Jump to content
Annons

Småsaker som kan vara irriterande


Frekvens

Recommended Posts

Tänkte att det skulle vara kul med en tråd om småsaker som ibland kan vara smått irriterande, eller bara roliga och UDDA.

(nu tänkte jag mig inte för o söka på trådar)

Men här är iallfall exempel på saker som händer mig:

- plektrum försvinner - oavsett om man har avsett en liten förvaringsbox att lägga dom i/fästa dom på instrumentet

- mobiltelefonsignal blir midisignaler och ändrar inställningar i någon plugg

- hittar ingen penna om jag kommer på en spontan text rad, även om jag ser till att pennor ska finnas snabbt till hands

- har avsett ett ställe för att hänga kablar (typ klädhängare på en vägg) men dom blir alltid fulla, men konstig nog, när jag behöver en särskilld sladd så finns den inte där.

- när jag måste bränna en skiva så funkar inte cd spelaren och måste då starta om för att den ska funka. funkigt va.

- trots att jag ofta städar bland sladdhärvor så ser det ju likadant ut efter 2,5 veckor.

Aja 🙂 kommer inte på nåt mer nu, men nåt hyperextremt är det som jag har halft på tungan. Vad har ni för småsaker som uppstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

när jag har klippt ihop flera sångtagningar och sett till att de bästa fraseringarna och allt är så bra det kan bli och så cpar spåren ut och ändrar sig av någon oförklarlig anledning så jag får göra om allting (och frustrationen leder till att det såklart blir sämre)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag tycker det var irriterande att glömma av en ackordföljd, om än temporärt, bara för att någon sköt in med gevär från grannhuset mittemot, när jag var 12 och brorsan 5...

Sånt stör jag mig på!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det var irriterande att glömma av en ackordföljd, om än temporärt, bara för att någon sköt in med gevär från grannhuset mittemot, när jag var 12 och brorsan 5...

Sånt stör jag mig på!!

😛

:rolleyes:

fattar inte, är det jag som är trög?

Jag är inte trög och fattar inte heller.

Du kan vara lugn 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Itzhak hittade det värsta. Hörlurssladdar är vidriga små varelser som fastnar överallt. Speciellt i hjulen på stolen.

För att inte tala om mikrofonkablar som, så fort man vänder ryggen till, slår knut på sig själva och allt annat i närheten så hela inspelningsrummet är som ett stort ormbo. Usch! Funderar på att sätta kameraövervakning nån gång för att se hur det går till egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

bah.

det är ju kablarna som är problemet. speciellt den till hörlurarna som snurrar in sig i hjulet på stolen.

faaan.

Prrrrrrrrrrecis! 😄

Och i värsta fall har sladden snurrat sig runt vinglaset eller ölflaskan e.d. när man obetänksamt swischar iväg på stolen och <pla-slask!> så har man sprit i både tangentbord, mus, mixer och ljudkort. 😆

Ett helvete är vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
bah.

det är ju kablarna som är problemet. speciellt den till hörlurarna som snurrar in sig i hjulet på stolen.

faaan.

Så jävla on point!!! 😄😆😉

Speciellt om man har så man kan justera själva kuparna lodrätt i bygeln, då när man skjuter stolen bakåt lite så dras hela skiten ner och man måste justera om dom... 😠

Haha, snyggt språk man har efter en hel natts sömn! 😛

Det är också irriterande! När man känner sig så hooked i nånting så man inte kan släppa det och sitter uppe hela natten! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Haha, snyggt språk man har efter en hel natts sömn! 😠

Tvärtom menar du va? 🙂

😄😆😉

Ja, och där har vi beviset! 😠😛

Link to comment
Dela på andra sajter

om man har ett sångbås där man lägger sång eller sitter med en akustisk gura. och man jobbar Själv. Även om det funkar bra med precount eller liknande, så känns det för mig aldrig som något blir perfekt om ja får gå fram och tillbaka. Visst, jag brukar ibland loopa beaten och bara spela in så långt som ja orkar tills ja märker att jag haft några klockrena.

BTW, funkar inte ett sladdlöst tangentbord lika bra som sladdlösa transportpanelsknappar?

Link to comment
Dela på andra sajter

om man har ett sångbås där man lägger sång eller sitter med en akustisk gura. och man jobbar Själv. Även om det funkar bra med precount eller liknande, så känns det för mig aldrig som något blir perfekt om ja får gå fram och tillbaka. Visst, jag brukar ibland loopa beaten och bara spela in så långt som ja orkar tills ja märker att jag haft några klockrena.

Jo där har du en poäng.

Jag gillar att mixa och lina synthar själv, men inte kul att gå fram och tillbaks när man ska spela in akustisk gura.

Och sen kan man ínte justera ljudet medans man spelar, utan man får lyssna, ändra och sen spela in igen för att se hur skillnaden blir. Lite kompressor hit, justera thresholden, flytta micken närmare, spela starkare osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej David R och Zyan!!

Tydligen måste jag förtydliga mitt inlägg:

För mer än 2 decennier sedan, när jag var 12 år gammal och brorsan 5 år så formerade vi vår första musikgrupp och den bestod enbart av oss själva. Jag själv mestadels på akustisk gitarr och elgitarr, brorsan på diverse percussion. Dessutom hade vi en del blås plus elorgel med pedalbas. Vi gjorde över 250 låtar med den sättningen under ett antal år.

