Nad Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Hej! Blir tokig snart. För att bli av med de skarpa essen så får jag fanimej gå ner på typ 30-35 och vad händer då? Jo andra diskantfrekvenser förlorar skärpa... "Male S".. Någon som har något råd till mig hur jag hittar en frekvens som skär snyggt men som inte rubbar diskanten på sången i övrigt? Oerhört tacksam för svar! Naddeman
Nad Postat 11 maj 2006 Trådstartare Postat 11 maj 2006 Automatisera så pluginen bara är aktiv på de fula S och F-ljuden. Alternativt lägg sången på två spår, en med dessern som insert, en utan. Lägg sången på spåret utan, klipp isär där S eller F:en låter fult och flytta de bitarna till spåret med dessern aktiv. Hej! Tack för Ditt snabba svar. 🙂 Har gjort variant 2, men gud vad jobbigt!! Vissa ess blir bra, andra inte. Tänk om funktionen "W" kunde läsas av "R" i Cubase SX i det här fallet, det Du förmodligen menar med "automatisera". Då kunde man ju programmera regeln. Men det FUNKAR ju inte!! 🙂
Emil Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Prova den här, den har ställbar frekvens, är väldigt bra (tycker ja iaf) och dessutom gratis: Spitfish
lundberg Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Jag brukar öppna sångspåret i en extern wav-editor och markera bara själva "s-et" och köra de-esser på markeringen. Tar en liten stund för man får ju leta reda på varenda "s" och göra om proceduren och nackdelen är att det blir svårt att ändra sig efteråt. Men det är i alla fall en tredje variant. Jag vill absolut inte köra de-esser på hela spåret just av den anledningen som nämndes i startinlägget i den här tråden.
Majken Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Och ytterliggare ett alterantiv är att ställa de-essern väldigt snällt på en högfrekvens och sedan automatisera volymen istället för att på så vis ducka sången när ess-ljuden kommer. Tidskrävande men ger generellt sett bra resultat. /Majken
Nad Postat 11 maj 2006 Trådstartare Postat 11 maj 2006 Prova den här, den har ställbar frekvens, är väldigt bra (tycker ja iaf) och dessutom gratis: Spitfish Tackar! Skall kolla in den.
Nad Postat 11 maj 2006 Trådstartare Postat 11 maj 2006 Jag brukar öppna sångspåret i en extern wav-editor och markera bara själva "s-et" och köra de-esser på markeringen. Tar en liten stund för man får ju leta reda på varenda "s" och göra om proceduren och nackdelen är att det blir svårt att ändra sig efteråt. Men det är i alla fall en tredje variant. Jag vill absolut inte köra de-esser på hela spåret just av den anledningen som nämndes i startinlägget i den här tråden. Hej, tack för svar. 😕 Jo så gjorde jag nog några gånger för länge sedan, och det KAN naturligtvis funka. Viktigt är dock att spara en kopia på filen, ifall man ångrar sig. Men jag vill påstå att det nu 2006, skall det fanimej finnas mer sofistikerade metoder. 😠 Det är dem jag vill åt.
Nad Postat 11 maj 2006 Trådstartare Postat 11 maj 2006 Och ytterliggare ett alterantiv är att ställa de-essern väldigt snällt på en högfrekvens och sedan automatisera volymen istället för att på så vis ducka sången när ess-ljuden kommer. Tidskrävande men ger generellt sett bra resultat. /Majken Hej "Majken", tack för svaret! När Du säger "automatisera volymen", hur menar Du då? På själva ljudspåret förmodar jag. Hjälp så jobbigt!! Men visst, jag är nog inte ensam om det här problemet. Detta jävulskap!! 😠
Majken Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Visst menar jag på ljudspåret och åh ja.. det är en hel del jobb 😠 - Men det är en bra teknik om man råkar ha rejält med tålamod 😕 /Majken
Nad Postat 11 maj 2006 Trådstartare Postat 11 maj 2006 Visst menar jag på ljudspåret och åh ja.. det är en hel del jobb 🙂 - Men det är en bra teknik om man råkar ha rejält med tålamod 🙂 /Majken Jag tror dig 😉. Tack.. Men..... Kan någon tala om för mig varför inte Cubase SX 2 läser av "R" om jag programmerar olika nivåer med regeln på De essern? Det bara MÅSTE gå!
