Jump to content
Annons

Vilken Studiolur?


hugge

Recommended Posts

Hej Gott folk!

Skulle vilja ha nåra tips om vilken studiolur jag borde köpa. Jag är en fattig student, så nåt inte allt för dyrt vore bra. Ska använda till att mixa, fast bör även vara tät, så det inte läcker vid inspelning. Är AKG240studio nåt att ha??

Ha det gott!

/Hugo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har K240DF, vet inte vad DF står för (nånslags budgetlur sku jag tro). Funkar för mig, har jmfört med sennheiser och t-bone bland annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gott folk!

Skulle vilja ha nåra tips om vilken studiolur jag borde köpa. Jag är en fattig student, så nåt inte allt för dyrt vore bra. Ska använda till att mixa, fast bör även vara tät, så det inte läcker vid inspelning. Är AKG240studio nåt att ha??

Ha det gott!

/Hugo

En sluten lur är att föredra vid inspelning - exempelvis Sennheiser HD280 Pro, Ultrasone Proline 750 eller Ultrasone HFI-650.

En öppen lur är att föredra om man (vilket egentligen bör undvikas) vill mixa i lurar - exempelvis Ultrasone Proline 2500 eller Sennheiser HD650.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har K240DF, vet inte vad DF står för (nånslags budgetlur sku jag tro).

The K 240 DF follows the criteria specified by the Institute of Radio Technology (IRT) in Munich for a "diffuse field" equalization curve that provides headphone listeners with the sound pattern, characteristic of a room with reflective, non-anechoic surfaces. Each K 240 DF is rigorously tested to assure strict adherence to the IRT standards for frequency response, channel separation and sensitivity.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tät för inspelning, öppen för mix (så gott det nu går att mixa in en lur - riktigt bra jämfört med ett par riktigt bra monitorer går det knappast...) tillräckligt bra för att verkligen höra vad man gör, samtidigt som den är billig, det är nog så nära man kan komma en omöjlig kravspecifikation eftersom den innehåller flera motsatser...

Här är några av de lurar jag använder:

Sennheiser HD650 skulle jag sätta högst i mixsituationen (men den är inte billig)

Sennheiser HD280 PRO är en mycket tät tur som passar bra till medhörning (32 dB dämpning) och bra ljud och säljs just nu billigt, runt tusenlappen.

Beyerdynamics DT250 är en annan bra lur som har mycket bra ljud men inte riktigt lika hög dämpning. Listpris 1995, men säljs också under tusenlappen.

Skulle jag tvingas välja att ha bara en lur till "allt" och samtidigt måste hålla ner priset skulle jag nog kunna tänka mig att välja Beyerdynamics DT250.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Är DF:en alltså bättre eller sämra val om man gör mixning, jämfört med "nån annan bokstavskombination"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag har nyligen valt hörlurar, det stod mellan AKG K271 studio, sennheiser HD595 och Beyer DT770.

Tycker att AKG saknar tydlighet i både diskant och bas, men är mycket bra i hela mellanregistret. Sennheiser är neutrala och väldigt fina att lyssna i, dock så tycker jag att det är lite för lite diskant, dock inte odetaljerad som AKG (har även andra senn-lurar).

Beyers DT770 pro blev valet eftersom de var överlägsna i basen, man hör allt som händer och även så i höga diskanten. Många skulle säga att det är "mycket bas och diskant, jävla diskolur" kanske, det tyckte jag också i början. Efter någon timmes lyssning (ja, jag lyssnade så länge i K271 också) vande jag mig och tyckte att det var väldigt skönt att höra vad som händer på riktigt, jag hörde saker som jag inte lagt märke till förr, missljud och annat. Dessutom är de ruskigt bekväma för mina öron.

Kolla in dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...