Jump to content
Annons

Studiobygge. Äntligen är det igång!


sozo

Recommended Posts

Hejsan Allesammans!

Nu har jag fått tag i en lokal och håller på at bygga min studio i den. riktigt gött.

Tänkte lägga upp lite bilder från bygge! Kommentera gärna och kom med synpunkter!

Vetti fan varför äggkartongerna sitter där med dom åkte ner sen.

P4080147.JPG

Andra hållet.

P4080149.JPG

En styck marksiva.

P4080156.JPG

P4080157.JPG

Hyffsat jobbigt springa emellan isoloeringen. 😉

P4140166.JPG

Detta är tänkt att fungera som basfällor.

P4140167.JPG

P4140168.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Svårt med synpunkter utifrån blott de där bilderna. Har du någon ritning?

JA du egentligen inte men va fan jag slängde ihop en i paint! 🙂

Inget vidare snygg men den får duga. Så här jag iallafall tänkt mig att det ska se ut.

ritning.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt med synpunkter utifrån blott de där bilderna. Har du någon ritning?

JA du egentligen inte men va fan jag slängde ihop en i paint! :rolleyes:

Inget vidare snygg men den får duga. Så här jag iallafall tänkt mig att det ska se ut.

ritning.JPG

fyll utrymmet bakom basfällorna med isoleringsrester så ökar du dämpningen ännu lite mer.

kanske en bra idé att dämpa bakre väggen och något på långväggen mittemot fönstren för att få lite bättre symmetri i rummet också.

ska du hänga något från taket?

vad är kontrollrum (vänster/höger?) och vad ska det vara i det andra rummet?

kul tråd. kör hårt!

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

fyll utrymmet bakom basfällorna med isoleringsrester så ökar du dämpningen ännu lite mer.

kanske en bra idé att dämpa bakre väggen och något på långväggen mittemot fönstren för att få lite bättre symmetri i rummet också.

ska du hänga något från taket?

vad är kontrollrum (vänster/höger?) och vad ska det vara i det andra rummet?

kul tråd. kör hårt!

Jaså ska jag fylla det? Vad jag har läst här på forumet så skulle det vara bra med några dm mellan väggen och basfällan? :rolleyes:

Det sitter absorbenter i taket från tidigare hyresgäster i lokalen och de verkar funka fint.

Kontrollrummet ska vara dett lilla utrymmet till höger, och det till vänster ska vara inspelningsrum för bla. trummor, sång, gitarr och allt möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollrummet ser lite litet ut? Du kommer ändå att hänga där en hel del. När ett svettigt band är klart med en tagning vill man kunna sätta dom ner för en lyssning utan att få trummisens svettiga strumpor i ansiktet.

Räkna ut var dom jobbiga frekvenserna finns i rummen med t ex en sån här:

http://www.mhsoft.nl/SG.asp och plocka hem den här samtidigt: http://www.mhsoft.nl/user/ac.asp

Det finns ett gäng olika tabeller där man kan se vilka ratios som funkar ok (alltså i förhållandet mellan tak, golv och vägg), t ex:

http://www.acoustics.salford.ac.uk/acousti...oom_sizing3.htm

Ser fram emot fler bilder! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...