Jump to content
Annons

Kondensator-mikrofon för akustiska instrumnet


PMFD

Recommended Posts

Jag är ute efter kondensator-mikrofoner till akustiska intrument mellan 500kr-3.000kr. Det beror lite vad man kan få för pengarna.

Har kollar lite runt lite på nätet och även sökt äldre trådar.

Är inne på ADK SC1, ADK Vienna edition, AKG C 1000 S, Sennheiser e 614, Sontronics STC-1, Studio Projects C4

Någon som har tips och råd kring kondensatormicar som är lämpade till akustiskt?

Vill gärna ha valuta för pengarna om ni förstår. Skriv det ni vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju alltid hämta lite testinspelningar på mit testsite... 😕

Glöm inte kollapå Oktava MK012, som är en riktig höjdare och bl a vann tidningen Studios test för något år sedan, där den sopade mattan med övriga småmembranare som fanns med i testet. 😄

Där fanns varken Sontronics eller sE Electronics med, så det kan vara värt att lyssna extra på dem också, eftersom de också finns på testsiten. Min favorit är fortfarande Oktavan, men det där med tycke och smak är ju lite olika...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej tack för att du visade mig till din sida. Blev inte så kycket klokare dock. Vill ha mer personliga åsikter här.

Har inte varit här på väldigt länge. Och senast jag krev något här har jag för mig att jag blev hänvisad till din sida. 😄😆

MER!!!!

Redigerat av PMFD
Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Har en ADK 51 och är väldigt nöjd med den. (Har iofs inte testat så många andra i samma prisklass, bara dåliga mikar i mkt lägre prisklass, grym skillnad är det)

Typ 995 på musikbörsen för nåt år sen.

Tycker det är bra valuta för dom pengarna.

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för att du visade mig till din sida. Blev inte så kycket klokare dock. Vill ha mer personliga åsikter här.

Har inte varit här på väldigt länge. Och senast jag krev något här har jag för mig att jag blev hänvisad till din sida. 🙂🙂

MER!!!!

😱

Vad är du främst ute efter? Stormembran eller småmembran? Vad ska du spela in och var? Behöver du spela in i stereo, så att du vill ha ett stereopar, eller är det bara en sak i taget som ska spelas in?

Om du vill ha den absolut bästa budgetmicen (enligt vad jag tycker), så ska du allvarligt överväga Studio Projects B1 - eller B3 om du vill ha möjlighet att ställa in olika upptagningskarakteristik.

Vill du ha så rak frekvensgång som möjligt (ofärgat ljud), så titta på Line Audio Designs modeller.

Som jag nämnde innan, så tillhör Oktava MK012 mina favoriter. Det är väldigt många som använder sådana både till akustisk gitarr, trumöverhäng, körupptagningar, stråkkvartett och allt möjligt annat, så den är ett säkert kort.

Violet Design har några intressanta modeller. I nästan rätt prisläge finns exempelvis Black Knight.

Link to comment
Dela på andra sajter

Småmembransmikronfon är prio 1 (Funderar på en av varje dock). Skall spela in främst nylonsträngade gitarrer och piano.

Känns som oktava som du säger är ett säkert kort. Vill testa den först dock. Det fanns något signalement som visade på att det skulle vara en äkta oktava. Någon som mins?

B1án kan inte heller vara piss i sin prisklass med tanke på micen´s popularitet. Verkar gå som smör.

Skall höra med freddans vad dom ger mig för priser först innan jag ger mig i kast med mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Småmembransmikronfon är prio 1 (Funderar på en av varje dock). Skall spela in främst nylonsträngade gitarrer och piano.

Känns som oktava som du säger är ett säkert kort. Vill testa den först dock. Det fanns något signalement som visade på att det skulle vara en äkta oktava. Någon som mins?

B1án kan inte heller vara piss i sin prisklass med tanke på micen´s popularitet. Verkar gå som smör.

Skall höra med freddans vad dom ger mig för priser först innan jag ger mig i kast med mer.

Såvitt jag vet, så är det bara Thomann som har varit tillräckligt oseriösa för att sälja de kinesiska kopiorna.

Här visas hur man ser skillnad på ryska original och kinesiska kopior: http://oktava.tula.net/fake/

Just nu är det dåligt med tillgång på MC012 i Sverige, men det förväntas in en laddning till distributören i slutet av denna månaden, så då är det bara att hojta till. Behöver du låna för att övertyga dig, så kan det ordnas. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är studioprojects micpreamp jämfört med andra?

