Jump to content
Annons

Lämplig kabellängd?


jivegard

Recommended Posts

Ska göra en demoinspelning med bandet om några veckor och till denna inspelning undrar jag hur långa XLR-kablar jag kan använda till mickarna (främst trummor) för att inte förlora märkbart i kvalitet.

Helst vill jag kunna sitta i rummet bredvid med lyssning och då skulle jag minst behöva 6m-kablar, kanske ännu längre. Får jag märkbart sämre kvalitet på inspelningen då? Jag använder JJLabs-trumkitet + SM57or samt Röde NT3or (fantommatning). Till två av mickarna kommer jag att använda VTB1-preamps och då lär det ju inte vara några problem med kablarna, då jag använder korta kablar mellan mick å preamp och sen en längre till ljudkortet.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, kabeln måste räcka hela vägen från micken till förförstärkaren. Annars går det inte. 😏

Fantommatade kondensator-mickar bör klara minst 100 m kabel utan märkbar skillnad. Neumann skriver 300m och de brukar veta vad de pratar om (för övrigt var det ju Neumann som uppfann fantommatning).

Dynamiska som SM58 kan man ju köra obalanserat. Då skulle jag inte rekommendera mer än 10 meter men det kan funka med lite till. Kör man balanserat så borde det funka med 50 meter utan märkbar skillnad, kanske uppåt 100 m, men jag är ingen stjärna på sånt.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Så det är en myt att man märker skillnad när kablarna går från säg 1m till 6m?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart använder jag balanserade XLR-kablar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Så det är en myt att man märker skillnad när kablarna går från säg 1m till 6m?

J

Det stämmer med obalanserade kablar, som dom du stoppar i gitarren. Så länge du kör med balanserade kablar så märker man ingen skillnad på längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är en myt att man märker skillnad när kablarna går från säg 1m till 6m?

Det stämmer med obalanserade kablar, som dom du stoppar i gitarren. Så länge du kör med balanserade kablar så märker man ingen skillnad på längden.

Med balanserad kabel av vettig kvalitet är det inga problem att köra 300 meter, oavsett om mickarna är dynamiska eller kondensator.

Jag har fantommatat sennheisermickar via 600 meters multikabel. Det hade funkat utmärkt om det inte hade regnat... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

**Gör inte mistaget att micka upp trummorna med för många mickar 😛

Enligt min mening behöver du inte mer än 2st överhäng (JJ Labs funkar kanon) där du riktar en mer mot hihat,, samt en mick till varje trumma. En extra mick till att micka under virvel trumman.

Har du för många mickar är risken att det blir stökigt samt svårt att redigera. 😛

Tellus 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du för många mickar är risken att det blir stökigt samt svårt att redigera.😉
???????????????

mixa menar du väl...

jag förespråkar ofta 2 OH 2 BK(en inne,en ute)1 virvel 1 amb-men ingen regel utan undantag-klart man ska köra många mickar om man vill det,är ju bara att hålla isär dom snyggt,gatea redigt och skära smakfullt i eq´n så det inte grötar ihop,det är ju det som kallas för ljudmixning/läggning... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska som SM58 kan man ju köra obalanserat. Då skulle jag inte rekommendera mer än 10 meter men det kan funka med lite till. Kör man balanserat så borde det funka med 50 meter utan märkbar skillnad, kanske uppåt 100 m, men jag är ingen stjärna på sånt.

G.

???!!! Hur stor kan skillnaden i kvalité vara då? När jag har varit med som ljudassistent vid festivaler så brukar det ju vara 50-60 m från sångare till mixplats o jag ahr då itne hört någon skillnad. Och vi har aldrig använt sånna-där-små-saker-som-jag-ej-kommer-ihåg-namnet-på som förstärker upp signalen...

