Jump to content
Annons

Först eller sist?


Dj_Sound

Recommended Posts

Annons

EQ först skulle jag säga, för då kan du pressa volymen hårdare med kompressorn. Annars blir ju effekten att ditt snyggt perfekt spikraka tak som du fått till med kompressorn luckras upp av EQn och att det blir stora fula hål.

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ först skulle jag säga, för då kan du pressa volymen hårdare med kompressorn. Annars blir ju effekten att ditt snyggt perfekt spikraka tak som du fått till med kompressorn luckras upp av EQn och att det blir stora fula hål.

Tackar .. Har du rätt i 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl Michael Herlöfsson sa precis tvärt om i en interviu i Studio. Kompressor först och sedan eq. För om man ändra på eq:n så ändrar man hur kompressorn jobbar....

det borde ju bero på vilken effekt man vill ha. men om jag får med för mycket bas när jag mickar upp en gitarr, så skär jag ju den innan jag lägger någon eventuell kompressor.

annars riskerar du ju att kompressorn styrs av ljud som du inte ens vill ha där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl Michael Herlöfsson sa precis tvärt om i en interviu i Studio. Kompressor först och sedan eq. För om man ändra på eq:n så ändrar man hur kompressorn jobbar....

det borde ju bero på vilken effekt man vill ha. men om jag får med för mycket bas när jag mickar upp en gitarr, så skär jag ju den innan jag lägger någon eventuell kompressor.

annars riskerar du ju att kompressorn styrs av ljud som du inte ens vill ha där.

Bra sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl Michael Herlöfsson sa precis tvärt om i en interviu i Studio. Kompressor först och sedan eq. För om man ändra på eq:n så ändrar man hur kompressorn jobbar....

Brukar han inte göra ganska extrema och onödiga saker i sin mixing?

Link to comment
Dela på andra sajter

annars riskerar du ju att kompressorn styrs av ljud som du inte ens vill ha där.

huvet på spiken!

på bastrumma t.ex brukar jag eq'a både före och efter kompressorn.

före för att ta bort den pappiga lågmiden runt 300hz.

efter för att framhäva frekvenser.

mao ta bort fula/jobbiga frekvenser före kompressorn.

ta fram fina frekvenser efter. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl Michael Herlöfsson sa precis tvärt om i en interviu i Studio. Kompressor först och sedan eq. För om man ändra på eq:n så ändrar man hur kompressorn jobbar....

Precis därför lägger jag kompressorn efter EQ i de allra flesta fall. Tacka fasen för att kompressorn jobbar annorlunda om Du skär bort frekvenser eller framhäver dem, speciellt i de lägre registrerna. Varför lägga en kompressor som jobbar med en massa bumlig bas i t ex en akustisk gitarr när Du sen ändå skär bort det? Det innebär ju, för det mesta, att kompressorn kommer att jobba konstigt. T ex kan ju den sänka ljudet ganska så rejält på ett ställe bara för att det mullrar till, något som Du sen ändå har tagit bort i EQ. Nej, i de flesta fall tror jag att man skall lägga kompressor efter EQ. Dock låter tipset om att EQ:a bort INNAN och EQ:a fram EFTER kompressor som något som man borde prova, tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Kolla in senaste Studio - mixologi om kompressorn. Där beskrivs varför eq (eller åtminstone ett filter) först och kompressor sedan

Jäkligt bra serie förresten. Gillar de tyngre reportagen och utbildningarna.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in senaste Studio - mixologi om kompressorn. Där beskrivs varför eq (eller åtminstone ett filter) först och kompressor sedan

Jäkligt bra serie förresten. Gillar de tyngre reportagen och utbildningarna.

//nemo

Ja.. Den är ruskigt bra 🙂. Står det nått viktigt i den första? Glömde att köpa den. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt som det sägs i en del inlägg här ovan-eq först-sedan kompressor-sedan eq igen,detta gäller speciellt vid individuella spår/instrument som oftast har för mycket basenergi som skulle gröta till i spektrat vid mix!

Vad gäller slutmix eller det som många felaktigt kallar för mastering (obs lär er stavningen en gång för alla 🙁 )förstår jag inte varför du skall köra eq överhuvudtaget,har du mixat rätt från början så...sen en sak till:

Tbruce nämner något om ett spiktakt tak etc vilket är det sämsta man man göra med en mix,dvs om det ser ut så så är den totalt sönderkomprimerad och den fällan har tyvärr blivit till en standard för många och det enda detta förfarande gör är att döda dynamiken i tron om att värsta maxade läget/ljudtrycket skulle vara något ideal för tex den här typen av musik,inget kan bli mer fel!

Tricket är att komprimera upp fetmixen eller punchen eller vad du vill kalla det så pass att man fortfarande har dynamik kvar, dvs skillnader mellan svaga och starkare ljud som då syns som toppar och dalar i vågformen i ditt mastering/brännarprogram

Då låter det bra och folks öron orkar lyssna på musiken istället för att bli totalt bedövade och trasiga,oavsett volym på anläggningen det framförs på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kompressor - eq - limiter

En kompressor gör inget spikrakt, förutom om ration är oo:1, vilket betyder limiter. Med limiter strävar man inte till samma saker som kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...