Jump to content
Annons

Digitaltrummor Medeli blir delay

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Köpte ett Medeli digitaltrumset pĂ„ Musikbörsen haft det ett par dagar och det har funkat ganka bra med ikvĂ€ll ja eller natt rĂ€ttare sagt sĂ„ sprack plastskinnet pĂ„ virveln fan oxĂ„. NĂ„n mer som haft det hĂ€r strulet? Funderar pĂ„ att lĂ€mna tillbaka det kostar ju Ă€ndĂ„ 4500 spĂ€nn och dĂ„ tĂœcker man ju att det ska hĂ„lla att lira pĂ„. Det triggar oxĂ„ lite för lĂ„ngsamt nĂ€r man spelar genom Battery. Fan igen det började sĂ„ bra aldrig fĂ„r man vara lycklig 🙂 .

Göran

Edit: lÀs mitt sista inlÀgg om delayen

Redigerat av Burnin Sven
Annons
Postat

Tjena skickade ett PM ja det mĂ„ste ju hĂ„lla fan man slĂ„r ju pĂ„ trummor 🙂 fast det heter spelar men det blir ju ganska hĂ„rt Ă€ndĂ„ Ă€ven pĂ„ riktiga trummor.

Postat (redigerat)
...men det blir ju ganska hÄrt ÀndÄ Àven pÄ riktiga trummor.

Men du hamrar vĂ€l som om det gĂ€llde tredje vĂ€rldskriget? 🙂 Eller som den hĂ€r liraren?

Redigerat av equality
Postat

🙂😆🙁 Det va en rackarns till liten krabat o kunna daska pĂ„ kaggarna 😄 .

NĂ€ riktigt sĂ„ hĂ„rt blir det inte 😄 .

Postat

Nu nĂ€r den vĂ€rsta ilskan har lagt sig sĂ„ blir det vĂ€l att jag byter den pad som gick sönder och ger det en chans till mĂ„ste ju kolla upp hur det triggar och sĂ„. Det blir ju lite annorlunda mot att spela pĂ„ ett riktigt set inte lĂ€ttare i alla fall kort sagt 😏. I och med att man Ă€r en kratta pĂ„ att lira frĂ„n början sĂ„ tar det ju en stund att luska ut om det faktiskt Ă€r en bra deal eller ej. NĂ„vĂ€l det Ă€r bara att köra pĂ„ och testa. NĂ€sta steg Ă€r runt 10 000 spĂ€nn och det Ă€r kanske lite vĂ€l mycket sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l slita lite för att försöka fĂ„ nĂ„n uppfattning om hur vettigt det hĂ€r setet Ă€r. Jag hör av mig och infar om utgĂ„ngen.

Göran

Postat

NĂ€ midihanteringen Ă€r för lĂ„ngsam det blir ett litet delay nĂ€r man lirar via battery oavsett om jag kör det fristĂ„ende eller inne i Logic. (Kan iofs. bli frĂ€ckt i rĂ€tt lĂ„t men det blir sĂ„ jĂ€kla svĂ„rt att lira nĂ€r man mĂ„ste ligga lite före och man Ă€r ju lite begrĂ€nsad som trummis 😳 ). Det verkar inte finnas nĂ„t sĂ€tt att snabba upp det pĂ„ inte som jag kan hitta i alla fall.

SnÀlla om nÄn har nÄt tips sÄ hör av er.

Ljudmodulen som följer med funkar riktigt bra i det avseendet men ljuden duger inte till mycket dessvÀrre. Kan ju vara Delta 1010 som spökar stÄr pÄ ett fast vÀrde pÄ 2 millisekunder verkar inte som att det gÄr att Àndra det.

Göran

Postat (redigerat)

Kom pÄ en genvÀg jag menar setet Àr ju billigt och man fÄr vÀl vad man pröjsar för och man kanske fÄr rÀkna med delay dÄ. Men som sagt man kan ju spela med ljudmodulens ljud (som triggar bra) i lurarna mixat till lÄten via extern mixer samtidigt som man spelar in midin pÄ ett spÄr som styrs till en utgÄng pÄ ljudkortet som inte Àr med i ut i lurarna. Sen nÀr det Àr inspelat kan man ju dra midispÄret i synk med lÄten. Det borde ju funka.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Är du sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r trummorna som ger en delay??? Jag tycker ju det lĂ„ter troligare att det Ă€r nĂ„got mjukvaru/hĂ„rdvaruproblem i din dator, och dĂ„ spelar ju inte trummorna nĂ„gon roll. Men som jag har ingen erfarenhet alls av detta sĂ„ ignorera mitt inlĂ€gg lite lĂ€tt... 🙂

/H.

