Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Hade tÀnkt att köpa en ny bÀrbar PC, men funderar nu pÄ att gÄ över frÄn PC till MAC, nu nÀr Intel Core Duo kommit. Jag Àr tyvÀrr lite dÄligt insatt i MacvÀrlden men undrar om den nya MacBook Pro kan vara nÄgot för musikproduktion? Jag pysslar med dansmusik, framförallt house och progressive trance. Kör Reason 3.0, SONAR 5. Kommer Àven spela in lite audio/sÄng

Fundera pÄ en MacBook Pro med följande specifikation

Intel Core Duo 2.16 GHz

2 GB RAM - PC2-5300 (667 MHz) DDR2)

ATI Mobility Radeon X1600

100 GB HD 7200 varv,

Jag vill kunna anvÀnda i stort sett enbart mjukvarusyntar och effekter, och

skaffar dÀrför nÄgot externt ljudkort (t ex TC Electronics Konnekt 24D, eller Novations X-station.

Vad tror ni om denna datorn/kombinationen? Är den tillrĂ€ckligt snabb? TillrĂ€ckligt tyst etc?

Kom gÀrna med lite feedback:)

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hej!

Hade tÀnkt att köpa en ny bÀrbar PC, men funderar nu pÄ att gÄ över frÄn PC till MAC, nu nÀr Intel Core Duo kommit. Jag Àr tyvÀrr lite dÄligt insatt i MacvÀrlden men undrar om den nya MacBook Pro kan vara nÄgot för musikproduktion? Jag pysslar med dansmusik, framförallt house och progressive trance. Kör Reason 3.0, SONAR 5. Kommer Àven spela in lite audio/sÄng

Vad tror ni om denna datorn/kombinationen? Är den tillrĂ€ckligt snabb? TillrĂ€ckligt tyst etc?

Kom gÀrna med lite feedback:)

MacBook lÀr funka lika bra till musik som PowerBook har gjort, men tÀnk pÄ att inte alla musikprogram interfaces och pluggar Àr Macinteloptimerade Àn men det lÀr ske inom nÄgra mÄnader med de viktigaste iaf.

Postat (redigerat)

Har inte testat datorn sjÀlv men kÀnt pÄ den hos en kollega. Verkar mycket gedigen och tyst, men kan inte uttala mig om resten.

Vad du bör tÀnka pÄ Àr ju att Sonar inte finns för Mac OS X. Om du inte hade tÀnkt köra Boot Camp och Windows, Àr det Logic, Pro Tools LE/M-Powered eller Cubase som gÀller.

EDIT: Med tanke pÄ hur Intel-Macarna presterar jÀmfört med G4/5-kusiner sÄ lÀr de vara bra val.

Redigerat av Olsberg
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
EDIT: Med tanke pÄ hur Intel-Macarna presterar jÀmfört med G4/5-kusiner sÄ lÀr de vara bra val.

Jo fast G4 och G5 stÄr sig fortfarande rÀtt bra, om man ska jÀmföra sÄ fÄr man ju tÀnka pÄ att iMac G5 och Powerbook G4 t.e.x. bara hade en processorkÀrna jÀmfört med 2 i InteliMac och MacBook. Sen var ju inte prestandan det viktigaste som gjorde att Apple bytte till Intel utan vÀrmeutvecklingen.

Apple hade alternativet att satsa pÄ Freescales nya strömsnÄla dubbelkÀrne PPC processorer, men tyckte nog Intel var ett bÀttre val p.g.a.. Intels leverans och utvecklingskapacitet.

Postat (redigerat)
Har inte testat datorn sjÀlv men kÀnt pÄ den hos en kollega. Verkar mycket gedigen och tyst, men kan inte uttala mig om resten.

Vad du bör tÀnka pÄ Àr ju att Sonar inte finns för Mac OS X. Om du inte hade tÀnkt köra Boot Camp och Windows, Àr det Logic, Pro Tools LE/M-Powered eller Cubase som gÀller.

Jo jag lÀste om Boot Camp, och det Àr dÀrför jag faktiskt övervÀger MAC nu. Har haft PC i alla Är, och det har funkat fin fint. Köper man en Mac och anvÀnder Bottcamp, sÄ kan man ju som du sÀger anvÀnda SONAR. Tycker pÄ nÄtt vis att man fÄr det bÀsta av tvÄ vÀrldar hÀr.

