Jump to content
Annons

Till er som tycker Björkman gör ett bra jobb


ChrisSnyder (oregistrerad)

Recommended Posts

ChrisSnyder (oregistrerad)

Aftonbladets artikel

Självklart kommer fjollan fortsätta ta hand om schlagern, vilket kommer göra den till samma gamla dynga som den var detta år.

Våga ta in nån annan istället så slipper vi all jävla inavel!

Kan inte melodifestivalen sluta handla om fjollor ? Och handla om musik, som den en gång gjorde ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Aftonbladets artikel

Självklart kommer fjollan fortsätta ta hand om schlagern, vilket kommer göra den till samma gamla dynga som den var detta år.

Våga ta in nån annan istället så slipper vi all jävla inavel!

Kan inte melodifestivalen sluta handla om fjollor ? Och handla om musik, som den en gång gjorde ...

Måste få säga att jag inte uppskattar den melodifestival som är nu, och misstänker att personen (tycker ordet fjolla känns lite malplacerat av ngn anledning) Björkman inte är lämplig på platsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl antagligen sagts många gånger tidgare men det tål att sägas igen:

Melodifestivalen handlar inte om musiken längre, utan bara om artisten som framför skiten.

Tyvärr.

/Filip

Nja - det handlar nog egentligen mer om att dra in så mycket pengar som möjligt och om att skryta om hur många bidrag som skickas in, så att Björkman ska kunna kvittera ut en fet bonus... 🥰

Nu säger han alltså upp sig för att kunna förhandla sig till en ännu fetare ersättning nästa år.

Hur seriöst är det egentligen när folk ska lockas att fortsätta ringa för att rösta EFTER att det har börjat presenteras resultat? Inget annat än normal Skandia/Vattenfall/etc-girighet, där man ska plocka av folk så mycket pengar det någonsin går att göra...

Om jag glömde nämna det, så tillhör jag inte de som tycker att Björkman gör ett bra jobb - men det kanske ändå framgick av kommentarerna... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl antagligen sagts många gånger tidgare men det tål att sägas igen:

Melodifestivalen handlar inte om musiken längre, utan bara om artisten som framför skiten.

Tyvärr.

/Filip

Nja - det handlar nog egentligen mer om att dra in så mycket pengar som möjligt och om att skryta om hur många bidrag som skickas in, så att Björkman ska kunna kvittera ut en fet bonus... 😛

Nu säger han alltså upp sig för att kunna förhandla sig till en ännu fetare ersättning nästa år.

Hur seriöst är det egentligen när folk ska lockas att fortsätta ringa för att rösta EFTER att det har börjat presenteras resultat? Inget annat än normal Skandia/Vattenfall/etc-girighet, där man ska plocka av folk så mycket pengar det någonsin går att göra...

Pläsis. Melodifestivalen handlar bara om showbiz (med betoning på business) på SVT's sorgliga sätt.

Av soffpotatisar för soffpotatisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl antagligen sagts många gånger tidgare men det tål att sägas igen:

Melodifestivalen handlar inte om musiken längre, utan bara om artisten som framför skiten.

Tyvärr.

/Filip

Nja - det handlar nog egentligen mer om att dra in så mycket pengar som möjligt och om att skryta om hur många bidrag som skickas in, så att Björkman ska kunna kvittera ut en fet bonus... 🙂

Nu säger han alltså upp sig för att kunna förhandla sig till en ännu fetare ersättning nästa år.

Hur seriöst är det egentligen när folk ska lockas att fortsätta ringa för att rösta EFTER att det har börjat presenteras resultat? Inget annat än normal Skandia/Vattenfall/etc-girighet, där man ska plocka av folk så mycket pengar det någonsin går att göra...

Om jag glömde nämna det, så tillhör jag inte de som tycker att Björkman gör ett bra jobb - men det kanske ändå framgick av kommentarerna... 😛

Glömde det där med pengarna 😄 Men det jag sa tidigare är nästan samma sak.hehe

🙂🙂🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag ska slänga iväg ett mail till svt och tipsa om detta lilla forum så de faktiskt får se vad många låtskrivare tycker....

/Filip

Psst, vill du veta en liten hemlighet? Det kommer inte att göra någon som helst skillnad. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag ska slänga iväg ett mail till svt och tipsa om detta lilla forum så de faktiskt får se vad många låtskrivare tycker....

/Filip

Psst, vill du veta en liten hemlighet? Det kommer inte att göra någon som helst skillnad. 😛

Tror inte jag heller.

Men jag har gjort min del som samhälsmedborgare 🙂

Fan man kanske borde ringa Sverker på plus och gnälla lite och få det till att jag har förlorat pengar på så som melodifetsivalen ser ut just nu..

Sklle vara kul att se han säga. "är det så? ska det vara på det här viset tycker du? Men ni måste ju ändå se till att ni inte lurar folk!" etc. till lilla Christer 😄

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag ska slänga iväg ett mail till svt och tipsa om detta lilla forum så de faktiskt får se vad många låtskrivare tycker....

