tsmalmbe (oregistrerad) Postat 24 april 2006 Postat 24 april 2006 (redigerat) Ja får inte tillräckligt juice till mina externa burkar. Allting är balanserat och kopllat med antingen TRS eller XLR. Nivåerna är konsekvent +4 vad jag förstår. När jag kör en output-bus ur Cubase så berättar min externa kompressor (Pro VLA) att nivån som kommer in är en pyttefnaskig nivå. Mätarna är ju inte precis några precisionsinstrument, men anyway - långt under 0. Så, kan jag köra ut hårda + -nivåer, alltså typ +10 ur Cubase, utan att få problem? Nästa problem är att få in nånting ordentligt - Cubase clippar fast output-mätarna på Pro VLA:n visar ordentligt under 0 (närmare -10 bestämt, men som sagt, inga precisionsinstrument). What gives? edit: med det att inputten clippar menar jag att jag når en 0-nivå i CUbase, trots att Pro VLA säger att jag inte är nära 0:an). Är detta ett instrumenteringsproblem (=mätarna ljuger), eller vad gör jag fel? Redigerat 24 april 2006 av tsmalmbe
osiris Postat 24 april 2006 Postat 24 april 2006 Det verkar som att din utrustning inte är inställda på samma dBu-standard (?) Finns två olika standards +4 dBu och -10 dBu, det är viktigt att du har samma inställningar på båda apparaterna annars får du en signal som hamnar ca 10-11 dB under nollan... Vet inte vad du har för utrustning mer än din Pro VLA... Jag har för mig att +4 dBu är Pro-standarden och -10 dBu är Hi-Fi-standarden... Eller så var det tvärtom... Det låter iaf som det har med det att göra... Kan inte förklara mycket mer ingående då jag inte är så insatt i området... 😆
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 24 april 2006 Postat 24 april 2006 Ljudkortet (Herculesjäveln) är inställt på +4. Lekt med -10 också, men det blir bara värre. Pro VLA:n opererar på +4, och där kan jag inte ställa nånting.
osiris Postat 24 april 2006 Postat 24 april 2006 Ljudkortet (Herculesjäveln) är inställt på +4. Lekt med -10 också, men det blir bara värre. Pro VLA:n opererar på +4, och där kan jag inte ställa nånting. Då får jag lämna över frågan till någon annan 😆
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 bump, bättre kan ni ju? nån vet, låt mig också få veta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.