller fler aktiva monitorer.

Mackie har ju en "The Knob" men den är dyr. är det någon som har något annat förslag.

Gärna med tele in och ut eler xlr om det finns

MVH

Poncho

Snart kommer SM Pro Audio att distribueras i Sverige. De har en helt perfekt produkt som heter M-Patch - som inte är så våldsamt dyr. Det är den du väntar på. 🙂

Jag har sålt ett rejält antal sådana till nöjda kunder. Hoppas bara att inte priset går upp i och med den svenska distributionen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

den såg bra ut vad kostar den hos dig. har du den hemma?

Jag har inga kvar på lager, utan sålde alla jag tog hem när distributionen släpptes av den tidigare danske distributören. Jag tog resten av deras lager - och de gick åt som smör i solsken...

De låg på 1095:- - men jag vet som sagt inte ännu, om det blir några justeringar på det priset ännu...

Jag hoppas att det kommer igång i Sverige snart - för det är många som har frågat efter dem...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
den såg bra ut vad kostar den hos dig. har du den hemma?

Jag har inga kvar på lager, utan sålde alla jag tog hem när distributionen släpptes av den tidigare danske distributören. Jag tog resten av deras lager - och de gick åt som smör i solsken...

De låg på 1095:- - men jag vet som sagt inte ännu, om det blir några justeringar på det priset ännu...

Jag hoppas att det kommer igång i Sverige snart - för det är många som har frågat efter dem...

Något nytt om SM Audio Pro? När kommer distributionen igång i Sverige och vad hur kommer priserna ligga jämfört med t ex Thomann?

Link to comment
Dela på andra sajter

den såg bra ut vad kostar den hos dig. har du den hemma?

Jag har inga kvar på lager, utan sålde alla jag tog hem när distributionen släpptes av den tidigare danske distributören. Jag tog resten av deras lager - och de gick åt som smör i solsken...

De låg på 1095:- - men jag vet som sagt inte ännu, om det blir några justeringar på det priset ännu...

Jag hoppas att det kommer igång i Sverige snart - för det är många som har frågat efter dem...

Något nytt om SM Audio Pro? När kommer distributionen igång i Sverige och vad hur kommer priserna ligga jämfört med t ex Thomann?

Ingenting ännu. Kvarnarna tycks mala långsamt - men dessutom brukar frakterna ta ett tag när en första sändning ska skeppas över halva Jorden (SM Pro Audio ligger ju i Australien...), så det är ingen mening för den nye distributören att slå på stora trumman innan de har produkter på lager...

Jag hoppas förstås att priserna ska vara ungefär på samma nivå som tidigare, men olika distributörer har olika prispolitik, så man vet ju aldrig... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

MPatch är väl utgången ur sortimentet nu? Jag köpte en sån från Thomann i våras men den var defekt på flera punkter. Skickade tillbaka den och sen gick det inte att få tag på nån ny. Däremot så kommer det en MPatch 2 som även har hörlursförstärkare. Kanske gör ett försök med en sån, men jag blev lite avskräckt av den usla kvalitetskontrollen på den förra.

Link to comment
Dela på andra sajter

MPatch är väl utgången ur sortimentet nu? Jag köpte en sån från Thomann i våras men den var defekt på flera punkter. Skickade tillbaka den och sen gick det inte att få tag på nån ny. Däremot så kommer det en MPatch 2 som även har hörlursförstärkare. Kanske gör ett försök med en sån, men jag blev lite avskräckt av den usla kvalitetskontrollen på den förra.

Det var skumt... Du måste ha haft en väldig otur i så fall.

Jag sålde ganska många M-Patch - och det var inte fel på en enda av dem.

Om man tittar på SM Pro Audios hemsida, så verkar inte M-Patch ha utgått - så den är nog bara borta ur Thomanns sortiment i så fall - men man vet ju aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Näe, vi har inte fått en enda i retur" är ju det klassiska svaret man får från försäljare när man frågar om det varit nåt problem med en en viss produkt. 😉

Å andra sidan borde det väl inte vara så mycket som kan gå fel med en passiv pryl. Jag hade nog extrem otur som fick ett måndagsex. Felet var väldigt skumt. När man körde balanserat in så var utnivån väldigt svag i höger kanal, dock ej när man körde obalanserat i samma ingång. Sen var Mute-knappen jätteseg, ungefär som att det satt ett tuggummi bakom, så att man fick dra ut den efter att man tryckt in den.

Dessutom köpte jag två XLR-kablar på samma gång för att ha ut från MPatchen och in i monitorerna. När dessa var inkopplade så kom endast signal från balanserade källor ut i monitorerna. Körde man obalanserat in så vart det helt tyst. Helt obegripligt. Det funkade dock med att par andra kablar, så de nya kablarna åkte också tillbaka till Thomann. Jag fick pengarna tillbaka utan tjafs men man satt ju där med en känsla av att se upp med SM Not-so-Pro Audio i framtiden.