Fast det Àr klart, vissa kanske tycker att man Àr "dum i huvudet" som lÀgger in XP pÄ Mac. TÀnkte ÀndÄ ge OS X en Àrlig chans:)

Redigerat av DanceMannen
Postat

Jo fast G4 och G5 stÄr sig fortfarande rÀtt bra, om man ska jÀmföra sÄ fÄr man ju tÀnka pÄ att iMac G5 och Powerbook G4 t.e.x. bara hade en processorkÀrna jÀmfört med 2 i InteliMac och MacBook.

Visst Àr det sÄ, men det spelar knappast nÄgon större roll. Vad processorerna faktiskt ger, Àr en rejÀlt snabbare iMac/Powerbook Àn innan. G5 och G4 som satt i dessa datorer ligger lÄngt efter.

Postat

Har kollat med Cakewalk om SONAR funkar pÄ nya Mac med XP. HÀr Àr deras svar.

"Thanks for contacting Cakewalk! Since Bootcamp is in the beta stages at this

point, compatibility with Sonar hasn't been determined. Since Sonar 5's

performance is not only dependant on the software but your audio hardware's

compatibility as well, I wouldn't recommend purchasing a Mac at this point for

use with Sonar".

Kanske nÄgon SONAR anvÀndare som övervÀger att byta till MAC som avböjer nu. Trist, skulle varit schysst om det funkade med sÀkerhet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jo fast G4 och G5 stÄr sig fortfarande rÀtt bra, om man ska jÀmföra sÄ fÄr man ju tÀnka pÄ att iMac G5 och Powerbook G4 t.e.x. bara hade en processorkÀrna jÀmfört med 2 i InteliMac och MacBook.

Visst Àr det sÄ, men det spelar knappast nÄgon större roll. Vad processorerna faktiskt ger, Àr en rejÀlt snabbare iMac/Powerbook Àn innan. G5 och G4 som satt i dessa datorer ligger lÄngt efter.

Mycket snabbare Àn G4 ja.

Mycket snabbare Àn G5 nej, men den finns inte heller i laptop version.

Apples siffror pÄ prestande jÀmfört med sina gamla modeller skall man t amed en nypa salt, en rejÀl nypa faktiskt. Klart att den nya Macbook Pro Àr en kanon maskin i framtiden för musik. Men inte just nu om man hoppas pÄ att köra Windows pÄ den, vilket du redan konstaterat.

Jag har sjÀlv kört musikproduktion pÄ en laptop med Intel Pentium M 1.7Ghz maskin och den gick som ett spjut.

De nya mobila processorerna Àr riktigt vassa sÄ lÀnga mjukvaran kan uttnyttja tvÄ cores.

Kan den inte det sÄ gÄr dem lÄngsammare!

Dessutom skulle det vara intressant att höra hur dem beter sig vid höglast. Det Àr trots allt samma minnes och IO buss som tidigare men nu med tvÄ kÀrnor. Blir trÄngt till datan :-)

PC tillverkarna dualcore laptops nu. Ett tryggare val om du inte vill köra OSX förstÄs!

Postat

Jo, förmodligen blir det att jag vÀljer PC istÀllet för Mac. En anledning Àr bland annat att Cakewalk rekommenderar att inte köpa Mac, eftersom de inte kan garantera att SONAR fungerar under Win XP pÄ en Mac.

Jaja, det Àr vÀl inte omöjligt att hitta en snabb bÀrbar PC, dÀremot snygg Àr det vÀrre med. Fast det Àr klart, performance kanske fÄr bestÀmma över design i slutÀndan.

Tjipp

Postat

Nej, men G5:an satt i ovan nÀmnda iMac som det syftades pÄ. Och jÀmför man en G5 iMac och en Intel iMac (vilket vi gör i kommande nummer) sÄ talar resultaten sitt tydliga sprÄk. Mitt uttalande gÀller alltsÄ inte G5 Quad (tvÄ processorer med tvÄ kÀrnor vardera), och testerna Àr gjorda med sÄ praktisk utgÄngspunkt som möjligt - i vÄrt fall Logic 7.2 (universal binary) samt tre olika testprojekt dÀri.

