Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Har nu kommit så långt att jag spelat in och fört över på cd två versioner av sunday bloody sunday. Känns skönt att ha klarat av det. Är dock lite missnöjd med ljudet. Det låter "burkigt", framförallt sången.

Har jag använt för mycket kompressor kanske? Tycker inte att jag komprimerade så mycket men det kanske är känsligt? Felaktiga EQ-inställningar? Finns det nåt sätt att "tvätta" ljudet?

Sången tror jag kan bero på att jag håller miken fel. Jag kupar händerna runt miken och sjunger in i kupan väldigt nära miken. Antar att detta kanske bidrar till burkigheten.

Tacksam för tips.

Olalj

Annons
Postat

Om det är en cardioid-mic du har, så får du en "trevlig" effekt om du kupar händerna om baksidan. Du skapar nämligen i större eller mindre grad vad som närmar sig en omni-mic - dvs att du får en mic som tar upp mer av rumsljudet - och det vill du troligen inte ha... 🥰

Sedan kan det ju också bero på vad det är för mic - om den är burkig i sig...

Postat

Ja, det är en cardioid-mik jag har. En väldigt billig sådan... Skall införskaffa en ordentlig mik när finanserna tillåter. Men, until then, hur gör man för att minska burkigheten?

Olalj

Postat

"Väldigt billig" säger inte så mycket om vad det är för mic - men jag skulle misstänka att en stor del av burkigheten sitter där. Det som de flesta brukar uppleva som burkigt, är om mellanregistret är överdrivet, kanske i kombination med avsaknad av diskant. Du kan inte lägga till sådant som inte finns från början, så om det är att diskanten saknas, är den enda möjliga åtgärden att byta ut micen.

Om det beror på överdrivet mellanregister, så kan du prova att dra ner mellanregistret med eq. Du hittar lättast rätt frekvens genom att ställa väldigt hög gain på eq:n och sedan sveper du med frekvensratten tills du hittar det ställe där det låter värst. När du har hittat det, så drar du ner gain så att du i stället minskar den frekvensen. Testa sedan hur brett du behöver dämpa, genom att ändra q-värdet upp eller ner. Det är svårt att säga någon mer specifikt än så, eftersom det alltid gäller att lyssna för att komma fram till vad som behöver göras...

Har du ett rum som är dåligt akustiskt sett, så kan det ge dig burkighet också - så om du slutar kupa händerna bakom micen, så att den börjar fungera som en cardioid i stället, kan det kanske hjälpa. Räcker inte det, så prova att stå i ett annat rum, eller försök dämpa den dåliga akustiken en del.

Postat

CLAES - Jag tror han faktiskt använder en dynamisk handhållen mick. Det känns som ni talar om olika saker. Cardoid upptagning har ju en vanlig dynamisk vocalmick också. När du börjar snacka om "omni" känns det som du talar om kondensator mickar eller hur?

Postat (redigerat)
CLAES -  Jag tror han faktiskt använder en dynamisk handhållen mick. Det känns som ni talar om olika saker. Cardoid upptagning har ju en vanlig dynamisk vocalmick också. När du börjar snacka om "omni" känns det som du talar om kondensator mickar eller hur?

Nej, faktiskt inte.

Om man håller för baksidan av en cardioidmics "huvud", så skapar man en rundupptagande. Hålen på baksidan av mikrofonhuvudet är nämligen till för att skapa en utsläckning av signalen som kommer från baksidan och är det som gör att man får en cardioid i stället för omni. Det är därför det är svårt att mixa vissa sångare live - eftersom en del har förmågan att hålla om mikrofonhuvudet för att det ska se tuffare ut eller något. Var rundgången kommer ifrån när de gör så, är för dem en gåta... 😱😉

Redigerat av Claes
Postat
CLAES -  Jag tror han faktiskt använder en dynamisk handhållen mick. Det känns som ni talar om olika saker. Cardoid upptagning har ju en vanlig dynamisk vocalmick också. När du börjar snacka om "omni" känns det som du talar om kondensator mickar eller hur?

