Jump to content
Annons

1-min låt, taxam synp på arr och mix


Recommended Posts

Hej!

Hittade ett snyggt synth-ljud tyckte jag och la på ak gitarr och samplat piano, bas och trummor.

I senaste Studio nr 3 stod en del om equalizer i mixologin. Testade för första gången på allvar att fingra på på denna för att det inte skulle låta så grötigt. Lite taffliga gitarrer men tacksam synpunkter. 🙂

LÅTNAMN: ?

ARTIST/GRUPP: e

GENRE: pop kanske

LÅTLÄNGD: 01:09

KOMPOSITÖR: e

PRODUCENT: e

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.13 megabyte

STATUS: Skiss

OBS! Ny version längre ner!

D_laten.mp3

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
🙂 ...det är ju aldrig fel att blanda om lite..och dessuom så är det ju trevligt att testa nya ideér och andra instrumentsättningar! tycker det låter live och det är ju något som brukar vara svårt att få fram!...alltså mycket positivt.. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det här e skitbra rent ut sagt melodiöst och trevligt 😉

När det gäller det här med eq och sånt så får man tänka på att varje del för sej inte alltid skall låta så roligt(stort och fett) utan det är tillsammans det skall låta gött, allt behöver inte ha reverb t.ex. Låta basen ta hand om dom nedre frekvenserna och kanske samtidigt ta bort lite bass på syntarna(dom brukar alltid själa plats och bre ut sej). Sen är det bara att testa, testa, och glömm inte att vila öronen ibland också.

Lycka till

Ser fram emot att höra mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valdez: Tack för dina vänliga ord. Ser fram mot att höra din fantastiska stämma igen. Snart hoppas jag?

chrickon: Hmm... Alltid tänkt att alla instrument skall låta stort och fett, eller så naturtroget som möjligt. Får nog tänka om där. Drog ner en del bas på synthen faktiskt men ändå lite grumsigt där med gurrorna. La på ett reverb på allt ihop (mastern) kanske skall se över det också. Vila öronen är inte så dumt ibland. Av andra skäl ofta helt nödvändigt må-fre. 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena skitbra låtidé hörs lång väg även om jag får lyssna väldans tyst för frugan sover. Låter som att det ska dit sång också, kan bli riktigt superbra. Beachfeeling sol glass och brudar 😉 ja kanske nån bärs också 🙂. Mera pån igen min gode man.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket reverb på bastrumman och synthen tycker jag. Kanske kunde panorera lite mer t.o.m. Dragspelet t.ex (om det nu är ett sådant). Känns som intrumenten trängs lite mycket. Snygg ide´ annars! 😆 Kan bli mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Grannen att det kanske är aningen mycket reverb...men faan...du kommer med så schyssta melodier som får mig att tänka åt Lars Holmer hållet , så otroligt vackra och livfulla...du målar verkligen med din musik.... 😉

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven: Brudar och bärs, ha ha du är festlig du! 😉 Tack för gott peptalk!

Grannen:Skitbussigt med handfasta råd! Sagt och gjort. Stereobreddade synthen (som låter lite draspel kanske), minskade på reverbet, skar lite i diskanten på technotrumman. Tycker bilden är mer balanserad nu. Stort tack!

karl: Lasse Hollmer...sånt värmer! Kanske är den något åt Boeveshållet. Kul att du gillar. 🙂

Version 3:

D_laten3ce.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat flera gånger på de olika versionerna och det är ju melodi och harmonier som fastnar! Läckert! Roligt dragspelsljud för övrigt. Sen är jag väldigt svag för den antydan till reggae rytm som finns med. Det enda jag saknar i ljudbilden är något mer instrument än akustiska kompgitarren som står för diskanten. Ett riktigt sprucket brassljud som basar eller slänger in några toner då och då, som komplement till kompet kanske. Väntar med spänning vad det kan bli av detta till slut, kanske en sångmelodi också?

Link to comment
Dela på andra sajter

He, he kom på mig själv att gå och vissla på den inledande melodin :rolleyes:, ett bra betyg alltså. Gillar på det sättet gitarren svarar tillbaka på melodin i sekunderna 16 och 27. Vissa delar kan kännas lite stressiga, lite mycket. Pianot är som alltid snyggt lirat.

Är inte så förtjust i trummorna, trodde det var något mer temporärt?

Jahaja nu gäller det bara att ta denna sköna låt i hamn, vilket ibland kan förknippas med ångest och hårt arbete 😆. Ser fram emot resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Lyssnade igen och det blir fint det här skulle sitta fint med sång pån också tycker jag men jag vet texter hm ett jäkla besvär att få fram dom.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Grannen att det kanske är aningen mycket reverb...men faan...du kommer med så schyssta melodier som får mig att tänka åt Lars Holmer hållet , så otroligt vackra och livfulla...du målar verkligen med din musik.... 😳

karl

Skriver under Karl! 😆

Visst tänker man (med glädje) på Holmers! Mkt skön truddilut (än så länge innan det blir en skön låt!!) Kom att tänka på en låt med Stan Ridgeway från böjan av 90-talet. Shit nu får jag gå ner och kolla vad den heter och lyssna på den.....vänta lite strax tillbaka.....Yes, skön låt som ger samma värme (och lite vemod). "Newspaper" från plattan Mosquitos. Lyssna gärna för inspiration! Jag kan fixa/pm.a en länk om du vill 😄

Som, sagt lite mkt reverb som särskilt märks på bastrumman och övriga rytminstrument.

Möjligen kolliderar synten och ståbasen i det nedre frekvensområdet. Tyckte att ståbasen kom fram bättre i första tagningen. Möjligen lite mer mellanregister på gitarrerna, det är väl mest pianot som rör sig där, och gitarrerna är ju utpannade. Kanske lite. lite mer spets i pianot (men då får du sänka rymdklangen). Du kan också prova att eq:a reverb-returen (eller direkt i pluggen om det går), testa att skära succesivt från 3000 hz eller nåt och uppåt, blir det bumligt kan du skära en del i basen också.

Hej hopp från en glad amatör (eller en amatör som blev glad 😆 ! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte ju denna mest som självstudieobjekt utifrån Studios artiklar om mixologi i o m att den inte var så lång och att det var rätt få instrument men efter alla glada tillrop får jag försöka fiffilura ut någon fortsättning. 😄

91:an: Tack för att du orkade plöja igenom de olika versionerna och ditt säkra öra. Håller med dig att diskanten är underrepresenterad. Brass låter intressant men saknar något bra ljud där.

stajo: Jamen, jag är alltid stressad. Skämt åsido är det gitarrerna som ligger på för mycket eller mer avsaknad av pausar? Tyckte upptakterna innan pianovändan gav lite vila men det går nog få till mer för djupinandningen. Nja, trummorna fick vara kvar. Lite slött kánske men vande mig vid dom. Vissla på du! 🙁 Tack för lyssning!

Burnin Sven: Tack igen för feedback. Får du några vokalidéer så hör av dig

pwayne: Fasen pwayne, tack! Tycker dina råd är minst sagt PROFFSIGA! Skall föröka ge mig på detta. Reverbreturen? Är det enbart efterklangsljudet man eq:ar då och man låter råljudet vara intakt?? Now we're talking...

Håller med dig om ståbasen i första tagningen trots att jag på ett par toner i tredje maxade denna eftersom det ändrade gitarrkompet inte gav några luckor.

Truddelutt är korrekt benämning. Blir ju klart nyfiken på Stan Ridgeway. PM:ar dig och kan kanske kvittera med nåt av Dave Grusin som för mig är en förebild i denna genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...