Jump to content
Annons

strul med mik


kurt_ko-ben

Recommended Posts

Annons

okej..

det är en akg mic och jag vet inte modellen för jag har inte den här just nu, den kostade 1300:-

är en kondensatormick.

ehm. sladdarna är inget fel på då jag prövat tre olika sladdar, jag kopplar micken i mickpreampsen på ljudkortet och sedan sätter jag på phantom power men får ingen signal..skumt som fan för den fungerade sist jag använde den...

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenna..nej det har jag inte gjort..den har stått så fint i mitt mickställ sedan jag köpte den...

fett bull detta...så kondensatormikrisar är känsliga prylar...om vi nu säger att de är ipaj då..skulle det va bättre att köra någon annan mik i studiosammanhang? typ en vanlig sångmick...

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenna..nej det har jag inte gjort..den har stått så fint i mitt mickställ sedan jag köpte den...

fett bull detta...så kondensatormikrisar är känsliga prylar...om vi nu säger att de är ipaj då..skulle det va bättre att köra någon annan mik i studiosammanhang? typ en vanlig sångmick...

Nej det skulle i de flesta fall inte vara bättre med en dynamisk mikrofon om det var de du undrade. Inde ljudmässigt iaf, gäller bara att man är försiktig med prylarna.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lönt att reparera. Men om det är två veckor efter garantin gått ut kan du ju alltid gå ner till affären och fråga lite snällt. Det är ju möjligt att de kan tänja på gränserna lite om de har en bra dag.

När de gäller de billiga AKG-micarna så har jag hört ganska många vars micar bara lagt av. Det verkar vara ganska kass byggkvalité på dem. Om du ska köpa en ny så satsa på en TSM MT87s eller en Studio Projects B1 tycker jag. Men en dynamisk mic kan ju vara ett alternativ det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1 kan man dessutom tappa i golvet hur mycket man vill utan problem. Sångare som inte fattat hur shockmounten fungerar har tappat den i golvet två gånger (vad jag vet), så det är en fin bula i toppen på den och så är hela gallret runt membranet helt snett. Men den funkar finemang för det. En kompis tappade till och med sin B1 från tre meters höjd (han mickade upp en flygel) rakt ner i trägolvet och den höll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...