Jump to content
Annons

Mina ena monitorhögtalare dog..


Recommended Posts

Jo, min ena aktiva monitor bara la av. Det finns ingen ström i den verkar det som.

Brukar det sitta en säkring i aktiva monitorer? Ska jag skruva isär den för att kolla säkring, eller ska jag göra hästjobbet att gå till affären med den?

Jag vill ju inte riskera att jag inte ska få hjälp av affären därför att jag har öppnat och pillat i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du garanti bör du ku inte pilla i den.

En säkring kan dock sitta "öppet" så den kan bytas utifrån. Titta på baksidan.

Jo jag har garanti. Det sitter en skruv där bak (14:s nyckel) som inte går att få bort, den bara snurrar. Känns som att det skulle kunna va den, men eftersom den inte går att få loss så... ...kanske sitter en säkring på insidan istället? Kan det ju göra på en del andra elektriska apparater.

Jag vill ju inte ta mig ända till affären med en tung hörtalare, för en skitsak som en säkring ju. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånstans bör det sitta någon form av säkring i alla fall.

14:s nyckel...? Tycker jag låter litet "grovt" så att säga...

En säkring som sitter åtkomlig utifrån brukar kunna nås med ett lock som man vrider/skruvar av med fingarna, ev bajonettfattning, eller en "plastplugg" med ganska grovt skruvmejselspår i. Eller liknande enkel konstruktion som öppnas utan större våld.

Hittar du ingen sån lösning tycker i alla fall jag du ska gå till butiken med burken så de inte kan hävda att du skruvat i den - om du inte har nån bundis på affären förstås...

Edit: Och om en ev säkring gått så kan det också bero på något annat.

Att säkringen ska ersättas med en av samma värde och samma "tröghetsgrad", förmodligen snabb, behöver jag väl inte nämna...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för monitorer?

Kolla efter något som ser ut som en "plastskruv" med grovt spår, eller liknande om du misstänker en bränd säkring.

Edit - Violiner hann minsann före med plastskruven... 😲

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för monitorer?

Kolla efter något som ser ut som en "plastskruv" med grovt spår, eller liknande om du misstänker en bränd säkring.

Edit - Violiner hann minsann före med plastskruven... 🙂

Tjena kära Falukollega!

"Plastskruv" eller "plastplugg" kan väl gå på ett ut... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

😲 Och nu hann du kommentera inna jag hann på den...

"Flood Control" stoppade mig...

Hur som helst har jag hunnit köpa Primo Victoria nu och njutit ett antal gånger...

Skitbra...

🙂

Kul att du gillar plattan förresten, verkligen kul att höra! 🙂

AXL: Om du har panik på att få igång grejerna så kolla igenom manualen ifall det står något om vart säkringen kan sitta. (eller kolla nogrannt på baksidan av monitorn och se ifall det är utmärkt.)

Men om det är ett par Phonic P8A så är det INTE bakom 14-bulten som säkringen sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

😲  Och nu hann du kommentera inna jag hann på den...

"Flood Control" stoppade mig...

Hur som helst har jag hunnit köpa Primo Victoria nu och njutit ett antal gånger...

Skitbra...

🙂

Kul att du gillar plattan förresten, verkligen kul att höra! 🙂

AXL: Om du har panik på att få igång grejerna så kolla igenom manualen ifall det står något om vart säkringen kan sitta. (eller kolla nogrannt på baksidan av monitorn och se ifall det är utmärkt.)

Men om det är ett par Phonic P8A så är det INTE bakom 14-bulten som säkringen sitter.

Ok! Tack! Nä, jag hittar inget därbak. Får väl bli affären då! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

AXL: Börjar undra om du ens har några monitorer med tanke på att du vägrar svara på vilket märke/modell det är, och inte har någon manual. 😄

PS - (man kan i regel ladda ned manualer och andra tekniska dokument i pdf, eller liknande format på tillverkarens hemsida.) 🙂

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

AXL: Börjar undra om du ens har några monitorer med tanke på att du vägrar svara på vilket märke/modell det är, och inte har någon manual. :rolleyes:

PS - (man kan i regel ladda ned manualer och andra tekniska dokument i pdf, eller liknande format på tillverkarens hemsida.) 😏

Nä, jag hittar bara på!

Men tack alla för era svar, jag har löst problemet nu. Högtalarn är på reperation hos "den hemliga" tillverkaren!! :rolleyes:

Tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Vilken usel tråd. Vem skall detta hjälpa i framtiden? Ett ganska egoistiskt inlägg "jag låste problem, så up yours bara ps. jag berättar inte åt er vad lösningen var".

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vilken usel tråd. Vem skall detta hjälpa i framtiden? Ett ganska egoistiskt inlägg "jag låste problem, så up yours bara ps. jag berättar inte åt er vad lösningen var".

Ja du, alla trådar uppskattas inte av alla. Och en ändring på det är nog svårt att få till. När jag postar en tråd, så är det för att få svar på frågor som JAG har, oftast.

Jag vet inte i vilket syfte du postar trådar? Men om svaren på en tråd kan hjälpa flera forummedlemmar så är ju det skitbra. När jag skrev mitt inlägg där det stod att jag fått en lösning så va jag väldigt stressad. Jag va sen till jobbet.

Och jag hade dessutom lust att skämta (om även ett dåligt sådant) så det blev som det blev. Men varför hetsar du upp dig? Ta det lungt, finns ingen anledning att irritera sig. Du vet högt blodtryck mår ingen bra av. 😆

Lösningen va att jag lämnar in monitorn till affären och tillveraren reparerar felet, som antagligen är en säkring som gått. Jag har ingen manual och hittar heller ingen på nätet. Men det sitter med stor sannolikhet en säkring på insidan. Så man får alltså skruva upp hela skiten.

Monitorerna heter "Studio Line aktive monitor".

Köpta på kampanj hos Musikbörsen för 2000 spänn.

Och dom duger utmärkt till mitt ändamål som är att spela in rock´n´roll på hobbynivå!

Sorry om jag har stört din tillvaro, min mening va hur som hellst aldrig att på allvar jävlas med någon.

Nöjd??

Jag fick hur som hellst ut något av denna tråden och det va ju det som va meningen. 😎

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...