Jump to content
Annons

Musikhögskola?


Yellow

Recommended Posts

Tja

Det är så här att snart går man ut från gymnasie (samhälle) och jag har ett stort intresse för inom musik område och kan tänka mig läsa vidare inom ämnet.. fast det finns en sak som jag oroa mig för det är nämligen att jag har ingen musikalsik bakgrund eller nåt liknandet... dvs helt grönt inom område.... har man ens en chans att klarar musikhögskolan? eller sitter jag och drömmer bara?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musikhögskolor har, precis som andra högre konstnärliga utbildningar, normalt någon sorts antagningsprov, som du nästan helt säkert inte har en chans att klara utan musikalisk bakgrund.

däremot kan man läsa musikvetenskap på en vanlig högskola/universitet. då räcker det oftast med att kunna läsa...noter, alltså. och så finns det massor av lägre utbildningar, typ folkhögskolor. de släpper in vem som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, bra folkhögskolor släpper verkligen inte in vem som helst.

Ändå rekommenderar jag att du söker till en folkhögskola som kan ge bra förberedande studier inför musikhögskolesökningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, bra folkhögskolor släpper verkligen inte in vem som helst.

Ändå rekommenderar jag att du söker till en folkhögskola som kan ge bra förberedande studier inför musikhögskolesökningarna.

okay, men hur är det på folkhögskolan vad är det man läser där? och hur lång är "utbildningen" då? kasta man inte bort mycket tid genom att gå på en folkhögskola o sedan går på musikhögskola? är det inte generellt likadan?

Link to comment
Dela på andra sajter

till musikhögskolan får man göra både teoretiska och spelprov av olika slag (beroende på den sökandes inriktning).

Så, har du inte hållit på med musik innan så kommer det att bli himla tufft att ta sig in.

JAg gick f.ö. på en folkhögskola innan jag sökte in på KMH.... men, då hade jag ju redan lira 14 år innan folkhöskolan, men det var bra att få teorin uppfräschad 😕

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jatusan.. jag går ut nu, efter tre år på KMH, så det blir väl raka vägen till akutpsyk i juni 😕

Är det Lut-Magnus? Så du hänger här?

EDIT: såg att det inte var den jag tänkte på... men vi har nog haft ngn kurs ihop tror jag (fattar inte av hemsidan vem som var vem dock).

Tja

Det är så här att snart går man ut från gymnasie (samhälle) och jag har ett stort intresse för inom musik område och kan tänka mig läsa vidare inom ämnet.. fast det finns en sak som jag oroa mig för det är nämligen att jag har ingen musikalsik bakgrund eller nåt liknandet... dvs helt grönt inom område.... har man ens en chans att klarar musikhögskolan? eller sitter jag och drömmer bara?

MVH

Vad är det för inrikting du funderar på att söka på? Det är ju ganska viktigt för att kunna ge dig tips på vad du kan förkovra dig ytterligare i. Det finns ju en uppsjö olika utbildningar och inriktningar p de olika musikhögskolorna också.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jatusan.. jag går ut nu, efter tre år på KMH, så det blir väl raka vägen till akutpsyk i juni 😕

Är det Lut-Magnus? Så du hänger här?

EDIT: såg att det inte var den jag tänkte på... men vi har nog haft ngn kurs ihop tror jag (fattar inte av hemsidan vem som var vem dock).

Nope, ingen luta, men mycke nyckelharpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Det är så här att snart går man ut från gymnasie (samhälle) och jag har ett stort intresse för inom musik område och kan tänka mig läsa vidare inom ämnet.. fast det finns en sak som jag oroa mig för det är nämligen att jag har ingen musikalsik bakgrund eller nåt liknandet... dvs helt grönt inom område.... har man ens en chans att klarar musikhögskolan? eller sitter jag och drömmer bara?

MVH

Vad är det för inrikting du funderar på att söka på? Det är ju ganska viktigt för att kunna ge dig tips på vad du kan förkovra dig ytterligare i. Det finns ju en uppsjö olika utbildningar och inriktningar p de olika musikhögskolorna också.