Nej, faktiskt inte.

Om man håller för baksidan av en cardioidmics "huvud", så skapar man en rundupptagande. Hålen på baksidan av mikrofonhuvudet är nämligen till för att skapa en utsläckning av signalen som kommer från baksidan och är det som gör att man får en cardioid i stället för omni. Det är därför det är svårt att mixa vissa sångare live - eftersom en del har förmågan att hålla om mikrofonhuvudet för att det ska se tuffare ut eller något. Var rundgången kommer ifrån när de gör så, är för dem en gåta... 😱😎

Det där känner man igen allt för väl eftersom jag jobbar som live-tekniker på heltid (usch!!) 😉

Postat

Jo det är sant, speciellt rappare vill hålla så där tycker jag. Nått som är ännu jobbigare när man sitter bakom reglarna är när folk skall tala i micken och använder den som ficklampa i maghöjd och lyser rakt upp i himlen. Man sitter och hoppas att dom inte skall ta ett steg till närmre högtalren.

Postat
Jo det är sant, speciellt rappare vill hålla så där tycker jag. Nått som är ännu jobbigare när man sitter bakom reglarna är när folk skall tala i micken och använder den som ficklampa i maghöjd och lyser rakt upp i himlen. Man sitter och hoppas att dom inte skall ta ett steg till närmre högtalren.

...eller mellan låtarna när de som är riktigt oerfarna ska buga och tacka och riktar mikrofonen rätt ner i monitor och inte alls fattar varför det rundar.

Samtliga människor i lokalen vänder sig bakåt och undrar vad den där jäkla ljudteknikern gör 😉

Postat

Jag mickade upp rätt stora scener i sommras. Jag fick inte ha några mickar på scen. Dansarna och sångerskorna ville inte ha dem i vägen. En massa barn skulle dansa på hela scenen och sjunga samtidigt. Inga mickar fick vara på scen. Konstigt nog gnällde dom på att barnens sång inte hördes så bra.

Fick senare ställa några mickar på sidan om scenen vilket hjälpte lite. Men nog var det mitt fel att det inte hördes alltid.

Postat

Ok, verkar som att jag (förutom att skaffa mig bättre sångröst) skall börja hålla miken på ett annat sätt.

Att gitarrljuden låter burkiga då? Inställningar?

Olalj

Postat
Ok, verkar som att jag (förutom att skaffa mig bättre sångröst) skall börja hålla miken på ett annat sätt.

Att gitarrljuden låter burkiga då? Inställningar?

Olalj

hur spelar du in gitarrerna då?

Ifall du bara linar in dom utan någon som helst förstärkarmodellering eller preamp så låter det jäkligt platt och trist.

Det enklaste är om du lägger upp endast gitarrerna som en liten ljudfil så kan man höra vad som behöver göras. Svårt att säga något specifikt eftersom alla gitarrer låter olika.

Postat

Tjena Lavrell

Det är precis så jag spelar in gitarrerna. Kör dem genom Steinbergs MI4-ljudkort. Sitter som jag nämnt tidigare lite tight med pengar just nu och skulle vara tacksam för tips som inte innebär något ytterligare utrustningsinköp...

Kan jag koppla via min stärkare som har ett antal inbyggda effekter (en Zoom nånting?

Olalj

Postat
Tjena Lavrell

Det är precis så jag spelar in gitarrerna. Kör dem genom Steinbergs MI4-ljudkort. Sitter som jag nämnt tidigare lite tight med pengar just nu och skulle vara tacksam för tips som inte innebär något ytterligare utrustningsinköp...

Kan jag koppla via min stärkare som har ett antal inbyggda effekter (en Zoom nånting?

Olalj

ifall din stärkare har line-out så blir det ju mycket bättre att göra så.

Postat

Tjena

Har nu testat mikrofontipsen. Låter mycket bättre. Tack

Olalj

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.