Jump to content
Annons

Jag har aldrig fattat DR.Rex...


Strukt

Recommended Posts

Jag har använt Reason ganska länge... 3-4 år kanske, men jag har aldrig förstått mig på Dr.Rex, eller jo, men jag har avfärdat den som en loopspelare.

http://www.reasonbanks.com/

Gå in på den sidan och tanka ned refillen INDI:GO, i den refillen är det några Dr.rex loopar, men vilken användning har man av dom egentligen?... Man kan väl inte konstruera en melodi av det?

Vad ska man ha dom till egentligen? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hybner (oregistrerad)
Jag har använt Reason ganska länge... 3-4 år kanske, men jag har aldrig förstått mig på Dr.Rex, eller jo, men jag har avfärdat den som en loopspelare.

http://www.reasonbanks.com/

Gå in på den sidan och tanka ned refillen INDI:GO, i den refillen är det några Dr.rex loopar, men vilken användning har man av dom egentligen?... Man kan väl inte konstruera en melodi av det?

Vad ska man ha dom till egentligen? 😏

Om man har en tex lång sampling så kan det va soft å göra det till en rex så att inte hela samplingen fortsätter å spela när man tryckt på stop, sen kan du ju modifiera dina loopar med rexen

Redigerat av hybner
Link to comment
Dela på andra sajter

att ha en loop uppklippt i .rex är suveränt om du vill göra variationer i en ljudfil, särskilt om det är en trumloop. vill du ha ett litet fill? flytta runt ett par bitar och hux flux, du har nu ett fill. eller åtminstone en variation.

dr. rex ger dig möjligheten att leka. sen är det upp till dig och din kreativitet liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej,

Hur skall man då bäst använda looparna i refillen som jag länkade till...? Använda dom som dom är.... loopa dom...?

Ingen som kanske orkar skapa nåt litet exempel så en idiot som mig fattar. Ganska pinsamt att jag fortfarande inte lärt mig den devicen 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker den är suverän! Den är nog (nästan) det enda jag verkligen saknar nu när jag inte använder Reason nå mer!

Om man har en loop och behöver transponera den mer en ngn enstaka ton men vill behålla tempot så är oftast enda sättet att göra detta

med tillräcklig kvalitet just DR.Rex! Sen är det även mycket snabbjobbat om man vill gå in och ändra volym/pan/pitch på enstaka delar av en loop!

Men det bästa är nog att man via ReCycle ges möjlighet att groove-kvantisera egna loopar så dom helt plötsligt svänger annorlunda och passar in!

Okej, det gäller ju alla REX men Doktorn ör mer lättjobbad ocg snabbare. Snygg, snabb och skön = DR.Rex 😄!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej,

Hur skall man då bäst använda looparna i refillen som jag länkade till...? Använda dom som dom är.... loopa dom...?

Ingen som kanske orkar skapa nåt litet exempel så en idiot som mig fattar. Ganska pinsamt att jag fortfarande inte lärt mig den devicen 😄

alltså. Jag hörde inte på refillen nu. men det är ju bara att leka runt! Själv kör jag nästan aldrig en rexfil som den orginellt låter. Skulle ju likaväl bara kunnat sampla rakt av isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Sådär ja, har slängt ihop en fil lite snabbt som visar vad man kan göra med Rex. Dt är inget avancerat alls, har inte gjort jääättemycket med filerna.

Ladda ner filen

har bara använt rex-filer från Indi-GO! och Factory Soundbank...

Hoppas den kan vara till nytta.

EDIT: Kan berätta lite mer ingående vad jag gjort, så du ser/hör lättare.

Jag har struktureat om nästan alla filer i sequencern, och ändrat en del inställningar för tonhöjd och filtret. Bl a så gungar LFO på pitchen på en av filerna.

Sedan du även göra på detta vis.

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Vad bra!

Dr. Rex kan ju göra långt ifrån mycket, det är ju ingen mirakelmodul liksom. Men nog tror jag att du kommer få en del användning för den i framtiden nu när du vet vad du kan göra med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker den är suverän! Den är nog (nästan) det enda jag verkligen saknar nu när jag inte använder Reason nå mer!

Om man har en loop och behöver transponera den mer en ngn enstaka ton men vill behålla tempot så är oftast enda sättet att göra detta

med tillräcklig kvalitet just DR.Rex! Sen är det även mycket snabbjobbat om man vill gå in och ändra volym/pan/pitch på enstaka delar av en loop!

Men det bästa är nog att man via ReCycle ges möjlighet att groove-kvantisera egna loopar så dom helt plötsligt svänger annorlunda och passar in!

Okej, det gäller ju alla REX men Doktorn ör mer lättjobbad ocg snabbare. Snygg, snabb och skön = DR.Rex 😄!

..varför använder du inte Reason mer Hansie pojken? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...