Jump to content
Annons

Klickande Bas


Bassebas

Recommended Posts

Hej därute! Jag har råkat ut för ett hemskt problem.

När jag spelar in min bas så blir det väldigt mycket klickande när jag spelar.

Speciellt när jag spelar in! 😄

Jag har en Squier Precission affinity p-bass crafted in china

Behringer Ultra chorus uc100

Boss Compression sustainer

Jag spelar in via line out från min yamaha dg60-112 gitarrförstärkare in i line-in i ljudkortet. Men jag har samma problem även från andra förstärkare och även utan effekter.

Jag har försökt mixra med Eq:n men det blir bara fult och oklart eller med "plonk"

Kan det vara så att mickarna i basen är väldigt purkna? Har tänkt köpa ett par

EMG-passiva 😄

Förresten så har jag bara ett vanligt ljudkort för tillfället och kör B-E-A-D stämning

Är väldigt TACKSAMM för alla svar jag får! 😄

Ljudfil-----> http://home.aland.net/simpa/bas.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja.... jag vet inte riktigt..

jag har nog testat men det blir inte så hemskt mycket bättre..

Och det ska ju finnas en viss "attack" när man spelar.

om man kanske inte spelar jazz typ.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ja tänkte skriva det... att det blir ju snyggt med lite fingerljud men kanske inte i jazz 😆 men ja struntade i det.

visst sitter det en delad single coil mick på basen?

Men sen brusar det en del, men du hade ett "vanligt ljudkort" sa du? Plus line ut från en gitarrförstärkare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepps, det är en sån mick jo.

Det ljudkort som jag har är ett sånt därnt inbyggt skit, vilket förklarar bruset 😆

Men jag har även spelat in hos en kompis med min behringer bx3000t bastopp.

Men själva klickljudet borde väl inte inte spela någon roll oavsett vilket ljudkort som används? 😉

Jag bara spelade in en väldigt snabb demo för att demostrera problemet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att öka attacktiden. Eller stäng av den om det går. Plus att sänk kompressorn överlag. Låter väldigt illa om basljudet. Sen vetetusan hur kvalitén är på kompressorn. Men det brusar väldigt mycket, vilket är resultatet av en hårt inställd kompressor. Och ännu värre blir det om det är sunkpryl.

Kan även vara basen. Se till att mickarna inte är för nära strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

till Killwithskill:

Jo, men jag har samma problem även utan boss compression sustainer : 😆

Strängarna är väl ca 6.5 mm ovanför halsen vid 12:fretten, men det är väl inte för lågt?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag tycker att det låter som om strängarna slår i halsen/banden när du trycker ner dem.

Ungefär som när man tappar på gitarr, då blir det ett litet (avsevärt mindre) klick vid varje anslag.

Kanske skära lite diskant just i klicket?

Sedan är det jobbigt att höra kompressorn andas tungt.

Ligger mickarna lika högt som banden så är det kanske där det klickar...

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag kommit i fund med att det är nog att strängarna slår i banden på halsen.

Men det händer lite väl lätt tycker jag 🙁 ...

Kanske borde köpa en lite bättre bas?

Någon som har bra tips för det för att reducera "de hemska klickljuden"?

Det ska ju klicka, men måttligt. 😄

vid inspelngen användes kompressor, men med eller utan den är det ingen speciellt hörbar skillnad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag kommit i fund med att det är nog att strängarna slår i banden på halsen.

Men det händer lite väl lätt tycker jag 🙁 ...

Kanske borde köpa en lite bättre bas?

Någon som har bra tips för det för att reducera "de hemska klickljuden"?

Det ska ju klicka, men måttligt. 😄

vid inspelngen användes kompressor, men med eller utan den är det ingen speciellt hörbar skillnad..

kan ju testa att släppa spänningen på halsen, eller låt intonera basen säg hur du vill ha strängarna i förhållandet til halsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn förstärker ju alla ljud som normalt sett är lägre än genomsnittet, dämpar de som ligger över. Då får du en osund balans mellan anslag och själva kärnan i ljudet.

Skippa kompressorn i inspelningsläget, det går alltid att pilla i efterhand, helst med en multibandskompressor, där anslaget hantaeras för sig och kärnan för sig.

Sedan undrar jag hur du strängat basen, stämmer du ner de vanliga strängarna eller har du lagt till en fetare sträng i botten. Det låter som om det fladdrar onödigt mycket.

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kör B - E - A - D tuning (på ett ungefär :rolleyes: )

Jag har strängar från ett strängpacket som är gjorda för en fem-strängad

(warwick)

Vilket vill säga att tjockleken på strängarna jag har borde vara ganska bra.. 😏

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på klippet, och det är väl ganska uppenbart att du inte riktigt justerat stränghöjden ordentligt. Hur du ska ha det beror såklart på ditt eget tycke och smak och såklart hur du spelar, men det borde ändå gå att ställa in någon slags godkänd medelväg.

Får du mer strängrassel på vissa band? Kolla först och främst att halsen är rak. Det kan du göra genom att lägga ner kroppen på golvet och hålla i huvudet, och kika längs sidan på halsen. Du borde märka tydligt om den är böjd. Är den böjd på så vis att Strängarna ligger närmare greppbrädan i början och slutet av halsen är det ett hett tips att dra åt lite på dragstången. Är fallet det omvända är dragstången för hårt dragen, och det kan vara bra att släppa lite på den.

Tänk på att aldrig skruva mer än ett fjärdedels varv i taget på dragstången.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det kan du göra genom att lägga ner kroppen på golvet och hålla i huvudet, och kika längs sidan på halsen. Du borde märka tydligt om den är böjd."

Tur att det bara är musikanter som läser dessa inlägg.........

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det kan du göra genom att lägga ner kroppen på golvet och hålla i huvudet, och kika längs sidan på halsen. Du borde märka tydligt om den är böjd."

Tur att det bara är musikanter som läser dessa inlägg.........

😉🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade upp halsen, och det såg inte riktigt bra ut. :rolleyes:

ska föra in den till min musikhandlare och låta han fixa det.

är inte så insatt i såna justeringar 😠 .

Tack för ett bra svar! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips: börja spela med ett tjockt plektrum istället. för "attack"låtar är detta det bästa alternativet till ett bra & hårt basljud.

//Annan gubbe som spelar bas 😛

jo, det e ju sant 😎 .

Men jag använder inte plektrum, använder fingrarna 😄 .

men har löst problemet på ett annat sätt, har limmat fast en plast bit i samma höjd som micken, fast längre bak på basen. D.v.s att jag spelar längre bak på basen och därmed vibrerar strängarna lite mindre och "flups" var mina problem borta.

Dock lite mer tungspelat men man vänjer sig 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det låter som kompressorn klickar. Testade en sån Boss för gitarr och kopplade ur den ganska kvickt när det var i princip omöjligt att styra bort klicken. Få vi höra hur det låter utan kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...