Postat

Detta fÄr mig Àn mer tveksam att köpa Mac för att anvÀnda XP. Synd

Verkar som om mÄnga har stora problem att starta upp OS X efter att ha installerat Boot Camp.

http://www.techworld.com/opsys/news/index....agtype=samechan

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej, men G5:an satt i ovan nÀmnda iMac som det syftades pÄ. Och jÀmför man en G5 iMac och en Intel iMac (vilket vi gör i kommande nummer) sÄ talar resultaten sitt tydliga sprÄk. Mitt uttalande gÀller alltsÄ inte G5 Quad (tvÄ processorer med tvÄ kÀrnor vardera), och testerna Àr gjorda med sÄ praktisk utgÄngspunkt som möjligt - i vÄrt fall Logic 7.2 (universal binary) samt tre olika testprojekt dÀri.

Ser med spÀnning framemot kommande nummar :rolleyes:

Postat
Detta fÄr mig Àn mer tveksam att köpa Mac för att anvÀnda XP. Synd

Verkar som om mÄnga har stora problem att starta upp OS X efter att ha installerat Boot Camp.

http://www.techworld.com/opsys/news/index....agtype=samechan

Klart mÄnga har problem. Det Àr ju en BETA-programvara. Men rÀkna med att det kommer en ny version snart som kommer vara vÀldigt stabil.

Det ryktas ju ocksÄ att nÀsta version av Mac OS X (10.5) kommer innehÄlla nÄgon form av virtualiseringsprogram vilket skulle göra det möjligt att t ex köra windows program direkt i Mac OS X utan nÄgon emulering. Intresant eller hur?

Sen vill jag bara ge dig nÄgra tips som macanvÀndare och faktiskt vÀldigt tidig switchare (köpte min första mac 2001, men konverterade 1999).

RÀkna inte med att alla program du redan kör kommer finnas pÄ Macen. MÄnga finns dÀr redan och vissa kommer aldrig komma. Det finns dock alltid flera alternativ.

Du vill kunna köra Reason. Jag Àr ingen supersynthare men Reason finns. Sonar finns dock inte som denna trÄd redan konstaterat. men det finns andra program som gör samma sak.

Vad du vÀljer beror pÄ vad som Àr viktigast för dig. Att bara köra mjukvarupluggar och spela in MIDI kommer gÄ finfint i Garageband som Àr den version du kommer fÄ med din nya Mac. Garageband Àr en mindre version av Logic. Det finns givetvis Àven Cubase, Live, Digital Performer och sÄklart ProTools.

NÀr jag körde PC anvÀnda jag Cubase, vilket jag fortsatte med efter mitt byte. Men nu kör jag Logic istÀllet. Mest för att det Àr bÀttre optimerat för den Mac jag har och har varit vÀldigt stabil.

Det viktigast Àr att det finns drivrutiner för ditt ljudkort som Àr bra. Resten gÄr ersÀtta med andra programvaror.

Allt detta kommer givetvis innebÀra förÀndringar för dig som anvÀndare. Det kommer inte se ut som det gjorde tidigare osv. Men frÄgan Àr vad ditt motiv frÄn första början var med att vilja byta till Mac? Har det förÀndrats?

SjÀlv ville jag bara slippa att mecka. Min PC hade alltid IRQ problem (jag hade 3 ljudkort) t ex och jag hade gÄtt frÄn att producera en massa musik till att mest pilla med instÀllningar. (innan dess hade jag en Atari och en portastudio)

Lycka till med ditt val!

Postat

Sitter med en Dell Inspiron 6400 me en Intel Core Dual 2ghz, 1 gb ram Ă„ den gĂ„r som en dröm! Proddar ocksĂ„ mycket house vilket betyder att samplern Ă€r min bĂ€ste vĂ€n sĂ„ mycket och snabbt minne Ă€r att föredra. Du verkar inte ha det tĂ€skigt me cash sĂ„ en Mac kanske vore nĂ„got, men den kostar ju 10k mer Ă€n en PC me samma spec. Det enda som skiljer min dator och en MBP nĂ€r jag jĂ€mför spec Ă€r hastigheten till minnet? Tom samma grafikkort i! Men, sen e jag ju ingen dataexpert heller.. 😄

Kort och gott, jag Àr mer Àn nöjd med min I6400 och den gÄr som ett skott. FlÀskat pÄ bra med effekter, syntar Ä dyl och processorn har inte överstigit 50%!