BaldByChoice Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 SKAFFA ETT PUFFSKYDD ELLER LÄR SÅNGAREN ATT HÅLLA I MICKEN SOM FOLK. 😉😉 Har de äntligen kommit?! De-esser-puffskydden? 🙂🙂 @Nad Jag har tyvärr inget vettigt att komma med. 🙁 Min sång har aldrig behövt speciellt mycket de-esser. Hmm, jag kanske läfpar...
Nad Postat 11 maj 2006 Trådstartare Postat 11 maj 2006 SKAFFA ETT PUFFSKYDD ELLER LÄR SÅNGAREN ATT HÅLLA I MICKEN SOM FOLK. 🙂😉 🙂:) Men isåfall kan jag ju väl skaffa en Waves De-puffer??
Majken Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 SKAFFA ETT PUFFSKYDD ELLER LÄR SÅNGAREN ATT HÅLLA I MICKEN SOM FOLK. 🙂🙂 Haha, det var djävlar ord och inga visor 😉 ---- Som en liten parentes är jag förresten överkänslig mor ljud i området 7-15k och får rysningar av inspelningar med vassa ess-ljud. Lustigt nog så brukar praktexemplen på elaka ess-ljud finnas på pop-produktioner i stil med Britney Spears där man annars vill tro att de har stenkoll på mixen. Och som ännu en liten parentes så spelade jag in en tjej för några år sedan som var duktig på att sjunga men läspade. Lustigt nog var det dock ett vasst läspande som fick mig att snegla både sju och åtta gånger på de-essern. Men ehhh.. kan man köra de-esser på någon som läspar? Huj, vilket dilemma... /Majken
surikatmamma Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 S-ljuden hörs ju bara om man lyssnar efter dem, annars är de harmlösa. 🙂
joachime Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 (redigerat) Blir tokig snart. För att bli av med de skarpa essen så får jag fanimej gå ner påtyp 30-35 och vad händer då? Jo andra diskantfrekvenser förlorar skärpa... "Male S".. Någon som har något råd till mig hur jag hittar en frekvens som skär snyggt men som inte rubbar diskanten på sången i övrigt? Waves de-essern har ju två olika filter för triggsignal. Det ena är ett bandpass (omvänt notch-filter) och det andra ett högpassfilter. Om essen ger toppar på flera olika frekvenser brukar det funka bäst att använda högpassfiltret. Om essen ger toppar inom ett begränsat frekvensområde brukar det räcka med bandpassfiltret. I dom fallen brukar man kunna köra den rätt hårt utan att den påverkar andra konsonanter. Ett tips, om du har tillgång till Waves båda de-essers (Renessaince och den vanliga) kan du också testa att växla mellan dem. Dom låter rätt olika och jag föredrar Renessaincevarianten som jag tycker har ett mjukare sound. Edit: bandpass heter det ja, Tack Fruppe! Redigerat 12 maj 2006 av joachime
Florian le Sage Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Hallo-jag råkade just ut för ett dilemma med s-ljud i min senaste mix inför kommande plattan...i en låt blev det tydligt och fult helt enkelt med mina egna ess-ljud på sångspåret då jag hade överkomprimerat från början,vilket var avsikten,och till följd att s-ljuden blev övedrivna tydligen då mikrofonen inte är direkt blyg i dessa frekvenser heller-Violet Amethyst (lysande överhuvudtaget kan jag säga...)--körde sonika med cubase egen de-esser med klart godkänt resultat...oväntat-ja-men bra... 😛
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Jag använder flera olika de-essers till samma spår om det är riktigt jobbiga ljud. På den gråa waves kör du med bandpass, så tar den inte lika mkt topp.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.