Postat

NÀ inte hundra men jag har kollat det som jag vet om som kan vara problem utan att det fixat sig. TÀnkte nÀstan lÀmna tillbaka det (oxÄ mycket pÄ grund av det som pajade) men sÄ kom jag pÄ det hÀr och dÄ fixar det sig ju ÀndÄ och som sagt det Àr ju ett billigt set.

Göran

Postat

Mitt Delta 1010 stÄr pÄ lÀgsta latency lÀget gÄr inte att sÀnka mer battery gÄr inte att sÀnka Àr ett fast vÀrde pÄ 2 millisekunder. I logic gÄr det inte att göra sÄ mycket justeringar desvÀrre.

drloop (oregistrerad)
Postat
Är du sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r trummorna som ger en delay??? Jag tycker ju det lĂ„ter troligare att det Ă€r nĂ„got mjukvaru/hĂ„rdvaruproblem i din dator, och dĂ„ spelar ju inte trummorna nĂ„gon roll. Men som jag har ingen erfarenhet alls av detta sĂ„ ignorera mitt inlĂ€gg lite lĂ€tt... 🙂

/H.

Om du spelar in Midi signalen, anvÀnd din ljudmodul som lyssning.

Tag sedan och spela upp det med battery Àr det ur synk dÄ ocksÄ?

Om det Àr synk vid uppspelning sÄ har du hög latency i ditt datorsystem.

Postat

Det Àr nÄt sÄnt jag tÀnkte mig för att kunna dra midin i synk efterÄt för ja det blir latency problem pÄ midin oavsett. Har en PC med Asus kort 3000 Mhz 1 gig + Delta 1010 sÄ dÀr ligger nog ingen broms, systemet Àr oxÄ slimmat efter tips frÄn diverse Win XP siter.

drloop (oregistrerad)
Postat
Det Àr nÄt sÄnt jag tÀnkte mig för att kunna dra midin i synk efterÄt för ja det blir latency problem pÄ midin oavsett. Har en PC med Asus kort 3000 Mhz 1 gig + Delta 1010 sÄ dÀr ligger nog ingen broms, systemet Àr oxÄ slimmat efter tips frÄn diverse Win XP siter.

Har du testat mitt idé? Nyfiken pÄ hur det gÄr för dig.

Postat

Jag har testat och det verkar inte synka. Men ska iofs. inte sÀga hundra för det har varit lite yrt man har ju meckat med bÄde det ena och det andra under dom hÀr dagarna för att försöka fÄ till det sÄ det kan hÀnda att jag strulat till det. Ska dubbelkolla i kvÀll Äterkommer dÄ med info.

Postat

drloop det verkar som om lyssningen Àr boven i dramat midisignalen kommer in fint och ok precis som du trodde. Spelade in bÄde audio ut frÄn boxen + midi signalen och dom synkar bra vid uppspelning. Bra tips tack för det.

Göran

Postat

Som före detta sÀljare i musikaffÀr, och nÄgot av en expert (faktiskt..!) pÄ eltrummor, sÄ kan jag sÀga:

Medeli gör inte bra grejer.

Deleyet ligger i triginterfacet, och har inte med MIDI att göra.

Att skinnet pÄ paden sprack Àr inget fel pÄ paden, det Àr ju bara att byta skinn. Fast det sitter ju riktiga skit-skinn pÄ frÄn början.

drloop (oregistrerad)
Postat
Som före detta sÀljare i musikaffÀr, och nÄgot av en expert (faktiskt..!) pÄ eltrummor, sÄ kan jag sÀga:

Att skinnet pÄ paden sprack Àr inget fel pÄ paden, det Àr ju bara att byta skinn. Fast det sitter ju riktiga skit-skinn pÄ frÄn början.

???

Postat

Vad tycker en expert (đŸ˜Č) om Yamaha's billigaste (DTXplorer tror jag det heter)?