Vid en session hemma så hade en yngling i grannhuset mittemot fattat sitt gevär och la av en laddning med ett par skott rätt in i vår lägenhet, där vi brukade öva.

Jag kommer så väl ihåg händelsen för jag glömde av ackordföljden jag höll på med då.

Vi skulle ju skriva om såna saker som vi irriterar oss på då vi håller på och pular med musik i studion. Alltså: jag irriterar mig på folk som skjuter in i vår/min bostad, för det kan leda till att jag glömmer av...till exempel en ackordföljd!

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

All j-vla sladdsallad. Man blir tokig. Och damm. Det är ett helsike med alla små knappar och rattar och sladdsallad. Och felsökning. Vilken kontakt glappar i mixern, vilken sladd är kopplad dit eller hit. Varför låter det inget ifrån kanal 5 på mixern när det är den som är dedikerad. Dags att byta strängar på guran, ähjag gör det en annan dag = aldrig innan sommaren. När det är en skitfunktion i Cubase som är busenkel men hur var det man gjorde ? Jag gjorde det förra veckan.

Alla 3 miljoner elkontakter och skarvsladdar. Varför ge alla prylar kräm när man ändå bara ska pula med typ 4 ? Dom går ju bara på tomgång till ingen nytta och tickar stålar.

Under vintern. Torra luft skräcken. Man tror att gurorna torkar ihop och blir väderlösa. Man längtar till sommaren och fukt i luften. Springer och köper dyra oljor och krämer för flera hundra helt kanske i onödan.

Stämma om guror för det funkar inte trots att man stämt guran efter stämgaffel så stämmer den inte med syntharna på den tidigare inspelningen trots att dom ligger på en standard stämmning. Är det guran som inte vill va med ?

Man gör ett sång spår som lät ok igår. Man ska ändra/lägga till dagen efter, då låter sångpålägget skit. Varför ? Jag kör ju med samma prylar som igår. Bakfylla undantaget.

PAN ångest. Ett vanligt fenomen. Ska det ligga till höger eller vänster eller mittemellan ? För mycket åt höger/vänster ? Kan inte bestämma sig. Kan ta många timmar i anspråk.

Vad ligger bruksanvisningen för pryl x någonstans ? Kan riva upp svettiga utgrävningar utan resultat i timmar.

Kompressor och limiter samt EQ noja. Behöver man säja mer...

För många pålägg. Hade räckt med 3 men det blidde 20. Låten var bra från början med lite där och lite där blir till ett heliske och så blidde det ingenting.

Varför suger det så mycket CPU när jag kör samplingar ? Det är ju inga märkvärdiga saker. VST-ångest för "pallar burken om jag lägger på den här pluggen" eller blir det råhäng på hela datorn då ?

Tänk om min hårddisk kraschar ? Dagens i-landsproblem.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

bah.

det är ju kablarna som är problemet. speciellt den till hörlurarna som snurrar in sig i hjulet på stolen.

faaan.

Jag faller in i bifallskören.

Gitarren i knät, tryck på rec, reser mig mitt i solot, och visst fan sitter hörlurssladden i armstödet. Ibland har jag lirat färdigt i nån halvmärkligt krum kroppsställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej David R och Zyan!!

Tydligen måste jag förtydliga mitt inlägg:

För mer än 2 decennier sedan, när jag var 12 år gammal och brorsan 5 år så formerade vi vår första musikgrupp och den bestod enbart av oss själva. Jag själv mestadels på akustisk gitarr och elgitarr, brorsan på diverse percussion. Dessutom hade vi en del blås plus elorgel med pedalbas. Vi gjorde över 250 låtar med den sättningen under ett antal år.

Vid en session hemma så hade en yngling i grannhuset mittemot fattat sitt gevär och la av en laddning med ett par skott rätt in i vår lägenhet, där vi brukade öva.

Jag kommer så väl ihåg händelsen för jag glömde av ackordföljden jag höll på med då.

Vi skulle ju skriva om såna saker som vi irriterar oss på då vi håller på och pular med musik i studion. Alltså: jag irriterar mig på folk som skjuter in i vår/min bostad, för det kan leda till att jag glömmer av...till exempel en ackordföljd!

😲

:musik

🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej David R och Zyan!!

Tydligen måste jag förtydliga mitt inlägg:

För mer än 2 decennier sedan, när jag var 12 år gammal och brorsan 5 år så formerade vi vår första musikgrupp och den bestod enbart av oss själva. Jag själv mestadels på akustisk gitarr och elgitarr, brorsan på diverse percussion. Dessutom hade vi en del blås plus elorgel med pedalbas. Vi gjorde över 250 låtar med den sättningen under ett antal år.

Vid en session hemma så hade en yngling i grannhuset mittemot fattat sitt gevär och la av en laddning med ett par skott rätt in i vår lägenhet, där vi brukade öva.

Jag kommer så väl ihåg händelsen för jag glömde av ackordföljden jag höll på med då.

Vi skulle ju skriva om såna saker som vi irriterar oss på då vi håller på och pular med musik i studion. Alltså: jag irriterar mig på folk som skjuter in i vår/min bostad, för det kan leda till att jag glömmer av...till exempel en ackordföljd!

😉

:musik

Det problemet har inte jag.

Dock blivit beskjuten av en kork på en skumpa när jag spela, räknas det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...