Hej

jo jag tänkte rikta mig inom studiomusiker dvs hur man hanterar sakerna inne i studio, skapar helt enkelt sina egna låtar osv... lite mer modernare musik skulle jag säga..

Link to comment
Dela på andra sajter

söka till studiomusiker är något av det svårast att ta sig in på, varför vet jag inte men har blivit så. Sen är det bara dumt att gå där, inga jobb är att räkna med (förmodligen) sen i och med att alla spelar in själva nu för tiden när det är billiga programvaror och hemmautrustning (yp kraftfull dator) som vanlig svensson har hemma. Söka till folkhögskola kan vara rätt svårt de me tyvärr, vissa är lättare vissa svårare du får fråga dig fram och höra vilka antagningskrav respektive skola har. Alla har olika prov till skilnad från musikhögskolan som har alla samma teoretiska prov.

Det jag skulle rekomendera är att gå någon utb på ORCA eller liknanande utb. om ljudteknik och inspelning.

Gå små kurser där du får spela mycket typ ABF, eller musikurser på någon högskolan.

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag tänkte rikta mig inom studiomusiker dvs hur man hanterar sakerna inne i studio, skapar helt enkelt sina egna låtar osv... lite mer modernare musik skulle jag säga..

Men... vilket iunstrument spelar du? Eller syftade du på ngt utifrån dator eller ljudteknik? Vad är modern musik? Ursäkta att jag inte försöker tolka vad du säger... men det går att tolka hur man vill.

Det du säger tycker jag dock inte mig komma på finns i en utbildning. Det finns dock olika sorters medialärarutbildningar som det är bra om du är ganska bred både tekniskt och musikaliskt... de har ofta pedagogik inblandat... vilket kan vara bra för då har du ju en stabil framtid. Men specifiera mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Det är så här att snart går man ut från gymnasie (samhälle) och jag har ett stort intresse för inom musik område och kan tänka mig läsa vidare inom ämnet.. fast det finns en sak som jag oroa mig för det är nämligen att jag har ingen musikalsik bakgrund eller nåt liknandet... dvs helt grönt inom område.... har man ens en chans att klarar musikhögskolan? eller sitter jag och drömmer bara?

MVH

Vad är det för inrikting du funderar på att söka på? Det är ju ganska viktigt för att kunna ge dig tips på vad du kan förkovra dig ytterligare i. Det finns ju en uppsjö olika utbildningar och inriktningar p de olika musikhögskolorna också.

Hej

jo jag tänkte rikta mig inom studiomusiker dvs hur man hanterar sakerna inne i studio, skapar helt enkelt sina egna låtar osv... lite mer modernare musik skulle jag säga..

Musiker? Som i instrumentalist? Eller musiker i vidare bemärkelse, som "musikskapare"? Typ producent? Eller ljudtekniker? Låtskrivare? Arrangör?

Spelar du något instrument? Skriver du musik? Sjunger du? Pillar du med datorn? Om du inte har nån som helst erfarenhet utan bara tycker det verkar kul med musik ska du nog börja i nån annan ände än högre utbildning - starta ett band, skriv musik, ta instrumentlektioner, "fixa" lite mjukvara som du kan börja leka med. När du efter ett par år inte har börjat tröttna och kanske dessutom har belägg för nån sorts talang så kan det vara läge för högre studier, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Vill du tappa känslan?

Vill du bli hjärntvättad?

Vill du tvingas bli frireligös?

Vill du ta död på din egen skaparlust och kreativitet?

Vill du att andra ska bestämma över dig och låta de tala om vad som är bra eller dålig musik?

Vill du gå i samma klass med en massa tjejer som blivit antagna bara för att de har samlat "snygghetspoäng" av juryn? (detta poängsystem är tyvärr sant)

Då passar du på Musikhögskolan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Det är så här att snart går man ut från gymnasie (samhälle) och jag har ett stort intresse för inom musik område och kan tänka mig läsa vidare inom ämnet.. fast det finns en sak som jag oroa mig för det är nämligen att jag har ingen musikalsik bakgrund eller nåt liknandet... dvs helt grönt inom område.... har man ens en chans att klarar musikhögskolan? eller sitter jag och drömmer bara?