😠

Postat

Jag gÄr ocksÄ i tankarna att köpa en MacBook pro nÄgon gÄng i höst.

En frÄga jag har Àr huruvida programmen mÄste ha stöd för dual core för att man ska kunna utnyttja den extra kraften.

FöljdfrĂ„gorna Ă€r isĂ„ fall: Är det vanligt att program inte har stöd? Hur mycket kraft vinner man pĂ„ att ha en dualcore processor om programmen inte stödjer den? Kan man utnyttja dualcore i windowsboot?

Postat
En frÄga jag har Àr huruvida programmen mÄste ha stöd för dual core för att man ska kunna utnyttja den extra kraften.

FöljdfrĂ„gorna Ă€r isĂ„ fall: Är det vanligt att program inte har stöd? Hur mycket kraft vinner man pĂ„ att ha en dualcore processor om programmen inte stödjer den? Kan man utnyttja dualcore i windowsboot?

SjÀlvklart sÄ mÄste proigrammet du kör vara optimerat för processorn för att kunna fungera som bÀst. De flesta program Àr optimerade för processorn den ska kunna köras pÄ. Men just nu Àr sÄnt inte sÀkert eftersom Apple byt till Interl-processorer vilket gör att alla program mÄste göras om. Du kan rÀkna med att alla Apples programvaror (inklusive Logic) kommer vara optimerade för bÄde CoreDuo och Solo.

Sen undrar du hur mycket man vinner...Tja..svÄr frÄga eftersom det beror lika mycket pÄ hur programmet Àr skrivet som hur det Àr optimerat. Men teoretiskt borde det ju vara dubbelt sÄ mycket.... =)

Apple slÀppte för ett tag sedan BootCamp som beta vilket möjliggör ett enkelt sÀtt att dualboota dn maskin till dels Mac OS X och WinXP. SÄ om Windows utnyttjar CoreDuo sÄ kommer den göra det Àven pÄ din MacBook.

Postat
Sitter med en Dell Inspiron 6400 me en Intel Core Dual 2ghz, 1 gb ram Ä den gÄr som en dröm! ...

...Kort och gott, jag Àr mer Àn nöjd med min I6400 och den gÄr som ett skott. FlÀskat pÄ bra med effekter, syntar Ä dyl och processorn har inte överstigit 50%!...

😛

LÄter trevligt att den funkar bra med massor av effekter mm.

För mig sÄ Àr det nog sÄ att det blir PC i alla fall. Kanske en Dell 9400 med Dual Core 2.16Ghz, 2GB RAM mm. Dells datorer verkar funka bra för musikproduction.

Anledningen Ă€r bland annat att jag vill kunna köra SONAR 5, speciellt eftersom den Ă€r anpassad för 64 bitars processorer och Intels Dual Core. Kommer sĂ€kert för Mac sĂ„ smĂ„ningom men Ă€ndĂ„đŸ˜„

Tjipp

Postat
För mig sÄ Àr det nog sÄ att det blir PC i alla fall. Kanske en Dell 9400 med Dual Core 2.16Ghz, 2GB RAM mm. Dells datorer verkar funka bra för musikproduction.

Nu Àr jag ingen expert pÄ alla PC tillverkare men Dell ligger definitivt inte pÄ topp nÀr det gÀller kvallitet. Ska du hitta nÄgon jÀmförbar med Apple sÄ fÄr du titta IBM (eller Lenovo som vÀl heter nu), Sony eller varför inte en Zepto?

Postat

SjÀlvklart sÄ mÄste proigrammet du kör vara optimerat för processorn för att kunna fungera som bÀst. De flesta program Àr optimerade för processorn den ska kunna köras pÄ. Men just nu Àr sÄnt inte sÀkert eftersom Apple byt till Interl-processorer vilket gör att alla program mÄste göras om. Du kan rÀkna med att alla Apples programvaror (inklusive Logic) kommer vara optimerade för bÄde CoreDuo och Solo.

Sen undrar du hur mycket man vinner...Tja..svÄr frÄga eftersom det beror lika mycket pÄ hur programmet Àr skrivet som hur det Àr optimerat. Men teoretiskt borde det ju vara dubbelt sÄ mycket.... =)

Apple slÀppte för ett tag sedan BootCamp som beta vilket möjliggör ett enkelt sÀtt att dualboota dn maskin till dels Mac OS X och WinXP. SÄ om Windows utnyttjar CoreDuo sÄ kommer den göra det Àven pÄ din MacBook.