/Filip

Jag mailade faktiskt i fjol (i samband med förra årets festival alltså) en hel hög med konstruktiv kritik till SVT - och länkar till heta diskussioner både här och på VST-forum.

Det enda svaret jag fick var ett automatsvar som påstod att de skulle återkomma snarast möjligt. De har tydligen så mycket att göra, att de inte har haft tid att svara på över ett års tid - men det är väl bara att vänta, så kommer det sääääkert ett svar någon gång... 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men orka hetsa upp sig över det här varje år... 😛

Förstår inte att man tittar på eländet om man inte uppskattar dylik musik???

EDIT: Programmet ska ju tilltala en bred publik och det verkar det ju ha lyckats med så varför gnälla? Mission accomplished!

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Men orka hetsa upp sig över det här varje år... 🙂

Förstår inte att man tittar på eländet om man inte uppskattar dylik musik???

EDIT: Programmet ska ju tilltala en bred publik och det verkar det ju ha lyckats med så varför gnälla? Mission accomplished!

Men vi som "förstår bättre" än den breda massan måste ju göra allt för att påverka detta helvete som sakta maler sönder och järntvättar folkets musiksmak. Snart ska det vara så lättuggat att vi max får skriva ackordvändor innehållandes ett enda ackord och melodier med max 1 ton. För å variera ligger det en baskagge på jämna 4:e delar alltid sånär som på att man tare bort ett vid sticket. Jag vill se populärmusik i stil med Povel Ramel igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men orka hetsa upp sig över det här varje år... 🙂

Förstår inte att man tittar på eländet om man inte uppskattar dylik musik???

EDIT: Programmet ska ju tilltala en bred publik och det verkar det ju ha lyckats med så varför gnälla? Mission accomplished!

Problemet för alla hobbymusiker, är att melodifestivalen framställs som att det är det absolut bästa som Sveriges låtskrivare har lyckats skapa. Det "bevisas" också genom att upprepa som ett mantra, att de som har gått till finalerna, har varit bättre än över 3000 inskickade bidrag - precis som om allt som har skickats in av privatpersoner, inte är annat än riktigt skit (med tanke på hur dålig den musikaliska kvaliteten är på en stor majoritet av bidragen som finns med). Varje år uppmanas alla att skicka in bidrag, med löften om ära och berömmelse - men i verkligheten är det bara förlagen som plockar fram sina egna signade låtskrivare för att promota dem och vissa artister som behöver extra reklam inför kommande skivsläpp, som lägligt nog brukar placeras nära "tävlingen". Alla som skickar in till SVT är alltså i praktiken helt chanslösa.

Det är förmodligen därför många amatörmusiker blir lite smått irriterade...

Link to comment
Dela på andra sajter

prippe (oregistrerad)

Gör som jag, VÄGRA kolla på fortsättningen, hoppas den Botox-stinna häxan som tagen ur skönheten och odjuret åker så långt ur kvalet som det går, luktar uppgjort hela skiten, klubben för inbördes beundran har gjort det igen.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha mer avancerad musik eller musik som berör så är väl melodifestivalen fel forum till att börja med. Det jag menar är att det är ingen idé att irritera sig över att det spelas skitmusik, det är inbyggt i programidén. Det är tänkt att vara lättsam underhållning. Målet är ju att få en så stor tittarskara som möjligt och såvitt jag förstår drar väl melodifestival en stor publik. Så länge den gör det sitter nog Christer B. nog där han sitter, han sköter ju sitt jobb - Folk tittar ju!

Sen är det väl ändå ingen som verkligen tycker att det är det bästa som Sverige har att erbjuda i musikväg???

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha mer avancerad musik eller musik som berör så är väl melodifestivalen fel forum till att börja med. Det jag menar är att det är ingen idé att irritera sig över att det spelas skitmusik, det är inbyggt i programidén. Det är tänkt att vara lättsam underhållning. Målet är ju att få en så stor tittarskara som möjligt och såvitt jag förstår drar väl melodifestival en stor publik. Så länge den gör det sitter nog Christer B. nog där han sitter, han sköter ju sitt jobb - Folk tittar ju!

Sen är det väl ändå ingen som verkligen tycker att det är det bästa som Sverige har att erbjuda i musikväg???

Bra sagt. Håller med. Dessutom tror jag inte att det är ett vidare genialt drag för en låtskrivare att försöka ta sig in där. Det skrämmer iväg "bättre" jobb för både låtskrivare och artister. Har man uppmärksammats i dom sammanhangen så kommer förmodligen både den ena och andra artisten att passa på ens låtar. Och vice versa. Kan låta en smula elitistiskt men så funkar det faktiskt vare sig man vill eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha mer avancerad musik eller musik som berör så är väl melodifestivalen fel forum till att börja med. Det jag menar är att det är ingen idé att irritera sig över att det spelas skitmusik, det är inbyggt i programidén. Det är tänkt att vara lättsam underhållning. Målet är ju att få en så stor tittarskara som möjligt och såvitt jag förstår drar väl melodifestival en stor publik. Så länge den gör det sitter nog Christer B. nog där han sitter, han sköter ju sitt jobb - Folk tittar ju!

