Jump to content
Annons

Röstinspelning i stereo eller mono?

Recommended Posts

NybörjarenÄrHär (oregistrerad)
Postat

Hejsan jag använder wavepad för att spela in en speakerröst. Jag kan egentligen ingenting om ljudinspelningar och studioutrustning men det är roligt att lära sig och ni verkar kunna massor här, så några frågor.

1. På min mic (Generis GC-2, ADK GC-2) finns två reglage.

Reglage 1: Har två lägen, 0 -10dB

Reglage 2: Har två symboler en med ett rakt streck och den andra ett rakt streck med en krok till vänster. Hur används reglagen, och hur bör det vara inställda vid röstinspelning?

2. Ska man spela in röst/tal i mono eller stereo?

3. Om jag väljer att spela in i stereo låter det bara i en högtalare när jag provlyssnar på inspelningen men inte om jag spelar in i mono, varför? 😕

4. Jag har läst lite att man använder kompressor? Vad använder man det till? Är det något jag ska använda vid själva inspelningen eller efteråt? I mitt program finns något som heter dynamic range compressor, är det något jag bör använda på min röstinspelning? Verkar bara gå att lägga på efter inspelningen 😄

5. Efter inspelningen finns ju massor av effekter och filter jag kan lägga på för att förbättra ljudet, men vilka ska jag använda respektive inte använda? Normalize, Amplify, High pass-filter osv.

6. Massor av bra tips för att få ett så bra reslutat som möjligt.

Annons
Postat
1. På min mic (Generis GC-2, ADK GC-2) finns två reglage.

Reglage 1: Har två lägen, 0 -10dB

Reglage 2: Har två symboler en med ett rakt streck och den andra ett rakt streck med en krok till vänster. Hur används reglagen, och hur bör det vara inställda vid röstinspelning?

Reglage 1 = 0 db eller -10 db dämpning (om det är en stark röst )

Reglage 2 = Rak steck , ingen skärning av bas , Streck med krok , Skärning av bas vid ca 100 hz.

2. Ska man spela in röst/tal i mono eller stereo?

Mono

3. Om jag väljer att spela in i stereo låter det bara i en högtalare när jag provlyssnar på inspelningen men inte om jag spelar in i mono, varför?😄

För att du inte har en stereo mickrofon M.a.o du har bara en signal in inte två.

4. Jag har läst lite att man använder kompressor? Vad använder man det till? Är det något jag ska använda vid själva inspelningen eller efteråt? I mitt program finns något som heter dynamic range compressor, är det något jag bör använda på min röstinspelning? Verkar bara gå att lägga på efter inspelningen😄

Att använda kompressor vid inspelning är inget krav inte ens rekommenderat om man inte vet vad man gör.Så det är oftast bättre att lägga på det i efterhand.

5. Efter inspelningen finns ju massor av effekter och filter jag kan lägga på för att förbättra ljudet, men vilka ska jag använda respektive inte använda? Normalize, Amplify, High pass-filter osv.

Eq , Delay , Reverb är väl det som oftast används.

NybörjarenÄrHär (oregistrerad)
Postat

Tackar för det 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.