Jump to content
Annons

MacBook Pro som musikdator?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej!

Hade tänkt att köpa en ny bärbar PC, men funderar nu på att gå över från PC till MAC, nu när Intel Core Duo kommit. Jag är tyvärr lite dåligt insatt i Macvärlden men undrar om den nya MacBook Pro kan vara något för musikproduktion? Jag pysslar med dansmusik, framförallt house och progressive trance. Kör Reason 3.0, SONAR 5. Kommer även spela in lite audio/sång

Fundera på en MacBook Pro med följande specifikation

Intel Core Duo 2.16 GHz

2 GB RAM - PC2-5300 (667 MHz) DDR2)

ATI Mobility Radeon X1600

100 GB HD 7200 varv,

Jag vill kunna använda i stort sett enbart mjukvarusyntar och effekter, och

skaffar därför något externt ljudkort (t ex TC Electronics Konnekt 24D, eller Novations X-station.

Vad tror ni om denna datorn/kombinationen? Är den tillräckligt snabb? Tillräckligt tyst etc?

Kom gärna med lite feedback:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Hade tänkt att köpa en ny bärbar PC, men funderar nu på att gå över från PC till MAC, nu när Intel Core Duo kommit. Jag är tyvärr lite dåligt insatt i Macvärlden men undrar om den nya MacBook Pro kan vara något för musikproduktion? Jag pysslar med dansmusik, framförallt house och progressive trance. Kör Reason 3.0, SONAR 5. Kommer även spela in lite audio/sång

Vad tror ni om denna datorn/kombinationen? Är den tillräckligt snabb? Tillräckligt tyst etc?

Kom gärna med lite feedback:)

MacBook lär funka lika bra till musik som PowerBook har gjort, men tänk på att inte alla musikprogram interfaces och pluggar är Macinteloptimerade än men det lär ske inom några månader med de viktigaste iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat datorn själv men känt på den hos en kollega. Verkar mycket gedigen och tyst, men kan inte uttala mig om resten.

Vad du bör tänka på är ju att Sonar inte finns för Mac OS X. Om du inte hade tänkt köra Boot Camp och Windows, är det Logic, Pro Tools LE/M-Powered eller Cubase som gäller.

EDIT: Med tanke på hur Intel-Macarna presterar jämfört med G4/5-kusiner så lär de vara bra val.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
EDIT: Med tanke på hur Intel-Macarna presterar jämfört med G4/5-kusiner så lär de vara bra val.

Jo fast G4 och G5 står sig fortfarande rätt bra, om man ska jämföra så får man ju tänka på att iMac G5 och Powerbook G4 t.e.x. bara hade en processorkärna jämfört med 2 i InteliMac och MacBook. Sen var ju inte prestandan det viktigaste som gjorde att Apple bytte till Intel utan värmeutvecklingen.

Apple hade alternativet att satsa på Freescales nya strömsnåla dubbelkärne PPC processorer, men tyckte nog Intel var ett bättre val p.g.a.. Intels leverans och utvecklingskapacitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har inte testat datorn själv men känt på den hos en kollega. Verkar mycket gedigen och tyst, men kan inte uttala mig om resten.

Vad du bör tänka på är ju att Sonar inte finns för Mac OS X. Om du inte hade tänkt köra Boot Camp och Windows, är det Logic, Pro Tools LE/M-Powered eller Cubase som gäller.

EDIT: Med tanke på hur Intel-Macarna presterar jämfört med G4/5-kusiner så lär de vara bra val.

Jo jag läste om Boot Camp, och det är därför jag faktiskt överväger MAC nu. Har haft PC i alla år, och det har funkat fin fint. Köper man en Mac och använder Bottcamp, så kan man ju som du säger använda SONAR. Tycker på nått vis att man får det bästa av två världar här.

Fast det är klart, vissa kanske tycker att man är "dum i huvudet" som lägger in XP på Mac. Tänkte ändå ge OS X en ärlig chans:)

Redigerat av DanceMannen
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Med tanke på hur Intel-Macarna presterar jämfört med G4/5-kusiner så lär de vara bra val.

