Jump to content
Annons

Varför låter det piss?


Anarchos

Recommended Posts

Tja, spelade in detta igår & det låter rent av förjävligt! Men jag redan postat denna i misslyckade tagningar eller nåt så klaga inte över att jag spelar fel, för det gör jag 😛

Och av någon cp-anledning kan jag inte bifoga filen så ni får gå till Roliga tråden å lyssna på den.

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ju vara såhär, att du annars inte hör bruset från stärkaren om det är datorer som surrar och massa oväsen runtomrking. När man sitter med dator däremot, och kanske hörlurar, så blir oljuden som redan finns där mycket tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nä det är bara ibland den brusar. Men när jag kopplar in den i datorn via FX LOOP så börjar den låta skit så då får jag ta bort mycket bas å volym på stärkaren 😛

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat.

Mycket brus, du får nog berätta om hur du har kopplat och vad du spelar in med.

Jag spelar med min elbas & så är förstärkaren kopplad till mic ingången till datorn.

O herregud.

Inte konstigt.

Har du mickat förstärkaren eller tar du en sladd från en utgång. Vad är det i så fall för utgång. Line out, headphones eller loudspeaker är exempel på utgångar.

Ingången mic in är gjord för en datamick och har en lite gain på sig. Vilket inte passar, du kanske kan stänga av den i voylkontrollen. En line in ingång är att föredra.

Eller helst av allt ett ljudkort som är gjort för musik, det är det första man införskaffar om man vill syssla med ljudproduktion.

Vad har du för programvara i datorn. Är det någon upptagningsprogram som kom med i windows så rekomenderas att du byter det. Till något gjort för ändamålet.

Tyvärr krävs det investering.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha...

Det är din dator...hur fasen ska jag veta det?

Vet inte ens om det är en laptop eller stationär. Inbyggt ljudkort på moderkortet eller separat.

Kolla upp vad du har för ljudkort sen läs dess manual. Brukar finnas på tillverkarens hemsida.

Edit: Vill inte vara otrevlig, men kolla upp det och fråga igen om något är oklart.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte. Du kanske inte har nån line in överhuvudtaget. Vad har du för dator (stationär/laptop)? Vad har du för ljudkort (inbyggt/annat)?

Jag har en lagligt ihopbyggd überdator som inte är en laptop ( 😏 ) & ljudkort finns men jag har ingen aning vad det är för nåt. Line in vet jag inte om jag har men vart skulle den troligtvis ha suttit om jag hade haft nån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat på mp3:an nu. känns som att det kan vara rätt mycket. Störningar från datorskärm med bildrör, dåliga kablar, dålig elbas, dålig stärkare. Åtminstone är det inte jordbrum. Jag har massa mystiska jordningsproblem med min billiga elgitarr också, så är nog risk att det är en sån här analog grej som bara övergår mitt förstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

FX Loop borde funka tycker jag... men då har jag just ingen koll på bas och gitarrstärkare. Alternativt om du har hyfsad mikrofon (och ett tyst ställe att spela in), testa att spela in med mic istället och lägg på EQ efteråt tills det låter som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

FX Loop borde funka tycker jag... men då har jag just ingen koll på bas och gitarrstärkare. Alternativt om du har hyfsad mikrofon (och ett tyst ställe att spela in), testa att spela in med mic istället och lägg på EQ efteråt tills det låter som du vill.

Kan man lägga på EQ i Audacity?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt kanske skaffa en sån där "virtuell förstärkare". Sån där liten lådda som emulerar en bas-stärkare och låter en lägga på lite effekter och sånt. Det här är verkligen inte min avdelning, så det är nog bättre om nån annan snackar mer om det, så jag slipper göra bort mig och visa hur okunnig jag är 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll om du har världens bästa mick och kopplar in till mickingången. Det kommer låta skräp i alla fall. Ingången till datorn är din flaskhals.

Så skaffa ett nytt ljudkort, finns i musikaffärer för runt 1000kr. De kommer du långt med. Sök på tidigare inlägg. Ämnet är behandlat hundra gånger tidigare.

fx loop är inte riktigt till för ändamålet, men funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll om du har världens bästa mick och kopplar in till mickingången. Det kommer låta skräp i alla fall. Ingången till datorn är din flaskhals.

Så skaffa ett nytt ljudkort, finns i musikaffärer för runt 1000kr. De kommer du långt med. Sök på tidigare inlägg. Ämnet är behandlat hundra gånger tidigare.

fx loop är inte riktigt till för ändamålet, men funkar.

Men jag är ganska säker på att gubben som koppla ihop datorn satte dit ett hyfsat ljudkort också. Finns det inga enklare alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hyffsat ljudkort för fel ändamål.

De korten de säljer i databutiker är inte riktigt samma genre.

Jo, det är att koppla in den på line in och eq, kanske även en kompressor på det.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ett hyffsat ljudkort för fel ändamål.

De korten de säljer i databutiker är inte riktigt samma genre.

Jo, det är att koppla in den på line in och eq, kanske även en kompressor på det.

Men jag tycks ju inte ha line in varken på förstärkaren eller datorn ju 😄

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla manualen. Det finns en line in på ditt kort. Om du har så många kontakter, varför antog du inte att en av dem var det?

Mina kontakter på ljudkortet som sitter på moderkortet använder jag inte, men man kan man ställa om dem till vad man vill.

Om du inte har manulaen så finns den på tillverkarens hemsida.

Vet du inte vad det är för kort, ta reda på det.

Se till att ha senaste drivisarna (finns också på tillverkarens hemsida).

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...