Skulle dock vara mycket intressant med ett test 😉

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska som SM58 kan man ju köra obalanserat. Då skulle jag inte rekommendera mer än 10 meter men det kan funka med lite till. Kör man balanserat så borde det funka med 50 meter utan märkbar skillnad, kanske uppåt 100 m, men jag är ingen stjärna på sånt.

G.

???!!! Hur stor kan skillnaden i kvalité vara då? När jag har varit med som ljudassistent vid festivaler så brukar det ju vara 50-60 m från sångare till mixplats o jag ahr då itne hört någon skillnad. Och vi har aldrig använt sånna-där-små-saker-som-jag-ej-kommer-ihåg-namnet-på som förstärker upp signalen...

Skulle dock vara mycket intressant med ett test :rolleyes:

/Filip

Jo men om du läser igen så ser du att det handlar om OBALANSERADE signaler. Vet inte vilken festival du pratar om, men är det av minsta tillstymmelse till seriositet så är det tveklöst balanserat hela vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det rör sig inte om obalanserade signaler. Som jag skrev så använder jag balanserade XLR-kablar. Balanserat hela vägen in i ljudkortet...

J

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

när det gäller kablarna kan man nog sammanfatta detta så här:

1; kablarna måste helt klart nå fram till destinationen, t.ex. mickförstärkaren av olika slag. Sen beror det ju på hur långt ifrån denna står.

2: Om du använder balanserade, rekommenderas, xlr kablar så behöver du inte bry dig om längdens påverkan.

3: Om du använder obalanserade så ökar risken att yttre störningar kommer in i inspelningen.

4; Lägg aldrig kablar för ljus och spotlights i närheten av ljudkablarna, om du måste så dra dem istället vinkelrät mot dem.

Jag hoppas att det går bra med dina kabeldragningar nu.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl hur långt du behöver dra kablarna...?

Som andra har sagt, så fungerar det utmärkt med 100m eller liknande när man kör live. Jag har dock aldrig A/B-testat olika längder, så i inspelningssammanhang (när man ju är lite kinkigare med ljudkvaliteten) ska man kanske inte köra fullt så långt. Det som eventuellt kan hända, är att man tappar lite diskant i väldigt långa kablar - men om du håller dig på 10-20m eller något och använder en välskärmad kabel, så tror jag att den eventuella skillnaden är mikroskopisk. Du får helt säkert betydligt större skillnad om du vinklar om en mic ytterst lite... 😳

När jag så småningom kör lite inspelningstester med diverse kablar, så får jag väl ta och testa lite sådant också - med någon kabel av god kvalisort, där jag tar en kort bit och en väldigt lång - och kanske en som är ihopskarvad på några ställen, för att se hur mycket sådant påverkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Tänkte beställa lite kablar från Thomann (ska ändå beställa annat därifrån). Kan jag köra på deras billigaste eller spelar kvaliteten stor roll? Vissa säger "Kabel som kabel".

Ex. den här: http://www.thomann.de/thoiw5_cordial_ctm_1...l_prodinfo.html

När vi ändå tjötar kablar vill jag passa på att fråga vad som gäller för optiska kablar. Hur stor roll spelar kvaliteten på dessa samt vilka längder rekommenderas? Jag kör ADAT mellan en Behringer ADA8000 och ett E-MU 1616-ljudkort.

/JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att använda mina befintliga 3m-kablar och köpa en sån här:

http://www.thomann.de/thoiw5_the_sssnake_m...dinfo.html#fpix

Vad tror ni om den lösningen jämfört med att köpa in 10m XLR-kablar?

Detta gäller alltså vid en inspelning av trummor till en demo.

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni några tips angående kabelval?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta fall sitter den största skillnaden mellan de olika kvaliteterna, i kontakterna. Neutrik är av väldigt hög kvalitet och kablar med Neutrik-kontakter kostar därför mer. Med standardkontakter får man glapp och elände mycket snabbare om man använder dem ute på spelningar. Är de bara i en hemstudio, så kopplar man inte om och utsätter dem för belastning, så då spelar det mindre roll.