Jo fast G4 och G5 står sig fortfarande rätt bra, om man ska jämföra så får man ju tänka på att iMac G5 och Powerbook G4 t.e.x. bara hade en processorkärna jämfört med 2 i InteliMac och MacBook.

Visst är det så, men det spelar knappast någon större roll. Vad processorerna faktiskt ger, är en rejält snabbare iMac/Powerbook än innan. G5 och G4 som satt i dessa datorer ligger långt efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat med Cakewalk om SONAR funkar på nya Mac med XP. Här är deras svar.

"Thanks for contacting Cakewalk! Since Bootcamp is in the beta stages at this

point, compatibility with Sonar hasn't been determined. Since Sonar 5's

performance is not only dependant on the software but your audio hardware's

compatibility as well, I wouldn't recommend purchasing a Mac at this point for

use with Sonar".

Kanske någon SONAR användare som överväger att byta till MAC som avböjer nu. Trist, skulle varit schysst om det funkade med säkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
EDIT: Med tanke på hur Intel-Macarna presterar jämfört med G4/5-kusiner så lär de vara bra val.

Jo fast G4 och G5 står sig fortfarande rätt bra, om man ska jämföra så får man ju tänka på att iMac G5 och Powerbook G4 t.e.x. bara hade en processorkärna jämfört med 2 i InteliMac och MacBook.

Visst är det så, men det spelar knappast någon större roll. Vad processorerna faktiskt ger, är en rejält snabbare iMac/Powerbook än innan. G5 och G4 som satt i dessa datorer ligger långt efter.

Mycket snabbare än G4 ja.

Mycket snabbare än G5 nej, men den finns inte heller i laptop version.

Apples siffror på prestande jämfört med sina gamla modeller skall man t amed en nypa salt, en rejäl nypa faktiskt. Klart att den nya Macbook Pro är en kanon maskin i framtiden för musik. Men inte just nu om man hoppas på att köra Windows på den, vilket du redan konstaterat.

Jag har själv kört musikproduktion på en laptop med Intel Pentium M 1.7Ghz maskin och den gick som ett spjut.

De nya mobila processorerna är riktigt vassa så länga mjukvaran kan uttnyttja två cores.

Kan den inte det så går dem långsammare!

Dessutom skulle det vara intressant att höra hur dem beter sig vid höglast. Det är trots allt samma minnes och IO buss som tidigare men nu med två kärnor. Blir trångt till datan :-)

PC tillverkarna dualcore laptops nu. Ett tryggare val om du inte vill köra OSX förstås!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, förmodligen blir det att jag väljer PC istället för Mac. En anledning är bland annat att Cakewalk rekommenderar att inte köpa Mac, eftersom de inte kan garantera att SONAR fungerar under Win XP på en Mac.

Jaja, det är väl inte omöjligt att hitta en snabb bärbar PC, däremot snygg är det värre med. Fast det är klart, performance kanske får bestämma över design i slutändan.

Tjipp

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Med tanke på hur Intel-Macarna presterar jämfört med G4/5-kusiner så lär de vara bra val.

Jo fast G4 och G5 står sig fortfarande rätt bra, om man ska jämföra så får man ju tänka på att iMac G5 och Powerbook G4 t.e.x. bara hade en processorkärna jämfört med 2 i InteliMac och MacBook.

Visst är det så, men det spelar knappast någon större roll. Vad processorerna faktiskt ger, är en rejält snabbare iMac/Powerbook än innan. G5 och G4 som satt i dessa datorer ligger långt efter.

Mycket snabbare än G4 ja.

Mycket snabbare än G5 nej, men den finns inte heller i laptop version.