Det är möjligt att Thomann skippat den mindre varianten till förmån för den nya. Skillnaden tycks bara vara hörlursutgången (som kräver ström till enheten) och utseendet. Jag skulle faktiskt föredra den äldre och mindre modellen. Bara den funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Näe, vi har inte fått en enda i retur" är ju det klassiska svaret man får från försäljare när man frågar om det varit nåt problem med en en viss produkt. 😄

Å andra sidan borde det väl inte vara så mycket som kan gå fel med en passiv pryl. Jag hade nog extrem otur som fick ett måndagsex. Felet var väldigt skumt. När man körde balanserat in så var utnivån väldigt svag i höger kanal, dock ej när man körde obalanserat i samma ingång. Sen var Mute-knappen jätteseg, ungefär som att det satt ett tuggummi bakom, så att man fick dra ut den efter att man tryckt in den.

Dessutom köpte jag två XLR-kablar på samma gång för att ha ut från MPatchen och in i monitorerna. När dessa var inkopplade så kom endast signal från balanserade källor ut i monitorerna. Körde man obalanserat in så vart det helt tyst. Helt obegripligt. Det funkade dock med att par andra kablar, så de nya kablarna åkte också tillbaka till Thomann. Jag fick pengarna tillbaka utan tjafs men man satt ju där med en känsla av att se upp med SM Not-so-Pro Audio i framtiden.

Det är möjligt att Thomann skippat den mindre varianten till förmån för den nya. Skillnaden tycks bara vara hörlursutgången (som kräver ström till enheten) och utseendet. Jag skulle faktiskt föredra den äldre och mindre modellen. Bara den funkar...

😆

Klassiskt svar eller inte, så stämmer det åtminstone i detta fallet. 😉

Nåja - i övrigt är ju SM Pro Audio ett budgetmärke, ungefär i klass med Behringer - men med egen design i stället för att vara "inspirerat" av andra... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

...men den är inte passiv... 😲

Min C-control är iaf passiv... 😄

Det ser ut som om den är aktiv om man kollar på deras hemsida - och om den är passiv, så är det något de verkligen lyfta fram som ett försäljningsargument, eftersom en passiv attenuator har minimal (om någon alls) påverkar på ljudet - medan aktiv elektronik alltid tillför mer brus och distorsion i sin signalväg. En passiv attenuators eventuella påverkan, är om den på något sätt samverkar med utgångens eller ingångens impedans och förändrar den mikroskopiskt lite.

Fungerar volymkontrollen på C-control om du inte ansluter nätspänningen?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att jag inte fattade innebörden med passiv helt och hållet. Tydligen så är den inte är passiv, precis som du sa. Jag trodde att icke passiv betydde att det satt slutsteg innan högtalarutgångarna, men nu är jag med!

Förklara gärna innebörden av passiv/aktiv..

Redigerat av pepsmann
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att jag inte fattade innebörden med passiv helt och hållet. Tydligen så är den inte är passiv, precis som du sa. Jag trodde att icke passiv betydde att det satt slutsteg innan högtalarutgångarna, men nu är jag med!

Förklara gärna innebörden av passiv/aktiv..

Aktiv elektronik = transistorer, OP-förstärkare etc

Passiv elektronik = resistorer, kondensatorer, spolar etc

Om en volymkontroll är aktiv, så fungerar den i princip på samma sätt som en mixer eller preamp. Signalen kommer in och går igenom aktiva förstärkarkretsar där den kan förstärkas eller försvagas. All aktiv elektronik tillför saker till ljudet i form av brus och distorsion (inte bara överstyrningsdistorsion, utan betydligt subtilare saker, men ändå...).

En passiv attenuator (som exempelvis nämnda SM Pro Audio M-Patch, NHT PVC, Synthax Suzy och liknande) kan aldrig distordera, eftersom det inte finns någon förstärkarkrets som kan överstyras. Den innehåller inget annat än en ren resistans, så den kan bara sänka signalnivån - aldrig höja - och då kan den bara tillföra ett ytterst minimalt brus som du inte kan mäta utan extremt känslig labbutrustning och som beror på atomrörelserna som alltid uppkommer när det går ström genom någonting. Det enda sätt som den kan "förstöra" signalen på, är om den interagerar med antingen utgången före eller ingången efter - och på grund av ändringen av resistansen, ger en liten ändring av impedansen i någon av enheterna och på så sätt ger en liten ändring av ljudet. OM den skulle göra det, så är det i så fall i extremt liten grad, så det är oftast i princip helt försumbart.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...