Solfeggio Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Instrumentet jag spelar heter saz. För dom som inte känner till den så är det ett stränginstrument som som kan betraktas som besläktad till den grekiska bozukin i sitt sätt, men absolut inte i stil eller ljud. Exempel på ljud/bild hittar ni här (turkiska sådana): Ismail Tuncbilek - en av Turkiets mest kända saz- och baglamaspelare. Ok, det ser ut som en privat fyllefest det där, men erkänn att han är duktig 😉. Your browser does not support the HTML5 audio tag - instrumentet träder in 0:26 s. Your browser does not support the HTML5 audio tag - anses också vara en virtuos i Turkiet, Instrumentet i ensaminspelning. Det jag söker är en mikrofon som är känslig för ljud, eftersom instrumentet är lite svagare i ljudalstrande än en akustisk gitarr. Instrumentet är främst avsedd för solo, även om den används flitigt för ackorder. Av den anledningen behöver jag en känslig mic som fångar upp små rörelse. Ni som är vana vid att spela in solon som spelas på akustiska instrument, hur gör ni? 2 mics tekniken känner jag till och tror på, men vad har ni gjort för val av mic som ni använder hemma?
Emil Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Två småmembrans kondensatormickar kanske skulle funka bra.
hegobald Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Ska du ha micken för inspelning (studio) eller ska du ha den för att micka upp live (på scen) ? Viktig fråga?? I studion så skulle jag nog tro att vilken hyffsad stormembranare som helst skulle kunna fixa det hela.. I livesamanhang är det en annan femma.. Är intrumentet ljudsvagt så gäller det att ha en mick med bra riktverkan.. Jag skulle tro att en Milab LC25 (inte så känslig men väldigt riktad) skulle kun afixa det hela, fast jag har gjort lyckade upptagningar av ljudsvaga stänginstrumnet live med en AKG C12 men jag tror att dom inte tillverkas längre. 😉
DrHans Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Har en själv Baglama ( Saz ). Micka den precis som du gör med en akustisk gitarr. Det är faktiskt lättare att micka upp en Baglama än en gitarr då man inte har ljudhålet på locket. Micka absolut inte upp ljudhålet utan micka upp locket. En småmenbransmick kommer funka perfekt. Men en stormembranare går också bra såklart. Låt någon annan spela och flytta runt micken tills du "hittar the Sweetspot" Har du två mickar så kan du testa att rikta en mot där halsen möter kroppen och den andra längre bak mot locket. Men en stormembranare kan du ju mickalite längre ifrån beroende på rummet och ljudet du är ute efter. Lycka till!
DrHans Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Ett tillägg, min är inte alls särskillt ljudsvag utan låter mycket. Har testat samanlagt tre stycken och ingen var ljudsvag. En Oud ( arabisk luta ) är ljudsvag, men jag tycker inte att en Saz är det. Den låter inte mindre än en gitarr.
Solfeggio Postat 15 april 2006 Trådstartare Postat 15 april 2006 Tack för era svar! Hegobald: det är endast hemmastudioarbete jag syftar till. Hans: kul med en annan som har (nästan) samma instrument! En Baglama har dock en större ljudlåda än vad en saz har och min erfarenhet har visat mig att en saz har lite svagare ljud än gitarr. Därmed är det inte sagt att den har svagt ljud. Som du säkert vet så är det snabba och subtila rörelser som gör sazen (och baglaman för den delen) unik i sin stil och ljud. I en konventionell studiomiljö är det inga problem - teknikern får svettas över det problemet. Dock är det en annan femma nu när jag ska börja leka lite hemma . Ni har möjligvis inte namn på några mickar som jag kan titta lite närmare på?
Henrik Andersson Vogel Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Tack för era svar! Hegobald: det är endast hemmastudioarbete jag syftar till. Hans: kul med en annan som har (nästan) samma instrument! En Baglama har dock en större ljudlåda än vad en saz har och min erfarenhet har visat mig att en saz har lite svagare ljud än gitarr. Därmed är det inte sagt att den har svagt ljud. Som du säkert vet så är det snabba och subtila rörelser som gör sazen (och baglaman för den delen) unik i sin stil och ljud. I en konventionell studiomiljö är det inga problem - teknikern får svettas över det problemet. Dock är det en annan femma nu när jag ska börja leka lite hemma 😉. Ni har möjligvis inte namn på några mickar som jag kan titta lite närmare på? Prisklass? Oktava MC012 är utmärkta och mycket prisvärda mikar.
hegobald Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Prisklass? Oktava MC012 är utmärkta och mycket prisvärda mikar. Som sagt! Prisklass? Duger det med Oktavia MC012 så duger det nog säkert med en Line Audio CM3 också.. Fast den är billigare.. Och aningen lite lägre känslighet, men det ska nog inte spela nån roll i studiosamanhang. Se bara till att ha en bra micpreamp oavsett mic du väljer.. 🙂
Solfeggio Postat 17 april 2006 Trådstartare Postat 17 april 2006 Tack för era svar! Prisklass? Tja....1000-2000 kanske? Har kollat lite närmare på Studio projects B1, som verkar rekommenderas av många i detta syfte. Vad tror ni om den?
lavrell Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 fast jag har gjort lyckade upptagningar av ljudsvaga stänginstrumnet live med en AKG C12 men jag tror att dom inte tillverkas längre. 😱 Jodå AKG C12 VR 🙂 Men dom kostar ju en slant 😄
turkronan Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 AKG C414 är min absoluta favorit mikrofon för akustiskt ljud såsom akustisk gitarr eller OH på trummor och för Piano. Kan nog funka fint på ditt instrument också. Den är lite mer krispig i tonen och har tydligare diskant än till exempel Neuman U87 som är mer mullig. AKG C414 ger ett klart, naturtroget, "snyggt" ljud. Inte för vasst och fortfarande med ordentlig botten. Den är grym. Kostar ju lite mer än exempelvis Octava dock.... ....men man får ju ganska ofta vad man betalar för i denna branch... Det beror ju också på vad du har för krav. Kanske duger Octava alldeles utmärkt för dig.
DrHans Postat 19 april 2006 Postat 19 april 2006 Jag vill nog ändå påsta att Saz och Gaglama är samma sak. Jag vågar också påstå att teknikern inte behöver svettas över att du spelar snabbt på Sazen. Kan du micka upp en gitarr kan du micka upp en Saz, inga problem. Testa så får du se. Vet du inte hur man gör så har jag ju skrivit lite råd innan. Nybörjarproblem brukar ju vara att alla alltid tror att man ska micka upp ljudhålet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.