Det som också kan skilja, är hur kraftig isoleringen är och vilket material det är - alltså om det håller att trampa på och om det är oljebeständigt etc. Också ganska meningslöst i hemstudion.

Sist - men inte minst - så har vi den viktigaste parametern, som är skärmen. En tät skärm släpper in betydligt mindre störningar utifrån, än en gles skärm - och det är viktigt i alla sammanhang. Kabel med tät skärm brukar av förklarliga skäl vara dyrare än kabel med glesare skärm. Det är inte något man ser så lätt på en bild, så det går inte att uttala sig om, utan det bästa skulle då vara att kolla hur kabeln är uppbyggd, vilket är lite svårt om det är Tyskland...

När det gäller optiska kablar, så kan du utan problem köra med billiga plastfiberkablar från Kjell & co. Du kommer inte att märka någon skillnad om du jämför med svindyra, "esoteriska" kablar. Går du upp närmare 10m, så kan det börja bli för stora förluster i plastfiber - och då kan du behöva köra med glasfiber i stället - eller ha en förstärkande burk av något slag mellan, men upp till 5m är billig plastfiber är absolut inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för det fylliga svaret, Claes!

Vad tror du om att köra inspelning med en stage box (multi cable) av den här typen? Är 30m väl långt vid studioinspelning?

SSSnake MC164

Verkar ju jäkligt smidigt att kunna sitta en bra bit ifrån inspelningsrummet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du verkligen så långt att dra kablarna...? 😄

Till inspelning skulle jag inte vilja chansa (även om jag aldrig har jämfört mellan olika kabellängder...), utan skulle använda så korta kablar som möjligt. Sedan beror det förstås på situationen, om det går att sitta närmare eller om man måste ha så lång kabel. Ju längre kabel du använder, desto större risk löper du att det någonstans på vägen kommer in störningar av något slag - och det är inte alla störningar som kan reduceras med hjälp av balanseringen...

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå hallå

de förslag som du kommer upp med jivegard låter väldigt bra och förnuftiga.

det claes säger är helt korrekt, kan inte sägas bättre och det är ju bra 😕

det jag vill bara inflika är att som jag hört det är att vid längder av 100 meter så kommer störningarna att bli väl påtagliga pga impedans, residans och induktansen i kabeln. men om man använder 40 meters balanserad multikabel så klarar man detta gott, om man inte börjar blanda in högspänningskablar och dylikt som man lägger precis parallellt med kabeln.

Jag säger tvärtemot vad Claeas säger, det är bättre att köra med kablar som är längre än kortare vilket fall som helst. Jag syftar på att det är ju inte roligt att komma till en situation där man inser att man skulle ha haft några meters längre kabel och måste börja skarva.

mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipsen!

Den extra skarvning som en stagebox innebär tycker ni inte är anledning att istället köpa långa enskilda kablar, eller?

Nu kan man väl säga att det står mellan två boxar...

Musikbörsen:

Stagebox MBG K12C10

och Thomann:

The SSSnake MC164

Har ni provat någon av dessa, eller känner ni av någon anledning till något om dem? Har ni någon spontan kommentar om dem?

Helst skulle jag vilja ha en stagebox med 16in och 4ut, vilket skulle räcka för alla inspelningssituationer när det gäller ingångar plus att fyra ut (till hörlursförstärkare) skulle vara grymt användbart. Detta antalet in- och utgångar skulle även funka fint i de allra flesta livesammanhangen för mina musikaliska äventyr.

Vad jag däremot stör mig lite på, som ni kanske har märkt vid det här laget 😱, är att Thomanns stagebox har en 30m lång kabel. Det är en längd som känns alldeles för väl tilltagen. Å andra sidan känns 10m (Musikbörsens) onödigt kort. Lagom är ju alltid bäst och därför skulle ju 15-20m kännas bra. Hur tänker ni kring detta? Har ni tips på andra stageboxar med denna spec och till rimligt pris, helst under 1500kr?