Är fortfarande kluven. Har testat en del mickar nu. Det enda som slår mig är att ljudet följer priser oftast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är studioprojects micpreamp jämfört med andra?

Är fortfarande kluven. Har testat en del mickar nu. Det enda som slår mig är att ljudet följer priser oftast.

VTB-1 är mycket bra för priset, men visst finns det alltid bättre... 😉

Om du vill ha en ofärgad preamp, så hittar du definitivt inget bättre än Line Audio Design DMP, om du vill hålla dig till den trevligare sidan om 5000:-.

Vill du ha en mer färgad, så finns det några i mellanprisläge som är bra - exempelvis Summit Audio 2BA-221 (som är grymt bra), Joemeek OneQ och TwinQ, Toft EC-1 och ATC-2 - och säkert en hel hög med andra...

Tyvärr följer ofta ljudkvaliteten priset, men det är inte alltid så. Vissa saker är väldigt bra trots att de har något av ett budgetpris... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ser ut som det jag börjar med är Sontronics STC-1, Studio Projects B1 och Joemeek ThreeQ beroende på säljarens pris.

Jag kommer troligen vilja ha bättre så fort jag fått varorna, tyvärr. Jag önskar att man skulle köpa top of the line produkter med en gång. Så man slipper ta dessa småsteg.

Tack råd och rön! Tack Cleas för bra och snabba svar!

Redigerat av PMFD
Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1 har ganska stort membran i mina mått mätt.. 😄 Med tanke på att det var småmembranare du var ute efter 😄

Jag var annars tänkt att rekomendera ett par LineAudio CM3 (vilken jag inte testat men dock ett par CM2 som är väldigt mångsidiga och en av mina favvomicar allround). LineAudio har förövrigt väldigt väljudande micpreamps (läs: som inte färgar ljudet) som jag tycker är bra.

Alla prylar från LineAudio är väldigt prisvärda faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1 har ganska stort membran i mina mått mätt.. 🙂 Med tanke på att det var småmembranare du var ute efter 😲

Jag var annars tänkt att rekomendera ett par LineAudio CM3 (vilken jag inte testat men dock ett par CM2 som är väldigt mångsidiga och en av mina favvomicar allround). LineAudio har förövrigt väldigt väljudande micpreamps (läs: som inte färgar ljudet) som jag tycker är bra.

Alla prylar från LineAudio är väldigt prisvärda faktiskt.

Jäpp! Line Audio gör grymt bra prylar - men det är inte alla som är ute efter det ofärgade ljudet. Jag illade exempelvis inte min egen röst när jag spelade in med SM3i - medan Christina lät kanon. Den var förmodligen lite för ärlig - ovh med min röst, behöver man allt smicker man kan få... 😱

Både CM2 och SM3 finns med på testsiten också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp! Precis som Claes säger.. CM2 ( och förhoppningsvis i ännu högre grad CM3) ger ett väldigt "osminkat" ljud. Vilket i sig gör att dom lämnar ett väldigt stort utrymme för färga ljudet som man vill senare i mixen.. Särskillt bra om man har en dator som studio med massa bra pluggar. T.ex. så funkar dom suveränt med en Antares mic modeler http://www.antarestech.com/products/amm.shtml Så har man plöstligt "alla" drömmicar inom räckhåll 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har beställt, hum, följande:

Line Audio Design CM3

Joemeek ThreeQ

Ultrasone Proline 750

STUDIO PROJECTS B1

Så nu kan ni kalla mig för marionetten hedan efter.

Tycker att bedömma mickars kvalitet och vilken som ger det bäst anpassade ljudet för min smak är lite som att fönsterhandla. Man får inte hela intrycket på att jämföra liknande mickar i en butik. Så istället bestämmde jag mig att lyssna på råd som gavs här till största del och förlita mig på andra. Kan tillläggas att B1án vill jag ha för att jag är mer nyfiken på den, än att jag tror att jag kommer att ha stor användning för den.

Sitter på ett par Ultrasone HiFi 550 redan och ville gärna uppgradera mig lite.

Word till Claes för god support och bra paketpris!

Köpet är dock inte genomfört än.

Skall försöka komma ihåg att skriva vad jag tycker om mickarna och de andra prylarna när jag testat dom. Det kanske blir mer handel på detta vis, beroende på omdöme.

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är för akustisk gitarr du vill ha så är det mycket som funkar. Jag har testat många mickar i både low- och high-end-prisklass...C1000, SM81, C414, Tlm103, KM185, U87, SP B1, etc etc

I rimlig prisnivå skulle jag rösta på AKG C1000, Studio Projects B1 (mycket prisvärd), eller Shure SM81..alla ger gott resultat, beror ju MINST lika mycket på gitarren, rummet, mickplaceringen och hur du rattar som avgör soundet.