Nej, men G5:an satt i ovan nämnda iMac som det syftades på. Och jämför man en G5 iMac och en Intel iMac (vilket vi gör i kommande nummer) så talar resultaten sitt tydliga språk. Mitt uttalande gäller alltså inte G5 Quad (två processorer med två kärnor vardera), och testerna är gjorda med så praktisk utgångspunkt som möjligt - i vårt fall Logic 7.2 (universal binary) samt tre olika testprojekt däri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta får mig än mer tveksam att köpa Mac för att använda XP. Synd

Verkar som om många har stora problem att starta upp OS X efter att ha installerat Boot Camp.

http://www.techworld.com/opsys/news/index....agtype=samechan

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
EDIT: Med tanke på hur Intel-Macarna presterar jämfört med G4/5-kusiner så lär de vara bra val.

Jo fast G4 och G5 står sig fortfarande rätt bra, om man ska jämföra så får man ju tänka på att iMac G5 och Powerbook G4 t.e.x. bara hade en processorkärna jämfört med 2 i InteliMac och MacBook.

Visst är det så, men det spelar knappast någon större roll. Vad processorerna faktiskt ger, är en rejält snabbare iMac/Powerbook än innan. G5 och G4 som satt i dessa datorer ligger långt efter.

Mycket snabbare än G4 ja.

Mycket snabbare än G5 nej, men den finns inte heller i laptop version.

Nej, men G5:an satt i ovan nämnda iMac som det syftades på. Och jämför man en G5 iMac och en Intel iMac (vilket vi gör i kommande nummer) så talar resultaten sitt tydliga språk. Mitt uttalande gäller alltså inte G5 Quad (två processorer med två kärnor vardera), och testerna är gjorda med så praktisk utgångspunkt som möjligt - i vårt fall Logic 7.2 (universal binary) samt tre olika testprojekt däri.

Ser med spänning framemot kommande nummar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta får mig än mer tveksam att köpa Mac för att använda XP. Synd

Verkar som om många har stora problem att starta upp OS X efter att ha installerat Boot Camp.

http://www.techworld.com/opsys/news/index....agtype=samechan

Klart många har problem. Det är ju en BETA-programvara. Men räkna med att det kommer en ny version snart som kommer vara väldigt stabil.

Det ryktas ju också att nästa version av Mac OS X (10.5) kommer innehålla någon form av virtualiseringsprogram vilket skulle göra det möjligt att t ex köra windows program direkt i Mac OS X utan någon emulering. Intresant eller hur?

Sen vill jag bara ge dig några tips som macanvändare och faktiskt väldigt tidig switchare (köpte min första mac 2001, men konverterade 1999).

Räkna inte med att alla program du redan kör kommer finnas på Macen. Många finns där redan och vissa kommer aldrig komma. Det finns dock alltid flera alternativ.

Du vill kunna köra Reason. Jag är ingen supersynthare men Reason finns. Sonar finns dock inte som denna tråd redan konstaterat. men det finns andra program som gör samma sak.

Vad du väljer beror på vad som är viktigast för dig. Att bara köra mjukvarupluggar och spela in MIDI kommer gå finfint i Garageband som är den version du kommer få med din nya Mac. Garageband är en mindre version av Logic. Det finns givetvis även Cubase, Live, Digital Performer och såklart ProTools.

När jag körde PC använda jag Cubase, vilket jag fortsatte med efter mitt byte. Men nu kör jag Logic istället. Mest för att det är bättre optimerat för den Mac jag har och har varit väldigt stabil.

Det viktigast är att det finns drivrutiner för ditt ljudkort som är bra. Resten går ersätta med andra programvaror.

Allt detta kommer givetvis innebära förändringar för dig som användare. Det kommer inte se ut som det gjorde tidigare osv. Men frågan är vad ditt motiv från första början var med att vilja byta till Mac? Har det förändrats?

