Jump to content
Annons

Ljudkortsfunderingar.

Recommended Posts

Redline (oregistrerad)
Postat

Tjena,

är ny inom området men jag har ett creative audigy 2 zs ljudkort

och så har jag ett mx602a mixerbord. Undrar om det går o få ihop på något sätt?

(ingen proffsstudio jag försöker bygga bara ett litet nybörjarprojekt.

Om dessa nu går att få ihop vad rekomenderar ni proffs för mic?

Annons
Redline (oregistrerad)
Postat

Ok tänkte bara ifall det fanns rätt ingångar/utgångar i just det kortet.

Har en PC, tänkte komma igång med själva delarna innan jag börja tänka på program 🙂

Ska bara spela in lite "rap" grejer me några polare.

Så vad tycker du?

Postat (redigerat)

Rent generellt så är Audigy inget höjdarkort om man vill jobba seriöst med inspelning. Men visst fungerar det till att börja med.

Vad du skall skaffa i övrigt beror väldigt mycket på hur pass seriöst du vill gå in för det hela - och inte minst också vilken budget du har. Det finns mikrofoner för sexsiffriga belopp... 🙂

Hur som helst, skall du gå in för detta så bör du köpa en mikrofon i tusenkronorsklassen, kanske till exempel Studio Projects B1, mycket prisvärd för pengarna. Den fungerar till din mixer eftersom du har 48 V fantommatning i den.

Och så behöver du ett puffskydd att sätta framför mikrofonen.

Du kan givetvis också köpa en dynamisk, mera stryktålig mikrofon, i samma prisklass, t ex Shure SM58, men B1 är mera mångsidig och ger bättre ljud.

Edit: Du kan också använda sökfunktionen här på forumet för att lära dig mera, det finns spaltkilometer skrivit om det här du frågar om!

Redigerat av Violiner
Redline (oregistrerad)
Postat

Okej tack så hemskt mycket för all hjälp.

Provade mig på sökfunktionen men hittade inget om just mitt ljudkort, för det var egentligen min största fråga.

Men som sagt tack för all hjälp!

Postat

OK, anledningen att du inte hittar så mycket om just ditt ljudkort är nog att det inte anses som det bärsta valet för det här ändamålet, man använder helt enkelt andra ljudkort som är avsedda för musikproduktion.

Men visst går det att använda, du kommer dock snart att vilja ha något annat, mera lämpligt, om du vill fortsätta. Vad gäller inkopplingen, om det är vad du frågar efter, så är det ju bara att koppla utgången på din mixer till linjeingången på ljudkortet.

Sedan behöver du naturligtvis någon programvara också. Många här använder Cubase i någon form.

En gratis inspelningsprogramvara, dock med avsaknad av en del du kommer att vilja ha om du fortsätter, och som du kan hitta på nätet och testa med är Audacity.

Mera här om programvara: https://www.studio.se/index.php?showtopic=486

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.