Postat

Ja men du hefu det Àr vÀl klart att man inte fÄr en rolls royce för 4500 spÀnn det tror jag nog alla fattar, finns det ett bÀttre set för dom pengarna sÄ berÀtta för guds skull.

Det Ă€r vĂ€l för att ge folk info om mitt Ă€ventyr med digital trummor som jag startade den hĂ€r trĂ„den. Se mig som testpilot, ja iofs. sĂ„ har jag vĂ€l gnĂ€llt lite oxĂ„ men det fĂ„r ni vĂ€l ta dĂ„ det Ă€r ju Ă€ndĂ„ jag som la ut stĂ„larna 😏 .

Medelisetet Àr vÀl det billigaste nÄgorlunda vettiga som finns nu sÄ vitt jag vet och efter lite meckande, funderande, fÄtt lite tips osv. sÄ har jag kommit fram till att. NÀ det Àr verkligen inte ett topset men det fÄr man inte för 4500 spÀnn men det gÄr nog att anvÀnda i en amatör hemstudio. Det triggar inte alltid 100 man kan fÄ lÀgga till nÄt slag. Snabba fills, virvlar och sÄnt kan nog bli lite problem sÄ visst du fÄr in och redigera och stÀda lite i trumspÄret men det fÄr man sÀkert ocksÄ med nÀsta set som vÀl hamnar runt 11 000 spÀnn eller nÄt med hage, pedaler och ev. hihatstÀll. Monitorlyssningen pÄ midi ut (dvs. nÀr man kör det genom Battery) Àr fördröjd i alla fall i mitt system sÄ man fÄr lyssna pÄ burken som följer med och sen nÀr det Àr klart sÄ kör man Battery eller nÄn annan plugg.

Men framför allt det Àr skitskoj att lira trummor Àven för en sÄn riktig soptrummis i nybörjarlÀget som jag och i och med att jag Àr ganska kass pÄ det sÄ vill jag nog inte lÀgga ut mera stÄlar Àn vad Medelisetet kostar. Dom andra grejorna har ju kostat en hel del oxÄ och man sitter ju inte pÄ en guldgruva direkt.

Göran

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

I princip spelar det vÀl NOLL roll vad kvalitén pÄ trummodulens ljud Àr om man har tillgÄng till t. ex DFH Superior? Det Àr vÀl klart att kÀnslan kanske Àr skit, men ljuden kan ÀndÄ bli underbara i det avseendet!

Postat

Jepp eller EZ drummer och om hörningen funkar utan för mycket delay.

Postat

Du skulle inte kunna skriva nÄgon slags liten krönika eller nÄgot av det du kÀnner till om digitaltrummor? Tror att det Àr mÄnga hÀr som hÀr vÀldigt intresserade, men fortfarande kÀnner sig rÄdvilla om hur man ska tÀnka om dem.

Postat

Jag mÄste vika in och sÀga att jag var till Musikbörsen och frÄgade efter ett par Medelitrummor för att fÄ prova och eventuellt köpa dem. SÀljaren sa samma sak som hefu sÀger. "Medeli gör INTE bra grejjer."

Jag bad om en motivering vad det var som var sÄ dÄligt, man kunde ju trots allt anvÀnda dem till att koppla ihop med datorn och sen köra ut nÄt sjysst samplebibliotek och ÀndÄ fÄ dem att lÄta som gudar, trots att kÀnslan kanske inte var lika bra som ett bÀttre trumset.

Han sa dÄ att folk hade lÀmnat tillbaka sÄdana trummor pÄ löpande band med olika anledningar, de hade tydligen dÄlig kvalité pÄ de flesta sÀtt.

Postat

Det lÄter ju inte otroligt. Men hur bra mÄste man köpa för att det ska bli bra?

Postat

Riktigt bra dÄ handlar det nog om runt 30 000 för ett Rolandset annars sÄ har dom vÀl nÄt runt 10 000 som sÀkert funkar vettigt i de flesta avseenden. Kolla Thoman annars dom kanske har nÄt vettigt alternativ. Mitt Medeli funkar som jag skriver ovan och det Àr OK för det som jag kan lira i alla fall. Borde vÀl oxÄ funka att byta ut bara padsen och sen triggerinterfacet sen nÄn gÄng nÀr man fÄr rÄd borde gÄ att fÄ dit pÄ Medelihagen.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.