/Daniel Beckman

EDIT: Såg att du beställt nu...gratulerar. Men B1:an kan du verkligen få användning av. Väldigt mycket mikrofon för pengarna.

Redigerat av Eldhrimnir
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har testat lite nu och fick ett "bra" pris av Claes.

Line Audio Design CM3 - Mikrofonen ger ett kanska klart ljud för ak gitarr, beror mycket på omgivning. Helnöjd. Den är som jag förväntat mig.

Joemeek ThreeQ - Svårt att jämföra här men tycker den är helt funktionell för mikrofon/line in i denna prisnivå. Mycket bättre ljud än billig mixer enl mig. Låg förstärkning på signalen. Trotts detta tror jag inte att det är värt att använda sig av högre signalstyrka än Joemeek ThreeQ´s max-nivå, för vanligt bruk.

Ultrasone Proline 750 - En aning plastiga men det skiter man i när man lyssnar genom dom. Har alldrig ägt ett par klarare lurar. Helt fantastiskt ljud.

STUDIO PROJECTS B1 - Inte fått varan än. Väntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
creel (oregistrerad)
Både CM2 och SM3 finns med på testsiten också. 😛
Vilken testsite?

EDIT: Jaha, din egna testsite som du länkar i din sign... sorry! 😏

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så tekniker-mässig, kan inte så mycket sånt här. Så jag slänger bara ur mig 5 snabba erfarenheter:

- Mickar som sällan låter riktigt dåligt på nånting, tycker jag är Shure SM57 & 58 samt Beta 57 & 58 och Neumanns KM modeller.

- AKGs svarta modeller på trummor och cymbaler ger ett plastigt, tajt och diskant, hi-tech ljud. Även på många ljusa akustiska instrument ger t.ex. C1000 ett vasst och lite plastigt ljud.

- AKG D112 i kaggen är mycket svårslagen.

- Calrec kondingar som överhäng = me like! blir stort, mustigt och levande, nästan motsatsen till AKG.

- Mickar som jag lärt mig ogilla, är Milab och Beyer. Dom verkar låta hårt och omusikaliskt. (kan iofs vara jag som är hård och omusikalisk med, man vet aldrig)

Plus, att man bör alltid mika rummet. Oavsett det är trumset, en maraccas, en flöjt, fyrtolva eller sångare, mika alltid rummet i någon stereo konfig. Genom att noga blanda signalerna (typ 80% direktljud och 20% rumsljud), och undvika fasfel, får man nästan alltid groteskt mycket rikare ljud och naturligare återgivning, och man slipper använda reflektioner i reverbet.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Claes, din testsida är grymt bra! Jäklar vad många mickar du provat!

Jag kände igen Rode NT1k direkt, den är fan inte så bra som jag trott. Den färgar ljudet en hel del, kan förstå att vissa gillar den men den är inte alls min smak. Varken för sång eller för gitarr. Lite dov, lite basig, nån ful "midpeak" (eller vad man kallar en sån, det sticker upp nånstans i midden iaf).

CM2 som jag också har, blev jag positivt överraskad över! 😛

Du testade inga vanliga dynamiska mickar som SM57 osv?

Jag är inte så tekniker-mässig, kan inte så mycket sånt här. Så jag slänger bara ur mig 5 snabba erfarenheter:

- Mickar som sällan låter riktigt dåligt på nånting, tycker jag är Shure SM57 & 58 samt Beta 57 & 58 och Neumanns KM modeller.

- AKGs svarta modeller på trummor och cymbaler ger ett plastigt, tajt och diskant, hi-tech ljud. Även på många ljusa akustiska instrument ger t.ex. C1000 ett vasst och lite plastigt ljud.

- AKG D112 i kaggen är mycket svårslagen.

- Calrec kondingar som överhäng = me like! blir stort, mustigt och levande, nästan motsatsen till AKG.

- Mickar som jag lärt mig ogilla, är Milab och Beyer. Dom verkar låta hårt och omusikaliskt. (kan iofs vara jag som är hård och omusikalisk med, man vet aldrig)

Plus, att man bör alltid mika rummet. Oavsett det är trumset, en maraccas, en flöjt, fyrtolva eller sångare, mika alltid rummet i någon stereo konfig. Genom att noga blanda signalerna (typ 80% direktljud och 20% rumsljud), och undvika fasfel, får man nästan alltid groteskt mycket rikare ljud och naturligare återgivning, och man slipper använda reflektioner i reverbet.