Sen är det väl ändå ingen som verkligen tycker att det är det bästa som Sverige har att erbjuda i musikväg???

Bra sagt. Håller med. Dessutom tror jag inte att det är ett vidare genialt drag för en låtskrivare att försöka ta sig in där. Det skrämmer iväg "bättre" jobb för både låtskrivare och artister. Har man uppmärksammats i dom sammanhangen så kommer förmodligen både den ena och andra artisten att passa på ens låtar. Och vice versa. Kan låta en smula elitistiskt men så funkar det faktiskt vare sig man vill eller inte.

Kan inte riktigt släppa min tanke om att det skulle vara bra för oss musiker och låtskrivare, och inte minst den stora massan, om musiken inte skulle vara lika lättuggad. Sätt en vanlig svenson att lyssna till ngt mer komplext än vikingarna /gessle/kent och de slår bakut. Denna "stora musiknation" kommer att dö ut om utvecklingen går åt det hållet, överallt i europa är den inhemska populärmusiken mer komplex än i Sverige, ska vi stå i bräschen så måste vi våga också. Även på detta forum regerar den lättuggade musiken, vare sig det heter synth/metal eller liknande.

Mer knasiga modulationer och knäppa modus åt svenska folket! Eller varför inte en schlagerlåt i 5/8? Man kan ju börja med rytmisk skolning av "massan" genom att köra lite 6/8-3/4 prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

prippe (oregistrerad)

Mycket bra synpunkter tycker jag, här kommer en till....

Man skall nog byta infallsvinkel när man skall se på programmet i framtiden. (inte jag dock, de e slut med det)

Manb skall nog se det som : - Undrar hur många låtar "ingela forsman" och "thomas g......sson", har fått med i år?

Och e man inte intresserad av detså gör som jag.....Sätt på en bra cd istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha mer avancerad musik eller musik som berör så är väl melodifestivalen fel forum till att börja med. Det jag menar är att det är ingen idé att irritera sig över att det spelas skitmusik, det är inbyggt i programidén. Det är tänkt att vara lättsam underhållning. Målet är ju att få en så stor tittarskara som möjligt och såvitt jag förstår drar väl melodifestival en stor publik. Så länge den gör det sitter nog Christer B. nog där han sitter, han sköter ju sitt jobb - Folk tittar ju!

Sen är det väl ändå ingen som verkligen tycker att det är det bästa som Sverige har att erbjuda i musikväg???

Bra sagt. Håller med. Dessutom tror jag inte att det är ett vidare genialt drag för en låtskrivare att försöka ta sig in där. Det skrämmer iväg "bättre" jobb för både låtskrivare och artister. Har man uppmärksammats i dom sammanhangen så kommer förmodligen både den ena och andra artisten att passa på ens låtar. Och vice versa. Kan låta en smula elitistiskt men så funkar det faktiskt vare sig man vill eller inte.

Kan inte riktigt släppa min tanke om att det skulle vara bra för oss musiker och låtskrivare, och inte minst den stora massan, om musiken inte skulle vara lika lättuggad. Sätt en vanlig svenson att lyssna till ngt mer komplext än vikingarna /gessle/kent och de slår bakut. Denna "stora musiknation" kommer att dö ut om utvecklingen går åt det hållet, överallt i europa är den inhemska populärmusiken mer komplex än i Sverige, ska vi stå i bräschen så måste vi våga också. Även på detta forum regerar den lättuggade musiken, vare sig det heter synth/metal eller liknande.

Mer knasiga modulationer och knäppa modus åt svenska folket! Eller varför inte en schlagerlåt i 5/8? Man kan ju börja med rytmisk skolning av "massan" genom att köra lite 6/8-3/4 prylar.

Jag tycker inte det handlar om att det är simpelt. Problemet ligger väl mer i att allting har en tendens att låta likadant (och det är ju egentligen syftet också). Varken Kent eller Gessle är simpel musik som jag ser det. Gessle modulerar väl ganska friskt mellan tonarter och Kents tonspråk brukar ju inte vara ur joniskt modus.

Rytmiken kan ur västerlänskt perspektiv uppfattas som enkel och lättbegriplig, men det har ju bara med att vi är sjukt vana vid dessa rytmer. Simpelt är det knappast med tanke på den polyrytmik i stort sett all pop bygger på. Matas du dagligen med 3/4 som metriskt moduleras över en 5/8 så kommer det låta hur löjligt enkelt som helst efter ett tag det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ge dig rätt i mycket, det är enkelspårigheten som regerar... detta gör ju folk döva dock. Jag kanske inte är tillräckligt inlyssnad på gessle och kent för att uttrycka mig då... men i mina öron är det inte särskilt spännande musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...