Jump to content
Annons

Midi till audio


AstReam

Recommended Posts

Hej,

Får ursäkta mig med att jag sökt för att få svar på denna förmodligen enkla operation, men min desperation tvingar mig att lyfta upp frågan som säkert ställts hundra gånger förut. :rolleyes:

Har just börjat köra in låtar med lite midi-material, använder en Keystation 49 som jag ansluter via usb. När jag nu ska exportera låten o ha den på cd måste jag ju göra pm midispår till audiospår, och jag fattar nada om hur det ska gå till. Har läst att jag ska koppla keyboarden till ljudkortets utgång, men om jag då kör med usb hur fungerar det då. Är tacksam för en steg för steg beskrivning hur jag ska lyckas med mitt projekt :rolleyes:

Tack på förhand

// AstReam

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Vad använder du för program?

Sorry Cubase antar jag, vilken version?

Du använder mjukvarusynthar?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men den använder jag ju när alla spår är audio och jag vill ha alltihop som en ljudfil? ska jag muta alla spår utom midispåret och köra ner det som audio mixdown och sedan importera den nya ljudfilen till projektet? förklara gärna stegvis, har lite svårt att greppa detta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
OK, men den använder jag ju när alla spår är audio och jag vill ha alltihop som en ljudfil? ska jag muta alla spår utom midispåret och köra ner det som audio mixdown och sedan importera den nya ljudfilen till projektet? förklara gärna stegvis, har lite svårt att greppa detta 😆

Japp så kan man göra som du beskriver.

Nu vet jag inte hur det står till med Instrument freeze funktionen i Cubase SX1 , finns den?

Sök i Operational Manual efter "instrument freeze"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte sådär fruktansvärt hemma på Cubase man jag kan inte tänka mig att det fungerar annorlunda än andra program. Om du får ut ljud från midi i mastern så kommer det också att hamna i bouncen. Har du prövat att helt sonika bara köra mixdown? ( Utan att muta hit och dit )

Vad händer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan exportera vst ljud som audio direkt (export audio mixdown). Har man en extern synth får man spela in den genom en mixer till ett audio-spår.

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

bulkpaq (oregistrerad)

Hej jag är ny på detta forum men inte vad det gäller Cubase.

om du ska göra om midi till audio i Cubase så ställ in en bra volym på midi spåret du ska göra om (om det är VSTi vill säga) sedan mutar du alla andra spår utom det spåret du ska göra om till wav. Du måste också ställa in vänster och höger markering längst upp i fältet på den del du vill göra om till wav. gå in på fliken

file/Export/audio mixdown, gå till den kattalog du vill spara audion i (normala fall i den katalogen som du har låten i) skriv namnet på filen (typ synt01) tala om i vilket format du vill göra om filen i i detta fall wav. till vänster nere i fältet så finns det en rullgardin där du kan tala om ifall du vill ha ett stereo spår eller mono eller split stereo, välj vad som passar instrumenete bäst. typ om det är bas räcker det med mono är det syntar vill man kanske ha stereo. sedan kan du välja om det ska inkludera effecter automationer på vänster sida. Till höger om det väljer du att det ska Import To Pol, audio track då kommer spåret som du gör om att lägga sig i cubase ett nytt spår som skapas.

Om det är så att du kör med en extern midisynth får du spela in det via ljudkortets line in.

Hoppas det inte blev för konstig beskrivning.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...