Jump to content
Annons

Måste man ha digital micförst för 24Bit 96Khz?


Musiker81

Recommended Posts

Hej

Som rubriken antyder. När jag väljer 24Bit 44.1Khz då går det att välja dom analoga in och utgångarna i Cubase men när jag väljer 24Bit 96Khz då går det bara att välja adat på in och utgångarna. Är det då så att man måste ha en digital micförstärkare för 24Bit 96Khz? Jag har en PC windows XP med RME Hammerfall DSP 9632. Om man måste ha digital micförstärkare för 24Bit 96Khz då får 24Bit 44.1Khz räcka mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

44.1kHz o 24 bit räcker länge.

44.1kHz och 16 bit är vad som finns på CD, och just 44.1 / 16 räcker för riktigt mycket. Den enda uppgradering jag själv (ren amatör o nybörjare) tycker är värd nåt är att gå upp till 24bitar. Men det är för att jag är för dålig för att få nivåerna rätt från början. 24bit = mer avstånd mellan signal o brus för mig, dvs jag kan vara slarvigare.

Senare kan du drabbas av stora ljudfrossan och vilja köra 192kHz i stället. Finns inget som hjälper mot den sjukan vad jag vet.

Nå, lite skämt åt sido. Skall det vara nån finess med mer än 44.1/24 så måste alla delarna i kedjan vara riktigt bra: musikern - instrumentet - miken - mikstärkaren - ljudkortet och ljudteknikern. Fixa till så att alla de andra delarna är tip-top så kan det närma sig att köra fortare.

Trombonisten.

Förresten du hade en fråga om Hammerfall - jag har ingen aning. RTFM. (Read The Fine Manual).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort två poplåtar färdiga och dom är bara inspelade i 16Bitar 44.1Khz. Om jag vill ge ut en skiva helt själv räcker då 16Bitar och 44.1Khz?. Jag tänkte som så att när jag redan har gjort två låtar färdiga i 16Bitar 44.1Khz så vet jag inte om jag ids spela om dom i 24Bitar 44.1Khz. Det blir väl inte så mycket bättre eller? Alltså räcker det att spela in i 16Bitar 44.1Khz om man ska ge ut en hel CDskiva helt själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Masteringsnubbarna brukar föredra att få 24-bits datafiler på den CD som du lämnar till dem - men har du gjort allt i 16-bit nu, så spelar det mindre roll, eftersom du inte kan förbättra det i efterhand...

Efter Mastering läggs det ju ner på 44.1kHz och 16-bit för att passa CD-formatet, men det är en klar fördel att jobba i högre upplösning ända fram tills dess, eftersom allt du gör vid mix och Mastering kommer att påverka ljudet negativt (även om det till stor del förbättras). Med en utgångspunkt från 24-bit i stället för 16-bit, kommer dessa försämringar av ljudkvaliteten att bli betydligt mindre märkbara...

Om du orkar spela in delar av låtarna på nytt, så kan du nöja dig med att spela in de mest framträdande sakerna i 24-bit (exempelvis sången...). I Cubase fungerar det utmärkt att blanda bitdjup, så det ska inte vålla några bekymmer.

HDSP9632 har 192kHz omvandlare på sina analoga I/O om jag inte kommer ihåg fel - och då är det bara att koppla in en extern micpreamp till dem och välja vilken upplösning du vill spela in med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag har en extern Micförstärkare, det är en Tube MP(En billig). Men det verkar ändå inte gå att spela in i 24Bit 96Khz. Det går att välja den upplösningen i Cubase SX men när jag kollar in och utgångarna så finns där inte dom amaloga utan bara ADAT och det är väl en digitalingång. Hjälp hur ska jag göra måste jag ha en bättre micförstärkare typ en digital eller räcker min Tube MP. Och hur ska jag göra för att få igång ljudet så jag kan spela in i 24Bit 96Khz om det nu ska gå med en Tube MP för typ 1200kr. Förklara utförligt please.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde ha en sorts kontrollpanel för ljudkortet, där du kan välja synk etc. Där tror jag att du väljer de analoga ingångarnas upplösning. Jag har själv den äldre Hammerfall-modellen 9652 (som bara har digitala I/O) - och där kommer det upp en liten ikon i Aktivitetsfältet, nere till höger - bredvid klockan på skrivbordet. Klickar man på ikonen, så kommer kontrollpanelen för ljudkortet upp.

Med ett ljudkort som HDSP, hade jag personligen nog valt en bättre preamp - men den du har duger säkert bra till det mesta...

Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Naturligtvis så bestämmer du själv om du vill köra 44.1/16 bitar. Men tekniskt så är det bättre att köra med en högre sampling och större ordbredd eftersom musiken låter bättre ju senare man sätter in lågpassfiltret för 44,1KHz. Man skulle kunna säga att man också får en bättre (snabbare)attack med en större bandbredd. Det är ju klart att alla hör nu inte skillnaden men å andra sidan så kostar det inte så mycket att köra med högre kvalitet. Sedan kan man ju spara spåren som datafiler på CDR för att på så vis kunna behålla kvaliteten för framtiden. Jag själv skulle tveklöst välja 96/24.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...