Jump to content
Annons

köpt fel mixerbord.


kurt_ko-ben

Recommended Posts

tena..köpte mixerbord igår men det blev lite fel, får byta tillbaka det och köpa något annnat..

grejen är..att jag kan bara skicka tre kanaler samtidigt till mitt ljudkort från mixerbordet, mixerbordet är ett behringer 1222fx-pro...

vad ska jag behöva för mixerbord till min hemstudio då jag vill kunna skicka 8 lines till mitt ljuskort, alltså spela in gitarr på kanal ett på mixern så det kommer på kanal ett i sequencerprogrammet...enligt musikbörsen i malmö går det inte med det bordet jag har just nu, men enligt musikbörsen i kristianstad osm jag köpte det av skulle det gå alldeles utmärkt...verkar inte så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Alto Ghibli 16FX mixer som begåvats med rörsounds-kompressor/de-esser på ingångarna mm. Det här är den minsta och lättaste 16-kanals mixern i världen påstår tillverkaren. Och den har verkligen mycket möjligheter överallt den kommer att användas - hemma, för trubaduren eller livebandet, i rock-baren, i studion, på teatern. Enkel och lättfattlig att använda. Och priset är kanon.

Totalt 16 ingångskanaler

Kanal 1-4 har lågbrusiga balanserade XLR-ingångar, 3-bands EQ med midsvep, Mute, rörsound-kompressor/De-esser, Insert och fantommatning

Center och Surround-utgång

Stereo Bas Enhancer

2 Aux send för intern/extern effekt och monitorlyssning

16 digitala 24-bitars effekter med effekt- och reverbnivå

Main L/R utgångar med balanserad XLR och +4dB nivå

Passar för Live, Studio, Teater och vardagsrum för dig som jobbar med musik och vill ha bra kontroll på soundet

1.595 på Jam (www.jam.se)

detta borde duga (Iofs är jag ingen mixerbordsmästare men ändå)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

om du har inserter på baksidan av mixerbordet så kan du dra en telekabel från dessa och in i mixerbordet. Då komemr du att använda dig av preampsen i bordet och sedan skickas signalen in i datorn genom inserterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

mm..nej asså jag pratade med en på musikbörsen och han lät ganks a mkt klokare än han jag käpte det av...och enligt honpom hade jag köpt ett mixerbord för livebruk..,,Jag köpte det igår..tror ni man kan få pengarna tillbaka ifall man byter in det?? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

mm..nej asså jag pratade med en på musikbörsen och han lät ganks a mkt klokare än han jag käpte det av...och enligt honpom hade jag köpt ett mixerbord för livebruk..,,Jag köpte det igår..tror ni man kan få pengarna tillbaka ifall man byter in det?? 😛

Gäller inte öppet köp på musikbörsen också?

Link to comment
Dela på andra sajter

mm..nej asså jag pratade med en på musikbörsen och han lät ganks a mkt klokare än han jag käpte det av...och enligt honpom hade jag köpt ett mixerbord för livebruk..,,Jag köpte det igår..tror ni man kan få pengarna tillbaka ifall man byter in det?? 😏

KRÄV pengarna tillbaka, efterssom börsen sålt något under felaktig info. Du behöver ett annat bord, precis som du säger. Du har all rätt i så fall, och Börsen brukar inte vra omöjliga (?)

Jag har för mig att det gamla Behringer MX2642 har direkt line-out från varje kanal. Det finns naturligtvis andra oxå.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

*suckar* men han haar ju inte fått felaktig info.

varför frågar du över huvud taget saker på dethär forumet om du tänker skita fullständigt i vad vi svarar?

Och hur ska du kunna skicka 8 kanaler till ditt ljudkort när det bara har 4 ingångar?

Köp ett sånthär and be done with it. Alternativt köp dig en portastudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe...nämen jag tänker att ifall jag bytar ljudkort senare så slipper jag köpa ny mixer..därför jag ville ha lite fler kanaler på det...

men denna mixer jag har nu är ju inget att ha till inspelning i studio då den bara kan skicka tre kanaler samtidigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

neee raynidays..jag skiter inte alls i vad ni svarar...tycker du det verkar så??

jag är bara lack för dom sålt något till mig som sen inte alls fungerar som dom sagt, det kan ju bara skicka tre kanaler om man kör det i studio, enligt säljaren skulle jag kunna köra fyra kanaler utan problem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag vet inte..kunde inte öppna länen du skicka..tyvärr..men jag kommer byta mixer i vilket fall ..

edit: nu funkar den...joo..den kan ju va nåt för den ska ju funka så som jag vill..men grejen är samtidigt att jag vill kuna använda mixern när vi repar eller sådär, därför vill jag ha lite fler kanaler, sedan om man någongång köper nytt ljuskort kanske så är det väl lite bättre o ha nåt med lite fler kanaler..

Redigerat av kurt_ko-ben
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tycker onekligen det verkar så. För i samma stund som vi förklarat för dig att det inte är något fel på ditt ljudkort så startar du två(!) trådar om hur ditt ljudkort inte funkar och du behöver ett nytt.

Och vi har även förklarat för dig att det mycket väl går att skicka ut fyra signaler från din mixer om du använder de inserts som sitter på kanal 1-4. Likväl startar du en tråd om att ditt mixerbord inte funkar och att du behöver köpa ett nytt?

