Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har skaffat ett Audigy 2 ex kort med tillhörande box, och jag brukar fördriva en del av fritiden med att göra lite grötiga punklåtar med Cubase VST 5.1. Kör på XP med servicepack 2. Problemet som uppstått är att jag kan ej få min mikrofon att höras samtidigt som jag spelar in i Cubase. Ljudet blir inspelat och det ger utslag i mixern men jag får ej medhörning.

Dock går det utmärkt så snart jag klickar ur Cubase, t.ex när jag växlar mellan olika fönster. Då hör jag mig själv i micken och sen blir den knäpptyst direkt jag växlar över till Cubase. Har även testat att spela in med Creative Wave studio och det är inga problem med medhörning där.

Mikrofonen är ansluten på line1/mic ingången till I/O lådan, den är aktiverad i Creatives surround mixer och i windows. Verkar vara nån inställning i Cubase som spökar, men jag har testat allt jag kan komma på och ändå inte verkar det som, eftersom den inte vill fungera som den ska.

Jag använder mig av Creatives Asio 2.0 och har aktiverat de bussar i Cubase (IN 9 L/IN 9 R), som mikrofonen ligger på, men utan resultat, och har googlat mig igenom flertalet liknande frågor på nätet utan att få det att funka. Jag kan spela in genom de andra bussarna, men då blir det en riktig gröt eftersom allt annat som redan är inspelat kommer med i tagningen. Drivrutinerna till kortet är de senaste så där kan jag inte göra mer.

Aktiverar jag Asio multimedia driver så går det utmärkt att spela in sång/gitarr med micken och ha full medhörning, dock med en latency på runt 43 ms. Med Asio 2.0 så blir det tvärtyst i micken.

Jag är ingen klippa på alla olika ingångar/utgångar, dock har jag jobbat i Cubase en del, men ej behövt mixtra med bussarna tidigare, så jag är tacksam för alla råd. Är även medveten om att detta inte är ett musikerkort i första hand, men det är jag ju inte heller kan jag påstå. Dock bör det gå att få ut ljud från micken när jag använder Cubase. Förhoppningsvis har jag tänkt helt fel och det är något enkelt annars blir det jobbigt. Har testat KX drivrutiner en gång förut och de ställde till rejäl oordning i burken.

Edited by deeplog
Annons
Posted

Ja det har jag provat utan resultat, Har även installerat om windows för att kolla, men det hjälpte inte heller. Jag får ju bevisligen signal in, men kan inte få igång medhörning. Det får nog bli ett m-audio istället. Men har någon några fler tips så skriv gärna.