Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej, ingen som har lust att beskriva hur det fungerar när man vill träffa "rätt toner" när man solar av en viss ackordföljd?

Hörde att det var bra att spela tonen F över ett Dm ackord för ett F fanns i Dm. Det lät ju klokt tänkte jag. Fungerar det så? Att man ska ta noter ur ackordet som spelas just då eller? Jag vet hur skalorna och arpeggiorna funkar men inte det med att träffa de där tonerna o skalan man spelar på mm.

Hoppas ni förstod vad jag menade. Jag vill landa på rätt toner.

Edited by Linus Aegman
Annons
Posted (edited)

Nu är inte jag någon expert på att ta gitarrsolon, men ett tips är ju att kolla vilka toner som ingår i tonarten du spelar.

I F-dur (det vill säga parallelltonarten till Dm) ingår tonerna D, E, F, G, A, Bb, C. Dessa toner kan du alltså spela till ett F-dur-ackord utan att det låter helt knasigt. Men det spelar också roll vilken ordning du tar tonerna. Och sedan finns det andra saker som spelar roll också. Men för att göra det enkelt så är det dessa toner du kan spela.

Men grundregeln är trots allt: låter det bra så spelar du rätt, låter det illa spelar du fel.

Edited by AndyPandy
Posted

jamen. isf kan jag lika väl spela skalan lite hur jag vill.

men ex om vi har en ackordföljd : am dm F och E . visst , är ju bara att spela lite toner på Am-pentan eller dra ett arpeggio etc. Men jag vill spela så att jag vet vilken ton jag kan spela elelr benda till när det byter ackord. av någon anledning fungerar det att köra en myxolydion (tro det stavas något sånt) över Edur i den ovannämnda ackordföljden. jag vet ej varför men det blir bra. jag fattar ej

Posted

Det första jag gör när jag ska sola över några ackord är att fundera ut vilken tonart låten är i. Sen kollar jag om det finns några ackord som inte tillhör tonarten och funderar på vad man skulle kunna tänkas spela över just det eller de ackorden.

Am Dm F Em tillhör tonarten Am. Det betyder att du kan använda en vanlig A-mollskala eller en A-mollpenta över alla ackorden.

Men nu spelade ju du inte Em utan E. Det betyder att det ackordet är inte diatonlisk (diatonisk= inom tonarten). Emoll är det femte ackordet i tonarten Amoll. när det femte ackordet är ändrat från moll till dur brukar man oftast spela A harmonisk mollskala. Varför det är så skulle jag kunna berätta, men det är egentligen inte så viktigt. Det viktigaste att veta om, är att om det femte ackordet i en moll-tonart är dur, så kan man spela harmonisk moll

Så du spelar så här;

Amoll-skala över Am, Dm F

A Harmonisk moll över E.

Posted

Spelar man bara rätt skala så brukar jag bara försöka lyssna till vilka toner som låter bra över de olika ackorden. Det finns en mer teoretisk syn iom att man spelar tex 7.an när det kommer ett 7ackord eller ettan och femman men jag brukar skita i det och bara lyssna vad som låter rätt. Sen om det kommer ett ackord som inte hör till tonarten så måste man tänka en annan skala eller bara spela ackordstonerna till just det ackordet. Om man ska bli bra på att sola så måste man ändå lära sig att höra vad som låter rätt. Om man bara spelar skalan uppochned så blir det rätt trist.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.