Tack för ditt svar!

Jag var nog lite otydlig i mina frÄgor.

Egentligen Ă€r det nog sĂ„ att jag har fĂ„tt för mig att det generellt gĂ„r snabbare med dual core om man kör flera program samtidigt. Även om programmen inte stödjer dual. Anledningen skulle dĂ„ vara, sĂ„klart, att man kan dela upp belastningen mellan de bĂ„da kĂ€rnorna. Det hĂ€r vet jag inte riktiigt varför jag har fĂ„tt för mig och det vore kul att fĂ„ det bekrĂ€ftat om det Ă€r sĂ„ eller inte.

Postat

Nu Àr jag ingen expert pÄ alla PC tillverkare men Dell ligger definitivt inte pÄ topp nÀr det gÀller kvallitet. Ska du hitta nÄgon jÀmförbar med Apple sÄ fÄr du titta IBM (eller Lenovo som vÀl heter nu), Sony eller varför inte en Zepto?

Dell har i o f s fÄtt bÀst i test (Minns tyvÀrr inte var), i jÀmförelese mellan flera olika mÀrken. Detta var just som musikdatorer. Jag har kollat in pÄ Zeptos maskiner, och deras specar Àr ju intressanta. Men jag har ingen aning hur de Àr som musikdatorer. Jag vet inte heller hur deras maskiner fungerar med X-station eller annan hÄrdvara. Jag antar att jag fÄr frÄga om vilka kretsar som sitter i mm för att kolla om de funkar med mina val.

Lenovo vet jag tyvÀrr inte mycket om, men de kÀnns mer som "trimmade kontorsmaskiner"? Kan man fÄ sin dator specialbyggd hos dem, dvs sÀtta sina egna specifikationer (Typ som hos Dell?) Sony's datorer Àr ju kalas, men önskar att man kunde uppgradera dem med högre prestanda (HÄrddisk, Minnen, Processorer) RAM gÄr vÀl, men ...

Postat

Dell har i o f s fÄtt bÀst i test (Minns tyvÀrr inte var), i jÀmförelese mellan flera olika mÀrken. Detta var just som musikdatorer.

Det var i Futuremusic förra sommarn/hösten nĂ„gongĂ„ng. DELLs i6000 spöade skiten ur (japp verkligen sopade mattan) med Mac Ă„ mĂ„nga av de övriga laptopsen. BĂ€st i test var den iaf minns jag! 🙂

Postat

Dell har i o f s fÄtt bÀst i test (Minns tyvÀrr inte var), i jÀmförelese mellan flera olika mÀrken. Detta var just som musikdatorer.

Det var i Futuremusic förra sommarn/hösten nĂ„gongĂ„ng. DELLs i6000 spöade skiten ur (japp verkligen sopade mattan) med Mac Ă„ mĂ„nga av de övriga laptopsen. BĂ€st i test var den iaf minns jag! 😳

Och jag har sett flera tester dÀr Macbook Pro piskar likvÀrdiga burkar.

Postat

Det var i Futuremusic förra sommarn/hösten nĂ„gongĂ„ng. DELLs i6000 spöade skiten ur (japp verkligen sopade mattan) med Mac Ă„ mĂ„nga av de övriga laptopsen. BĂ€st i test var den iaf minns jag! 😳

Fast man fÄr ha i Ätanke att dÄ lÄg apple lÄngt efter nÀr det gÀllde bÀrbart. Nu vore det intressant att se tester med de nya mac-dual core jÀmfört med motsvarande pc-dual core.

Nackdelen Àr vÀl att inte sÄ vÀrst mÄnga musikprogram kan anvÀndas med full prestanda pÄ MacBook Pro Àn, sÄ det Àr vÀl svÄrt med en test Ànnu..

Postat

För egen del vore det inte ens ett alternativ att köpa en PC.

Fult (enligt min mening) grÀnssnitt, och vÀldigt mÄnga "Àr du sÀker pÄ att du vill tömma papperskorgen etc"-rutor, och, Man kan inte köra Logic, vilket lixom sÀtter standarden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.