Hur har du kopplat det om du bara får 3 kanaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Phonic Helix Board 12 FireWire Pris: 3.795 :-

The Helix Board 12 FireWire is one of Phonic's newest mixers

that sounds great and works hard both in and out of the

studio. It features a 96 KHz FireWire interface that lets you

individually stream up to 10 independent channels of audio to

the computer and return two channels to the mixer for

monitoring - all with near-zero latency. An onboard 24-bit

digital multi-effect processor provides 16 popular programs

plus one main parameter control, tap control and a foot

switch jack. Four extremely low noise Mic/Line preamps, each

with 75 Hz low cut filters, inserts and phantom power, and

two stereo Line channels offer a variety of input options. Each

channel has a 3-band EQ and an option to send the signal to

the ALT 3-4 stereo bus, where several inputs can be grouped

and controlled together. And tracking individual inputs is easy

with the stereo Aux cue. Mini stereo and stereo RCA inputs

and outputs make the addition of digital and analog playback

and recording devices effortless, while trim control makes

record out level matching trouble-free. Additional features

include two Aux sends, two stereo Aux returns, balanced

stereo Main Outs, master Aux section with EFX to monitor,

Control Room/Phones source matrix and Steinberg's Cubase

LE workstation software.

• 96 kHz FireWire interface for streaming 10 independent

channels of audio to computer with near-zero latency

• 2 channels of monitoring from computer via FireWire

interface

• 16 high-definition digital multi-effects

• 12 inputs, balanced stereo main out plus extra ALT 3-4

stereo bus

• Track individual input channels with stereo AUX cue

• Steinberg Cubase LE workstation software included

Features :

• 12-input small-format analog mixer with extremely low

noise circuitry

• 96 kHz FireWire interface for streaming 10 independent

channels of audio to computer with near-zero latency

• Compatible with Mac OS X and Windows XP

• Steinberg Cubase LE workstation software included

• Two channels of monitoring from computer via FireWire

interface

• Four mono Mic/Line channels

• Two stereo channels, two stereo AUX Returns, two AUX

Sends

• 3-band EQ on each channel

• 75 Hz low-cut filter on mono channel

• Inserts and phantom power on Mic channels

• Stereo AUX Send 1 cue for monitoring individual channel

• Master AUX section with EFX to Monitor

• Extra ALT 3-4 stereo bus

• Mini Stereo and RCA-type inputs and outputs

• Rec out with trim control for record level matching

• Control room/Phones source matrix

• Balanced master output with 60 mm fader control

• High-volume headphone output

• DFX, our 24-bit digital multi-effect processor with 16

programs plus one main parameter control, tap control and

foot switch jack

Link to comment
Dela på andra sajter

heheheheheh...

så som jag har kopplat det nu....

main out från mixer-->line in 3/4 på ljudkortet

tape<cd/in-->output på ljudkortet

tape/cdout-->amplifier

alltså blir det ju bara två kanaler i mitt ljudkort jag kan spela in på, tre med jacket på framsidan..

och musikbörsen förklara idag att den mixern jag har inte fungerar att skicka 4 lines samtidigt till ett ljudkort oavsett var du har för ljudkort..fråga mig inte varför..men så var det tydligen..

Link to comment
Dela på andra sajter

så som jag har kopplat det nu....

main out från mixer-->line in 3/4 på ljudkortet

tape<cd/in-->output på ljudkortet

tape/cdout-->amplifier

Vilket är helt fel för dina behov. Du ska använda de som heter Insert I/O och sitter på kanal 1-4.

Och musikbörsen har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla kurt-ko-ben.

Vill inte verka spydig eller dryg, men jag gav en väldigt utförlig förklaring till hur du kan använda det mixerbord du har genom att stoppa in teleplugagr från ditt ljudkort halvvägs in i insertjacken.

Om det fortfarande bara spelas in på två kanaler så beror det på att:

1: Du spelar in i för hög upplösning t.ex. 96 kHz. Då får du ändra dett i cubase så at tdu bara spelar in i 44.1 kHz.

2: Du har bara markerat två spår som du vill spela in på. Med markerat menar jag att du har klickat på den röda lilla rec-knappen på varje spår samt valt vilken ingång du vill spela in från ditt ljudkort på respektive spår.

Jag skickar ett PM till dig med instruktionerna om hur du ska koppla.

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

jag är medveten om att jag måste spela in i 44.1000hz

ja jag är medveten om att man måste markera rec knapparna..men en sak som jag inte fattar är att du säger jag ska välja kanal ..var gör jag det..det har jag inte läst nåt om i "getting started"

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är medveten om att jag måste spela in i 44.1000hz

ja jag är medveten om att man måste markera rec knapparna..men en sak som jag inte fattar är att du säger jag ska välja kanal ..var gör jag det..det har jag inte läst nåt om i "getting started"

vilken version av Cubase har du?

Nu vet jag inte om det är olika i oliak versioner men i SX.2 så ändrar du det i channel settings (står under arkiv ungefär och har ett litet e till höger om kanalens namn) Där är det två svarta rutor. En där det står in och en där det står out.

då väljer du att du på kanal ett i cubase vill få in ljud från kanal 1 i ljudkortet. Kanal två i cubase från kanal två på ljudkortet t.o.m kanal 4.

Gör så här så borde det fungera.

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har cubase sl, jag köpte ett paket som heter steinberg solutions, man fick ett mi4 ljuskort + cubase sl..2.0 tror jag det är..

finns det någon hemsida där man kan läsa hur man ska koppla det och sådär...?? någon som vet nåt sånt?

Men jag har ju svarat hur du ska koppla två gånger inkl. PM:et jag skickade till dig. Nu får du väl ta och ge dig. Om du kopplar som jag har sagt så ska det bara vara en iställning i mjukvaran.

Jag Har du aktiverat alla ingånagr i vst connections först som någon skrev tidigare. Efter det ska du kunna välja de olika kanalerna på in i channel settings. Out ska du inte röra.

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

men det ska funka!!!!!!

har du göljt mina instruktioner om hur långt du ska stoppa ner telekontekerna. har du aktiverat alla ingångar i vst connections har du valt att varje ljudkortsingång ska in på varsinn kanal?

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...