Jump to content
Annons

Kondensatormickar


Tokas

Recommended Posts

Jag fick lära mig på mina Studioteknik-kurser att man inte skulle använda kondensatormickar när man ska spela in elgitarr eller virveltrumma.

Men om man skulle göra det ändå, går de sönder då, eller blir bara ljudet jäkligt kasst?

Hur ömtåliga är egentligen kondensatormickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ingen expert på något sätt, men detta är vad jag fått lära mig.

I allmänhet är de både hållbara och tåliga. Största fienderna är fukt och om man tappar dem i golvet. Höga ljudnivåer förstör inte miken, men kan göra att antingen miken eller föförstärkaren distar.

Undvik fukt med kondingar - använd alltid puff-skydd framför sångare, lagra dem torrt och rent, använd dem inte utomhus när det regnar o sånt. Tappa aldrig mikarna i golvet, extra känsliga är rör-mickar. Rätt skötta håller dem kanske 40 år innan det är dags för lite större renovering.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

En kondensatormikrfon kan dista vid mycket höga ljudnivåer och den lämnar också mycket hög utspänning som kan få mikrofonförstärkaren att dista. En dynamisk mikrofon kan inte dista och den lämnar heller inte så mycket utnivå att mikrofonsteget i mixern kräks. Det är anledningen till att man gärna använder en dynamisk mick på starka instrument. Men visst kan man använda en konding på en virvel...men då måste det vara en konding som har en dämning inbyggd i mikrofonen sedan måste man padda ingången i bordet.

Redigerat av gcs
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har uppfattningen att man inte skall blåsa i en kondensatormic för att membranet kan skadas.

Rätt, men allmämt ska man ha en dynamisk mic till instrument, eftersom

membranen är ALLMÄNT tåligare. :rolleyes: ehheeee ok.

Rätta mig om jag har fel nån...... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

I förra numret av Studio stog det väl att hårdrockssnubben använde kondensatormickar när han mickade upp stärkare, så det borde väl funka utan att micken pajjar. Man behöver ju inte ha världen högsta utvolym, micken tar ju upp jlud ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

I förra numret av Studio stog det väl att hårdrockssnubben använde kondensatormickar när han mickade upp stärkare, så det borde väl funka utan att micken pajjar. Man behöver ju inte ha världen högsta utvolym, micken tar ju upp jlud ändå.

Kan väl tänka mig att man slipper vrida på fullt

om man kör med kondensator 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att använda men ett tips är att ha en sm57 som grund i alla fall. På en virvel ger det dock inte så mycket efter som en konding tar upp mycket mer av de övriga trummerna än vad en bra dynamisk gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

En SM57:a är bra på virvel men numera finns det andra bra och mindre mickar för alla trummorna i ett batteri. Jag menar mickar som man kan klämma fast på sargen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har uppfattningen att man inte skall blåsa i en kondensatormic för att membranet kan skadas.

Det gäller även dynamiska 😉

På databladet, som följer med varje mick, står det hur högt ljudtryck micken tål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...