MVH

Gick själv samhälle och gjorde musik på fritiden, som dig. Var givetvis lika lost som dig efter skolan också.

Men, tills jag insåg att idag finns 1000 möjligheter.

Växjö Univsersitet, t ex, erbjuder kurser för de som inte har någon musikalisk utbildning; så man får lära sig noter, musikteori, spela rockensemble instrument, etc. Precis som att ha gått estetiskt gymnasium - fast på Universitet istället. Universitetspoäng ser ju bättre ut också, bäst av allt egentligen. Man får ju studiemedel också. Tänkte försöka ta mig in på Musikproduktionsprogrammet härnäst.

Växjö är nog inte ensamma om allt detta, så mitt tips är i alla fall att ta och kolla upp vad de olika universieten i Sverige erbjuder. Nu är visserligen sista ansökningsdatumet passerat för länge sedan, men bara att hoppa på nästa tåg.

Lycka Till

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Vill du tappa känslan?

Vill du bli hjärntvättad?

Vill du tvingas bli frireligös?

Vill du ta död på din egen skaparlust och kreativitet?

Vill du att andra ska bestämma över dig och låta de tala om vad som är bra eller dålig musik?

Vill du gå i samma klass med en massa tjejer som blivit antagna bara för att de har samlat "snygghetspoäng" av juryn? (detta poängsystem är tyvärr sant)

Då passar du på Musikhögskolan

Det där var ungefär det dummaste jag läst på länge.

Jag var så långtifrån religiös då jag kom in på musikhögskolan, är fortfarande oreligiös. Känsla för musiken har växt, dock kan jag säga att idealet lärarna har ibland blir lite svårt att svälja så under en period är man lite identitetslös (men har man lite huvve så försöker man gå förbi detta). Jag har suttit i jury vid ett flertal tillfällen för olika instrument och delprov och ALDRIG har utseendet bedömts! Så att hävda att detta är sant är ju helt sjukt... kanske funnits ngn mök-jury ngn-stans ngn gång, men hoppas att det uppdagats och att de aldrig får sitta mer.

Angående bra och dålig musik... om man går en utbildning inom ngt så diffust som musik så måste man på ngt sätt dra riktlinjer för hur detta skall bedömas, dessa riktlinjer är bra att kunna referera till och dra nytta av, och sedan får man utvecklas och skapa i sin egen riktning även under utbildningens gång, men störst frihet har man efter.

Jag har gått en utbildning där jag egentligen inte skall "skapa", men har under hela utbildningens gång uppmuntrats att göra egna grejer, då alla vet att detta främjar utvecklingen inom kursplanerna.

Nog känner jag massor med folk som gått igenom och då de vart klara inte haft ngn direkt musikalisk identitet, men oftast har dessa inte haft det innan heller... men man kan ju inte skylla detta på musikhögskolorna.

Det låter som att du antingen gått där och haft otroligt otur... eller...? Hoppas du skämtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat gitarr sen jag var typ 10bast, övade flera timmar om dagen. Gick på musikgymnasium/estetisk, sökte in till Framnäs folkhögskola i Piteå, där tog det stopp! Jag var tydligen inte tillräckligt "jazz" för den skolan. Tappade sugen ordentligt efter det. För att komma in på högre musikutbildningar så måste man vara så pass begåvad att man ska kunna allt redan. Är det någon mening att gå musikutbildning om man redan kan spela till en sjukt svår jazzstandard på ett notpapper man aldrig har sett förut med 5 minuters förberedelse? Vår utbildning på musikgymnasiet i Umeå var då långt ifrån förberedande för det! Men på senare år har jag ändå tagit mig i kragen och utbildat mig till musiklärare, så lite revansch har jag fått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proven på vissa skolor kan vara rätt krävande men det är bara för att gallra bort och konkurera ut.

Det är ofta fruktansvärt många som vill in.

Nivå på skolan brukar inte vara så extremt hög EFTER det att man klarat proven.

JÄRVEN.

Oavsett hur bra man än är så finns det ALLTID ett par som är bättre som söker till samma skola. Många söker ju dessutom flera skolor.