Åfan, bör man micka rummet vid sånginspelning också? Det har jag inte alls tänkt på faktiskt. Gör proffsen det? 😏
Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa proffs gör det, vissa proffs gör inte det. Det är nog väldigt olika.

Sång är nog en av de saker som mår bättre av att vara lite torr, det stämmer nog, men har man rummet på band med så har man ju en till möjlighet. Jag tycker direktmickat känns så platt, fastklistrat i högtalarna. Det låter inte som en människa framför en, det låter mer som en platt 2 dimensionell pappfigur av en människa. Lägger man till ett kort rumsreverb, och höjer det reverbet sakta, så hör man nästan hur det närmickade blir "runt", som pappfiguren blir rundad och får djup med. Jag brukar göra det med reverb, men finns rummet inspelat med så är ju det de perfekta reverbet för att få loss det fastklistrade 2 dimensionella ljudet ur högtalarna, att runda det med. Men trummor, där är ju inspelningen nästan dödfödd om man inte spelat in åtminstone överhäng.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, din testsida är grymt bra! Jäklar vad många mickar du provat!

Jag kände igen Rode NT1k direkt, den är fan inte så bra som jag trott. Den färgar ljudet en hel del, kan förstå att vissa gillar den men den är inte alls min smak. Varken för sång eller för gitarr. Lite dov, lite basig, nån ful "midpeak" (eller vad man kallar en sån, det sticker upp nånstans i midden iaf).

CM2 som jag också har, blev jag positivt överraskad över! 🙂

Du testade inga vanliga dynamiska mickar som SM57 osv?

Tack för lovorden. 🙂

Tyvärr har jag av olika orsaker inte kunnat göra några testinspelningar på alldeles för lång tid, men hoppas kunna komma igång snart igen och fylla på...

De enda dynamiska som finns med, ar Shure Beta58a - och sedan finns det en från JAM (JJLabs) och en från GoldenAge, samt Blue Ball, som är en fantommatad dynamisk - och en äkta skräpmic (yoga), men annars är det mycket riktigt tunnsått med dynamiska ännu så länge.

Jag har någon AKG-modell själv, som jag ska ta med nästa omgång - och sedan räknar jag med att kunna låna fler AKG och några Audio-Technica. Kanske ett par olika Shure också. Jag har tänkt främst på kondensatormicar och bandmicar, eftersom de är vanligast i studion - men det är förstås bra att få med ett gäng dynamiska också. Vi får se hur planeringen artar sig så småningom, när det kan bli aktuellt.

Vilka modeller man gillar är förstås alltid en smaksak, så det är egentligen väldigt svårt att säga helt säkert vilka som är "bäst". Det är därför jag har valt att inte gradera micarna på något sätt alls på testsiten, utan låter varje lyssnare avgöra själva vad de tycker...

Sedan bör man kanske inte ha min testsite som enda källa för sina jämförelser, men det ger en viss grund att stå på i alla fall. Sedan får man försöka leva med mitt galande när man lyssnar - det är en "bonus"... 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan, bör man micka rummet vid sånginspelning också? Det har jag inte alls tänkt på faktiskt. Gör proffsen det? 🙂

Jag tycker att en figure-8 mic kan ge ett väldigt trevligt ljud om man har ett rum som låter ok. Mer rumsljud än en cardioid ger det lite mer "liv" även om rummet är bra dämpat, men om man har mycket störande ljud runtom eller om rummet låter helkasst, så är det bättre att hålla sig till cardioid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummsljud är förmodligen ingenting att sträva efter i popvärlden men spelar man in tex en blockflöjt, trumpet, fiol eller sång så förlorar man ingenting på att spela in en mick en bit ifrån också. Gärna i badrummet eller i vardagsrummet. Detta är omöjligt i dom flesta studios men som hemmapulare har man kanske nära till dom rummen. Stor fördel och i synnerhet om rummen låter bra. Inga pluggar i världen slår ett bra rum.

I verkligheten kan man sällan använda rummen helt och hållet som hemmapulare men att ha möjlighet att mixa ihop två signaler kan ta en långt.

Mixen och helheten är viktigast av allt men det torra är helt motbjudande i många fall och blir flera snäpp äckligare om man lägger ett artificiellt reverb eller delay på senare i en mix.

Ett bra exempel på detta är blockflöjten, som låter patetiskt illa när rockkillarna närmickar och sedan upptäcker att man måste lägga på reverb. Och andra sidan ska det kanske bara vara en liten detalj i arret men då hade man förmodligen klarat sig ganska bra med en sampler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...