Min spec är alltså:

Minst 16 in och minst 4 ut

Ca 15m kabel

Högst 1500kr

Tack!

JJ

Redigerat av jivegard
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken typ av störningar kan inte reduceras med hjälp av balanseringen?

Det som balanseringen hanterar bäst, är konstanta störningar. Tillfälliga spikar och oregelbundna störningar kan sticka igenom trots balanserade kopplingar - men det beror också på hur de kommer in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger tvärtemot vad Claeas säger, det är bättre att köra med kablar som är längre än kortare vilket fall som helst. Jag syftar på att det är ju inte roligt att komma till en situation där man inser att man skulle ha haft några meters längre kabel och måste börja skarva.

😱

Jo - det är klart. Det är betydligt viktigare att kabeln räcker ända fram, än att ha en kortare kabel som ger en tiondels dB bättre signal eller något - men om man vet hur långt det är (som man ju vet i en permanent studio), så är det bäst att hålla sig till så korta kablar som möjligt för att reducera alla eventuella risker till problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den extra skarvning som en stagebox innebär tycker ni inte är anledning att istället köpa långa enskilda kablar, eller?

Varje kontaktyta är förstås en möjlig framtida källa till problem - och varje kontaktyta ger en något försämrad signal - men i normalfallet är det så mikroskopisk skillnad, att man kan bortse från det helt.

Ytterligare en sak att testa när jag börjar med mina kabeltester - listan växer... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna Claes! Mycket värdefulla.

Vad säger ni om det jag skrev i mitt förra inlägg, om stageboxarna?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

jag vet av några andra stageboxar än de du nämnde och som har kabellängder på 15-20 m. Världen är inte perfekt som du nog förstår. Och då är frågan, ska man ta en kabel som är 10 till 20 meter längre än en kortare fast måste skarva en hel del.

jag skulle tänka så här:

att börja förlänga stageboxen med separata kablar känns jäkla onödigt för då är det ju lika bra att dra enskilda kablar från inspelningsrummet till mixern eller ljudkortet och då är man där att man har en massa kablar som ligger på golvet och skräpar. Det är ju det man vill få bort med stageboxar. Vidare så kommer ju man skarva då och visst är det ju en risk i sig själv som man måste tänka på.

i det andra fallet så har du alltså ett antal x m längre sladd än vad du tänkt dig. stageboxens kablar är balanserade och kommer inte ta upp störningar då längden inte rör sig om 100 m då även balanserade kablar börjar ta upp störningar. Lägg den bit kabel som är över i en ring och inte med kontakt med någonting annat som kan avge störning och låt den sedan vara där och sedan är det bara att koppla till ditt mixerbord, lätt som en plätt och du får det snyggt och inte en massa kablar som ligger på golvet.

valet är ditt som sagt

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter klokt, Mr Chess!

Förstod inte riktigt... känner du inte till några andra boxar med den specen? Jag tror eventuellt att något ord föll bort i någon mening. 😎

Det som stör mig är en recension jag läste i MM om StudioProjects C1 och VTB1 för ett par år sedan. Där skrev artikelförfattaren att det var en vääldigt skillnad på ljudet om han hade 1m-kabel eller 3m från micken till mickförstärkaren. Det har etsat sig fast i hjärnan. Men nu har ju så många olika experter här på forumet försäkrat mig om att 10m balanserad kabel hit eller dit spelar mikroskopisk roll. Så, jag får nog helt enkelt slå till på en 30meters. Nu återstår bara mina funderingar kring kvaliteten på SSSnake-boxen. Jag har nämligen tidigare köpt en multikabel (tele-tele 5m, 8kablar) samt en optisk kabel av märket SSSnake och båda var trasiga vid leverans. Brydde mig dock aldrig om att returnera skiten eftersom frakten skulle kosta mer... Nackdelen med Tysklandsköp. 🙂

Har någon av er testat en SSSnake-box?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...