Själv ville jag bara slippa att mecka. Min PC hade alltid IRQ problem (jag hade 3 ljudkort) t ex och jag hade gått från att producera en massa musik till att mest pilla med inställningar. (innan dess hade jag en Atari och en portastudio)

Lycka till med ditt val!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med en Dell Inspiron 6400 me en Intel Core Dual 2ghz, 1 gb ram å den går som en dröm! Proddar också mycket house vilket betyder att samplern är min bäste vän så mycket och snabbt minne är att föredra. Du verkar inte ha det täskigt me cash så en Mac kanske vore något, men den kostar ju 10k mer än en PC me samma spec. Det enda som skiljer min dator och en MBP när jag jämför spec är hastigheten till minnet? Tom samma grafikkort i! Men, sen e jag ju ingen dataexpert heller.. 😄

Kort och gott, jag är mer än nöjd med min I6400 och den går som ett skott. Fläskat på bra med effekter, syntar å dyl och processorn har inte överstigit 50%!

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går också i tankarna att köpa en MacBook pro någon gång i höst.

En fråga jag har är huruvida programmen måste ha stöd för dual core för att man ska kunna utnyttja den extra kraften.

Följdfrågorna är iså fall: Är det vanligt att program inte har stöd? Hur mycket kraft vinner man på att ha en dualcore processor om programmen inte stödjer den? Kan man utnyttja dualcore i windowsboot?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga jag har är huruvida programmen måste ha stöd för dual core för att man ska kunna utnyttja den extra kraften.

Följdfrågorna är iså fall: Är det vanligt att program inte har stöd? Hur mycket kraft vinner man på att ha en dualcore processor om programmen inte stödjer den? Kan man utnyttja dualcore i windowsboot?

Självklart så måste proigrammet du kör vara optimerat för processorn för att kunna fungera som bäst. De flesta program är optimerade för processorn den ska kunna köras på. Men just nu är sånt inte säkert eftersom Apple byt till Interl-processorer vilket gör att alla program måste göras om. Du kan räkna med att alla Apples programvaror (inklusive Logic) kommer vara optimerade för både CoreDuo och Solo.

Sen undrar du hur mycket man vinner...Tja..svår fråga eftersom det beror lika mycket på hur programmet är skrivet som hur det är optimerat. Men teoretiskt borde det ju vara dubbelt så mycket.... =)

Apple släppte för ett tag sedan BootCamp som beta vilket möjliggör ett enkelt sätt att dualboota dn maskin till dels Mac OS X och WinXP. Så om Windows utnyttjar CoreDuo så kommer den göra det även på din MacBook.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med en Dell Inspiron 6400 me en Intel Core Dual 2ghz, 1 gb ram å den går som en dröm! ...

...Kort och gott, jag är mer än nöjd med min I6400 och den går som ett skott. Fläskat på bra med effekter, syntar å dyl och processorn har inte överstigit 50%!...

😛

Låter trevligt att den funkar bra med massor av effekter mm.

För mig så är det nog så att det blir PC i alla fall. Kanske en Dell 9400 med Dual Core 2.16Ghz, 2GB RAM mm. Dells datorer verkar funka bra för musikproduction.

Anledningen är bland annat att jag vill kunna köra SONAR 5, speciellt eftersom den är anpassad för 64 bitars processorer och Intels Dual Core. Kommer säkert för Mac så småningom men ändå😄

Tjipp

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig så är det nog så att det blir PC i alla fall. Kanske en Dell 9400 med Dual Core 2.16Ghz, 2GB RAM mm. Dells datorer verkar funka bra för musikproduction.

Nu är jag ingen expert på alla PC tillverkare men Dell ligger definitivt inte på topp när det gäller kvallitet. Ska du hitta någon jämförbar med Apple så får du titta IBM (eller Lenovo som väl heter nu), Sony eller varför inte en Zepto?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga jag har är huruvida programmen måste ha stöd för dual core för att man ska kunna utnyttja den extra kraften.

Följdfrågorna är iså fall: Är det vanligt att program inte har stöd? Hur mycket kraft vinner man på att ha en dualcore processor om programmen inte stödjer den? Kan man utnyttja dualcore i windowsboot?

