Jump to content
Annons

Olika kanaler för midi


mtornros

Recommended Posts

Jag tänkte höra med er...

Säg att jag använder lite olika vsti-instrument, och ger alla varsitt midispår (track)..

Jag kopplar ju då de olika spåren till respektive instrument och ska sen välja midikanal beroende på vilket ljud jag vill använda i pluggen..

Fungerar det så att varje midi track ger dig 16 nya kanalar att arbeta med, för just den pluggen? Det är alltså inga problem att lägga en pianoplugg på kanal 1, och en annan stråkplugg på "sin" kanal 1, osv.?

Tack!

MVH Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok....

Nån som vill ge ett riktigt svar?

Just nu har jag massa midi tracks kopplade till kanal 1, och det verkar ju inte vara några problem, men man vet ju aldrig...

Nån som tydligt kan reda ut begreppen & sambanden?

Link to comment
Dela på andra sajter

så här gör jag, säkert finns det andra som gör på andra sätt.

Midi till externa syntar eller liknande så väljer jag en midikanal och skickar den till "midi out". Men.,.,., när jag skall låta midispåret spela på en VST-synt så lägger jag oftast det spåret på midikanal 1 och sedna väljer jag midi out till just den önskade synten.

Anledningen till att jag byter till midikanal 1 när jag kör en VST synt är att det av någon anledning verkar vara enbart just kanal1 som funkar till flera VSTsyntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...