Jump to content
Annons

vad är timestreetch för nånting?


kurt_ko-ben

Recommended Posts

Annons

Vi säger att du har ett ljudklipp som e 3 sekunder, och för att gå in i en viss låts tempo så måste det vara 3.5 s då använder du timestretch så kan du ändra längden på klippet...

Redigerat av Hype
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi säger att du har ett ljudklipp som e 3 sekunder, och för att gå in i en viss låts tempo så måste det vara 3.5 s då använder du timestretch så kan du ändra längden på klippet...

om den är 4 sekunder då? 😆

(ursäkta kunde inte hålla mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi säger att du har ett ljudklipp som e 3 sekunder, och för att gå in i en viss låts tempo så måste det vara 3.5 s då använder du timestretch så kan du ändra längden på klippet...

om den är 4 sekunder då? 😆

(ursäkta kunde inte hålla mig)

äh men nu ändrade du ju orginal quote, nu försvann det roliga

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "gamla goda" sättet att höja/sänka tempot medförde automatiskt att tonhöjden också höjdes/sänktes. Tänk dig en vinylskiva som du spelar i 45 RPM istället för 33 RPM. Eller att du spelar en 44kHz audiofil i 48kHz. Både tonhöjd och tempot skenar iväg.

Time stretch är förändring av tempo i audio - men utan att påverka tonhöjd/pitch.

Det kan vara både time compression (snabbare) och time expansion (långsammare). Man sträcker ut eller pressar ihop med algoritmer och beräkningar.

Time stretch har en också god vän som heter Pitch shift.

Pitch shift är förändring av tonhöjd/pitch utan att påverka tempot.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
stenta53 (oregistrerad)
Det "gamla goda" sättet att höja/sänka tempot medförde automatiskt att tonhöjden också höjdes/sänktes. Tänk dig en vinylskiva som du spelar i 45 RPM istället för 33 RPM. Eller att du spelar en 44kHz audiofil i 48kHz. Både tonhöjd och tempot skenar iväg.

Time stretch är förändring av tempo i audio - men utan att påverka tonhöjd/pitch.

Det kan vara både time compression (snabbare) och time expansion (långsammare). Man sträcker ut eller pressar ihop med algoritmer och beräkningar.

Time stretch har en också god vän som heter Pitch shift.

Pitch shift är förändring av tonhöjd/pitch utan att påverka tempot.

Jag skulle vilja ställa en följdfråga utifrån följande problem (eftersom ni tycks så kunniga på detta område):

Jag har en gammal mastertape som jag skall spela av från en Revox till Cubase 4. Problemet är att det kan vara olika hastigheter på olika bandspelare. Som tur är så finns det en 1 khz och en 10 khz ton på den del band. Kan man i Cubase i efterhand justera hastighet och därmed till rätt tonhöjd, finns det stöd för att "stämma av" mot sinus-tonerna på bandet?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...