Självklart så måste proigrammet du kör vara optimerat för processorn för att kunna fungera som bäst. De flesta program är optimerade för processorn den ska kunna köras på. Men just nu är sånt inte säkert eftersom Apple byt till Interl-processorer vilket gör att alla program måste göras om. Du kan räkna med att alla Apples programvaror (inklusive Logic) kommer vara optimerade för både CoreDuo och Solo.

Sen undrar du hur mycket man vinner...Tja..svår fråga eftersom det beror lika mycket på hur programmet är skrivet som hur det är optimerat. Men teoretiskt borde det ju vara dubbelt så mycket.... =)

Apple släppte för ett tag sedan BootCamp som beta vilket möjliggör ett enkelt sätt att dualboota dn maskin till dels Mac OS X och WinXP. Så om Windows utnyttjar CoreDuo så kommer den göra det även på din MacBook.

Tack för ditt svar!

Jag var nog lite otydlig i mina frågor.

Egentligen är det nog så att jag har fått för mig att det generellt går snabbare med dual core om man kör flera program samtidigt. Även om programmen inte stödjer dual. Anledningen skulle då vara, såklart, att man kan dela upp belastningen mellan de båda kärnorna. Det här vet jag inte riktiigt varför jag har fått för mig och det vore kul att få det bekräftat om det är så eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig så är det nog så att det blir PC i alla fall. Kanske en Dell 9400 med Dual Core 2.16Ghz, 2GB RAM mm. Dells datorer verkar funka bra för musikproduction.

Nu är jag ingen expert på alla PC tillverkare men Dell ligger definitivt inte på topp när det gäller kvallitet. Ska du hitta någon jämförbar med Apple så får du titta IBM (eller Lenovo som väl heter nu), Sony eller varför inte en Zepto?

Dell har i o f s fått bäst i test (Minns tyvärr inte var), i jämförelese mellan flera olika märken. Detta var just som musikdatorer. Jag har kollat in på Zeptos maskiner, och deras specar är ju intressanta. Men jag har ingen aning hur de är som musikdatorer. Jag vet inte heller hur deras maskiner fungerar med X-station eller annan hårdvara. Jag antar att jag får fråga om vilka kretsar som sitter i mm för att kolla om de funkar med mina val.

Lenovo vet jag tyvärr inte mycket om, men de känns mer som "trimmade kontorsmaskiner"? Kan man få sin dator specialbyggd hos dem, dvs sätta sina egna specifikationer (Typ som hos Dell?) Sony's datorer är ju kalas, men önskar att man kunde uppgradera dem med högre prestanda (Hårddisk, Minnen, Processorer) RAM går väl, men ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell har i o f s fått bäst i test (Minns tyvärr inte var), i jämförelese mellan flera olika märken. Detta var just som musikdatorer.

Det var i Futuremusic förra sommarn/hösten någongång. DELLs i6000 spöade skiten ur (japp verkligen sopade mattan) med Mac å många av de övriga laptopsen. Bäst i test var den iaf minns jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell har i o f s fått bäst i test (Minns tyvärr inte var), i jämförelese mellan flera olika märken. Detta var just som musikdatorer.

Det var i Futuremusic förra sommarn/hösten någongång. DELLs i6000 spöade skiten ur (japp verkligen sopade mattan) med Mac å många av de övriga laptopsen. Bäst i test var den iaf minns jag! 😳

Och jag har sett flera tester där Macbook Pro piskar likvärdiga burkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell har i o f s fått bäst i test (Minns tyvärr inte var), i jämförelese mellan flera olika märken. Detta var just som musikdatorer.

Det var i Futuremusic förra sommarn/hösten någongång. DELLs i6000 spöade skiten ur (japp verkligen sopade mattan) med Mac å många av de övriga laptopsen. Bäst i test var den iaf minns jag! 😳

Fast man får ha i åtanke att då låg apple långt efter när det gällde bärbart. Nu vore det intressant att se tester med de nya mac-dual core jämfört med motsvarande pc-dual core.

Nackdelen är väl att inte så värst många musikprogram kan användas med full prestanda på MacBook Pro än, så det är väl svårt med en test ännu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...