Framnäs,Lunevad,skurup,ingesund mfl är ju "kända" för jazz inriktning så lirar man inte jazz varför ens söka dit?

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Vill du tappa känslan?

Vill du bli hjärntvättad?

Vill du tvingas bli frireligös?

Vill du ta död på din egen skaparlust och kreativitet?

Vill du att andra ska bestämma över dig och låta de tala om vad som är bra eller dålig musik?

Vill du gå i samma klass med en massa tjejer som blivit antagna bara för att de har samlat "snygghetspoäng" av juryn? (detta poängsystem är tyvärr sant)

Då passar du på Musikhögskolan

Det där har ju ALDRIG hänt.

fast det är kul med sura fördomar ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur bra man än är så finns det ALLTID ett par som är bättre som söker till samma skola. Många söker ju dessutom flera skolor.

Framnäs,Lunevad,skurup,ingesund mfl är ju "kända" för jazz inriktning så lirar man inte jazz varför ens söka dit?

Äh jag var bara lite lack på mina gitarrlärare att dom inte lärde mig det som krävdes. Men nu när jag tänker efter så kanske dom blev fundersamma när jag spelade Steve Vai´s solo från filmen Crossroads (nu snackar jag inte om Britney Spears-filmen).

Sökte bara dit för att det var nära till Ume och att jag kunde fixa boende där billigt hos min farbror.

Men som sagt.. jag hittade andra utbildningar att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

av din beskrivning tycker jag det låter som att du vill gå en ljudteknikerutbildning. finns på högskolor (t ex musikhögskolan i Piteå) och diverse folkuniversitet/folkhögkskolor/liknande.. jag vet att det bl a finns en i haparanda. jag *tror* att det är betydligt lättare att komma in på dessa än en musikerutbildning, och mer i linje av vad du verkar intresserad av - hur man använder grejerna i en studio.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Vill du tappa känslan?

Vill du bli hjärntvättad?

Vill du tvingas bli frireligös?

Vill du ta död på din egen skaparlust och kreativitet?

Vill du att andra ska bestämma över dig och låta de tala om vad som är bra eller dålig musik?

Vill du gå i samma klass med en massa tjejer som blivit antagna bara för att de har samlat "snygghetspoäng" av juryn? (detta poängsystem är tyvärr sant)

Då passar du på Musikhögskolan

HAHAHA, ja, det är humor, har jag helt fel? eller anar jag att du har fått negativa provresultat vid sökningarna? 😆

Du får ursäkta min dåliga humor, men du hade ett roligt inlägg...

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Vill du tappa känslan?

Vill du bli hjärntvättad?

Vill du tvingas bli frireligös?

Vill du ta död på din egen skaparlust och kreativitet?

Vill du att andra ska bestämma över dig och låta de tala om vad som är bra eller dålig musik?

Vill du gå i samma klass med en massa tjejer som blivit antagna bara för att de har samlat "snygghetspoäng" av juryn? (detta poängsystem är tyvärr sant)

Då passar du på Musikhögskolan

jaså så det säger du?? jag upplever inte att jag blivit hjärntvättad eller likn. under de åren jag gått på musikhögskola! fast en sak har hänt. jag har fått upp ögonen för olika sorters musik och dessutom har mitt intresse ökat. om du kallar det att vara frireligiös, så är jag det då!

skummis!

Jonas

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet ju alla att om man går på musikskola börjar man lyssna på Toto och blir religiös.

ja precis!! det är väl ett faktum.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar avråda alla som tänker tanken att avstå från att skaffa sig ett yrke inom musik. Det är dåligt betalt, urusla arbetstider, ingen anställningstrygghet, ger arbetsskador med mera. Det är påminner om att bli präst eller gamla tiders sjuksköterskor, ett kall mer eller mindre. Skaffa ett normalt jobb i stället är mitt råd, ekonom eller revisor eller jurist eller ingenjör eller så.

Om personen trots detta absolut inte kan låta bli och bestämmer sig för att satsa på musiken är det väl bara att acceptera. Lite antagningsprov på vägen är väl inget hinder då?

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...