Jump to content
Annons

Reason -> Cubase (Rewire) - (Settings Fråga)


Reason_user

Recommended Posts

Hej,

Undrar ett par grejer,

I Reason 3.0 är max output i Bit 24 men i cubase så kan man köra upp till 32 Bit...

Min fråga är ska man köra 24 Bit i Cubase så de blir samma? eller gåre bra o köra med 32?

Andra frågan är om frekvensen jag ska köra ska va på 44.100Khz eller 48.000khz? när jag ändo kommer o exportera det så blir det 44.100Khz blir då kvaliteten sämre när den ska göra om från 48.000Khz vid exporteringen?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Synd att ingen har brytt sig om att svara, eller så har bara ingen sett Din tråd.

Själv jobbar jag i Cubase SX2 och Reason 3.01. Det går alldeles utmärkt att spela

in i Cubase 32 bitars "float" synkat med Reason. De förstår varandra ändå.

Jag är inte helt insatt i hur det fungerar, men vet bara att det gör det.

Gör sedan en masterfil i 24 bitar i Cubase. Öppna upp i valt redigeringsprogram,

typ Soundforge och pilla det Du behöver. Gör en mp3:a där direkt och spara som.

Konvertera til 16 bitars och spara som också till Cd:n. Och Du, ALLTID 44.100Khz.

Alltid alltid alltid. Hoppas det funkar! Trevlig helg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Cubase och Reason hanterar ljud med 32 bitar internt. Inställningen gäller bara vilket format ljudet ska spelas in i, eller vilket formatet ljudet ska exporteras till. Tyvärr känner jag inte till exakt hur ReWire standarden är satt men jag gissar på att det är 32-bitar rakt igenom eftersom borde ställa till med problem att trunkera till 24 eller 16.

Så med andra ord är det som gäller i ditt fall bara att ställa in hur du vill jobba i Cubase och sedan låta Reason sköta sig själv.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...